פרשת השבוע - פרשת "בא"

פרשת השבוע - פרשת "בא"

ב"ה הנה אנו רואים הקשר המיוחד בין פרשות השבוע לחיינו עד שהם נבחנים לדבר אחד. ונכון לפרשתנו לשבוע שלנו, הרי לנו ההקבלה שבין "פרשת בא" לבין סוף חודש טבת ותחילת חודש שבט. ידוע לנו, שחודש טבת מסיים את תקופת הדין השורה בעולם בחודשי השנה, וכן גם פרשת "בא" המסכמת לנו את זמן הדין שבו בני ישראל כעם משועבדים במצרים. פרשת בא משמשת כמעבר העיקרי מעבדות לחרות, כנ"ל. ובקצרה, אם נעיין היטב, נראה שסוד הפרשה רמוז בהגדרת "פרעה". שעל האדם להגיע לשבור את היצר לחלוטין, דתחילה על האדם לעשות מעשה הנקרא "למעלה מטעם ודעת", וזה נקרא "בא", דהיינו, בסוד ה"ביאה" שעניינה בעבודה הפנימית היא גיבוש, תכנון ובניין הכוונה שתהא רק עמ"נ להשפיע! ואז, מתאפשר הדבר לאדם לפרוץ ולפרוע את הגבולים המפרידים את האדם מהבורא, ע"כ על דרך הסוד, נמצא שמדובר כאן, בתורתנו הקדושה, על "פרעה" כפי שהוא קיים בשורשו, אשר שם נבחן ל"פרעה דקדושה" בסוד הכתוב בזוהר "אתפריעו כל הנהורין", דהיינו, שכל האורות העליונים נפרעים ומתפשטים במציאות הנבראים ללא כל עיכוב וגבול וזוכים לגמר התיקון ולגאולה השלימה, היות ומשה רבנו הוא סוד של תיקון הכוונה בבריאה שע"י כך מתגלים האורות דג' ראשונות העליונים ביותר בסוד "פרעה דקדושה". ולכן, כתוב "בא אל פרעה" ומפרשים שהבכוונה שהבורא אמר למשה לבא ולא במובן של "הליכה", משום ש"ביאה" מכוונת למדרגה חדשה עליונה יותר, ואילו "הליכה" מכוונת להתנהלות העבודה במדרגה נוכחית. ועוד, יש לזכור, כי עניין "בא אל פרעה" היא להזכיר לאדם עצם ההתקדמות תלויה במידת הרצון של האדם לחיבור אמיתי עם הבורא, שרק ע"י שילך לפי עצת השם אזי האדם יזכה לדבקות הנעלית הנרצית לעיני כל. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// שאלה שבועית: מהו עניין הכבדת לב פרעה בעבודה הפנימית על דרך האמת?
 
מתוך פרשת השבוע בזוהר - מי זוכה לעולם הבא

זוהר פרוש הסולם פרשת בא: "א) ויאמר ה' אל משה בא וגו': ר' יהודה פתח ואמר, אשרי העם יודעי תרועה וגו', כמה צרכים בני האדם ללכת בדרכי הקב"ה, ולשמור מצוות התורה, כדי שיזכו על ידה בעולם הבא, ולהציל אותם מכל המשטינים למעלה ולמטה, כי כמו שיש משטינים בעולם למטה, כן נמצאים משטינים למעלה, העומדים להשטין על בני אדם. ב) אלו שמקימים את מצוות התורה והולכים בדרך הישר, ביראת אדונם כמה הם מליצי טוב, עומדים עליהם למעלה, כמו שהכתוב אומר, 'אם יש עליו מלאך מליץ אחד' וגו'. וכתוב 'ויחננו, ויאמר פדעהו מרדת שחת מצאתי כופר'. משום זה אשרי הוא מי שומר מצוות התורה."
 

Mr Adam

New member
תשובה והסבר

כאשר אדם מגיע להחלטה שהוא רוצה להשפיע נחת רוח לבורא מיד ברוצן אמיתי מיד מעלה אצלו הבורא גם את קו שמאל זאת אומרת שאם הטוב אצל ה אדם נמצע ברמה מסוימת חייב להיות לו גם את מידת הדין באותה הרמה בשביל שיוכל להגיע למצב שבו יש לו בחירה בין שני מצבים וזה בסוד "לעולם יראה אדם את עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו לכף זכות"(קידושין דף מ' ע"ב) . הסבר הרב''ש : "ובזה נבין את הפסוק "בא אל פרעה, כי אני הכבדתי את לבו", כי מאחר שפרעה כבר הכריע את עצמו לכף זכות, שאמר "ה' הצדיק", אם כן כבר היה בחינת גדול, אם כן כבר לא היה אצלו מקום לבחירה, לכן היה צורך, שה' יכביד את לבו, היינו להגדיל את הרע שלו, משום שרק באופן זה יהיה מקום לבחירה. נמצא לפי זה, שעל ידי הכבדת לב לא ניטל ממנו כוח הבחירה, אלא להפך, שכאן ניתן לו מקום, שיוכל לעשות בחינת בחירה."
 

Mr Adam

New member
**

(להשפיע נחת רוח לבורא ברצון אמתי מיד מעלה אצלו הבורא גם את קו שמאל..)
 
בא אל פרעה" – הזה"ק שואל: למה כתוב "בא", צריך

בא אל פרעה" – הזה"ק שואל: למה כתוב "בא", צריך להיות כתוב – "לך אל פרעה"!? ומסביר שהכוונה – "בא" – אני ואתה ביחד, כי רק אדם שהולך עם הקב"ה ביחד יכול ללכת נגד הטבע האגואיסטי שלו, אין שום אפשרות אחרת, וזה יכול להיות רק בעזרת הקב"ה ובעזרת התורה. כאן יש נקודת פתרון לכל אדם שמחפש פתרון, ולחברה הישראלית כולה. זאת נקודת הפתרון היחידה, כל הפתרונות האחרים שמציגים הם לא קבילים. האם בכדי לבלום את כל השחיתות שיש יכולים להציב עוד ועוד שוטרים?! בסוף יהיו פה יותר שוטרים מאזרחים!? אלא ברור שזה צריך לבוא דרך חינוך עצמי, רק ככה יכולה להיות מהפכה באדם ובחברה הישראלית. זה הפירוש של הפסוק – "בא אל פרעה", אני ואתה ביחד, "כי אני הכבדתי את לבו ולב עבדיו"– כל כוחות הנפש שבאדם, "למען שתי אתתי אלה בקרבו" – בכדי שהאנושות תבין שלמצוא פתרון לכל הבעיות שלה אפשר רק דרכי ולא בצורה אחרת, כי הפה שאסר הוא הפה שהתיר, אין אפשרות אחרת, חייבים ליצור קשר עם השי"ת. והנה זהו ענין של ברית מילה. ברית היא התחייבות ליצירת קשר בלתי ניתן להפרדה בין שני צדדים. הברית הגשמית שאני מצווים לעשות בגיל שמונה ימים, אמורה לתת חותמת בגופו של האדם, חותמת שאי אפשר להוריד אותה, ואי אפשר להתכחש לה, החותמת הזאת היא השורש של הקשר שלנו עם הקב"ה. אנו מנסים להתכחש לחותמת הזאת הרבה פעמים, כי אנו חושבים שנוכל להנות מהחיים יותר אם נלך לכיוון האגו שלנו, ונדאג רק לעצמנו ולסיפוק הצרכים שלנו, והיצרים שלנו. אבל אנחנו טועים. כל אחד יודע ומרגיש מה שקורה איתו, וכל אחד ואחד מעורה במה שקורה בחברה הישראלית. לא תהיה תפארתנו על הדרך הזו בשום פנים ואופן. אני לא יודע מה שקורה אצל כל אחד ואחד, אני יודע מה שקורה אצלי. הדרך הזאת של לחיות בשביל עצמי, לספק את עצמי, לא מוכיחה את עצמה. מספיק אם אגיד לכם רק משפט אחד של חז"ל, חז"ל נותנים נקודת אופי למערכת האגואיזם שלנו, באומרם: "יש לו מנה, רוצה מאתיים". ז"א שהאדם הוא כמו חתול שמנסה לתפוס את הזנב שלו, ואף פעם לא יצליח. כי הוא חושב שכאשר יגיע למצב מסוים, שם יהיה לו טוב. אני אגיע למשרה ההיא, למסעדה ההיא, למקום ההוא – אז יהיה טוב. הוא מגיע לשם ותופס אויר – כי הכל דמיון. שהרי יש לו מנה, אין לו סיפוק, אלא רוצה תיכף מאתיים, יש לו מאתיים רוצה תכף ארבע מאות. החיים הם דמיון כשבונים אותם על נקודת האגואיזם. הכיוון צריך להיות הפוך לגמרי, של אהבת ה' ואהבת הבריות, למרות שזה מאד מאד לא נראה לנו. וזה ענין של כריתת הברית, הקשר בינינו לבין הקב"ה חייב להתבצע דרך המישור והמסלול של האמונה והחסד, על בסיס התו"מ. אם לא בטוב אז ברע. הקב"ה נתן שתי דרכים כאן בעולם: דרך אחת נקראת דרך תורה, שזו דרך של השכלה – תתבונן, תעשה הערכת מצב, תראה עד היכן הגעת, לאן אתה רוצה להגיע, תעשה שקלול של כל הדברים ותחליט. יש לך הרבה נתונים, יש אנשים שהגיעו לדביקות בהשי"ת, ואתה יכול ללמוד מנסיונם, ללכת בדרכם, רק אתה צריך להחליט. ויש דרך אלטרנטיבית – דרך היסורים, זו דרך כואבת מאוד והרבה יותר ארוכה, כי כשהאדם חי לפי האגואיזם שלו ולא רוצה ללמוד מהמושכלות ומהמורשת הישראלית, אז הוא צריך לחוות על בשרו את כל המכות שהחיים האלו נותנים לו, ולאט לאט הוא מתחיל להגיע למסקנה, שבכדי לחיות נכון, צריך לחיות ע"פ מצוות השי"ת. אני רוצה לקוות שנוכל לחיות את הברית הזאת לא מתוך אילוץ אלא מתוך לימוד כיאה לאדם, כי יסורים נותנים לבהמות. כידוע שאם רוצים להעביר פרות ממקום למקום אזי נותנים להן מכות, וככה הן זזות. אי אפשר לעבוד איתן עם מושכלות. אני רוצה לקוות ולהתפלל לה' שנוכל באמת להיות אדם, וללכת בדרכים האלו של ואהבת לרעך כמוך, דרכי האמונה, דרכי קבלת עול מלכות שמים מתוך הכרה, לימוד, התבוננות, שיקלול, למידה, כך לעשות את הברית ולא מתוך אילוץ
 
למעלה