נו, אז לא הבנתי איך זה עונה...
דבר ראשון, הדרש עה"פ כי תצא וכו´ ידוע, והמון יישר כח שהעתקת לכאן הכל! אז קודם כל אמרת, שיכול להיות שלא נענשים בגלל חטאים, אלא בגלל שלא יסבלו בעוה"ב. חוצמזה, תסתכלי מה כתבתי לאמיתי, יכול להיות עוד הרבה סיבות בחשבונות שמיים, שאנחנו אפילו לא חושבים עליהם, וגם מה שאנחנו כן יודעים- יש סיבות רבות מני ארץ, ולא בהכרח בגלל חטאים. עייני גם ספר איוב, הרעים אומרים לו אתה סובל כי חטאת, וכל הספר מנסה אליפז ובלדד להראות לו שסבל=עונש, והוא חייב לעשות תשובה. איוב, לעומת זה, אומר להם לא חטאתי, אני צדיק, ומביא הוכחות, ודוגמאות, וטוען שלא הגיע לו (כמובן, בראיה שלנו, של בני אדם) העונשים. בסוף הספר אומר ה´ לאיוב שהוא באמת לא חטא, אבל זה לא עניינו למה הוא מקבל יסורין, כי הוא קטן, והקב"ה גדול, ואיוב לא יכול להבין כל חשבונות שמיים, ויש סיבות נשגבות מבינתו... ואני אגיד עוד פעם, זה נכון עניין כי תצא אש וכו´, והצדיקים משלמים על חטאי הדור, לא אמרתי שלא. מה שאמרתי זה אנחנו לא יכולים לדעת כשצדיק נהרג/סובל, אם זה באמת בגלל חטאי הדור, בחינת כי תצא אש, או זה בגלל סיבה אחרת, שאנחנו לא יכולים לראות אותה, מקטנותנו, ומגשמיותנו. לכן, אי אפשר להגיד השואה קרה בגלל חטאי הדור, כי זה אמנם הגיוני, אבל יכול להיות עוד סיבות אחרות. נכון שמתי שהדור חוטא נהרגים חפים מפשע, וזה ידוע, וקורים אסונות. זה עדיין לא ראיה שכל אסונות קרוים דייקא בגלל זה...