שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 13- המערכה השלישית

YossihNew

Well-known member
ארקי דמויות במערכה השלישית קשורים לתקיפות. מחוץ לסיפור, הקונפליקט מתחמם. הגיבור רץ במהירות למה שהפך להיות עימות בלתי נמנע עם הכוח הרע. אבל מבפנים, הוא דואב מאירועי נקודת העלילה השלישית.​
 

YossihNew

Well-known member
ארקי דמויות במערכה השלישית קשורים לתקיפות. מחוץ לסיפור, הקונפליקט מתחמם. הגיבור רץ במהירות למה שהפך להיות עימות בלתי נמנע עם הכוח הרע. אבל מבפנים, הוא דואב.

נקודת העלילה השלישית החטיפה לו. משהו נורא ובלתי צפוי בא משום מקום ועילף אותו. אבל הכי חשוב מכל: האירוע הזה גילה את התקדמותו בארק הדמות שלו כשהוא פעל באינסטינקט לפי האמת, במקום השקר. וכך, הוא פשוט דחף את הדבר שהוא רוצה מטווח ידו.

הוא עשה את הדבר הנכון. ועשה אותו מעומק ליבו. אבל עכשיו הוא צריך לחיות עם ההשלכות. הוא גדל להאמין באמת- ועדיין, האמת הרסה את חייו. על פניו, המערכה השלישית קשורה לזה שהדמות שלכם רוצה להחזיר את שיווי המשקל לפני שתצטרך להילחם מול הרשע בשיא. אבל בתוך הדמות, המערכה השלישית קשורה לתגלית האם היא באמת רוצה לשרת את האמת אחרי הכול. האם זה שווה את המחיר שהיא שילמה כרגע? אם היא אי פעם עומדת לחזור לחיי ה"ביטחון" בשקר, זאת ההזדמנות האחרונה שלה.

כדי להתחיל, בואו נבדוק את רגעי העלילה המבניים שקורים במערכה השלישית:
  • המערכה השלישית נפתחת בבום- נקודת העלילה השלישית.​
  • המערכה השלישית מקבצת את כל הדמויות (והשחקנים החשובים האחרים, כמו אביזרים).​
  • המערכה השלישית מסיימת את עלילות המשנה.​
  • המערכה השלישית מסיימת את הרמזים.​
  • המערכה השלישית כוללת את הרבע האחרון של הסיפור, החל מ-75% או קצת לפני מהסיפור ותמשיך עד הסוף.​


ארבעה חלקים של ארק דמות במערכה השלישית

בשטח המערכה השלישית, יש לנו ארבעה סימנים חשובים שידריכו אותנו במסע. חוץ מהאלמנטים הראשון והאחרון (שצריכים להיות, בהתאמה, ממש לאחר נקודת העלילה השלישית וממש לפני השיא), רוב האלמנטים האלה יפוזרו במערכה השלישית ויתפתחו שלב שלב, ולא יוצגו כולם בבת אחת. כמו תמיד, הקצב - שיהיה מהיר יותר בשלב הזה- הוא הדבר החשוב.
  1. הגבירו את הסיכון

    אחרי ההבנה הורסת הנשמה שלה בנקודת העלילה השלישית, הדמות צריכה להתמודד עכשיו עם ההשלכות. והן די רעות. היא בדיוק זרקה את כל העבודה שלה וההתקדמות לעבר הדבר שהיא רוצה. כן, היא עמדה על השטח המוסרי. כן, היא שחררה את נשמתה מדיכוי השקר. אבל כרגע, זה לא כל כך מנחם.

    נקודת העלילה השלישית תקעה סכין בגב של הדמות. כאן אתם מסובבים אותה. זה ההמשך לנקודת העלילה השלישית שלכם, שבו הדמות שלכם מגיבה להרס שהאמת עשתה בחייה.

    אז למה לא להחמיר את זה יותר? תגבירו את הסיכון. אם הדמות אומללה רגשית, למה לא להפוך אותה לאומללה גם פיזית? היא ראתה את החבר הטוב שלה נהרג? מושלם. עכשיו, למה לא לגרום לה להימלט על נפשה? בסופת שלג. עם קליע ברגל. אל תקלו עליה להגיע למסקנה שהתנהגות לפי האמת היא הדבר הכי טוב שהיא יכלה לעשות לעצמה.

    תנו לה לשקוע בייסוריה קצת. ואז שהיא תעמוד. הדמות חייבת לבחור בין להיכנע לכאב ולקום ולהמשיך בקרב. היא חייבת להבין שהמחיר ששילמה כדי להשיג את הדבר שהיא צריכה שווה את הכאב. היא מרימה את סנטרה ומסתכלת על הרוח. היא יודעת שעשתה את הדבר הנכון- עד לנקודה שתעשה זאת שוב אם תצטרך. עכשיו היא נולדה מחדש רשמית. זה לא אומר שלא קשה לה עדיין. היא עדיין תיפול אם מישהו ירביץ לה מספיק חזק. אבל, מהנקודה הזאת ואילך, היא דמות חדשה.

    ב"כוכב הצפון", דניאל לא ממש מרגישה בנוח עם ההחלטה שלה לזנוח את המאבק מול מאיה ולחזור בתשובה, בדיוק כשאימא שלה מואשמת במעילה בכספי המועצה והעתיד שלהן ביחד בסכנה. היא יודעת שהיא הסתבכה מאוד הפעם, והיא יודעת שהיא חייבת לנסות לכפר על כל המעשים שהיא עשתה, אבל היא לא יכולה שלא להרגיש שאף אחד לא מאמין לשינוי שלה. ועדיין, היא פשוט מחליטה לנסות לכפר על המעשים שלה.
  2. קחו לדמות את שיווי המשקל

    בהמון דרכים האירועים בנקודת העלילה השלישית הם סופיים. הדמות לא רק פעלה לפי האמת, היא גם השיגה אותה. נראה כאילו הארק שלה גמור. אבל, למעשה, כל המערכה השלישית קשורה על המשך הניסיון שלה לפעול לפי האמת- לא רק אינסטינקטיבית, אלא גם במודע. המבחן האחרון שלה לא יבוא עד השיא.

    ההבדל החשוב כאן הוא שהדמות כן השיגה את האמת, אבל היא עדיין לא דחתה את השקר במאה אחוזים. היא כבר הבינה את הדבר הכי חשוב בארק שלה - האמת עולה והשקר שוקע - אבל הקבלה של האמת שלה היא עדיין לא מוחלטת. אפילו שהדמות מתרגלת למסלול החדש שלה, היא תמשיך לחוות ספקות במערכה השלישית.

    הספקות האלה ימנעו מהדמות לממש את עצמה או להשפיע בחייה המונעים מהאמת. היא לא מאוזנת ולא שמחה, עדיין לא לגמרי בטוחה שבחרה נכון קודם. האירוניה היא, שלמרות שבבחירה באמת, היא פתחה את הדלת לשמחה ולחיזוק - היא עדיין לא עברה את הדלת.

    ב"אילת", עומרי מבין שהוא חייב לנטוש את פיראס ולהציל את תום. הוא מבצע פעולות אמיצות במיוחד. אבל אפילו שהוכיח את עצמו שוב ושוב בחצי השני של הסיפור, הוא מלא בספקות. הוא מוותר לפחד ומנסה אפילו לתקוף את יעל כמו שעשה פעם.
  3. הוכיחו עד כמה הדמות שלכם התקדמה

    הדמות שלכם מרגישה עכשיו אולי כאילו היא בכלל לא מתקדמת, אבל כמובן שזה בכלל לא נכון. היא התקדמה מאוד: האדם שהיא עכשיו רחוק מאוד מהאדם שהייתה בהתחלה בעולם הרגיל. כבר הוכחתם באופן דרמטי את זה בנקודת העלילה השלישית- ותוכיחו את זה בדרמטיות שוב בשיא. אבל אתם צריכים לחזק את השינויים, בדרכים קטנות, במערכה השלישית.

    אחת מהדרכים הכי טובות לעשות את זה היא ליצור מקרה בו הדמות שלך דוחה את השקר בצורה פיזית. באמצע כל הדרמה והטראומה שמתרחשות, זה מוצג בצורה קלילה, אפילו כלאחר יד. ב"דאוס" של גידי דר ודני וסרמן, דני- שהיה פעם מנותק מהחברה - מודה המון פעמים באהבתו לאדיסה, לה התכחש במערכה הראשונה. הנקודה של הסצנה היא הווידוי עצמו, לא העובדה שדני מחפש אותה, וכך היא מחזקת את כמה שהדמות השתנתה בלי לעשות עניין גדול.

    ב"אליפים", דוידי מפגין את הקשר החדש שלו עם החבורה כשהוא מחלק להם את הציוד הגנוב של פואד ורחמים בצורה שבה הוא (לפחות חושב) שהם אוהבים אותו. הוא ממש עוזר לכולם ומסייע להם- דבר שהוא מעולם אפילו לא חלם לעשות בתחילת הסדרה כשרק הגיע לגנות.
  4. חדשו את ההתקפה על המסלול החדש של הדמות

    לפני השיא (שיתחיל בערך בחצי מהמערכה השלישית- ועליו נדבר לעומק בפעם הבאה), מסלול האמת החדש של הדמות צריך לבוא תחת התקפה לפני אחרונה. ברוב הסיפורים, ההתקפה החוזרת הזאת תקרה בידי דמות שהיא לא הרע הראשי (שאמור לשמור את התותחים הגדולים לשיא עצמו). ההתקפה אולי תבוא מרע משני, בן ברית חושש או ספקן, או אפילו הספקות הפנימיות של הדמות עצמה.

    הנקודה של ההתקפה הזאת היא לפגוע בספקות של הדמות בנושא האמת. השקר צריך להתחזק במונחים מושכים ומשכנעים. אם הדמות רק תחזור לשקר, בטח שיהיה לה סיכוי יותר טוב לזכות בקרב- או שאולי אפילו להימנע ממנו בכלל. הדמות מנידה בראשה, מסרבת לעצה הרעה, אבל היא כן מתפתה. ככל שההתקפה משכנעת יותר וככל שהסיכון של הגיבור עולה, כך המתח יגבר.

    לפעמים ההתקפה החדשה הזאת תגלוש ישר אל ההחלטה הסופית בעצמה. אם לא, היזהרו מהגברת ההתקפה יותר מדי בנקודה זאת. התקיפה הכי חזקה והאחרונה צריכה לבוא מהרע עצמו באמצע השיא. ההתקפה החדשה הזאת צריכה להוביל באופן הגיוני להתקפה האחרונה של השקר ולדחייה האחרונה של הדמות שלכם אותו. שימו לב לצרכי קצב הסיפור שלכם. לפעמים, ההתקפה החוזרת היחידה שהסיפור שלכם יוכל לתת כל כך קרוב לשיא היא סצנה אחת או שתיים של דמות משנית מנידה בראשה ואומרת לגיבור "השתגעת?".

    ב"כדברא", ממש לפני השיא (בו לוק יאבק מול המליפיקים, כדי לעזור לכולם), לוק חווה התקפה אלימה על האמת החדשה שלו. דורי שכטר- בן הדוד של עמית והשוטר, מנסה לתפוס אותו ומציג בפניו את החשש של העולם מהעל טבעיים. הוא משתמש בחששות של לוק בעבר נגדו כדי שלוק ינסה להשתכנע שהוא יוכל לחיות חיים ראויים רק אם הוא ימחק לבני אדם את הזיכרון וימנע מהם מידע על העל טבעיים.​


עוד דוגמאות לארק דמות במערכה השלישית:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
רוב המערכה השלישית של שרה היא קידום של ההשלכות של נקודת העלילה השלישית, בה אבא שלה מכריח אותה להיפרד מאמיל שלא על רצונה. למרות ששרה מוותרת על אמיל, היא מבצעת מחקר על הרולד, ומשתמשת לשם כך בלורנס, כדי לגלות שהוא בעצם מרטין זים. שרה הלכה רחוק מאוד מאז תחילת הסדרה, אבל עדיין לא יוצאת לגמרי מול האבא שלה. המערכה השלישית קשורה להוכחת הנחישות שלה והדבקות במשימה, למרות מעמדה- כפי שרואים במאמץ שלה לחשוף את הזהות של הרולד. כאב הלב של שרה על הפרידה שלה מאמיל והמאמץ המחתרתי מוכיחים שהתפתחה.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: קשה לו להתמצא בעולם החילוני ולהיות מרוחק ממשפחתו כדי להצליח בהצגה. דחיית השקר של המשפחה מסכנת את הרגע החשוב הזה עבורו. הוא לא ממש מבין מה קורה מסביבו, אבל הוא מוכיח את גישתו השונה כשהוא מחבק את שחר ומודה בפניה על כך שהיא עוזרת לו להתמצא. ממש קצת לפני השיא, אליהו חווה רגע קשה בפרסומת של שחר כשהבמאי מתייחס אליו רע וכך מדגיש את הזרות שלו בעולם החילוני. אליהו מוסח מאוד ואפילו אומר לשחר שהיא לא יכולה להגן עליו.


שאלות לשאול לגבי ארק הדמות שלכם במערכה השלישית:
  1. איך הדמות שלכם מגיבה לנקודת העלילה השלישית?​
  2. איך החיבוק שלה את האמת הרס את חייה ובעיקר, את רדיפת המטרה שלה בעלילה?​
  3. איך תוכלו להגביר את הסיכון בכך שתגרמו לה צרות פיזיות, וגם רגשיות?​
  4. איך הצרות האלה מכריחות את הדמות שלכם לשקול מחדש האם האמת היא הבחירה הנכונה עבורה או לא?​
  5. איך היא תוכל לקום מהספקות האלה נחושה להיצמד לאמת?​
  6. איזה ספקות הדמות עוד חווה בנוגע לאמת?​
  7. איך חוסר היכולת שלה לדחות לגמרי את השקר מונע ממנה שמחה וחיזוק אמיתי?​
  8. איך הגישות והפעולות של הדמות שלכם שונות במערכה השלישית מאשר איך שהיו בראשונה? איך תוכלו לחזק בעדינות את ההבדל לפני השיא?​
  9. איך ההקדשה של הדמות שלכם לאמת תעמוד במבחן? באיזו דמות או מצב תשתמשו כדי לנסות לפתות או לפגוע בגיבור שלכם כדי שיחזור לשרת את השקר?​

המערכה השלישית היא המקום בו אנו סוגרים את הקצוות הפתוחים. בנוגע לארקי דמויות, הקצוות הפתוחים האלה כוללים בדיקת ההקדשה של הדמות לאמת וחשיפת כאבי הגדילה האחרונים שלה כשהיא תשיל את השקר ותזוז קדימה כדי לפגוש את המבחן האחרון שלה בשיא.

המערכה השלישית צריכה להיות קטע מלהיב ומלא במתח בסיפור שלכם. אבל היא גם קטע מאוד רציני, בו אתם מתמקדים בלאסוף את כל החלקים שלכם - הדמות והעלילה - לקראת הקרב האחרון. אם סידרתם את ארק הדמות שלכם נכון ב-90% הקודמים של הסיפור שלכם, כבר יש לכם את הכול מוכן לקראת שינוי הדמות המדהים בשיא.​
 
למעלה