‫האם לדעתכם שומרי מצוות צרכים לעמוד בצפירה?‬

לרגל הצפירה עכשיו של יום השועל והדבורה

(זה מה שחשבתי שקוראים ליום הזה כשהייתי קטן)
בעודי הולך בזמן הצפירה מבית המדרש לביתי
חשבתי שאנשים יראי שמיים
לא צרכים להתעלם מהיום הזה לחלוטין
למרות הפסוק- "ולא תלכו בחוקות הגוי" (ויקרא כ,כג)
וכן- "ובחוקותיהם, לא תלכו" (ויקרא יח,ג)
אלה ביום הזה בכלל ובזמן הצפירה בפרט
להרהר בסיבות למה נגזרה הגזרה בשמיים
של השמדת העם היהודי באותה התקופה
ולהתפלל בזמן הזה על אחיינו הרחוקים מהתורה ומצוותיה
שיתעוררו לאמת ומציאות הבורא
כדי למנוע שואה נוספת לפני הגאולה הקרובה ממש
במהרה בימינו אמן!
 
רק בנכוחת של אחינו החילונים כדי לא לפגוע בהם

שהרי פוסק הרמב"ם בהלכות עבודה זרה פרק יא:

" א. אין הולכין בחוקות הגויים, ולא מידמין להן--לא במלבוש, ולא בשיער, וכיוצא בהן:
שנאמר "ולא תלכו בחוקות הגוי" (ויקרא כ,כג), ונאמר "ובחוקותיהם, לא תלכו" (ויקרא יח,ג),
ונאמר "הישמר לך, פן תינקש אחריהם" (דברים יב,ל).
הכול בעניין אחד הוא מזהיר: שלא יידמה להן--אלא יהיה הישראלי מובדל מהן וידוע במלבושו ובשאר מעשיו,
כמו שהוא מובדל מהן במדעו ובדעותיו.
וכן הוא אומר "ואבדיל אתכם מן העמים" (ויקרא כ,כו)."

כך הצפירה ויום זיכרון (ממוריל די) זה מנהג הגויים,
לעומת הקדיש ביום הפטירה של מנהג ישראל,
שרק בכוחו יש להשפיע על נשמת הנפטר על פי אמונתנו.
 

ינוקא1

New member
איזה מנהג גויים ?

באיזה מדינה אתה מכיר דבר כזה ??? יש עוד מדינה בעולם בה יש את הצפירה הזו ? ? ?

למיטב ידיעתי לא. ואם יש אז העתיקו מאיתנו.
ממילא אין כאן שום מנהג גויים ! ! !

(ו"יום זכרון" כמו צום גדליה ,עשרה בטבת , יז בתמוז וט' באב גם הוא מנהג גויים ?)


חוץ מזה אולי גם לכתוב באינטרנט זה מנהג גויים ? ולנסוע במכונית זה מנהג גויים ? ולאכול בסכין ומזלג זה גם מנהג גויים ?

לפי הרבה פוסקים פשוט ש"מנהג גויים" הנאסר קשור אך ורק לענינים שיש בהם עבודה זרה או פריצות. וכל מה שאין בו קשר לעבודה זרה או פריצות , אין בו מנהג גויים.

וגם לפי הרמב"ם שציטטת , דברים הנעשים לכבוד הנפטר שאין הגויים עושים כיוצא בהם , אין בהם כלל מנהג גויים.
למשל רואים על אסא שהיה מלך צדיק שכתוב ששרפו עליו בשמים לריח טוב לכבודו.

"ויקברהו בקברתיו אשר כרה לו בעיר דויד וישכיבהו במשכב אשר מלא בשמים וזנים מרקחים במרקחת מעשה וישרפו לו שרפה גדולה עד למאד" (דברי הימים ב טז, יד)

ממילא אין כל חשש ושמץ איסור לעמוד בצפירה , מי שאינו עומד ונראה כמזלזל בנפטרים הינו טיפש , ובמקום שיש חילונים גם הינו מחלל ה'.
אבל לצערינו לפעמים הפוליטיקה הרדודה חזקה מן ההלכה.
 

מיכל 87

New member
לגבי מנהג גויים

המנהג של הגויים זה לעמוד דקה דומיה לזכר הנפטר. מנהג יהודי זה להגיד קדיש לעילוי נשמתו.

כיום הרבה רבנים אומרים שניתן לעמוד בצפירה כי זה כבר הפך מנהג של המדינה.
 

ינוקא1

New member
באיזה מדינה של גויים עושים את זה ?

מי סיפר לך שזה מנהג גויים ?
 
מה יאמר עכשיו ינוקא, אחרי שנפל לו המגדל?

 

ינוקא1

New member
שום מגדל

למיטב ידיעתי אין את זה בארה"ב , אולי במקומות ספציפיים.

(מבדיקה קצרה שעשיתי זה נוהג כיום רק במלטה ובהולנד , ובחלק מהמקומות אין זו צפירה כלל , ובחלק מהמקומות אלו פעמוני הכנסיות שמצלצלים).

וגם אם נניח וזה נוהג בעוד מקומות כמובן שזה לא מפיל כלום -

כי "מנהג גויים" לרוב השיטות זה בדבר שיש בו עבודה זרה או פריצות.
(אחרת אז אולי גם לאכול בסכין ומזלג זה מנהג גויים ?)
או לשיטת הרמב"ם זה דבר שמטרתו להיראות כמו הגויים - למשל שאדם יתלבש כמו הגוי או יבלה כמו הגוי כדי להתערב בינהם.

כאן כמובן שלא שייך לא זה ולא זה.

מטרת המנהג היא לזכור את הקדושים הי"ד ולהתאבל עליהם.בלי קשר לשום גוי שנמצא בסביבה או לא נמצא.
וכפי שאמרו חז"ל , כל המוריד דמעות על אדם כשר הקב"ה סופרן ומניחן בבית גנזיו. במיוחד כאן שהמדובר בקדושי השואה או בחיילים שמסרו נפשם כדי להגן על עם ישראל.
כך שהמדובר במנהג טוב ומצווה , וכמובן אפשר גם לקרוא תהילים בזמן זה.
(אבל אפילו מי שלא קורא תהילים , עצם ההיזכרות בקדושי ישראל הללו למצווה תיחשב לו).

כפי שהבאתי קודם - גם בתנ"ך כתוב שעל מלכי יהודה הכשרים כדי להגדיל את האבל ולכבודם שרפו בשמים וכדומה - למרות שגויים עושים זאת גם כן.
כך שאין כאן שום חשש ושום כלום.
 

REALI

New member
אל תהי צדיק הרבה.

בדיוק אותו קו מחשבה מעוות הביא עלינו את השואה מלכתחילה, כי לא רצו לעלות ארצה יחד עם חילונים.

ובסדר אני יודע שהקצנתי וזה לא מדוייק.
וגם שאף אחד לא יבוא ויגיד לי שזה לא קשור, כי זה מאד קשור.
 
השואה כי לא רצו לעלות ארצה יחד עם חילונים?

מאיפה הבאת את זה?

בוודאי שזה לא קשור, וגם לא נכון!

על ההשכלה שכילתה כל חלקה טובה ביהדות אירופה שמעת?

על הפסוק הזה שמעת? :
"טז. וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר הוּא בָא-שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ, וַעֲזָבַנִי, וְהֵפֵר אֶת-בְּרִיתִי אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ.
יז. וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם-הַהוּא וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם, וְהָיָה לֶאֱכֹל, וּמְצָאֻהוּ רָעוֹת רַבּוֹת, וְצָרוֹת; וְאָמַר, בַּיּוֹם הַהוּא, הֲלֹא עַל כִּי-אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי, מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה.
יח. וְאָנֹכִי, הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא, עַל כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר עָשָׂה: כִּי פָנָה, אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים." (דברים פרק לא)
 

REALI

New member
שלום,

בא נעשה טיפה סדר.
כמו שציינתי הקצנתי את האמירה שלי כדי להבליט את העניין ולכן כמובן שהדברים סוטים מהאמת כמו שלרוב קורה כשמקצינים.
כמו כן לא התכוונתי להסביר מה גרם לשואה מבחינתו של הקב"ה, אני לא מתיימר להבין בזה. מה שהתכוונתי זה שמבחינה מעשית, אם היהודים היקרים היו עולים ארצה לא היה נישאר לגרמנים למי לעשות שואה, לא ככה?
והסיבה שאני מקשר זאת לעיניינינו היא שלפי איך שאני רואה את הדברים, בשני המקרים יש עיוות של שיקול הדעת שנובע מפחד מהחילונות ופחד משיתוף איתם. ולדעתי תפיסת עולם שמבוססת על חרדה במקום על אמונה תמיד תגרור חטאים לאמת.

כמו שאמרתי אני לא בא לבחון למה היתה השואה מבחינת הקב"ה, אבל ודאי שמי שנהרגו שם לא היו רק חילונים מתנועת ההשכלה נכון? וגם הפסוקים האלו לדעתי לא שייכים לפה, ראשית מאותה הסיבה בדיוק, שבשואה נהרגו רבבות יראי ה' ושנית מהסיבה הפשוטה שהפסוקים מדברים על תחילת הגלות ואילו השואה היא סוף הגלות. כלומר היא שיא הגלות הן מבחינת עוצמתה והן מבחינת העיתוי שלה, שלאחריה הגלות נישברה והתחיל תהליך מואץ של קיבוץ גלויות ושל הרמת קרן ישראל בגויים ולכן קשה לי לראות איך הפסוקים האלו משתלבים כאן.

ביום השואה האחרון ריססו כתובות על אנדרטת זיכרון לזכר נופלים. משהו בסגנון של זה מה שקורה למי שמורד באומות. מה אתה חושב על זה?
אני חושב שזה מקום שהתדרדרו אליו מרוב ההקצנה של הריחוק והפחד מהחילונים ומי שעשה זאת הגיע למצב ממש חולני, שבמקום להרגיש כאב על בני עמו שנהרגו, לא רק שהוא לא חש זאת אלא הוא אף עובר לצד השני של המתרס ותוקף את מי שכן מנסה להראות הזדהות עם אובדן עמו.

אז מה פה חוקות הגויים? מה העבודה הזרה הנוראה? התבוננות? התייחדות? אחדות? זכרון? דמיון מודרך? "אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו"? מה כ"כ נורא בדקה דומיה בצפירה? ולמה אתה לא מרגיש שום צורך להיות חלק מזה? האם גם אתה מרגיש מנוכר לעמך כמו אותו המרסס? והאם זה מה שלמדת מלימודי הקבלה שלך?
 
שלום לך

אתה מעלה פה מס' רב של נושאים ושאלות, שלכל אחד/ת מהם לבד לא יספיק המקום הזה והזמן כדי לענות עליהם כמו שצריך, אז ננסה לענות לשם ה' כמה שאפשר בקיצור:

א. אם היית צופה בסרט 'הרצל והציונות' (ש-'סתם אחד שיודע' צירף בתגובה עבורך) עד סופו, היית רואה שהבעיה של אי עלית היהודים הדתיים והחרדים לארץ ישראל לפני השואה לא היית ברובה בגללם, אלא בעיקר בגלל מדיניות מכוונת של התנועה הציונית, כמובן בנוסף על המגבלות של המנדט הבריטי.

ב. אין שום חרדה או פחד מהחילוניות, אלה אי רצון טבעי של מי שחרד לדבר השם, לעשות שעטנז מהתורה ולחבר את קודשי ישראל עם טומאה וס"א חילונית, של אנשים ודרך ששמו להם למטרה להוציא את היהדות והדת מהיהודים (כפי שרואים בפרוש מהמסמכים הרשמיים שמוצגים בסרט), ולחיות בארץ ישראל כאחד העמים בהפקרות והתבוללות, ללא מקום וזכות בעבור חיי הקדושה של היהודי "הגלותי מהגטו" שעבר זמנו ח"ו לדעתם. אבל נצח ישראל לא ישקר, ועם ישראל הקדוש חיי ומתרבה, והם והדרך חטאים שלהם מתמעטים ונעלמים (או יורדים מהארץ), ורבים מהם חוזרים היום בתשובה (כולל אותי) והופכים לחרדים לדבר השם, ובמוקדם או מאוחר אנו נהיה הרוב, או שמשיח יבוא לפני כן ויחזיר אותם (ואתכם "הציונים" הדתיים) בתשובה שלמה.

ג. פסוקים כגון: "וְאָנֹכִי, הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא, עַל כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר עָשָׂה: כִּי פָנָה, אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים." וכו', נכונים לעניות דעתי גם על פי הקבלה והזוהר לכל פעם שאנו עוזבים את ה', ופונים לאלוהים אחרים של עגל הזהב ותרבות המערב, בין בתחילת הגלות ובין בסופה. וזה שצדיקים נספים עם רשעים, זה מאחר שכאשר הגזרה יוצאת מהשמיים היא כבר לא מבחינה בין רשעים לצדיקים, וגם הצדיקים נתפסים בכך שלא מיחו מספיק ברשעים, ובכך שלא התפללו מספיק עליהם.

ד. לרסס כתובות מתריסות שסתם פוגעות בציבור שלם של תינוקות שנישבו, זה לא מעשה חכם ולא תורני, והנני בטוח שלא נעשה ע"י בני תורה יראי שמיים שלומדים בישיבה או כולל, או בהוראה של איזה ת"ח או רב, אלא ע"י עשבים שוטים שבבניקים משועממים, שמוציאים שם רע לקהל ירא שמיים שלם.

ה. לפני שאתה שואל על העניין של דברי התורה של לא "להרגיז את האומות" וטוען שאנו כבר אחרי תחילת הגאולה, תשאל קודם כל על מה בעניין של לא להרגיז את הקב"ה? בכך שמאז שמדינת ישראל הוקמה היא נשלטת ומנוהלת ע"י קבוצת יהודים שכופרים בקב"ה ותורתו, ומחנכים דורות שלמים של ילדים שלא יודעים דבר על יהדותם!?
והרי על זה כבר ענתה הגמרא (סנהדרין צז ב): "כלו כל הקיצין ואין הדבר תלוי אלא בתשובה ומעשים טובים... כתנאי ר' אליעזר אומר, אם ישראל עושין תשובה נגאלין ואם לאו אין נגאלין, אמר ליה רבי יהושע אם אין עושין תשובה אין נגאלין? אלא הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב.", כך שבהחלט שהציונות החילונית שמנהיגה היום את המדינה, גורמת (דרך הרגזת הקב"ה) להרגיז את אומות העולם נגדנו.

ו. כך שימיי הזיכרון של 'המדינה הציונית חילונית' לשואה ולחילי צהל, זה חוקות הגויים (Memorial Day) שבהם נאמר לא תלכו, ואנו שומרי התו"מ מזכירים את אותם קדושים על פי ההלכה כל יום שבת אחרי קריאת התורה בתפילת אב הרחמים, ולכן אין לי היום בתור בן תורה שום קשר עם זה יותר, אבל כפי שאמרתי בהודעתי המקורית, אם אני נמצא במקום ציבורי שיש שם את אחינו הטועים שיכולים להיפגע מזה, אז אני עומד בצפירה מדרך השלום רק כדי לכבד אותם ולא לפגוע בזולת.

חודש טוב.
 

REALI

New member
עוד שאלה

אם כבר אני בנישה של השאלות, אז יש לי עוד שאלה,
עברנו את יום השואה, אך גם עברנו לא מזמן את פסח. גם שם סיפרנו על השואה האיומה שהיתה להם, מאתיים ועשר שנים של עבודת פרך תחת עינויים, הצלפות שוטים ועבודה מעבר ליכולת. הילדים נזרקו חיים ליאור וטבעו או טוייחו בתוך לבני הבנייה. כבר לא מדובר בחמש שנים בלבד אלא במאות שנים.
מה לדעתך יכולה להיות הסיבה שהקב"ה עשה זאת למי שהוא עתיד לקרוא עמו ובניו?
 
תשובה

שוב, יש לכך תשובות רבות בחז"ל על דרך כל חלקי פרד"ס התורה שקצרה היריעה מלהכיל, וכדאי ללמוד מדרש וסוד בנוסף להלכה ונגלה התורה כדי לראות ולהבין זוויות שונות של חלקי התורה. על כל פנים ננסה לענות מהדרש והסוד מספר דברים בקיצור האפשרי בעזרת ה'.

ראשית צריך תמיד לזכור שהקב"ה הוא הטוב והמטיב, וכל מה שהוא עושה זה רק לטובה, ועל מנת לזכך ולהכין אותנו למטרת הבריאה - שהיא להיטיב לנבראיו, שתגיע לשיאה בגאולה השלמה וחיי הנצח לעתיד לבא, במהרה בימינו אמן.

לכן חלק מהכנת הכלי של הנבראים לקבלת התורה הקדושה שבסופו של דבר תביא לנו את השפע והתענוג הגדולים ביותר, היה קודם כל ע"י ירידה לגלות של 49 שערי טומאה ושיעבוד לעם אחר השפל ביותר באותם ימים, שרק משם מתוך הגלות הנוראה הדוחק והיאוש, יש את האפשרות לעליה הגדולה ביותר עד 50 שערי בינה בקבלת התורה במעמד הר סיני, ושיעבוד רק לבורא העולם עצמו הרם והנישא, והיכולת להתפעל ולהנות בצורה החזקה ביותר מהדרגה והמעלה לה זכינו, ולדעת להעריך את זה בהתאם.

לדוגמא, מי לדעתך נהנה יותר ויודע להעריך הבאת ילד לעולם? זוג שנולד לו ילד חמישי תוך 7-8 שנות נישואין שבוודאי שמחים לקבלת ילדם החמישי? או זוג שנולד להם ילד ראשון אחרי 15 שנות נישואין ושנים של טיפולים רפואיים קשים, ורק אחרי תפילות רבות שבסוף נענות, נולד להם ילד באופן טבעי?
כך בני ישראל שהיו בגלות ועבדו בפרך שנים רבות עד ש: 'ויזעקו ותעל שועתם אל האלהים מן העבודה', ובכך בנו כלי גדול יותר לזמן הגאולה ממצריים וקבלת התורה, ורק בזכות אותה תורה ומצוותיה והיכולת להתפעל ממנה ולהעריך אותה כראוי, נקבל את השפע והתענוג הגדולים ביותר בגאולה השלמה לעתיד לבוא, תכף בפועל ממש.

לגבי התינוקות שהוכנסו ללבנים ואלה שהושלכו ליאור, כתוב בזוהר וכן במדרש, שמשה רבנו שאל את הקב"ה על כך? ואיך הוא נותן לזה לקרות? ומה אשמתם של אותם תינוקות שצרכים לעבור כזו התעללות בלא עוול בכפם? והקב"ה ענה לו שאלו נשמות של רשעים מדור הפלגה שאמרו "הבה נלבנה לבנים... הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים" כדי להילחם בקב"ה, והתיקון שלהם זה מידה כנגד מידה בכך שהם נימוחים בתוך הלבנים. וכן אלה שהושלכו חיים ליאור היו נשמות דור המבול שזה היה סוף תיקונם.

וכדי לישב את דעתו של משה הקב"ה אמר לו שיציל את אחד מהם ותראה מה יהיה באחריתו!? ואותו תינוק שמשה הציל מקיר הלבנים היה מיכה, שנקרא כך על שם פניו שהיו מעוכות מהלבנים, שבסוף הוא זה שגרם בכישוף לעגל הזהב שידבר, ע"י שזרק לאש את השם המפורש שמצא על קלף ביאור, (שבעזרתו משה הוציא את ארון יוסף, ואותו רשע עקב אחריו וקפץ למים בהחבא ולקח את הקלף עם השם המפורש) שעד היום אנו סובלים מכך ועובדים לתקן חטא זה.

כך שכל דרכיו של הקב"ה באמת וצדק נעשים, ולכל דבר יש סיבה ושכר.
 

REALI

New member
מעניין

אתה טוען שבעצם הקב"ה רצה להביא לנו תורה והדרך הכי טובה שהוא מצא לכך היא להתעלל בנו 210 שנים, רק כדי שנעריך את זה יותר??
אם מישהו היה רוצה לתת לי פרח ובשביל שאני אעריך את זה יותר הוא קודם היה מביא לי בוקס לפנים, תאמין לי שאני בלי להסס רומס את הפרח שלו ומכסח לו ת'צורה, תקן אותי אם אני טועה. ההסבר שלך באמת מספק אותך?

בכל אופן אני שמח שאתה מראה נכונות להאמין שלקב"ה יש שיקולים נוספים להנהגת עולמו מאשר שכר ועונש ושלא רק פשעי האדם מנהלים אותו.
האם אתה סבור שיש סדר בהנהגת העולם? שיש תהליך שהקב"ה מוביל בעולמו ושאין טעויות בהסטוריה? או שמא שיש בחירה חופשית לאדם והקב"ה כביכול כובל את עצמו למעשי האדם כך שאם האדם יחטא לדוגמא הוא יחריב את בית המקדש אעפ"י שתוכניתו היתה שכן יהיה בית מקדש?
 

REALI

New member
כמובן שאני טועה


פרח זה רק מטפורה... גם אם נגיד התורה במקום פרח, אני עדיין תמה מדוע לייסר מישהו בשביל שיעריך את הטוב שאני אתן לו, נשמע לי ממש מוזר.
ולא ראיתי היכן זה כתוב בתורה, אולי באמת לא למדתי את החלקים הנכונים... ואם כוונתך לדברי הרב אשלג (שאותם במקרה כן קראתי) אז אני לא מוצא היכן הוא כותב זאת.
ועכשיו אני גם מתחיל להתבלבל, לפני כן טענת שיסורים הם ע"מ שנעריך את התורה, וכעת אתה טוען שייסורים הם דרך לתקן אותנו? אז למה לייסר אותנו לפני מתן תורה? אולי אתה מתכוין שלפני מתן תורה יש יסורים ע"מ שנעריך את התורה ולאחר מתן תורה היסורים הם פשוט דרך חלופית לתיקון? ואיך אגב אתה רואה בכך דרך תיקון?

ומה לגבי השאלה שלי לגבי סדר במציאות אתה מתכווין להתייחס אליה?

ואם כבר הזכרת שלא לומדים את כל התורה, מהר"ל מפראג למדת? סתם אני שואל כי זה היה יכול מעט להואיל לדיון שלנו על הצורך בשיעבוד מצרים.
 
‫בוודאי שאתה טועה, רק שזה לא לגמרי באשמתך

ראשית לא אני טוען את הדברים שכתבתי, אלא התורה עצמה, רק הבעיה היא בכך שלא לומדים היום בישיבות ובבתי הספר התורנים את כל חלקי התורה, ואז יש קושיות וטענות בכלל, ועל הקב"ה ח"ו בפרט.

ולכן כפי שכתבתי קשה לענות בצורה ממצה מתוך הדרש והסוד בתמצות וקיצור, כאשר קצרה היריעה מלהכיל וחסרה התמונה השלמה של לימוד הדרש והסוד מתוך פרד"ס התורה שעונה על שאלות הלמה, לעומת הפשט והרמז שמתעסקים יותר עם האיך (איך לשמור את המצוות? ואיך הגיעו מפסוק בתורה להלכה למעשה?) ובכלל לא עם הלמה.

כמו כן הטעות בהשוואה שלך לפרח היא, שפרח זה אולי נחמד שיש אבל זה לא דבר הכרחי, לכן אם ההכנה וההכשרה לקבלו היא קצת גדולה, אז זה כבר לא שווה את הטרחה. לעומת זאת התורה והמצוה הם הבסיס לכל עבודת ה' שלנו וקבלת השכר הגדול לעתיד לבוא בגאולה השלמה, והקב"ה שברא אותנו יודע תעלומות ומכיר את כל הטבעים והמגבלות שאיתם נברנו (בדיוק כפי שצריך לצורך מטרת הבריאה), ולכן מסובב את כל הסיבות בהשגחה פרטית בתוך הבחירה החופשית בדיוק לאותו המקום שאליו אנו צרכים להגיע בסוף, והבחירה שלנו אחרי קבלת התורה היא רק בין דרך התורה והמצוות לשמה לבין דרך הייסורין, שגם הם משלימים את התיקון שלנו (באריכות הזמן ואי נוחות) לעומת התורה ומצוות לשמה שעושים את התיקון שלנו בקיצור זמן והרבה יותר נוחות (היינו 'בעתה' או 'אחישנה'), כפי שמבאר בעל הסולם בהקדמה לספר הזוהר:

""טז) ואין להקשות לפי זה אם כן נתבטלה מאתנו הבחירה ח"ו. והענין הוא, כי ב' דרכים הכין לנו השי"ת. הא' הוא, דרך קיום התורה ומצות, על דרך שנתבאר לעיל (לשמה). ודרך הב' הוא, דרך יסורין, אשר היסורים בעצמם ממרקין את הגוף, ויכריחו אותנו לבסוף להדבק בו ית'. והוא על דרך שאמרו חז"ל (סנהדרין צז ע"ב) אם אתם חוזרים למוטב טוב, ואם לאו אני מעמיד עליכם מלך כהמן, ובעל כורחכם הוא יחזיר אתכם למוטב. וזה שאמרו ז"ל על הכתוב, בעתה אחישנה, אם זכו אחישנה, ואם לאו בעתה. פירוש, אם זוכים על ידי דרך הא', שהוא ע"י קיום תורה ומצות, אז אנו ממהרים את התיקון שלנו, ואין אנו צריכים ליסורין קשים ומרים, ואריכות הזמן שיספיק לקבלם, שיחזירו אותנו למוטב בעל כרחנו. ואם לאו, בעתה, דהיינו רק בעת שהיסורים יגמרו את התיקון שלנו, ותגיע לנו עת התיקון בעל כרחנו. ובכלל דרך היסורים, הם גם עונשי הנשמות בגיהנם. וכל הבחירה שלנו, היא רק בין דרך יסורין לבין תורה ומצות."

כך שבסופו של דבר כולנו נגמור את התיקון שלנו עד סוף האלף השישי וניגאל לחיי נצח, במסגרת הסדר בהנהגת העולם והתהליך שהקב"ה מוביל בעולמו, בסוד הכתוב 'ולא ישא אלהים נפש וחשב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח' (שמואל ב יד יד), רק איך נגיע לשם זו הבחירה שלנו, בין תורה ומצוות לשמה בקיצור הזמן (אחישנה), או אריכות הזמן וייסורין (בעתה).

לילה טוב.
 

REALI

New member
אוקיי,

אז לא פרח, אני עדיין לא מבין את ההגיון שבלייסר מישהו כדי שיעריך את החיים השלמים. ואכן לא ראיתי היכן זה כתוב בתורה, אולי באמת לא למדתי את החלקים הנכונים... ואם כוונתך לדברי הרב אשלג אז לא ראיתי היכן הוא כותב זאת.
בכל אופן העלית כאן טענה חדשה שייסורים עצמם מתקנים את האדם. מעניין. והאם זה הסבר מבחינתך לשיעבוד מצרים או אולי לשואה? ואיך זה עובד?

ומה לגבי שאלתי על הסדר בהנהגת המציאות, שכחת אותה?


ואגב חלקים שלא לומדים בתורה, מהר"ל מפראג אתה לומד?
 
למעלה