שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 12- נקודת העלילה השלישית

YossihNew

Well-known member
רגע השפל הזה- התבוסה, שיותר נוראית כי היא מתרחשת ממש לפני הניצחון הנראה לעין- תאלץ את הדמות להפסיק לשקר לעצמה לגבי השקר. היא לא יכולה להימנע ממנו יותר. היא לא יכולה להעמיד פנים שהוא לא פה. היא חייבת להתעמת איתו אחת ולתמיד- ואו שתשמיד אותו, או שתושמד.​
 

YossihNew

Well-known member
אם הייתם צריכים לבחור ברגע הכי חשוב בארק דמות, מה הוא יהיה? נקודת העלילה השלישית, אתם אומרים? טוב, אתם צודקים. עכשיו הנה שאלה קשה יותר: למה הוא הרגע הכי חשוב?

נקודת העלילה השלישית היא רגע השפל בסיפור שלכם. לפני רגע, בסוף המערכה השנייה, הגיבור שלכם נראה היה כאילו הוא מנצח. נראה כאילו הכול הלך לו. הוא הבין את האמת, ונדמה היה שלפחות הוא דחף את השקר מאחוריו. אפילו נדמה היה שהרע נתון לחסדיו.

אז כאן משמיעים את הכותרות, נכון?

לא. כי כפי שאתם יודעים די טוב עכשיו, לדחוף את השקר הזה לאחור לא טוב מספיק. לפני שהסיפור הזה יוכל להסתיים, השקר צריך להופיע לפנים ולהתעמת עם הגיבור ישירות. זה העניין בנקודת העלילה השלישית. רגע השפל הזה- התבוסה, שיותר נוראית כי היא מתרחשת ממש לפני הניצחון החשוב- תאלץ את הדמות להפסיק לשקר לעצמה לגבי השקר. היא לא יכולה להימנע ממנו יותר. היא לא יכולה להעמיד פנים שהוא לא פה. היא חייבת להתעמת איתו אחת ולתמיד- ואו שתשמיד אותו, או שתושמד.

לפני שנמשיך, שקלו את הבסיס המבני של נקודת העלילה השלישית:
  • נקודת העלילה השלישית היא רגע השפל עבור הדמות שלכם, מקום של תבוסה למראית עין.​
  • נקודת העלילה השלישית מאלצת את הדמות להיות כנה עם עצמה לגמרי לגבי עצמה.​
  • נקודת העלילה השלישית משנה את תבנית הסיפור שוב.​
  • נקודת העלילה השלישית מסירה את כל המחיצות וחושפת לדמות מה העניין בעלילה באמת.​


נקודת העלילה השלישית

החצי השני של המערכה השנייה היה מקום של חיזוק עבור הגיבור שלכם. הוא חיבק את האמת לאחר המחצית וכך הצליח לפעול נכון ועם יותר ויותר נחישות (והצלחה) בשאר המערכה השנייה. אבל אחרי הניצחון למראית עין שסגר את המערכה השנייה, נקודת העלילה השלישית מאלצת משבר- גם בעלילה וגם בארק הדמות.

נקודת המשבר הזאת היא תוצאת ההיפוך שנגרם בידי הכוח הרע. הגיבור חשב שניצח את הבחור הרע, אבל לרע יש עוד טריק בשרוול. בדרך כלל, ההיפוך הזה מלווה בתגלית לגמרי לא צפויה (אבל כמובן, שרמזו עליה).

לפעמים התגלית הזאת תהיה טוויסט עלילתי, אבל לעתים קרובות היא לא תהיה כלום חוץ מהבנה מלאה של החולשה של השקר של הגיבור. זה המידע החדש הזה, יותר מכל, שמשאיר את הגיבור פתוח למכה האחרונה. הוא כל כך המום עד שהוא לא יכול אפילו להחזיר.


הבחירה העליונה בין רצון לצורך

במונחי עלילה, נקודת העלילה השלישית כולה קשורה ליצירת רגע "פיזי" בו מטרת העלילה של הגיבור בסכנה. אבל במונחי דמות, נקודת העלילה השלישית תלויה לא רק בזה ש"משהו רע" קורה בקונפליקט החיצוני, אלא בבחירה פנימית של הגיבור.

סופסוף, אחרי שתי מערכות ארוכות, הוא חייב לבחור בין הדבר שהוא רוצה והדבר שהוא צריך- בין השקר והאמת. במהלך החצי השני של המערכה השנייה, הוא שכנע את עצמו שיוכל להשיג את שניהם. עכשיו, הוא מבין שזה בלתי אפשרי.

אם הרגע הזה אמור להטיל את צלו על הסיפור, הוא חייב לכלול בחירה אכזרית. מה שהגיבור לא יחליט כאן, הוא יאבד משהו חיוני. הוא יכול לבחור באמת ולאבד את חלומו. או שהוא יכול לבחור במה שהוא רוצה ולחיות את השקר לשארית חייו.

הדבר שהדמות רוצה צריך להיות ממש לידה. הוא סופסוף ממש כאן, בכל תהילתו. היא חלמה על זה כל כך הרבה זמן. עכשיו זה שלה. כל מה שעליה לעשות זה לעצום את עיניה בפני האמת ולהושיט יד ולקחת. והיא כל כך רוצה את זה, התשוקה הורגת אותה. ככל שהדמות רוצה יותר את הדבר שהיא רוצה כרגע, נקודת העלילה השלישית תהיה חזקה יותר.

אבל זה רק צד אחד של הבחירה. השני הוא האמת- שהיא גם הבינה שלא תוכל לחיות בלעדיה. אפילו כששירת הסירנה של הדבר שהיא רוצה לופתת אותה בלי התנגדות, עיניה כבר נפקחו לאימה הנוראית של השקר. היא רועדת מהמחשבה של להקריב את הדבר שהיא רוצה, אבל היא גם מקיאה מהאפשרות של דחיית האמת והחזרה לצל השקר. הגיבור מבין את ההבטחה ואת המחיר בשתי הדרכים. הוא צריך, במילים אחרות, להבין באמת את הבחירה שלו. רגע האמת לא מושלם אלא אם הגיבור מבין לא רק מה שהוא ישיג בבחירת אפשרות אחת במקום השנייה, אלא גם את מה שיפסיד.

מכיוון שזה ארק שינוי חיובי, הקוראים שלכם ידעו, עמוק בפנים, במה הגיבור שלכם עומד לבחור. אבל ככל שהבחירה הזאת תהיה קשה יותר, הקוראים יתחילו לפקפק יותר בהחלטה האחרונה שלו- והבחירה שלו תהיה חזקה יותר כשיעשה אותה.


העצמי הישן מת

סופסוף, הלב שלו מרגיש כאילו הוא עומד להיקרע לשניים, הגיבור בוחר. הוא בוחר באמת. הוא בוחר לדחות את השקר. הוא לא ירשה לעצמו לחיות לפי האמונה השקרית הזאת יותר. הוא יחבק את האמת ויעשה את הדבר הנכון, אפילו אם זה אומר (או, בחלק מהסיפורים, נראה שזה אומר) לאבד לנצח את הדבר שהוא רוצה. (אם הוא ישיג או לא את הדבר שהוא רוצה בסוף לא חשוב. לעת עתה, הדבר שמשנה הוא שהוא מוכן לגמרי לוותר עליו.)

בנקודה הזאת, הבחירה חייבת להיות יותר מהחלטה: היא חייבת להיות פעולה. הלבטים שלו כל כך חזקים עד שהם מכריחים אותו לפעול לפיהם בדרך שיוצרת לו שביל חדש. הוא חייב לשרוף את הגשרים. אחרי נקודת העלילה השלישית, הוא לא יוכל לחזור ולשנות את דעתו כדי להשיג את הדבר שהוא רוצה, אפילו אם אמונתו תתערער אחר כך.

באופן מטאפורי, הרגע הזה הוא ייצוג של מות העצמי הישן של הדמות. למרות שהיא אולי עדיין תחווה את זה במערכה השלישית, היא, כרגע, כל כך מחויבת לאמת עד שהיא מוכנה למות עבורה. ואכן, היא כן מתה בצורה מטאפורית, ממש לצד השקר.

נקודת העלילה השלישית תכלול לעתים קרובות מוות, או אמיתי או סמלי. אם דמות חשובה לא ממש מתה כאן (למשל, מישהו מסקורפיו בשמיניה), המוות אולי ייוצג בידי מזג אוויר מאיים ברקע, אובדן העבודה של הדמות (מה שמסמן מוות מקצועי), מוות של חיה, לוויה על הדרך, או צוואה על הנייר. המוות חייב להיות אורגני לסיפור. הסמליות לא יכולה להיות מעורפלת (לדוגמה, הלוויה שהדמות עוברת בדרך חייבת להיות בקשר לעלילה). אבל נושא המוות כמעט תמיד יהיה, אם לא קדימה, אז מרחף ברקע בנקודת העלילה השלישית.


איך נקודת העלילה השלישית מתגלה בארקי דמויות?

ארק הדמות שלכם בנקודת העלילה השלישית יכול להתגלות בתור:
  • יציאה לים בזמן טיול בתל אביב (יחד עם חבריו) כשהוא מנסה להטביע את עצמו ופונה לאלוהים. הוא בוחר להפסיק להעמיד פנים שהוא קדוש ומודה שנמאס לו. (שבאבניקים)​
  • התגלית שנינה שיקרה לו ושאביו אכן צדק בנוגע לזה שהעולם מלא באינטרסים ורק הכסף הוא מה שחשוב. הוא מחליט שהאהבה הזאת לא שווה את זה- ומחליט לעזור לאביו בהשתלטות על המחנה. (גאליס)​
  • הניסיון להפיל את יעל, ולאחר מכן המעצר שלו. עומרי מחליט לעשות את מה שצריך כדי להשיג את התרופה. (אילת)​
  • התגלית עליו, כשאביו כועס כששמע מה עשה וכשאלינור זורקת אותו כשהיא מטיחה בו את האמת. הוא בוחר לדחות את השקרים שהאמין בהם ומחליט לשפר את דרכיו מעכשיו. (יומני החופש הגדול)​
  • אילוץ לעבוד עבור פואד ורחמים תוך סחיטה שהם יפגעו באילנה, ופרידה מאילנה כדי להגן עליה. דוידי מבין שאילנה חשובה לו מדי ובוחר להודות בכך שהוא צריך להגן עליה, גם במחיר של פגיעה בעצמו. (אליפים)​
  • ההבנה שהוא אמור להרוג את לילה- וסירוב לכך. הוא מחליט ללכת לאריאנה ולהודיע לה שאת המשימה הזאת הוא לא מסוגל לעשות. (כדברא)​
  • ניסיון להרוס את המלון, כשבן מתעמת איתה לגבי השקרים שלה. דניאל מחליטה שהגיע הזמן להפסיק להתנכל לכולן ולנסות לשנות את הדרכים שלה. (כוכב הצפון)​
  • נטישה של אבא שלו במהלך מסע. עקיבא מחליט להקשיב לעצמו ולא ללכת תמיד בעקבות אביו, אפילו שהוא אוהב אותו מאוד. (שטיסל)​


עוד דוגמאות לנקודת עלילה שלישית בארק דמות:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
כשסודה של שרה מתגלה, בדיוק כשאמיל מודח מהפלמ"ח, היא צריכה לעמוד בבחירה אכזרית מאוד. גירוש של אמיל או שלה. הבחירה שלה היא בלתי אפשרית. הרומן שלה עם אמיל נחשף. אבל, חשוב יותר, הסיכון של שרה והתגובה של הסביבה, היא מה שממלא את כל נקודת העלילה השלישית ואת רוב המערכה השלישית. שרה רואה בבירור את מחיר השקר שלה ומחליטה גם להתחיל לחקור יותר את הרולד בתוך הצבא הבריטי ולעמוד מול אביה.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: ממש באמצע החברות החדשה שלו עם שחר וההצלחה על הבמה, נקודת העלילה השלישית של אליהו נזרקת אליו. הוא עוזב את הבית, והרבנית מתעמתת עם אליהו על כך שהוא בעצם לבד. אליהו ניצב בפני הבחירה שהוא חשש ממנה כל הזמן. הדבר שהוא לא רצה לעשות אף פעם ניצב בפניו בכל צורתו המפחידה. אבל, כשהוא מבין פתאום כמה כיף לו עם שחר ועל הבמה, הוא לא מהסס להתעמת גם עם אימא שלו ולהגיד שמה שחשוב זה שאוהבים אותו בצד החילוני.

שאלות לשאול לגבי ארק הדמות שלכם בנקודת העלילה השלישית:
  1. איזה אירוע מרסק ו/או תגלית תהפוך את ההצלחה של הדמות שלכם לתבוסה הכי גדולה שלה?​
  2. איך התבוסה הזאת נגרמה בגלל הסירוב של הדמות, עד עכשיו, לדחות לחלוטין את השקר שלה?​
  3. איך התבוסה הזאת תכריח את הדמות שלכם לפגוש את ההשלכות האמיתיות של השקר?​
  4. איך התבוסה הזאת יכולה להציע לדמות שביל פנוי אל הדבר שהיא רוצה?​
  5. אם היא תלך בשביל הזה, איך הוא יכריח אותה לדחות את הדבר שהיא צריכה?​
  6. איך תוכלו לסדר בחירה ברורה ואמיתית בין הדבר שהיא רוצה לדבר שהיא צריכה?​
  7. במה היא תבחר?​
  8. איך תוכלו לייצג באופן סמלי את המוות בסצנה הזאת כדרך לחזק את סוף העצמי הישן והמחוזק מהשקר של הדמות שלכם?​

בנקודה הזאת, אתם אמורים לראות איך נקודות העלילה מסדרות את הסיפור לפי ארק הדמות שלכם. נקודת העלילה הראשונה הוציאה אותה מהעולם הרגיל שלה ואילצה אותה להתחיל להגיב. נקודת האמצע העירה אותה מהתגובות שלה והדריכה אותה לפעולה. אבל הפעולה הזאת, לפחות חלקית, הייתה תגובה חיצונית. הדמות משקיעה את החצי השני של המערכה השנייה בפעולה בדרך הנכונה (רוב הזמן), אבל היא עדיין לא ממש למדה את הלקח. עמוק בפנים, היא עדיין מאמינה שיש לה כמה אפשרויות פתוחות עבורה, למרות שיש רק אפשרות נכונה אחת עבורה בתוך הסיפור.

זה, כפי שלמדתם, למה צריך את נקודת העלילה השלישית. נקודת העלילה השלישית קורעת את כל האפשרויות הללו ומאלצת את הדמות להגיע למקום בו אין לה ברירה אלא להיות כנה עם עצמה לחלוטין לגבי עצמה ומצבה. בשיא שיבוא, הגיבור שלכם יקום מהאפר, מוכן להילחם ממקום של שלמות פנימית. נקודת העלילה השלישית היא המקום ממנו הוא קם.​
 
למעלה