תפילת נשים..

תמר ת ת

New member
תפילת נשים..../images/Emo16.gif

בס"ד שבוע טוב ומבורך. ידוע כי נשים מצוות בתפילה אחת ביום ולמעשה יכולות לצאת ידי חובה ע"י קריאת שמע. אם זאת, לפחות פעם בשבוע רצוי כי יגידו תפילה מלאה מהסידור כדי שיוכלו להתפלל על עם ישראל ולא יוציאו עצמן,ח"ו, מן הכלל. השאלה שלי היא: אם אני מאוד משתדלת לקרוא את התפילה מהסידור אבל אני פחות מתחברת לתפילה, לעומת קריאת שמע ובנוסף תפילה אישית בכל יום, כאשר אני דואגת להיות לבד זמן מה לפני זה כהכנה לתפילה ואז הכל יוצא יותר אמיתי וכנה, האם לתפילה הזו יש כוח מופחת מן התפילה המתוקנת בסידור ? שאלה נוספת: בערב שבת, כאשר אני מדליקה נרות שבת, זו שעת רצון. אני מרגישה הרבה פעמים שהתפילה האישית שלי אחרי הברכה מגיעה ממקום הרבה יותר עמוק ואישי. האם זה מגיע מסגולת השבת או מהעניין שיש בהדלקת הנרות ? תודה, תמר.
 

עליגל

New member
שלום לך תמר../images/Emo140.gif

תפילה נקראת עבודה שבלב- נכון שחשוב מאוד שהתפילה תהא מתוך כוונה וכל מילה תהא בעיננו כפנינה. אבל כמו בכל דבר יש אבל.. אינני יודעת היכן את אוחזת בעולם היהדות ושמירת המצוות אני משערת שאם את כאן את בדרך העולה בית א-ל בתשובה ואתייחס לתפילה מנקודה זו. נשים וחיוב תפילה שונה בעדות שונות ועל פי מנהגים שונים מקובל שנערות מתפללות שחרית ומנחה, בחב"ד למשל מקובל שנשים מתפללות שתי תפילות בכל יום שחרית ומנחה, אצל הספרדים נשים מחויבות בתפילה אחת ושמעתי שרובן מתפללות מנחה כי זו שעת רצון. מי שרגיל מקטנותו להתפלל ההרגל הפך קבע אבל אנחנו בעלי התשובה צריכים להרגיל עצמנו לכל עניין התפילה והשאלה היא מה עדיף מעט בכוונה במילים שלי או מהסידור ללא כוונה. לדעתי ואני מדגישה שאינני פוסק הלכה-יש להתרגל להתפלל מהסידור ולהשתדל עם כוונה אני מציעה שתחליטי עם עצמך כמה מתוך תפילת שחרית את מסוגלת כרגע להתפלל ובחרי כל יום לחשוב ולהתבונן במילות התפילה של קעט מסוים שאותו תתפללי יותר בכוונה. אבל הרגילי עצמך להתפלל מהסידור ובלשונו. הכנה לתפילה מצוין אך אין זה מוריד מתפילה מהסידור. בעניין תפילה במילותיך אני קוראת לזה לדבר עם אלוקים אפשר תמיד כשמכינים סלט, כשנחים בצהריים וכד´ הוא ממלא כל עלמין (את כל העולמות) ותמיד אפשר לדבר איתו אך לא להחליף את זה בתפילה. אני תפילה שתעלי ותצליחי.
 

חרבונה

New member
מהי תפילה ? בכלל לא מה שחושבים

מהי תפילה ? בכלל לא מה שחושבים. תפילה היא פניה לקב"ה ודבור אליו. הן הודאה , הן בקשה והן התפעלות. חז"ל , כשראו שאנשים לא יודעים לבטא את עצמם, התקינו את הנוסח המקובל. אבל - בעקרון , התפילה כשהיא באה מתוך האדם - יש בה יותר כוונת הלב והיא משאירה רושם. הטוב ביותר להתפלל לפי נוסח חז"ל ולהוסיף, ואפשר בכל ברכה, בקשות הקשורות לברכה בנוסח של האדם המתפלל. לפרנסה - בברך עלינו, לבריאות - ברפאינו, לתשובה - בסלח לנו , וכן הלאה. ואם אין זמן - עדיף , לנשים בכל אופן, להתפלל מהלב את הבקשות והצרכים, לדבר אל הקב"ה, כי הוא שומע ועונה. בהצלחה.
 

giingiit

New member
תמר יקרה

הרב פינקוס כתב בספרו על שערים בתפילה, שרק תפילה שנעשית מתוך הכנה מוקדמת אכן זוכה להשמע. הוא הסביר שללא הכנה מוקדמת, לא יצליח האדם להתחבר בתפילה אפילו אם ינסה להתרכז על כל מילה ומילה. אז את עושה טוב בזה שאת מתכוננת לקראת התפילה. הלוואי וכולנו היינו עושים זאת. בערב שבת בזמן הדלקת הנרות כבר מרגישים את תחושת השבת המתקרבת ולדעתי תחושת התפילה הבאה ממקום עמוק יותר מקורה בכניסתה של נשמה יתרה שהופכת אותנו להרבה יותר רגישים ורוחניים וגם הרבה יותר רעבים. לכן נהוג להכין מאכלים בשפע ובשיא ההידור לשבת - לתת לנשמה היתרה שנכנסה בנו לזכות בקצת ניצוצות של קדושה ממאכלי השבת. בברכה תמנה
 

giingiit

New member
ודבר נוסף בקשר לתפילה מסידור

הסיבה שאנחנו מצווים להתפלל מסידר זה בגלל שאנשים מתפללים לרוב על מה שהם רוצים ולא תמיד מה שהם רוצים טוב להם וגם לא תמיד מילותיהם בתפילה האישית אכן מובאות בצורה ברורה. מסופר על רב אחד שראה בבית הכנסת אדם מתפלל בכזו אדיקות ושופך דמעות בכזו התרגשות מדבקת כאילו כל עולמו תלוי בתפילה זו. לאחר התפילה ניגש הרב לאותו מתפלל ושאל אותו - למה אתה מתפלל בכזו אדיקות ועל מה אתה שופך דמעות? ענה המתפלל שהוא נפגש עם מישהי שהיא כליל השלמות ומאד היה רוצה להתחתן איתה. הוא מתפלל ושופך את כל כולו לפני בורא עולם שיעשה אותה לאשתו. ענה לו הרב שלא טוב להתפלל למשהו ספציפי אלא למשהו כללי כי לא כל מה שנראה לנו טוב הוא אכן טוב בשבילנו. לא שמע לו הבחור והמשיך לשפוך דמעות לפני בורא עולם. תקופת מה לא ראה הרב את אותו מתפלל. לאחר כשנה שוב ראה אותו מתפלל בכזו אדיקות ושופך דמעות לפני הקב"ה. ניגד אליו לאחר התפילה ושאלו - על מה אתה ופך דמעות כעת? האם הקב"ה לא מילא את בקשתך בתפילה הנרגשת מלפני שנה? כן, ענה האיש. הוא ענה לתפילותי ואןכ נישאתי לאותה אישה. עכשיו אני מתפלל לבורא עולם שיקח אותה ממני. כשאדם מתפלל במילותיו, חשוב מאד לזכור להוסיף בסוף "רק אם אתה חושב שזה טוב בשבילי" כי אם את מבקשת במילותיך מבורא עולם משהו שלא טוב בשבילך, אינך רוצה שימלא את משאלות ליבך לרעה. והסיבה שאנחנו מתפללים מנוסח קבוע היא גם המסיבה הזו - שלא נבקש משהו שלא טוב לנו וגם בשביל שמרוב שנבקש את אותו הדבר כל הזמן, הוא יהפוך להיות קניין בנשמתנו. כשאדם אומר לעצמו כל הזמן "טוב לי, טוב לי טוב לי טוב לי" גם אם בהתחלה אינו מרגיש שטוב לו, בסופו של דבר נעשה לו טוב. אם תרצי אינפורמציה נוספת על התפילה עצמה, אשמח לעזור. בברכה תמנה
 
הכוונה רצויה, אך הדוגמה אינה רצויה

אינני יודע היכן "מסופר על רב אחד" ומה מקור המשל הזה. המסקנה ממנו יכולה להרחיק את האדם מן הרגילות לדבר לפני הקב"ה במילים שלנו על כל פרט ופרט שבחיינו. התפילה האישית המפורטת על מה שחסר לאדם היא יסוד מוסד בתורת רבינו רבי נחמן מברסלב, הלא היא עצת ההתבודדות. (ומובאת בדברי רבים מגדולי ישראל, המובאים בספר "נתיב לא ידעו עיט" מאת הרב משה ארז דורון). הנקודה שהיא מטרת המשל הזה, שאנו מבקשים שהשי"ת ימלא את בקשתנו רק אם היא טובה עבורנו, נכונה וחשובה. והלא על זה אנו מחויבים תמיד להתפלל: "הורני ה´ דרכך, אהלך באמיתך". באמת _שלך_, ולא באמת שלי (כי היא מלאה נגיעות). עם זאת, הלא זו היא מטרת הפורום הזה: לעורר בלב כולנו את הצורך והנחיצות לקיים את עצת ההתבודדות בכל יום על פי דברי רבינו הקדוש, רבי נחמן. ולכן, מצאתי לנכון להעיר כאן, כדי שדברי גינגית לא יובנו שלא כראוי, ובכל מקרה שלא יגרמו להרחיק אותנו מן הכלל: "התבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל". ונסיים בדבריו המדהימים של החפץ חיים זי"ע: "כל הצרות הבאות עלינו שאיננו ניצלים מהן, המה מפני שאין אנו צועקים ומרבים בתפילה עליהם. כי לו התפללנו ושפכנו שיח לפני הקדוש ברוך הוא, בוודאי לא ישובו תפילותינו ובקשותינו ריקם. ולא יסתפק האדם במה שמתפלל השמונה עשרה שלש פעמים בכל יום, אלא כמה פעמים ביום צריך לשפוך תפילות ובקשות בינו לבין עצמו כשהוא בביתו מעומק הלב". (ה"חפץ חיים", קונטרס "ליקוטי אמרים" פרק י´) למי שלא ידע: הדרכה נפלאה מבעל ה"משנה ברורה". ולמי שידע: תזכורת. התבודדת היום?
 
הערה ותוספת

נתבקשתי ע"י אחד מן הקוראות בפורום ברסלב להגיב על דברי ההודעות הקודמות בפורום הזה. הבאתי כאן את מה שכתבתי לה באופן אישי, ואני מקוה שהם יתרמו לאלה מבינינו ההולכים בדרכו של רבי נחמן. וגם למי שלא, בודאי ישמשו חומר למחשבה.
 

תמר ת ת

New member
תודה לכולם אבל יצאתי מבולבלת

ב"ה תודה לכולם, אבל יצאתי קצת מבולבלת.... אני הולכת לשיטתו של הרב קוק זצ"ל, וגם הרב, אע"פ, שלא הנהיג דרך חסידות ממש, היה בהנהגתו הרבה מן החסידות. גם הרב זצ"ל כתב במס´ מקומות שיש עניין גדול בתפילה אישית (למנהל פורום ברסלב..דרך אגב, ידעת שבאחת האגרות של הרב זצ"ל, הוא כותב שהוא גלגול של רבי נחמן זצ"ל ?) ובנוסף, אני מבינה שיש עניין בתפילה מהסידור. אבל לגבי זמן התפילות.. עפ"י הידוע לי, עדיף להתפלל קבוע באמת זמן מסויים. ועדיף שחרית או נמחה בגלל זמן העלאת הקרבנות.. אם אני כבר מצליחה בזה, אז אני מרגישה הכי "בבית" בתפילת ערבית. אז האם לא פספסתי בזה את כל העניין ? אני מרגישה מוזר כי מצד אחד אני לא יכולה להתפלל כל היום, יש גם דברים לעשות שהם גם גשמיים, לחיות וכאלה... מצד שני, זה ברור לי שכל דבר שאני עושה במהלך היום, גם לרחוץ שיניים, זה עבודת השם, כי אני דואגת לכלי שניתן לי לעבודת השם. אז חשבתי לעשות משהו ותגידו לי אם זה נשמע בסדר. חשבתי בבוקר להגיד ברכות השחר. בצהריים - תפילה אישית. בערב - ערבית. ואחרי ערבית לשבת וללמוד משהו. כי הרי גם בנות אומרות את ברכות התורה בבוקר ולכן מצאתי שזה מחייב אותנו גם ללמוד לפחות דבר קטן, אם אין זמן ליותר, במהלך היום. זה נשמע מבחינה הלכתית בסדר ? כלומר, נראה היה לי שזה מכסה הכל, לא ?! אהה, ולמי ששאלה אם אני חוזרת...אז כן. חוגגת עוד מעט יום הולדת ארבע. תודה, תמר.
 

giingiit

New member
ברכות שחר זה טוב

ביחד עם ברכות התורה, וקריאת שמע עם תפילת שמונה עשרה של שחרית גם חשוב ביותר. בשאר היום אין בעיה לדבר ישירות עם בורא עולם באיזה שפה שאת מבינה. זה כייף שאפשר לעשות זאת, לפנות ישירות לאבינו שבשמיים. ומזל טוב
בברכה תמנה
 

giingiit

New member
אתה סותר את עצמך ידידי

מחד - הדוגמא לא רצויה...המסקנה ממנו יכולה להרחיק....מאידך אתה מסכים עם מטרת המשל בכל מקרה, ומה גם שהמשל כתוב בשפה די ברורה ודי מובנת, אז מה בדיוק הבעיה שיש לך עם זה? שזה לא משל מחסידות ברסלב? אין בו משום שלילת התפילה האישית, אלא רק עצה להזהר במה שמבקשים. זה די ברור וגם ר´ נחמן מברסלב תומך בדיעה זו, אז נא לא לקטול דברים רק כי לא נאמרו מפי האדם שנערץ עליך.
 
אין צורך להתרגז

גינגית יקרה, מכיון שהבאתי בסוף דברי את דברי ה"חפץ חיים", קשה להאשים אותי שאינני מקבל דברים שלא נאמרו ע"י רבי נחמן מברסלב... "מסופר על רב אחד" זה לא ממש מקור שאפשר להסתמך עליו בנושאים כה חשובים וקריטיים. הסיפור שסיפרת יכול לגרום להבנה מוטעית של הנקודה, ולגרום לאנשים לחשוש להתפלל על כל מה שמטריד אותם באופן ישיר לקב"ה. המטרה המוסרית של המשל נכונה, כפי שכתבתי, אבל צורת הצגת הדברים קיצונית מידי. זה הכל. מכיון שמטרת הפורום היא עזרה וסיוע לבעלי תשובה, צריך מאד להזהר בהבאת כל מיני דברי מוסר והתעוררות שעלולים להיות מובנים שלא כהלכה. מכיון שזכיתי לשמש רבנים גדולים (שרובם אינם חסידי ברסלב) במשך יותר מעשרים שנה בהדרכת בעלי תשובה, אני מרשה לעצמי להביא כאן את מה שקיבלתי מהם. ה"תורה שבעל פה" בתחום שאנו עוסקים בו חשובה יותר מן ה"תורה שבכתב", כלומר ציטוטים הרצאות וספרים. הפרקטיקה של החברה היהודית בהדרכת בעלי תשובה צעירה לימים ועדיין מתגבשת, והבעיות רבות. לכן, חשוב מאד לקיים את הכלל: "חכמים הזהרו בדבריכם".
 

giingiit

New member
מי מתרגז?

ביטלת את דברי וכתבת בדיוק את אותו הדבר מנקודת מבט ברסלבית. אינני מתרגזת, פשוט רואה בזה מעשה מוזר ולא כל כך לענין, זה הכל.
 
לא נהפוך את זה לויכוח אישי, נכון?

גינגית, את יודעת כמה אני מעריך את פעלך בפורומים, ואין כאן שום נימה אישית, ח"ו. אם חלקתי על מישהו זה על "הרב" האלמוני שהבאת בסיפור. אצטט מהודעתך המקורית: "ענה לו הרב שלא טוב להתפלל למשהו ספציפי אלא למשהו כללי כי לא כל מה שנראה לנו טוב הוא אכן טוב בשבילנו". ועל זה אמנם חלקתי, בציטוטים ברורים שבהחלט ראוי וצריך להתפלל למשהו ספציפי. ואת הבעיה אם זה טוב לנו או לא, נשאיר לתפילתנו הקבועה לקב"ה שינחנו בדרך אמת. וכבר כתבו הפוסקים וספרי המוסר שאפילו בברכות הקבועות בתפילת שמונה עשרה ראוי וטוב להוסיף בקשות פרטיות מענין הברכה (חוץ משלוש ראשונות ושלוש אחרונות), ועל כל ענין ובקשה ב"שומע תפילה". ויותר מזה, מובא בפוסקים לא להתפלל באופן כללי לצרכי הרבים בברכות "שמונה עשרה", אלא דוקא על צרכים פרטיים, כפי שכל אחד יודע בנפשו את בעיותיו וחסרונותיו. ואין כאן כל ענין של ברסלב-או-לא-ברסלב. והענין המיוחד לבעלי תשובה בזה הוא, שבתור אנשים שלא חונכו להתפלל ואין להם בזה "גירסא דינקותא", דווקא כדאי מאד להרבות בתפילה על כל פרט ופרט שמציק להם, כדי לעורר בנפש את כוח התפילה ולהחיות את האמונה שהקב"ה איתם ואצלם ושומע לתפילתם. הוא האב והידיד האמיתי השומע לתפילתנו וחפץ בטובתנו. וכמה שלא נכתוב על זה לא נצא ידי חובתנו לעורר את עצמנו ואת חברינו.
 

פראזניק

New member
אני חושב שאין מחלוקת ביניכם:)))

עופר, אמנם צריך להתפלל על משהו ספציפי (הלכה מפורשת, בתפילת שמונה עשרה, מתפללים על דברים פרטיים, אחרי "אלקי נצור...). אבל, רבי נחמן אומר, לגבי תפילה, שאסור להתעקש על דבר ספציפי, אלא לבקש, אבל לא להתעקש. כי אולי ב´מת זה לא טוב...
 

giingiit

New member
למען האמת לא לזה התיחסתי כלל

אדרבא, כתבתי שם שצריך לבקש בקשות אישיות אולם צריך להזהר מבקשת דברים ספציפיים בגלל שהם לא בהכרח טובים בעבורי ומומלץ אם כבר מבקשים משהו ספציפי להוסיף את התוספת "רק אם זה טוב בשבילי". אחרת כמו שראינו במשל בורא עולם נכנע לבקשות ואדם והוא מקבל לא את מה שטוב לו אלא מה שביקש. לכן מיותר היה לקטול את דברי גם בגלל שכל הרבנים מורים לאנשים להתפלל כך, גם ר´ נחמן מברסלב. אי ההבנה היתה נעוצה בכך לדעתי, שמנהל פורום ברסלב הבין מדברי הרב שאמר שלא להתפלל לדברים ספציפיים שהוא אומר לא לבקש בקשות אישיות ולא לזו היתה הכוונה כלל. צריך היה לקרוא את דברי שוב.
 

ezer

New member
כנראה ש.......

שאישתו של עובדיה לא חשבה כמוך. אולי היא טועה? ותראה שם ברד"ק כמה פעמים היא התפללה להקב"ה. אז מתי זה נקרא עקשנות לדעתך? ומה לגבי משה רבינו שהתפלל כמנין "ואתחנן"?
 
למעלה