שאלה על ציור שמן

moti80

New member
שאלה על ציור שמן

בעניין ציורי שמן יש לציין שאני בתול לחלוטין. חסר כל נסיון וכמעט חסר ידע... בעקבות פרסום שלבי יצירתו של בן, נוצר בי חשק רב להתנסות גם בציורי שמן (תודה בן ותודה אפרת!!!). אז הלכתי לחנות וקנית "ערכה" לציורי שמן. ויש שם את שתי הצינצנות האלו. מה זה כל אחת מהן ולמה היא משמשת? ואיך משתמשים בזה בטכניקה? שמש מוטי
 

eranoz

New member
הם משמשים ל...

שיפור מצבו הכלכלי של המוכר בחנות. הבני זונות עושים כסף טוב מהתחביב שלנו. שהוא קצת יותר מתחביב.
 

Y A E LY

New member
אני לא בוטוחה

כי לא ממש הצלחתי לקרוא טוב אני בלי משקפיים (אני תמיד בלעדיהן ואני תמיד לא רואה) הראש/ונה- לדעתי מדלל השניה לדעתי ורניש- לכה...
 

eranoz

New member
אין מה להסביר

סתם קיטרתי על יוקר החומרים בתחום שלנו
 

florence

New member
למוטי

בצינצנת הראשונה ישנו טרפנטין מינרלי שמשמש לדילול צבע השמן. את הטרפנטין מוזגים לתוך מיכל מתכת, וטובלים בו מעט ומערבבים באמצעות מכחול עם צבעי השמן שעל הפלטה (העץ עליו מניחים כמויות צבע רצויות בטרם מורחים אותן על הבד). בצנצנת השניה ישנו שמן פשתן (PURIFIED LINSEED OIL) שבו משתמשים בכדי להחזיר לצבע את הברק והשמנוניות שהוא מאבד בעקבות דילולו בטרפנטין. אני אישית מוזגת שליש שמן ושני שליש טרפנטין למיכל המתכת, וככל ששכבת הציור עליונה יותר, מעלה את מינון השמן בתערובת.
 

moti80

New member
תודה..אך יש משהו שאיני מבין עדיין>

למה צריך לדלל את הצבעים בכלל? והאם אני משתמש בשמן פשתן בערבוב עם הצבע או לאחר שהצבע מתייבש? אגב, מתי אני יודע ששכבה אחת של צבע התייבשה ואני יכול להשיך הלאה? שמש מוטי
 

florence

New member
את הצבעים יש צורך לדלל

מכיוון שיש להם מרקם דיי עבה, שלא כצבעי אקריליק. משיכת הצבע כאשר הוא אינו מדולל תיגרום לשכבה עבה וגסה מאוד על גבי הבד, וגם לבזבוז גדול של כמויות צבע. בשמן הפשתן יש להשתמש בעת ערבוב הצבע, יש למזוג אותו לכלי מתכת *יחד* עם הטרפנטין, ביחס של שליש/שני שליש (זוהי טכניקה שלימד אותי קרוב משפחה שמצייר, ייתכן וישנן טכניקות שונות לערבוב השמן והטרפנטין). בין שכבה אחת לשניה יש לחכות מספר ימים 2-3 ימים (תלוי בעונת השנה), אני פשוט נוגעת קלות במקום הצבוע בכדי לבדוק אם הצבע עדיין לח.
 

moti80

New member
למה לדלל עם טרפנטין? אי אפשר רק עם

שמן פשתן וזהו? או שזה יוצר איזה שהיא בעיה?
 

oren*

New member
לפי מה שהבנתי, הטרפנטין הוא החומר

המדלל (חומר כימי), ואת שמן הפשתן מוסיפים כי הטרפנטין גורם לצבע השמן לאבד מהברק שלו. פעולת "הפוך על הפוך שכזו", עד שימציאו חומר מדלל שלא פוגע בברק של הצבעים. מעניין אם תמונות השמן המפורסמות שאנחנו מכירים, השתמרו כל כך טוב בזכות שכבות הצבע העבות, פעם כנראה לא היו חומרים מדללים כימיים חזקים כמו היום.
 

florence

New member
קבל תיקון:

לא התייחסתי לתמונות של הצנצנות שהעלת, אלא לחומרים שמוכרים בדר"כ בערכה בסיסית של צבעי שמן.אישית לא יצא לי להתקל בצינצנות של חברת טלנס, כך שעל פי הכתוביות שעל גבי הצינצנות קשה לי להגיד מהם החומרים שבתוכן.
 

SC

New member
צבעי שמן ומדללים

כפי שכבר נאמר ע"י החברה טרפנטין עץ ושמן פשתן משמשים לדלול צבע השמן, יש כמובן שיטות שונות לעבודה. צבע השמן בגדול עשוי חימר פגמנט ושמן פשתן, לכן תוספת שמן פשתן לדלול החומר לא מזיקה בכלל אבל גורמת לצבע להבריק. אתה לא צריך תמיד לדלל את הצבע ועובי השכבה שתיצור תלוי בשיטת העבודה שלך. אני מצייר בלי לדלל את הצבע בכלל, משתמש במעט מאוד חומר ובאופן חלק מאוד. תעבוד עם החומר, אתה כבר תמצא מה מתאים לך ואני בטוח שלצורך פרויקטים שונים תשנה את שיטת העבודה בהתאם. ככל שהשכבה דלילה יותר כך מהיר יותר קצב ההתיבשות של החומר. יש הרבה מ לומר בעניין, תשאל בכיף. שולי
 

moti80

New member
או קיי, נראה לי שהבנתי את עניין>

הדילול. עכשיו מעניין אותי לדעת האם אני צריך איזושהי פעולה מכינה לציור, או יש לצייר על הקאנוואס? ועוד שאלה - מה עניין השכבות? באקריליק אני מסיים ציור בשכבה אחת וברצף...למה בצבעי שמן צריך לצייר בשכבות? מה זה נותן? ומה "החוקיות" או מה אני צריך בכלל לדעת על שכבות של ציורי שמן? (באקריליק אני יודע לעבוד בשכבות, למרות שאייני נזקק לכך) אוטוטו מתחיל לעבוד ומפסיק לשאול שאלות... שמש מוטי
 

SC

New member
טוב אז ככה

הבד הסטנדרטי הנרכש מהחנויות אכן דורש הכנה אבל זה תלוי בך. אני אוהב לצייר מאוד חלק, כמו ראי ולכן אני מורח מספר שכבות של ג´סו על הבד עד שנוצר מרקם חלק. את הג´סו אני יכול למרוח עם סכין או מברשת ואפשר לדלל אותו במים. בעבר נהגתי למרוח שכבת אקריל חום לפני תחילת העבודה, בסגנון הג´סו. אפשר כמובן להכין שכבה מקדימה עם דבק עצמות, יש לי בבית מרשם עתיק בעניין, אני אחפש ואעלה אותו לכאן. ואפשר כמובן לא למרוח את הבד בכלום. שכבות : בצבעי שמן אפשר לעבוד בכמה שיטות, 1, בשכבות. 2, בפעם אחת, א לה פרימה. רובנס, צייר בשיטת א לה פרימה - התחיל ציור וסיים אותו במכה אחת (צריך לדעת לעבוד נקי ולא ליצור צבעי בוץ). טיציאן למשל נהג לעבוד בשיטת השכבות, ככל שהיו יותר היה טוב יותר. מכינים רישום, מתחילים בצביעה. אם הוא רצה לערפל את הרקע הוא היה מורח עליו שכבה של אפור, וירוק, כל פעם שכבה נוספת ואז היה מתקבל אפקט של משהו מעורפל רחוק. בצבע הגוף, הוא מרח שכבה של ירוק ושכבה של אדום ורק אח"כ שכבות נוספות. הירוק נועד לתת את הצבע הקר של צבע הגוף. האדום נועד לתת את הצבע החם במקומות האדומים, כמו קצות האצבעות, הפנים, מרפקים, ברכיים ועוד. בשכבות בד"כ עובדים מהכהה אל הבהיר. 1. ראשית מכינים רישום 2. שכבת הכהים. 3. שכבת הבהירים 4. פינישים (ברק בעין, ברק על תכשיטים וכלי כסף, נקודות בהירות וכמובן כהויות נוספות). 5. לכה. כל זאת ממש על קצה המזלג. אני עומד בקרוב להכין מאמר מקיף בעניין צבעי השמן. שולי
 

Y A E LY

New member
לפי ידיעותי

הטרפנטין משמש בראש ובראשונה כממיס כימי שתפקידו הראשי בציורי שמן לנקות את המכחולים.... שמן הפשטן נועד לתת ברק לצבע ו"להחיותו.." יש האוהבים לדלל את הצבע (מה שאני באקריליק לא אוהבת אבל בצבעי שמן הוכחיתי כי זה די נחוץ לי) ואז עומדות לפניהם כמה אפשרויות: 1.דילול עם טרפנטין שהוא מדלל נהדר- החסרון- אובדן של חלק מהפיגמנט (הכוונה לגוון) ואובדן של חלק מהברק לעיתים גורם לצבע להיראות "מלוכלך". 2.דילול בעזרת שמן פשטן- מוסיף לצבע המון ברק ואינו פוגם בפיגמנט- החיסרון- לעיתים הצבע נראה מבריק מדי זה לא תמיד נחוץ 3.בכדי לפתור את החסרונות דילול ע"י טרפנטין ושמן פשטן בו זמנית. אני נוהגת כך: בעבודה באקריליק ליד כולנו יש מיכל מים בעזרתו אנו מנקים את המכחולים. בעבודה בשמן יש לי מיכל רב- פעמי (עם מכסה) בו שמתי 3/4 טרפנטין ו1/4 שמן פשטן. עם תערובת זו אני משתמשת לניקוי המכחולים. כיוון שזו תערובת רב פעמית ואני מעונינת לשמור אותה נקיה עומדות בפני שתי אפשרויות: 1.(אותה אני פחות אוהבת)- לפני שאני מכניסה את המיכחול לתערובת לנקות אותה מעט עם נייר כך שרוב הצבע יורד לנייר הסופג. 2.(השיטה איתה אני אוהבת)- בתחתית הצנצנת אני מניכה ברזלית והתערובת נשפכת מעליה- לא הרבה יותר גבוה ממנה כך שכאשר אני מנקה את המכחול בתוך התערובת אני מניחה אותו על הברזלית (שמכסה את כל התחתית) ושאריות הצבע שנושרות מהמכחול שוקעות בתחתית הברזלית. (לא כולם נוהגים כך יש את אלו שלא משתמשים רב פעמי בתערובת אלו השיטות שאני בחרתי לי מתוך שיטות רבות שלימדו אותנו לדעתי הן הוכיחו את עצמם הכי הרבה.). לגבי דילול. אני לא מחפשת את היופי והברק של הצבע ולרוב אני מדללת עם טרפנטין. ומדי פעם עוברת עם סמרטוט ספוג בשמן פשטן בכדי להחיות את הציור. לגבי השאלות החדשות ששאלת- אין לי עדיין דרך לנסח את התשובה אז אני משארה למומחים להתחיל לענות לך ומקווה שאני אצליח למצוא דרך להבהיר את עצמי בנושא השכבות. עקרונית: ניתן לעבוד הן באריליק והן בשמן בשיטה שנקראת אללה פרימה שזה אומר בבת אחת בשכבה אחת (להתחיל ולסיים את הציור בבת- אחת) ואפשר לא. הכל תלוי בהעדפות של האמן ובמה שהאמן מנסה ליצור.
 

SC

New member
יעל, שאלה לי אלייך בבקשה

האם את מדללת את הצבע בטרפנטין רגיל ? אם כן זה לא טוב, תשתמשי בטרפנטין עץ, יותר איכותי ופחות מסריח וכמובן יקר יותר. אני מחזיק את שני סוגי המדללים וגם את שמן הפשתן. אני מנקה את המכחולים בעזרת הטרפנטין הפשוט או בנפט. אני בד"כ משרה בנפט את המכחולים כאשר אני מתעצל לנקות מיידית את המכחולים. שולי
 

Y A E LY

New member
טרפנטין

אני משתמשת בטרפנטין שנקרא טרפנטין לציור. הוא כמעט נטול ריח והוא הורס פחות את הפיגמנט. הוא הרבה יותר יקר מטרפנטין תעשייתי או טרפנטין עץ אבל נוח להשתמשמ בו למי שמשתמש בטרפנטין באופן רב- פעמי. לניקוי המכחולים הסופי אני משתמשת בטרפנטין עץ (למרות שניתןלעשות זאת בטרפנטין רגיל- אני מקיאה מריחו של הטרפנטין הרגיל...) תודה על העצמות
 

Y A E LY

New member
עציות= עצות

הכוונה לכל העצוןת ששולי נותן שעוזרות לנו מאוד!!!
 
למעלה