שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 6- העולם הרגיל

YossihNew

Well-known member
בסיפור, העולם הרגיל ישחק תפקיד חשוב ברבע הראשון של הסיפור שלכם- המערכה הראשונה. את כל הקטע אפשר לתקצר כ"בנייה", והעולם הרגיל משחק תפקיד חיוני בלתת לסיפור מיקום מוצק. אפילו חשוב מכך, העולם הרגיל יוצר את המקום שבו משווים את כל שינויי העלילה ושינויי האישיות.​
 

YossihNew

Well-known member
מי רוצה לקרוא על עולם רגיל ומשעמם? העולם האבוד? בטח! העולם המלהיב, הלא רגיל, האקזוטי והלגמרי מעניין? ברור. אבל העולם הרגיל? זאת לא דרך ממש עלובה להתחיל את הסיפור? לא. לא אם אתם רוצים שארק השינוי של הדמות שלכם יהיה הגיוני.

בפעם הקודמת, למדנו איך הרגע המאפיין נקשר ללכידה של הסיפור כשהוא מציג את הגיבור, את השקר שהוא מאמין בו, את הדבר שהוא רוצה ואת הדבר שהוא צריך. אבל הרגע המאפיין הוא רק חצי מפתיחה של ארק דמות טוב. הוא נותן לנו את הדמות, אבל עדיין צריך הקשר. העולם הרגיל מספק את ההקשר.

האנשים מוגדרים בידי המיקרוקוסמוס בו הם חיים. אנחנו מעוצבים באופן בלתי נמנע בידי הסביבה שלנו, בגלל הדרכים שאנחנו משתלבים איתן בעולם או הדרכים שבהן אנחנו לא. באופן בלתי נמנע, אנחנו מוגדרים בסביבה שלנו כי היא משקפת את הבחירות והגבולות שלנו. איך הגענו למקום כלשהו, למה שנבחר להישאר שם, או למה אנחנו נאלצים להישאר שם אפילו אם אנחנו לא רוצים- כל הגורמים האלה מגלים היבטים מעניינים באישיות שלנו, בערכים, ביתרונות ובחסרונות.

בסיפור, העולם הרגיל ישחק תפקיד חשוב ברבע הראשון של הסיפור שלכם- המערכה הראשונה. את כל הקטע אפשר לתקצר כ"בנייה", והעולם הרגיל משחק תפקיד חיוני בלתת לסיפור מיקום מוצק. אפילו חשוב מכך, העולם הרגיל יוצר את המקום שבו משווים את כל שינויי העלילה ושינויי האישיות. בלי הדוגמה הפותחת הזאת של מה שישתנה בחיים של הדמות שלכם, שאר הארק יהיה חסר בנחישות ובכוח.


העולם הרגיל:

ברמה הכי בסיסית, העולם הרגיל הוא- כמו שהשם שלו רומז- מיקום. זה המקום בו הסיפור שלכם מתחיל. זה המקום בו הדמות שלכם מוצאת מנוחה- או לפחות מסופקת שם.

דוגמאות אפשריות לעולם הרגיל:
  • העולם הרגיל יכול להיראות יפה על פניו, רק כדי שהעמדת הפנים המושלמת שלו תישבר, יחד עם התפיסה המוטעית של הדמות על העולם ועל עצמה.​
  • או שהעולם הרגיל אולי בטוח אבל משעמם, כשהגיבור משוטט בו בלי אנרגיה ובלי שום מאמץ להמשיך בחייו.​
  • או שהעולם הרגיל הוא אולי די רע, אבל הגיבור תקוע בו לפחות זמנית נגד רצונו.​
  • או שהעולם הרגיל אולי באמת גדול, אבל הגיבור עדיין לא מוכן להעריך אותו או מרוסן זמנית בידי היתרונות של העולם הרגיל.​
  • או שהעולם הרגיל אולי מציג אתגרים, והגיבור לא יכול להתמודד איתם עד לאחר שחווה את החיים מעבר לעולם הרגיל.​

הסמליות בעולם הרגיל:

הנקודה היא שהעולם הרגיל הוא המקום שאותו הגיבור לא רוצה או לא יכול לעזוב. מכאן הוא מתחיל את ההרפתקה הגדולה שלו. רוב הזמן הוא יחשוב על העולם הרגיל כעל מובן מאליו וירגיש שהוא עומד להמשיך לנצח, אבל לפעמים יתחיל את הסיפור וידע שהעולם הרגיל הוא רק תחנה זמנית.

תחשבו על העולם הרגיל כעל ייצוג סמלי של העולם הפנימי של הדמות שלכם. העולם הרגיל צריך להפגין את השקר בו הדמות מאמינה. הוא צריך לחזק את הדמות בשקר הזה, כך שלא תהיה לה סיבה להסתכל על דברים אחרים. רק כשהעולם הרגיל מאותגר או ננטש בנקודת העלילה הראשונה, האמונה של הגיבור בשקר מזדעזעת.


איך ליצור את העולם הרגיל של הסיפור שלכם:

ביצירת העולם הרגיל של הסיפור שלכם, קודם תשאלו את עצמכם איזה מין עולם יספק את סיפור הרקע הכי הגיוני בנוגע ללמה הדמות שלכם מאמינה בשקר. אז תשקלו איך לחזק את העולם הרגיל כשתהפכו אותו למקום הכי טוב שיש לשקר לחיות בו. אבל שימו לב, זה לא אומר שהעולם חייב להיות מקום נחמד לגיבור שלכם. לפעמים הוא יראה ממש נוח, אבל עמוק בפנים, השקר יהפוך אותו לאומלל.

עכשיו, תשאלו את עצמכם איך אפשר ליצור עולם רגיל שיהיה הכי מנוגד ל"עולם ההרפתקה" שיקרה בשתי המערכות הבאות. לפעמים הגיבור שלכם יישאר במיקום הפיזי של העולם הרגיל במהלך הסיפור (כמו ב"הבאר" של ירון ארזי וסיוון שיקנאג'י), כשרק חלק מהעולם משתנה (כשהיצור משתחרר וגורם למהומה בבית אהרון). בכל מקרה, אתם רוצים את הניגוד הכי דרמטי שאפשר בין העולמות, כדי לספק לדמות שלכם כמה שיותר דחף כדי להשתנות.

העולם הרגיל חשוב כי הוא מוכיח באופן ויזואלי לצופים (מראה להם) את הגיבור במצב ה"לפני" שלו. או שהוא ישתנה מספיק כדי לעזוב את המקום הנוראי הזה, או שהוא יצטרך להשתנות מספיק כדי להתאים אליו ולנצל את המקום הבריא הזה.


מהו העולם הרגיל?

העולם הרגיל בסיפור שלכם יכול להיות:
  • ישיבה ללימוד תורה - שמחזקת את הגאווה שלו ביכולותיו. (שבאבניקים)​
  • לימוזינה עם אבא שלא ממש מקשיב לצרכים שלו ולרצונותיו- מה שמחזק את האמונה שלו בעוצמה של הכסף. (גאליס)​
  • עולם בו כולם רמאים, פושעים ושקרנים- מה שמראה לנו כמה הדמות מוכנה לשקר ולתחמן כדי להשיג את המטרה שלה, מה ששלח אותה לעלילה. (אילת)​
  • חברת סטארט אפ- מה שלא קשור לשקר אבל כן מקדם את הקבלה שלו לעבודה, מה שמקדם את העלילה. (יומני החופש הגדול)​
  • פנימיה, שבה הוא מבודד מכולם- מה שמחזק את אמונתו בשקר. (אליפים)​
  • מקום קסום ומלא בקהילה של יצורים- מה שמחזק את הזרות שלו ואת העובדה שהוא נשלח למשימה אחרת. (כדברא)​
  • השקות, חברות ומלון- מה שמחזק את השקר שלה כי היא מרשה לעצמה להתנהג בגסות מול כולם. (כוכב הצפון)​
  • ירושלים החרדית- מה שמחזק את האווירה הכללית של הסדרה ומחזק את חשיבות המשפחה בעלילה. (שטיסל)​

יש לנו אוסף טוב של עולמות רגילים כאן- הכול מהעולם המדהים והזר של כדברא, עד לעולם הנוראי בו עומרי אטיאס נמצא עד שיברח ממנו לבסוף, ועד העולם הכביכול נוראי של "אליפים", שכשנקודת העלילה הראשונה מתחילה, מתחיל להשתנות למשהו נפלא.


עוד דוגמאות לעולם רגיל:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
העולם הרגיל של שרה מוצג בידי המכבסה של הקיבוץ, שם אנחנו רואים אותה בודדת מאוד ולא מוכנה להתערב במאבק מול הבריטים. העולם הבודד שלה מציג לנו את העובדה שהחיים שלה רעועים כי אבא שלה יכול לפשוט על הקיבוץ כשירצה. זה עולם מאוד קשה, שבו שרה משכנעת את עצמה שהיא יכולה לשמור על השקר שלה ולרדוף אחרי מה שהיא רוצה. זה ייצוג סמלי ונהדר של העולם הפנימי של שרה- ארץ ישראל, אבל בשלטון בריטי. כששרה תגיע למאבק תהיה ניגודיות נהדרת בין העולם של החיילים הבריטים לאפשרויות היותר טובות בפלמ"ח.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: במבט ראשון, אליהו נראה שייך לעולם הלא מיוחד שלו- חרדי פשוט. הישיבה שלו, היותו חלק ממשפחה של רב מכובד בבני ברק, והבית של המשפחה שלו עם אנשים שמכירים אותו טוב, והבדידות שלו גם כן. זה בניגוד מוחלט לעולם הבמה החילוני הנוצץ והזוהר שהוא נחשף אליו. אבל נכון לעכשיו, זה העולם שאליהו מכיר, אפילו כשהוא מאכיל את השקר שלו ולכוד בתוך הבית שלו, כמעט כמו שדנה נלכדת שם גם כן.


שאלות לשאול לגבי העולם הנורמלי:
  1. איזה מיקום יפתח את הסיפור שלכם?​
  2. איך המיקום הזה ישתנה בנקודת העלילה הראשונה?​
  3. איך תוכלו ליצור ניגוד בין העולם הרגיל ל"עולם ההרפתקאות" שאחריו?​
  4. איך העולם הרגיל יוכל להציג או לסמל את השעבוד של הדמות שלכם לשקר?​
  5. איך העולם הרגיל גורם או מחזק את השקר?​
  6. למה הדמות שלכם בעולם הרגיל?​
  7. אם הדמות שלכם לא רוצה לעזוב את העולם הרגיל, מה עוזר לה להסתיר את חוסר הנוחות שנגרם בידי השקר שלה?​
  8. אם הדמות שלכם רוצה לעזוב, מה עוצר אותה?​
  9. האם הדמות תחזור לעולם הרגיל בסוף הסיפור?​
  10. אם העולם הרגיל הוא מקום טוב באמת, איך הגיבור צריך להשתנות כדי להעריך אותו?​

העולם הרגיל מציג בפניכם את ההזדמנות הנהדרת להציג באופן ויזואלי את השקר של הדמות שלכם. תנצלו כמה שאפשר את העולם הרגיל של הסיפור שלכם וצרו קטע פתיחה שיתפוצץ אל מוחותיהם של הצופים שלכם ויכין באופן מושלם את הקרקע לקראת ההרפתקה הקרבה.​
 
למעלה