שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 11- החצי השני של המערכה השנייה

YossihNew

Well-known member
החצי השני של המערכה השנייה הוא איפה שהדמות שלכם יוצאת מהשלב המגיב (שם הקונפליקט נשלט בידי הרע) ומתחילה לעבור לשלב הפעיל (בו היא מתחילה לשלוט בקונפליקט בעצמה).​
 

YossihNew

Well-known member
החצי השני של המערכה השנייה הוא איפה שמוזיקת הגיבור נשמעת בארקי הדמויות. הודות לתגלית האישית הגדולה במחצית, הגיבור עכשיו מבין את זה. חלקי הפאזל נופלים למקום. הנורות נדלקות. הוא רואה את מה שהוא צריך לעשות כדי לנצח בקונפליקט. בחורים רעים, היזהרו!

החצי השני של המערכה השנייה הוא איפה שהדמות שלכם יוצאת מהשלב המגיב (שם הקונפליקט נשלט בידי הרע) ומתחילה לעבור לשלב הפעיל (בו היא מתחילה לשלוט בקונפליקט בעצמה). היא גילתה את האמת במחצית, והיא מרשה לה להתחיל לפעול את הפעולות הנכונות כדי להשיג את התוצאה הנחשקת במסעה למטרת העלילה.

נשמע כאילו הסיפור כבר גמור, לא? אחרי הכול, זה מה שהגיבור שלכם מתחיל להאמין בו.

אבל לא כל כך מהר!

הסיפור לא נגמר, בכלל לא. וכל השיעורים האלה שהגיבור שלכם חושב שעכשיו הוא למד? טוב, מסתבר שהוא רק למד חצי ממה שצריך. אולי הוא גילה את האמת, אבל הוא עדיין לא נטש את השקר - והשקר הזה הוא עדיין מהות הבעיה.

לפני שנצלול אל הפרטים בקטע החשוב הזה בסיפור, בואו ניקח עוד רגע מהיר כדי לבדוק את בסיס מבנה העלילה בחצי השני של המערכה השנייה.
  • החצי השני של המערכה השנייה מתחיל בפעולה חזקה מצד הגיבור, בהתבסס על התגלית במחצית.​
  • החצי השני של המערכה השנייה כולל את הדמות מתקדמת בביטחון, ומשתלטת על הקונפליקט.​
  • החצי השני של המערכה השנייה הוא המקום בו צריך לאסוף את כל החלקים של הסיפור שלכם, כך שיהיו במקום במערכה השלישית.​
  • החצי השני של המערכה השנייה מתחיל במחצית וכולל 25% מהסיפור עד להתחלת המערכה השלישית לאחר 75% מהסיפור.​
  • החצי השני של המערכה השנייה כולל נקודת מפנה שנייה (לאחר חמש שמיניות מהסיפור), שמדגישה את היכולת של הרשע לנצח את הגיבור ורומזת לקרב האחרון.​

בהערכה הכללית של הסיפור, החצי השני של המערכה השנייה הוא שלב ה"פעולה", בו הדמות שלכם רצה קדימה, וחושבת שעכשיו היא רואה בבירור. אבל עניין המפתח שצריך לזכור בנוגע לחלק הזה בסיפור הוא שהדמות שלכם עדיין חצי עיוורת מהשקר. היא רצה לקונפליקט, חושבת שהיא רואה נהדר, אבל בעצם, רק עין אחת פקוחה.


שישה חלקים מארק הדמות בחצי השני של המערכה השנייה

יש לנו שישה אלמנטים חשובים לשוחח עליהם בחצי השני של המערכה השנייה. עם כמה חריגים, שיצוינו מתחת, יש לכם המון גמישות בנוגע למיקום של האלמנטים האלה בחצי השני של המערכה השנייה. הקצב יהיה הדבר החשוב כאן. כל עוד כל האלמנטים יקרו לפני נקודת העלילה השלישית, הכול יהיה מוכן עבור הקטע הגדול בשיא.

  1. הרשו לדמות להתנהג בצורה חכמה

    הודות לשיעורים שלמדה בחצי הראשון של המערכה השנייה והתגלית במחצית, הדמות יכולה עכשיו להתנהג בצורה שהיא לא יכלה בחצי הראשון.

    באופן ספציפי, זה אומר שיש לה כלים חדשים לעבוד איתם, שירשו לה להתקדם מאוד כלפי הדבר שהיא רוצה. לפני, היא אולי ניסתה להרוס את חומת הלבנים בינה ובין המטרה בעזרת הציפורניים שלה. אבל עכשיו יש לה גרזן - ויותר טוב, הידע לגבי הלבנים שיש לנפץ כדי לרסק את החומה.

    ההשפעה של זה היא שעכשיו הדמות שלכם יכולה להתחיל לרסק את המכשולים במהירות גדולה יותר. זה לא אומר שלא עוצרים את התקדמותה, אבל היא נראית כאילו היא במסלול הנכון, והיא הרבה יותר יעילה בלחסל או לעקוף מכשולים.

    ב"אליפים", ההודאה בפשעים שפואד ורחמים גרמו לו לעשות חיזקה את דוידי, והוא מתחיל להתעורר לחיים בחצי השני של המערכה השנייה, כשהוא מעיד על מעשיהם בפני המשטרה, ואז חוזר לגנות ואפילו מתחיל להיות מעורב יותר עם כולם, וגם מוכן לסלוח לאילנה על זה שהיא שיקרה לו כשניסתה להתקרב אליו.
  2. שימו את הדמות בין השקר הישן והאמת החדשה

    כנראה שהדבר הכי חשוב להבין לגבי הקטע הזה בסיפור הוא שהדמות עדיין לא נטשה את השקר שלה. המחצית גרמה לה להבין את האמת, והיא עסוקה בלהתנהג לפיה. אבל היא עדיין לא התמודדה עם השקר. הוא עדיין שם, קבור עמוק בתוך תת המודע שלה.

    והתוצאה היא חוסר שקט בפעולות. הדמות לכודה בין שתי אמונות לא שלמות. זה יגרום לה לבצע טעויות. היא מאמינה באמת: היא מתנהגת לפי האמת. אבל היא עדיין לא מחויבת אליה במאת האחוזים. השקר עוצר אותה, והוא גורם לה לעבור קונפליקט פנימי ממש חמור. רגע אחד היא מתנהגת לפי האמת. ברגע הבא השקר מרים את ראשו המכוער, והיא מנסה להתנהג לפיו.

    זה נקרא "הסלמת הפקפוק". זה אלמנט המפתח. הדמות לא חלשה. אבל איפה שפעם היה רק כוח אחד בתפיסת היקום שלה, עכשיו יש שניים- האמת והשקר- הדרך הנכונה והדרך השקרית. הכול לא מיושב כמו שהגיבור חשב פעם.

    ב"יומני החופש הגדול", אדם הפך לבן זוגה של אלינור והכול ביניהם ממש טוב. אבל השקר שמזין את האמונה שלו בלנקום באבא שלה עוד חי בו. הוא לא נמצא איתה בצורה הכי טובה שיש: הוא משקר לה כי חברות שלה תכף עולות עליו. הוא מנצל אותה כדי להשיג מידע על הסטארט אפ והוא אפילו לא יודע שגם אלינור הבינה שהוא מתכנן משהו. השקר של אדם ממשיך לעמוד לו בדרך, אפילו שהאמת גורמת לו להתקדם בהחלטיות אל המטרה שלו.
  3. הפגינו את הניסיון של הדמות לברוח מהשפעות השקר

    הדמות מתחילה להרגיש יותר ויותר לא בנוח עם השפעות השקר בחייה. האמת מפתה אותה בתהילתה הנוצצת. היא רוצה את האמת. אז היא מתחילה לזוז אליה. היא שואבת אותה, כמו קרן מתבייתת. השקר ממשיך להיות בראשה, מעצבן אותה כמו יתוש. אבל היא נמשכת לאמת. היא ממשיכה ללכת אליה, נלחמת מול השקר שוב ושוב.

    בנקודה הזאת, אם מישהו היה שואל אותה אם היא עוד מאמינה בשקר, היא הייתה אומרת מיד "כמובן שכן!" אבל הפעולות שלה מתחילות לספר סיפור אחר. היא כל כך נמשכת לאמת עד שבתזוזה אליה (ולדבר שהיא צריכה) היא אולי אפילו מתרחקת מהדבר שהיא רוצה. לעתים קרובות, זה נראה כשדמות מתחילה להתנהג יותר בחוסר אנוכיות בחצי השני. היא עדיין רוצה את מה שהיא רוצה, אבל היא עסוקה בלעשות את הדבר הנכון עד שהדבר שהיא רוצה נדחף הצידה.

    ב"כדברא", לוק עדיין רוצה לפגוע בקירקי. הוא נחוש כתמיד למחוק לכולם את הזיכרון. אבל הפעולות שלו עכשיו מתמקדות במשהו שונה לגמרי: הוא מחויב לשמח את לילה כדי שהיא תתאהב בו ותהפוך להיות בת הזוג שלו.
  4. הציגו את המחשבות של הדמות "לפני ואחרי"

    נוכל לחשוב על שני החצאים של הסיפור כתמונות מראה אחד של השני. בחצי השני, הדמות צריכה להיות במצבים שמשקפים את החצי הראשון. ההבדל היחיד? הן תמונות הפוכות.

    אני אוהב לחשוב על הסצנות האלה כעל "סצנות לפני ואחרי". בכך שנשים בכוונה את הדמות בסצנה במחצית השנייה שדומה לסצנה במחצית הראשונה, נוכל לתת לקוראים ייצוג דרמטי של ההתקדמות שהיא עשתה בהתפתחות האישית שלה. בחצי הראשון, הוא היה אידיוט אנוכי שזרק את האוכל שלו על הומלס בפינה. בחצי השני, הוא מסתכל על הבחור, מסתכל על הביג מק שלא אכל - ונותן אותו.

    הדמות שלכם אמורה להיות אדם שונה במחצית השנייה של המערכה השנייה. תוכיחו. אל תגידו לקוראים שהיא השתנתה. תראו להם.

    במערכה הראשונה של "שבאבניקים", הארוחה של גדליה ושל דבורה הסתיימה בוויכוח אכזרי. במערכה השנייה, כשהם נשארים לבד בשולחן השבת, הם מדברים על החשיבות ששניהם מקנים ללימוד התורה, ואפילו מוצאים את עצמם מסכימים שזה עמוד השדרה שלהם. הוא מוכיח איך ההתנגדות שלו לדבורה בחצי הראשון שלו התפתחה כשהוא מודה בחולשה של חייו, ואפילו מגן על הרצון של דבורה לבצע את מצוות מים אחרונים, גם אם היא אישה.
  5. תנו לדמות שלכם ניצחון כוזב
    הודות לנחישות האנרגטית והנהדרת של הדמות שלכם בקטע הזה, המערכה השנייה תסתיים במה, שבמבט ראשון, נראה כמו ניצחון גדול. הדבר שהיא רוצה נדמה כאילו הוא ממש בהישג יד. כל מה שעליה לעשות הוא להושיט יד ולקחת אותו.

    אבל הקונפליקט הפנימי הזה רותח יותר מתמיד. הדבר שהיא רוצה ממש שם. ואלוהים אדירים, היא עדיין רוצה אותו בכל לבה. אבל היא לא רגועה. משהו בכל העניין לא מרגיש נכון.

    אם היא תשיג את מה שהיא רוצה במצב הזה, היא תצטרך לשעבד את עצמה לשקר שלה שוב. היא תצטרך להקריב את הדבר שהיא צריכה ולהימנע מקריאת האמת. זה שווה את זה? אחרי הכול, היא רדפה אחרי הדבר שהיא רצתה מאז תחילת הסיפור. והנה הוא- הוא שלה.

    אז מה היא עושה? היא לוקחת אותו. היא משכנעת את עצמה שהדבר שהיא רוצה הוא לא מכשול לדבר שהיא צריכה. היא תוכל לקבל את שני העולמות. ברור, השקר והאמת יכולים לחיות ביחד בתוכה. אז היא לוקחת את הדבר שהיא רוצה, ונדמה שהקונפליקט, גם אם לא נוצח, בדרך לניצחון. אבל, כמו שנקודת העלילה השלישית מוכיחה, השלום הזה כוזב. היא הקריבה את הצורך הפנימי והעמוק כדי לקבל ניצחון פיזי, ואתם חייבים לדעת שהיא תצטרך לשלם על זה.

    ב"אילת" לעומרי נדמה שהוא משיג בדיוק מה שהוא רוצה כשהוא מסכים לעבוד עם פיראס. הוא הצליח למצוא דרך להשיג כסף ולהתנתק מאבא שלו. הוא לא ציפה לעשות את זה, ועכשיו, ככה פתאום, כל החלומות הכי גדולים שלו עומדים להתגשם. כמובן שהוא מסכים! אבל בפנים, הוא לא שלו. הוא מבין, בשלב מסוים, שבעזרה לפיראס הוא שוב דואג רק לעצמו ופוגע בקרני ואפילו גם בתום. אבל הוא כל כך רוצה את הכסף עד שהוא זורק את האמת ונצמד אל השקר שהוא צריך לדאוג לעצמו ולחשוב רק איך הוא עושה כסף.
  6. הפגן במופגן את ליבת ארק הדמות שלך

    עידון זה אחד מכלי הנשק הכי טובים של הכותב. אבל עכשיו לא הזמן לעידון. עכשיו הזמן להוציא את התותחים הכבדים. ממש לפני שתשלחו את הדמות שלכם אל שיא מסעה האישי (המערכה השלישית), תצטרכו לתת לה (ולקוראים) תוקף מוצק לאמת. תירקו את זה. מה הדבר שהיא צריכה?

    ההפגנה יכולה לבוא בצורת דיאלוג בין הדמויות (דניאל רוצה שהמשפחה שלה תאהב אותה, אפילו במחיר של השקרים שלה אליהם) או עניין פנימי. הדמות שלכם צריכה את הכלי האחרון בסוף המערכה השנייה, כי במערכה השלישית, זאת תהיה ההגנה האחרונה שלה מול השקר.

    ב"גאליס", נינה חולקת עם אלכס את האמת והוא מביא לה את המחווה שלו- הוא מוותר לחלוטין על ניצחון במשימה ועל מה שאבא שלו יחשוב כשהוא מבין שנינה בחיסרון ברור אצלו. הוא אומר לה במפורש "ראיתי איך הצוות שלך נראה, ולא היה לכם אפילו התחלה של סיכוי... אם הניצחון בטוח אז הוא לא הוגן", ובתגובה נינה הופכת סופסוף לבת הזוג שלו, אחרי שהיא מבינה שהוא השתנה.​
 
נערך לאחרונה ב:

YossihNew

Well-known member
עוד דוגמאות לארק דמות בחצי השני של המערכה השנייה:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
המחשבות של שרה התפתחו לחלוטין בחצי השני של המערכה השנייה. היא בכל זאת רוצה לחזור לאמיל (למרות שהיא עדיין פגועה בגלל השקר שלה) ומבינה טוב מאוד שאמיל לא ניצל אותה. היא גם מתחברת עם אלינור, והן הופכות לחברות טובות מאוד בגלל אמיל. היא הייתה מצטרפת לפלמ"ח אם היא הייתה יכולה- אבל כמובן שהיא עדיין לא יכולה, כי היא עדיין כבולה פיזית לשקר שלה. פלמ"ח מלאה בלבטים גדולים מאוד של שרה, שהוכנו נהדר במערכה הראשונה, ונושאים פרי במערכה השנייה, כששרה מתקרבת יותר ויותר לאמיל, אלינור והשאר. אבל כל זה רק השקט שלפני הסערה, כי בקרוב הכול עומד להתפוצץ כאן.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: לאחר המחצית, הראש של אליהו נפתח. הוא מתחיל להתחבר יותר לשחר ועובר על איסור אחרי איסור- הוא צריך להתגבר על שמירת הנגיעה שלו ואפילו מספר לשחר למה הוא מתנהג כמו שהתנהג. שחר אומרת לו במפורש, "אל תתן להם לעשות לך את זה. אליהו, אתה צריך להיות על הבמה. מה אני אעשה בלעדיך? ... לא הלוואי, פשוט... תעשה משהו! ... אין אליהו? כולם נחשבים במשפחה הזאת חוץ מאליהו? ... אני אעזור לך." אליהו מבצע המון פעולות שונות לחלוטין במחצית הזאת, בעיקר כשהוא מתנשק עם שחר בהצגה, וגם מגלה על הרב יצחק ובלפור. הוא עדיין חושב שהוא צריך לוותר על עצמו בשביל המשפחה, אבל, בדיוק באותו הרגע, הוא קצת מוסח מאיך שהאמת מרגישה טוב שם ברמת גן.


שאלות לשאול לגבי ארק הדמות שלכם בחצי השני של המערכה השנייה:
  1. איך הדמות שלכם תתחיל להשתלט על הקונפליקט לאחר המחצית?​
  2. איך התגלית במחצית תרשה לדמות שלך לראות את הקונפליקט באור חדש?​
  3. איזה "כלים" התגלית במחצית נתנה לדמות שלכם שיאפשרו לה יותר להתמודד מול הרשע?​
  4. איך הדמות שלכם עוד נצמדת לשקר שלה?​
  5. איך האמת החדשה שלה גורמת לבעיות עם השקר הישן?​
  6. איך הדמות שלכם עדיין לא מבינה את האמת?​
  7. איך המחשבה של הדמות שלכם עדיין תתמוך בשקר?​
  8. איך הפעולות שלה יפגינו את האמונה הגוברת באמת?​
  9. איך תוכלו להשתמש בסצנות "לפני ואחרי" כדי להוכיח איך הדמות שלכם השתנתה ממי שהייתה בחצי הראשון של הסיפור?​
  10. איזה ניצחון כוזב יסיים את המערכה השנייה? איך הדמות שלכם תתפשר על האמת כדי (כנראה) להשיג את הדבר שהיא רוצה?​
  11. האם הפגנתם את האמת במופגן איפשהו בחצי השני של המערכה השנייה?​

על פניו, החצי השני של המערכה השנייה נראה ממש טוב לדמות שלכם. הכול הולך כמו שהיא רוצה. אבל, חשוב מזה, היא מגלה את הערך בהפנמת האמת בחייה. היא רואה את האמת בפעולה ומתחילה להעריך אותה- בטח בלי להבין את זה בכלל- יותר ממה שהיא מעריכה את הדבר שהיא רוצה. אבל כשהיא לא בשטח שלה, היא תבגוד באמת הזאת בסוף המערכה השנייה, אבל היא כבר עמוק מדי באמת כדי לנטוש אותה. היא כבר השתנתה- וכשתגיע לנקודת העלילה השלישית, היא תוכיח את זה.​
 
למעלה