איך אומרים:"פנים מול פנים" או "פנים אל פנים"?

gilat85

New member
איך אומרים:"פנים מול פנים" או "פנים אל פנים"?

מהביטוי הלועזי face to face.
 
לדעתי אפשר שניהם

כי כשעומדים פנים אל פנים, הפנים של כל אחד נמצאות מול הפנים של האחר. "פנים אל פנים" זה בטוי, ואלו "פנים מול פנים" התאור ההגיוני והמדויק.
 

הרהוט

New member
דעתך שגויה היא.

אין זו שאלה של היגיון, אלא של מה שמקובל בעברית.
 

Petrus

New member
אני מכיר שאומרים 'פנים מול פנים'

וככה גם אני אומר.
 

סוריאל

New member
אתה השוגה

שכן 'פנים מול פנים' מקובל מאוד בעברית. נראה שההגיון של הפילוסוף מקובל על הרבה דוברים, ואכן בביטוי עצמו אין פגם.
 

Petrus

New member
אני חושב שחובת ההוכחה מוטלת עליך

כותרת מהארץ: "אובמה: מקווים לשבת בקרוב פנים מול פנים עם איראן"
 

סוריאל

New member
אם אתה מדבר בלשון המשנה, יבושם לך

אבל בהנחה שהשפה בה אתה כותב כאן היא, פחות או יותר, השפה בה אתה מדבר, כנראה גם אתה לא מדבר כך. לכן 'מה שמקובל בעברית' סתם (ולא מה שתקני או נכון או נמצא במקורות) הוא מה שמקובל בעברית מדוברת; מה גם שאין שום דבר שגוי בשימוש במילת היחס 'מול', פרט לכך שהוא אינו מצוי במקורות, כמובן. גם המילה טלפון, אגב, לא נמצאת במקורות, וגם לא אויר.
 

סוריאל

New member
במשלי כבר נמצא

'הפנים לפנים'. אני לא יודע אם יש קשר הסטורי לביטוי face to face, ולא אהיה מופתע אם אין. מכל מקום הביטוי המקובל בעברית מודרנית הוא אכן 'פנים אל פנים' (למשל: קרב פנים אל פנים), אבל זה לא הפריע לפוליקר לשיר 'פנים אל מול פנים' ואני לא חושב שיש בכך בעיה.
 
פנים אל פנים/פנים בפנים, אם להסתמך על התנ"ך.

בראשית ל"ב ל"א: "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל: כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי" שמות ל"ג י"א: "וְדִבֶּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה פָּנִים אֶל-פָּנִים, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ" דברים ל"ד י': "לֹא-קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל, כְּמֹשֶׁה, אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה, פָּנִים אֶל-פָּנִים" שופטים ו' כ"ב: "וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן, אֲהָהּ אֲדֹנָי יְהוִה--כִּי-עַל-כֵּן רָאִיתִי מַלְאַךְ יְהוָה, פָּנִים אֶל-פָּנִים" יחזקאל כ' ל"ה: "וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתְּכֶם שָׁם, פָּנִים אֶל-פָּנִים" דברים ה' ד': "פָּנִים בְּפָנִים, דִּבֶּר יְהוָה עִמָּכֶם בָּהָר" וכולי. הבטוי "פנים מול פנים" אף לא מופיע במלון.
 
למעלה