שאלה לי אליכם יהודים יקרים

  • פותח הנושא LSD-J
  • פורסם בתאריך

LSD-J

New member
שאלה לי אליכם יהודים יקרים

תתעלמו מהשם המזעזע. שלום רב לכם! בתור אתאיסט אדוק, אני מרגיש צורך עז לשאול אנשים מאמינים את השאלה שאני בטוח שהם העדיפו להעלים עין ממנה : מדוע התרחשה השואה? תודה
 

giingiit

New member
אהיה יהודיה טובה ואענה בשאלה על

שאלה והנה שאלה שנאי בטוחה שאתה מעדיף להתעלם ממנה. מה זה תשעה באב? איזה אסונות פקדו את עם ישראל בתקופה זו? אבל כדי שלא תרגיש מרומה, אענה לך רק דבר אחד, שישבור מיתוס. בתקופה פרו השואה, התחילה אידאולוגיה חדשה. היתה זו אידאולוגיה של התבוללות. זו היתה הפעם הראשונה בהיסטוריה של עם ישראל שיהודים לא סתם התבוללו, אלא הפכו זאת לאידאולוגיה וכתוב הרי בתורה, הוזהרנו בתורה שאם ננסה להיות כגויים, יפנו הגויים נגדנו. בגרמניה יהודי מפורסם אמר משפט מפורסם "היה אדם בצאתך ויהודי בביתך" כלומר, להיות אדם זה להיות גרמני. להיות יהודי זה לא להיות בן אדם. בכל דור ודור קמים עלינו להורגינו (כפי שניתן לראות גם כיום) ובכל דור ודור כשעם ישראל דבק ברובו בבורא עולם בורא עולם מסכל מזימות שונאיו. בדור שבו האידאולוגיה היתה של התבוללות העם היה תחת מידת הדין (כפי שאנחנו נמצאים קרוב לה כיום). לכן מזימות הגרמנים הצליחו. בכל דור ודור קמים עלינו. כשעם ישראל לא הולך בחוקותיו של בורא עולם, כעם ישראל רוצה להדמות לגויים, כשעם ישראל לא בדד שוכן, סר חינו מעם ה´ ומזימות שלרוב מסוכלות, מצליחות. זה נושא קשה להסברה למי שמראש מחפש את השליליות. אני מסבירה לך שלא תחשוב שנקודה זו לא מוסברת. אני רוצה שתדע שכדי להבין את ההסברים צריך ללמוד את הבסיס לפחות ביהדות על נפש האדם, מהות הנשמה, שכר ועונש ולמה באים יסורים על האדם. השואה היתה גם כללית על עם ישראל וגם פרטנית לכל אדם ואדם. ובכל זאת בחורבן בית המקדש היתה שואה גדולה יותר מזו. האם הינך מתכוון להתאבל על מותם של המוני יהודים בתקופה זו ביחד עם שאר עם ישראל? אני מקווה שכן. שבת שלום תמנה
 

התרנגול

New member
מדוע התרחשה השואה?

שלא כמו ג´ינג´ית, אני לא יודע חשבונות שמיים, ואני גם לא מבין בלשפוט מעשים של אנשים אחרים, בקושי את של עצמי אני מצליח, ק"ו לא של דורות, ועוד לדעת בדיוק מה העונש על המעשים האלה... אז למה היתה שואה? פשוט מאוד. יום אחד קם היטלר ימח שמו וזכרו, והחליט שהיהודים, ועוד כמה מיעוטים מזיקים לעולם, וצריך להרוג אותם. זהו. בגלל זה היתה שואה. אם אתה בא לשאול בעצם על חשבונות שמים, ולמה זה הגיע לנו על פי השקפת היהדות, ולמה א-להים הביא לנו את זה (למרות שאתה אתאיסט אדוק... למה זה מעניין אותך בכלל? כנראה שיש משהו מנקר בתוכו, לא?
), וכו´ וכו´- אז מה לעשות, בד"כ אין לנו תשובות על כל מה שקורה, ואנחנו לא יודעים את הסיבות לכל דבר. ולמה שבוע שעבר נרצחה משפחה באיתמר? הם עשו משהו? ולמה כ"כ הרבה הרוגים חפים מפשע בשנתיים האחרונות?? אז אני יכול להגיד לך שתשובות ברורות אין לאף אחד, אלא אם כן הוא המזכירה של א-להים. מה לעשות, אנחנו רואים דברים בצורה קצת מצומצמת, וא-להים רואה ראיה יותר כוללת, לאורך דורות, לאורך מרחקים, ובסופו של דבר מה שיהיה יהיה רק טוב, רק שאנחנו לא רואים את זה עכשיו... נניח שאתה נוסע בכביש. אתה רואה את הכביש שלפניך, חלק קטן מאוד ממה שיש מאחוריך, וזהו כמעט. עכשיו תאר לך מישהו שטס במסוק מעל הכביש, ורואה את כל קטעי הכביש. פתאום הוא אומר לך- תפנה עכשיו ימינה. אתה לא מבין, הרי אתה צריך להגיע שמאלה! מה קורה פה? מה מסתבר? בפניה שמאלה היה עץ על הכביש, שלא ראית אותו קודם, ולכן היית צריך לפנות ימינה, כדי לעשות סיבוב קטן, ובסופו של דבר- תחזור, ותגיע לאן שאתה צריך... מבין עכשיו?? אני יודע שזה לא אמר לך כלום, כי אתה אתאיסט, ובמילא אתה לא מסכים עם אף מילה שאמרתי פה, אבל לפחות הבנת את הנקודה. לפעמים קורים דברים, שאנחנו, בראיה מצומצמת לא מבינים, וגם לא צריכים לחפש להם פתרונות ותרוצים. ככה זה וזהו. תחיה עם מה שיש. לא מרוצה? לא נראה לך? מה לעשות, לא הכל אתה מבין תמיד.... ואגב, זה שאנחנו לא מבינים, לא אומר שזה פוגע באמונה שלנו!! אנחנו יודעים בידיעה ברורה שיש א-להים, ושהוא מנהיג את העולם ע"פ קודים מסוימים, ומנווט אותו לכל מיני מקומות שאנחנו לא יודעים למה, אבל זה לא גורע מהאמונה!! ולגבי השואה- אז מצד זה שהשואה היתה בגלל הצוררים ימח שמם וזכרם, אנחנו צריכים ללמוד מכאן שאין לנו על מי להשען באומות, רק בארץ ישראל, ולסמוך על עצמנו, ולהיות עצמאים, ולא כפופים לשלטונות זרים, ולהרים ראש בגאון. ומצד זה שקרה פה מהלך א-להי שאנחנו לא מבינים, אז המעט שאנחנו כן יודעים, זה שבא עלינו אסון, וכל אחד צריך להשתפר, ולעשות תשובה, ונקווה שבקרוב יבוא גואל צדק
יום טוב ואושר
תרנגול
 

giingiit

New member
יש חשבונות שמיים שכל מי שלומד תורה

יודע. למשל "ואם בחוקותי תמאסו.....והבאתי עליכם חרב נוקמת נקם ברית, ונאספתם אל עריכם; ושילחתי דבר בתוככם, וניתתם ביד אויב." [ויקרא פרק ה´ טו]. הנה כתוב בפירוש מה יקרה, אז כשעוברת חרב בארצנו לא צריך להיות בעל רוח הקודש כדי להבין מה המשמעות והסיבה. [ויקרא יח´ ב´] "כמעשה ארץ מצריים אשר ישבתם בה, לא תעשו; וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה, לא תעשו, ובחוקותיהם, לא תלכו. את משפטיי תעשו, ואת חוקותיי תשמרו--ללכת בהם" [ירמיהו פרק מב´] "ובתורתו ובחוקותיו ובעדוותיו, לא הלכתם; על כן קראת אתכם הרעה" וכל מי ששמע קצת על ההיסטוריה של היהודים באירופה ערב פרוץ השואה יודע שחלק גדול מהעם היה בשואה רוחנית חמורה ביותר. תנועת התבוללות, תנועות אנטי דתיות ועוד כהנא וכהנא. אז אינני מתימרת לעשות חשבונות שמיים, אני פשוט לומדת תורה.
 

אמיתי 21

New member
אין לי אלה להסכים אותך אשריך

עמ"י עש"ו ח"ו וגם אם בודקים את התארכים של כל המאורות המזעזעים האלו הם נכתבו לפני דורות רבים למשל הגר"א מביא את זה בסיפרו קל התור או קונטרס יחאלי ועוד כהנא וכהנא ספרים שגדלי חכמי ישראל ראו את זה ברוח קודש וגם בספר עובדיה כתוב כי אתם יודעים מי אלו הגרמנים האלו הם מזרע עמלק שבזמן יהושע בן נון גרש והם ברחו לארצות ארופה ובדקו מה הרד"ק כותב שם במקום איזה פחד פחדים
 

התרנגול

New member
נכון חלקית...

אמנם אם בחוקותי תמאסו... והבאתי עליכם חרב וכו´, אבל זה לא אומר שכל חרב שבאה זה דווקא מחמת אם בחוקותי תמאסו... תחשבי על זה... לפי מה שאת אומרת, אין צדיק ורע לו רשע וטוב לו, כי כל רעה זה כתוצאה מחטא. לכן לצדיק לא יכול להיות רע, ואנחנו רואים בדורנו ממש, ל"ע, שבועות אחרונים, צדיקים רבים נקטפים לא עוול בכפם... ואמיתי, בקשר לנבואות הראשונים, כידוע לך, לא הכל התגשם, עיין מלבי"ם, שבית המקדש היה צריך כבר להבנות ע"פ נבואתו, ולא הכל שריר וקיים, ותפח עצמותם של מחשבי קיצם אמרה גמ´. חייב לזוז, נכנסת שבת
שבת שלום ואושר לכולם
תרנגול
 

אמיתי 21

New member
צדיק ורע לו ? מי שמע על זה ?

עמ"י עש"ו גמרא מסכת ברכות שואלת שם בדף ז/א וז"ל : להודיעו דרכיו של הקדוש ברוך הוא ונתן לו שנאמר הודיעני נא את דרכיך אמר לפניו רבונו של עולם מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו . ועכ"ל בחינת מי רע ? לצדיק תמיד טוב אתה . כמו שאמר רבי עקיבא כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד ועל דרך זה בכל שאר האפשריות רשע וטוב לו הגמרא אומרת רשע בן צדיק פירוש הדבר . שלא תמיד טוב לו אבל מברך על הטובה כשם שמברך על הרעה . ורשע ורע לו זה רשע בן רשע שאינו מכיר את הכרת הטוב בכל דבר ואז רע לו
 

אמיתי 21

New member
וגם גמרא בסנהדרין ל"ז

עמ"י עש"ו ד"ה " רב יוסף וכן תני דבי חזקיה מיום שחרב *בית* המקדש אף על פי שבטלה סנהדרי ארבע מיתות לא בטלו לא בטלו והא בטלו אלא דין ארבע מיתות לא בטלו מי שנתחייב סקילה או נופל מן הגג או חיה דורסתו מי שנתחייב שריפה או נופל בדליקה או נחש מכישו מי שנתחייב הריגה או נמסר למלכות או ליסטין באין עליו מי שנתחייב חנק או טובע בנהר או מת בסרונכי אמרי ההוא חטא אחריתי הוה ביה דאמר מר מי שנתחייב שתי מיתות בית דין נידון בחמורה " וגם בספר מאמר חיקור דין של הרמ"ע מפאנו מבאר את זה ביותר עומק וגם שער הגלגולים של רבנו האר"י זצ"ל
 

התרנגול

New member
אח, אמיתי יא חכם...

ברור כל מה דעביד רחמנא וכו´, אין ויכוח על זה, ולפי זה גם השואה היה לטב, וזה ידוע. העניין הוא בצדיק ורע לו ורשע וטוב לו, שמדובר ברע וטוב בראייה המצומצמת שלנו, ולפעמים מה נראה לנו זה שצדיק סובל, וזה ששאלו הנביאים לקב"ה למה צדיק ורע לו. אבל ברור שבראיה א-להית כוללת זה טוב... עכשיו, אנחנו לא יכולים לחשב חשבונות שמיים, למה לצדיק היה רע (שוב- לפי גשמיותנו המצומצמת, בוודאי שבחשבון הסופי זה לטוב.), כי זה חשבונות שמיים, אולי זה גלגול קודם, ואולי זה בחינת כי תצא אש, ואולי זה כדי שלא יראה ברעה, ואולי זה כי ה´ מדקדק עם צדיקים, ואולי להקל מסבלו בעוה"ב, ויש אלף אפשרויות, ואנחנו לא יכולים לומר קרה שואה כי סיבה מסוימת, זה מסובב אלוקי, שאנחנו לא יכולים לתפוס, ולהבין... אפשר להעלות אפשרויות, אבל אי אפשר להגיד בוודאות שזה בגלל כך וכך... ושוב, נכון שלא בטלו ד´ מיתות בי"ד, ומי שחייב סקילה בכך וכך, ומי שחייב חנק בכך וכך וכו´, אבל עדיין זה לא אומר שכל מי שנופל מהגג זה בהכרח בגלל חטא דסקילה, יכול להיות גם סיבה אחרת...
 

giingiit

New member
תרנגול, גלשנו קצת מהעיקר

כי באמת שאנחנו צריכים להבדיל בין דינים לכל אדם באופן פרטני (השגחה פרטית) לבין דינים על כלל עם ישראל (כי תצא אש). השואה מלבד השגחה פרטית ראו בבירור את הדינים יוצרים כמתואר ב"כי תצא אש". אותו הדבר רואים גם כיום. לעומת זאת צדיק ורע לו רשע וטוב לו מתיחס להשגחה פרטית ולא לכלל עם ישראל אם כי צדיק לפעמים מסכים למסור את חייו למען כלל עם ישראל.
 

התרנגול

New member
לא על זה דיברתי...

לא אמרתי שהשואה זה דווקא בחינת צדיק ורע לו, רק הבאתי זה כדוגמא, לראות שאנחנו לא מבינים חשבונות שמיים ולא יכולים לראות את הראיה הכוללת של הקב"ה. יש דברים נשגבים, לא נבין, לכי תדעי, אולי הקב"ה הביא השואה מתוך כל מיני סיבות, שאנחנו אפילו לא משערים לעצמנו... עוד אי אפשר לדעת לאף אחד את הנהגת ה´ בעולם, עם כל הכבוד, לא בפרטים, ובטח שלא בציבור... ואני אגיד שוב לעניין כי תצא וכו´ שאמנם צדיקים משלמים על חטאי הדור, אבל זה לא אומר שתמיד כשצדיקים סובלים זה אך ורק בגלל סיבה זאת, יכול להיות עוד הרבה מאוד סיבות...
 

אמיתי 21

New member
יא חכם חחחחחח ../images/Emo13.gif

עמ"י עש"ו אז תרנגול יש תושבה יותר פשוטה , אתה מכיר את הפסוק "חכם עניו בראשו" וכדי לשאדם יהיה מסוגל להבין למה אירוע זה אתרחש צריך המון פרטים על האדם עצמו ועל הסובבים אותו וגם על המקום עצמו כי לפעמים המקום גורם אבל יש ב"ה מספיק כלים היום לדעת למה כל אירוע מתרחש ב"ה וכן כל מי מתפוצץ בפיגוע או משהו כזה הוא חייב שרפה וחנק וכן על דרך זה בכל התאונות לא עלנו מבין ואתה בטח יודע מה למדנו במסכת סנהדרין מסכת מכות הולכים לפי החמור .
 

giingiit

New member
תרנגול שלום וברכה

אתה צודק. יש אכן כמה דרגות של עונשים אולם אין עונש שלא בא כתוצאה מחטא. ישנם עונשים שבאים בגלגול אחד על חטא בגלגול אחר (צדיק ורע לו) וישנם אנשים שלא נענשים בגלגול הנוכחי וייענשו בגלגול אחר (רשע ורע לו). כל עונש הוא לרוב תוצאה של חטא. אבל ישנו מצב נוסף וזה הבאת יסורים כדי להעיר את האדם ומצב של אי הענשת רשע ותשלום עבור מעט ממעשיו הטובים פה בהעולם הזה כדי שלא יצטרכו לשלם לו בעולם הבא. הוא מקבל את שכרו פה ולא יהיה לו חלק לעולם הבא. ובקשר לסיבה למה צדיקים נקטפים ניתן להבין זאת מפרשנותו של האר"י הקדוש על המשפט הבא: "כי תצא אש ומצאה קצים ונאכל גדיש או הקמה או השדה שלם ישלם המבער את הבערה" [שמות בפרשת משפטים, ה´] כה אומר האור החיים הקדוש, על המשפט הנ"ל: " כי תצא אש וגו´ ... ובדרך רמז תרמז התורה את אשר יסובבו הרשעים ברשעם כדי שיתעורר האדם מתרדמת שנת שכלו בהביטו הפלגת הרעות אשר יביאו לעולם כי לא להם לבדם ידעו אלא יסובבו רע לכל העולם, והוא אומרו כי תצא אש הלא ידעת צרת העם תתכנה בשם אש. וצא ולמד משליח גבריאל (יומא ע"ז) אשר שאל אש מבין הבדים (הכרובים) והוא בחינת תגבורת הדינים, ואמר ומצאה קוצים הם הרשעים שאינם אלא קוצים מכאיבים, ואומרו לשון מצאה על דרך אומרו (דברים ל"א כ"א) והיה כי תמצאן אותו וגו´, והטעם משום שהרשע אין לו בעלים כי האדון ברוך הוא הנה פקר בו והסיר אדנותו מעליו וה´ הסתיר פניו ממנו ומעתה הרי הוא כמציאה וכל הפוגע בו יעשה בו רצונו , והודיע הכתוב עוד כי אחר שניתן רשות לאש הדינים להבעיר לא לקוצים לבד הם מבעירים אלא ונאכל גדיש כאן רמז לתינוקות של בית רבן שעדין אין להם קומה אלא גדושים שבלת עם חברתה כי בעונות הם הנתפסים בצרת העולם. גם אמרו ז"ל (שהש"ר פסוק משכני) בפסוק (תהלים ח´) מפי עוללים ויונקים יסדת עז כי היו ערבים בשעת קבלת התורה וכשירשיעו בני אדם הנה הרשות נתונה לאש לבער בהם, ואומרו או הקמה כאן מודיע כי לפעמים חרב עד צואר הגיעה מופתי הדור יסודי עולם נלקחים בעונם כדי להציל על כללות הדור כאומרו (שה"ש א´) אשכל הכפר וגו´, ולהם יקרא קמה על דרך אומרו (שם ה´) זאת קומתך דמתה לתמר שהם צדיקים הנמשלים לתמר כאומרו (תהלים צ"ב) צדיק כתמר וגו´, ולפעמים יגדל החטא ולא יצילו הצדיקים לבד וחמה שפוכה על כל שונאי ישראל, והוא אומרו או השדה שזה ירמוז את כללות ישראל ולא יספיקו לא תינוקות ולא צדיקים להציל. והודיע הכתוב כי יש יום לאל איום לבוא במשפט עם הסובבים את הדבר למיתת הצדיקים וגאוני עול להשתלם מהם, והוא אומרו שלם ישלם המבעיר הם הרשעים הקוצים את כל אשר הרגו, ואמרו ז"ל (סנהדרין ק´) כי ה´ יתן כח ברשעים לסבל שיעור המגיע להם בחטאם אוי לרשע רק לשמים ולבריות כמה יסבול בעד קלקולו, ותמצא (ב"ר פס"ג) שהצדיקים כשהיו בניהם מגיעים לכלל שנים שאינם נלכדים בעון אביהם היו שמחים ואומרים ברוך המקום שפטרם מענש זה, הרי כי יעניש הק לגורם ענש בשבילו לזולת, ובאמת כי יחרד אנוש ויכבה שלהבת יצרו המחטיא אותו באש המשפט בהעלותו על לבבו נהרות הענשים אשר יגיעוהו על כמה נפשות קטנים וגדולים אין קת שכלם הוא הרצחן הגדול להם באמצאות תאותו הסרוחה, והנה אמרו ז"ל (קדושין מ´) לעולם יראה אדם כאילו כל העולם כלו חציו זכאי וכו עשה עברה אחת אוי לו שהכריע את כל העולם לחובה ודם כל העולם ודם זרעיותיהם על צווארו ועל נפשו עמוסים ויסבול מר המות בעד כל נפש אחת מהם ובכל צרתם לו צר כאשר עשה, והוא אומרו שלם ישלם וגו´..." מכאן ניתן להבין מדוע לא רק צדיקים נהרגים כשלהט החרב יצא, אלא גם תינוקות וילדים. בברכה תמנה
 

התרנגול

New member
נו, אז לא הבנתי איך זה עונה...

דבר ראשון, הדרש עה"פ כי תצא וכו´ ידוע, והמון יישר כח שהעתקת לכאן הכל! אז קודם כל אמרת, שיכול להיות שלא נענשים בגלל חטאים, אלא בגלל שלא יסבלו בעוה"ב. חוצמזה, תסתכלי מה כתבתי לאמיתי, יכול להיות עוד הרבה סיבות בחשבונות שמיים, שאנחנו אפילו לא חושבים עליהם, וגם מה שאנחנו כן יודעים- יש סיבות רבות מני ארץ, ולא בהכרח בגלל חטאים. עייני גם ספר איוב, הרעים אומרים לו אתה סובל כי חטאת, וכל הספר מנסה אליפז ובלדד להראות לו שסבל=עונש, והוא חייב לעשות תשובה. איוב, לעומת זה, אומר להם לא חטאתי, אני צדיק, ומביא הוכחות, ודוגמאות, וטוען שלא הגיע לו (כמובן, בראיה שלנו, של בני אדם) העונשים. בסוף הספר אומר ה´ לאיוב שהוא באמת לא חטא, אבל זה לא עניינו למה הוא מקבל יסורין, כי הוא קטן, והקב"ה גדול, ואיוב לא יכול להבין כל חשבונות שמיים, ויש סיבות נשגבות מבינתו... ואני אגיד עוד פעם, זה נכון עניין כי תצא אש וכו´, והצדיקים משלמים על חטאי הדור, לא אמרתי שלא. מה שאמרתי זה אנחנו לא יכולים לדעת כשצדיק נהרג/סובל, אם זה באמת בגלל חטאי הדור, בחינת כי תצא אש, או זה בגלל סיבה אחרת, שאנחנו לא יכולים לראות אותה, מקטנותנו, ומגשמיותנו. לכן, אי אפשר להגיד השואה קרה בגלל חטאי הדור, כי זה אמנם הגיוני, אבל יכול להיות עוד סיבות אחרות. נכון שמתי שהדור חוטא נהרגים חפים מפשע, וזה ידוע, וקורים אסונות. זה עדיין לא ראיה שכל אסונות קרוים דייקא בגלל זה...
 

giingiit

New member
איוב כן חטא

איוב היה מקריב קורבנות חטאת כל יום במקרה ואחד מילדיו חטא מתוך חשש והיה בזה משום אי אמונה בבורא עולם והיתה סיבה נוספת, שאינני זוכרת כרגע. איוב לא קיבל יסורים סתם. ספר איוב אכן מלמד אותנו (וזו מטרתו) את כל שאלת הצדיק ורע לו רשע וטוב לו. רק לאחר שאיוב הודה במציאות אלוקית ושהכל מה´ נסלח לו והוא קיבל בחזרה את כל מה שאבד לו כולל בניו שלפי אחת מהפרשנויות לא באמת מתו אלא כך חשב איוב. איוב אגב לא היה יהודי לפי רוב הפרשנויות. לא כתבתי שנענשים בגלל חטאים כדי שלא יסבלו בעולם הבא. לא הבנת את כוונתי. כתבתי שישנם מצבים שאדם משלם על חטאיו פה כדי שלא יצטרך לשלם עליהם בעולם הבא ולעומת זאת אנשים שאין להם חלק לעולם הבא מקבלים את שכרם בעולם הזה שלא יהיו חייבים להם תשלום (רשע וטוב לו). וכפי שנאמר בגמרא אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה´ פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה שנאמר אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו. ואם תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הם שנאמר כי את אשר יאהב ה´ יוכיח. כלומר, אדם שבאים עליו יסורים צריך לפשפש במעשיו שמא חטא ולעשות תשובה, ואם לא מוצא שחטא בשום אחד ממשיו אזי בגלל ביטול התורה, אזי תוכחה היא מאהבה. אלו הן שלושת הדרכים שבהן באים על האדם יסורין.
 

התרנגול

New member
יפשפש במעשיו

זה נכון, אבל את לא יכולה לקבוע אם אכן זה היה בגלל זה, וגם אם בגלל חטאים- לא תמיד אפשר לקבוע איזה חטאים. את לא מכירה כל מעשי האומה לפשפש בהם, לכן זה גם נא´ על יחידי. בעניין איוב, השטן שאל לקב"ה מי הכי צדיק, ואמר לו הקב"ה איוב, שלא חטא- אפילו יותר מאברהם, ולכן השטן לקח את איוב כ"פרוייקט". (ברשות ה´ כמובן, לבחון את אמונתו). ה´ אומר לו בפירוש שזה לא בהכרח עונש על חטא, אלא דרכי ה´ נסתרות, וה´ שברא את העולם, ואת כל שבתוכו- ראייתו כוללת, והאנוש לא יכול לתפוס אותה... זה דברי ה´ לאיוב בפירוש. זה גם מה ספר איוב בא ללמד, לא תמיד נבין חשבונות שמים.
 

giingiit

New member
עונד על כלל עם ישראל תמיד נובע

מתוך אי הליכה בחוקותיו. אין גזר דין על כלל העם שנובע מכל מיני סיבות סתומות. לכן בהודעתי הפרדתי בין העונש הקולקטיבי על כלל העם ובין השגחה פרטית לכל אחד ואחד. הגמרא השבאתי - לכל אחד באופן פרטני. כי תצא - לכלל העם. הגזירה היא על כלל העם וכל פרט באופן פרטני בתוך הגזירה הכללית. מה שאני מנסה להגיד ונראה לי שלא כל כך בהצלחה זה, שהסבל האינדיבידואלי על כך אדם ואדם נובע מכל מיני סיבות ולא תמיד יכול אדם לדעת בבטחה מאיפה זה בא (למרות שיש קווים מנחים בגמרא שהבאתי). הסבל שבא על כלל עם ישראל הוא תמיד כמגד חטאי העם בכללו וחטא של כלל העם תמיד נובע מאי הליכה בחוקות ה´ וגם פה יש דרגות שונות. עם ישראל למשל ככלל לא יספוג כאלו מכות אם כלל העם גם אם לא הולכים בחוקותיו של בורא עולם, לפחות לא נלחמים נגדו. בברכה תמנה
 
למעלה