שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 10- המחצית

YossihNew

Well-known member
בארק שינוי חיובי, הגיבור שלכם שוטט בשטח זר בחצי השני של המערכה השנייה, וטעה בגלל הנחות מוטעות, כשהוא חוטף על כל מהלך שגוי. אבל הוא גם לאט- אולי בלי להבין את זה- לומד לקח ומגלה את הדברים. התגליות האישיות הללו יובילו אותו לנקודת מפנה מיוחדת במחצית של הסיפור.​
 

YossihNew

Well-known member
בארק שינוי חיובי, הגיבור שלכם שוטט בשטח זר בחצי השני של המערכה השנייה, וטעה בגלל הנחות מוטעות, כשהוא חוטף על כל מהלך שגוי. אבל הוא גם לאט- אולי בלי להבין את זה- לומד לקח ומגלה את הדברים. התגליות האישיות הללו יובילו אותו לנקודת מפנה מיוחדת במחצית של הסיפור.

עד עכשיו, הגיבור שלכם נאבק תחת הנטל של השקר שלו. הוא עדיין משוכנע שהוא לא יכול לחיות בלעדיו. אבל החצי הראשון של המערכה השנייה שינה אותו, בטח בלי שהוא בכלל הבין את זה. הוא מוכן לשינוי גדול. המחצית היא השינוי הזה. היא גורמת לדמות להתנער מההשפעות של השקר, אם לא השקר עצמו.

המחצית היא עוגן לכל הסיפור. לא רק שהיא רגע תגלית חשוב בארק הדמות שלכם, היא גם סוף שלב התגובות שלה והמעבר שלה למצב פעיל. לפני שנמשיך עם השיח על פיתוח הדמות, בואו נעבור מהר על האלמנטים החשובים של המחצית במבנה העלילה:
  • המחצית מסיימת את התגובות בחצי הראשון של הסיפור ומתחילה שרשרת של פעולות שתמשיך בחצי השני.​
  • המחצית משנה את התפיסה של הסיפור​
  • המחצית דורשת תגובה מוחלטת ומשנת סיפור מהדמויות.​
  • המחצית צריכה להיות שלילית אם נקודת העלילה הראשונה הייתה חיובית. היא צריכה להיות חיובית אם נקודת העלילה הראשונה הייתה שלילית.​
  • המחצית מתרחשת לאחר 50% מהסיפור.​

המחצית היא המרכז של הסיפור: היא גדולה, מרשימה ומרכז תשומת הלב. המחצית היא הזדמנות חשובה לסצנה מהממת. יש שממליצים לתכנן את העלילה עם המחצית, כדי שתוכלו לתכנן את כל הסיפור מסביב לרגע הזה.


המחצית

בנוגע לתכנוני עלילה, הדגש של המחצית הוא תמיד על המעבר של הגיבור מתפקיד מגיב (לא שולט בעימות) לתפקיד פעיל (שולט בעימות). זאת נקודת מפנה חשובה בסיפור. בלי החילוף הזה, לא תהיה לכם התפתחות, לא יהיה מגוון, ולא יהיה סיפור.

אבל, לבד, ההסבר של המחצית לא שלם. מאיפה בעצם השינוי הזה בא?

הוא בא עמוק בתוך הדמות. הוא בא מהלב של ארק הדמות שלה.


רגע החסד

במחצית, הדמות מפסיקה לשרוד רק בתפקיד מגיב ומתחילה לפעול כדי להתגבר על הכוח היריב שלה. היא עושה את זה לא בגלל שהמטרה שלה או שהנחישות שלה להשיג את המטרה הזאת השתנתה, אלא בגלל שבמחצית היא תבין יותר את העימות החיצוני ואת עצמה הפנימית בעימות הזה.

במילים אחרות, היא סופסוף תראה את האמת. זהו רגע החסד. או "רגע המראה" (כי באופן מטפורי- ולפעמים תרתי משמע- הדמות מסתכלת במראה ורואה את האמת בעצמה). הדמות ראתה קצת מהאמת בחצי הראשון של הסיפור, אבל ברגע החסד במחצית היא סופסוף מקבלת את האמת. היא מקבלת אותה לא רק כאמת כללית ואוניברסלית, אלא כאמת שהיא המפתח להשגת מטרת העלילה שלה- הדבר שהיא רוצה.


נתפסת בין השקר והאמת

זה לא אומר שהדמות דוחה את השקר. עדיין מוקדם מדי בסיפור עבור זה. אבל המחצית מראה לה את החשיבות של נקודת המבט השנייה. במודע, היא תמשיך להגיד שהיא עוד מאמינה בשקר בשאר המערכה השנייה, אבל בתת ההכרה, היא תתחיל להתנהג באופן שהולם את האמת.

לדוגמה, הקרבה למוות במחצית של "דאוס" של גידי דר ודני וסרמן מכריחה את הגיבור דני הייזנר להבין את האמת שהחיים הם לא כמו משחק מחשב, ושיש השלכות למה שהוא עושה. הוא עדיין קצת מאמין בזה, ומבחינתו הוא עדיין סוכן במוסד למשל וממשיך לשרת את נמרוד. אבל פעולותיו, כשהוא מתחיל יותר ויותר לפעול נגד דאוס, מוכיחות שעמוד בנשמתו, הוא כבר לא מחזיק יותר בשקר הזה.

בנקודה הזאת, הדמות שלכם היא אדם מפולג: היא נתפסת בין השקר והאמת. העובדה היא שהיא עדיין לא מבינה איך ליישם את הידע החדש של האמת ולכן היא לא תוכל לנצח לגמרי בשאר המערכה השנייה.


חלק מהתפתחות מוסווית

למרות שהמחצית עצמה תהיה חלק מסדרת סצנות גדולות וחשובות, המעבר האישי של הדמות מהשקר לאמת יהיה לעתים קרובות רגע מוסווה. היא אולי לא תוכל לראות באופן מודע את השינוי, אבל השינוי עצמו הוא מוצק ודרמטי עם כל זה. רגע החסד בדרך כלל קורה בגלל אירוע מוסווה שנגרם בידי אירועים דרמטיים וקודמים לו. לא רק רגע החסד משנה את התנהגות הדמות, אלא שהוא הקש ששובר את גב הגמל.


איך המחצית מתגלה בארקי דמויות?

ארק הדמות שלכם במחצית יכול להתגלות בתור:​
  • מאבק למען חבר שסולק מהישיבה- והבנה שלא תמיד מה שהמשגיח אומר קדוש. (שבאבניקים)​
  • תגלית שאבא שלו יוריש את החברה המשפחתית לאחותו וכישלון במחנה- וההבנה שלפעמים סתם לבלות עם חברים זה יותר כיף מזה. (גאליס)​
  • חטיפה בידי הרעים לאחר שאהובתו דחתה אותו, למרות רצונו- והבנה שהוא חייב להציל את כולם, אפילו בסיכון חייו. (אילת)​
  • כשהוא כמעט נחשף בהתנדבות במד"א- וההבנה שהוא לא יכול להמשיך לשקר לאהובתו למרות הכול. (יומני החופש הגדול)​
  • וידוי בפני קצינת המבחן שלו על פריצה לחנות תכשיטים שנאלץ לבצע- וההבנה שלא יוכל להמשיך בחייו בלי שיתגבר על העבר שלו. (אליפים)​
  • החלטה להישאר בעולם הזה וללמוד אותו- וההבנה שאולי חיי המליפיקים הם לא כל הדברים שיש בעולם. (כדברא)​
  • סירוב של החברה שלה לפעול עבורה- וההבנה שהיא לא יכולה להמשיך לפקד על כולם כמלכת הכיתה. (כוכב הצפון)​
  • עזיבה של הבית וחזרה לאחר שאבא שלו מצטער בפניו- וההבנה שהוא יכול גם למרוד ברצון של אביו, ולא רק להיכנע אליו ולרצונותיו. (שטיסל)​


עוד דוגמאות למחצית בארק דמות:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
לאחר חצי ראשון של המערכה השנייה שהיה מלא באירועים, בו הייתה עם אמיל, שרה מגלה שאמיל הוא פלמ"חניק ועומד לפעול נגד אביה. שרה המומה לגמרי בנקודה הזאת, ופשוט בורחת מאמיל. המערכה הראשונה זעזעה את האמונה שלה בשקר לגבי החשיבות של אבא שלה, אבל התגלית משכנעת אותה שאולי היא כן יכולה להמשיך לפעול לטובתו. היא מגלה שאבא שלה בסכנה ומתכוונת לפעול כדי למנוע מאבא שלה להיפגע. היא לא מוכנה לוותר על השקר שלה לגמרי, אבל האמת אוחזת בה. רגע החסד שלה מתרחש כשלא רק שהיא לא מלשינה על אמיל, כמו שחשבו שיהיה, אלא שהיא רצה להציל את אבא שלה, וצועקת עליו לרדת מהגשר, כשהיא מפריעה לפלמ"ח.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: לאחר שאימא שלו מגלה על ההצגה, אליהו עדיין מאמין כמו תמיד שהוא צריך לרצות את המשפחה. אבל עכשיו הוא גם ראה את האמת. הוא לא יודע בדיוק איך הוא יצליח לצאת מהישיבה ולככב בהצגה בלי להיפרד ממשפחתו. רגע החסד שלו מגיע כשהוא אומר לדנה שזה היה הדבר הכי טוב שמישהו אי פעם עשה עבורו, למרות שהוא מבין שזה פוגע בכולם. דנה מדגישה את האמת החדשה והם מדברים על לפעול נגד הרב בשביל החקירה, ואליהו עוזר לה בזה בפעם הראשונה. אליהו כביכול נאמן לרב, אבל הפעולות שלו בעזרה לדנה ובהצגה מראות, שבלב שלו, הוא מאמין באמת החדשה הזאת.

שאלות לשאול לגבי ארק הדמות שלכם במחצית:
  1. איזו תגלית אישית תכה בגיבור שלכם במחצית?​
  2. איך הגיבור שונה במחצית ממי שהיה בנקודת העלילה הראשונה?​
  3. איך התגלית במחצית תגרום לדמות לעבור מתגובה לפעולה כשיהיה לה הידע להתחיל לשלוט בעימות?​
  4. איזו פעולה נחושה הגיבור יבצע נגד הכוח הרע?​
  5. איזו הבנה חדשה של הקונפליקט הגיבור ישיג במחצית?​
  6. איזו הבנה חדשה על עצמו הגיבור מבין במחצית?​
  7. מהו רגע החסד שלו? איזו אמת הוא מבין ומקבל? מה גורם לו לקבל אותה?​
  8. איך הדמות שלכם עדיין תדבוק בשקר שלה במודע?​
  9. איזה פעולות היא עושה בהתבסס על האמת?​
  10. איך הניגוד בין השקר והאמת ביחד מפתח את העימות הפנימי שלה?​

המחצית היא אחד הרגעים הכי מלהיבים בסיפור שלכם. זה הרגע בו הדמות שלכם סופסוף מבינה. החלקים נופלים למקום. היא מבינה מה היא צריכה לעשות עם הקונפליקט, והיא מתקנת את הפעולות שלה בהתאם. זה לא סתם שינוי בין לילה. זאת תוצאה של כל מה שלמדה במערכה הראשונה, והיא תמשיך להבין את האמת בשארית המערכה השנייה.

כשתתכננו את המחצית שלכם, זהו את האמת שהדמות שלכם צריכה להכיר בה וצרו סצנה מפוצצת שתתמוך בה. אם תעשו את זה נכון, זה יהיה אחד מהקטעים הכי זכורים בכל הסיפור שלכם.​
 
נערך לאחרונה ב:

Roei152

Well-known member
מנהל
אגב , הרבה זמן לא מדברים בצורה מסודרת בפורום הזה , ויש לי המון מה להגיד על בעלת החלומות , חבל שהחלטמו בלי מילה מפורשת להפסיק לדבר על בעלת החלומות .. בעונה הבאה נדבר ...
 

YossihNew

Well-known member
אבל למה להגיב פה?

ומה יש כבר להגיד? לשאול אם נור באמת רוז רומנו ומי ניסה לרצוח אותה? די, נו, הספיק לנו לדבר על שוברי בזמנו, לא צריך עוד פעם. גם ככה הסדרה אכלה לי את המוח.
 

Roei152

Well-known member
מנהל
למה אתה משווה בין שוברי לחלומות?? זה לא אותה סקאלה!!!!!
בשוברי גם לי נמאס לדבר על הנצר ועל העלילה הלא הגיונית שהתפתחה לכיון לא צפוי ..
בחלומות יש לנו לדבר על ליה , כפיר וגל , שירלי וצחי , ועל זה שליקי נעלמה פתאום , בגלל שלירן זרק אותה .. יש עלילות מעניניות בחלומות גפם בלי העלילה הראשית של נור ... , אתה בעצמך אמרת...
 

YossihNew

Well-known member
רועי, זה נמרח!

אין הבדל בין נור לניקו לאלה ל... בר! כולן זאת אותה דמות עם אותה עלילה!

כאילו מה, כאן זה הגיוני?! אני כבר לא זוכר מי עם מי. גל הייתה עם ליאור ועכשיו עם כפיר שהוא גם עם ליה אבל לפני שנייה היה עם ליקי שהייתה עם אחיו.

בחייאת, סדרה מעצבנת.
 

Roei152

Well-known member
מנהל
החלומות בז'אנר הטלנובלה!!!!
אומנם זה לא משחק החיים ולחיי האהבה שיותר מתתבססות על הטלנובלות הספרדיות ( לפחות 120 פרקים ארוכים של 40 דקות ) , אלא ייותר מזכיר את הנוסחה עליה עבדו דרמות הנוע בשנים הטובות שלו 50 פרקים של 25 דקות , אלא שפה יש דברים שיותר מתאימים לנעערים ובוגרים יותר ( נשיקות יכולות להוביל להתפשטות ולסקס חלקי , עסקי סמים קלים... )
 

YossihNew

Well-known member
אבל זאת שירה אלון!!!!!!!!!!!

זה נמרח כאילו אין מחר!!!!!!!!!!!!!!!!
 

YossihNew

Well-known member
רועי, אני מסיר את האיסור שהוטל עליך לפתוח דיונים על בעלת החלומות.

בחייאת, אם היית רוצה היית פותח, אף אחד לא אמר לך לא.

אבל זה פשוט לא מעניין אותי. וגם טלנובלות צריכות השתלשלויות נורמליות (השיר שלנו למשל). בעלת החלומות סתם הייתה מטומטמת בדיוק כמו חצויה, שוברי ופולמון. כמו שאמרתי מההתחלה...
 

Roei152

Well-known member
מנהל
אתה מסיר מעל המנהל איסור???
גם אני עצלן מדי לפתוח שרשורים על החלומות . זה פשוט הפך ללא עקבי כמו בטבלה של אלינור , והטבלה אומרת שצריך שרשורים מפרק 1 ועד הפרק האחרון , אפשר להפסיק באמצע שהסדרה משעממת ..
אבל כן , בזמן האחרון התאהבתי מחדש בחלומות , ואמרתי כבר שזו לא הסאקלה של שוברי!!!
אג כבר המליצו לך לראות לחיי האהבה , ואני חושב שאם תראה לחיי האהבה , תראה מה זה נמרח .. ל]מרות שסמדר קדמי היא דמות ענקית
תחשוב על המכשפה הרעה של שלגיה בגרסה ישראלית - זאת היא...
 

YossihNew

Well-known member
כן- אני מסיר ממך איסור.

תבין, אם אתה באמת רוצה לדבר תפתח שרשור. כשאני דיברתי עם עצמי בספיידרז או כל מיני סדרות לא הפסקתי לפתוח שרשורים. יש לך מה להגיד? תפתח שרשור.

חוץ מזה, ההיגיון של שירה אלון (משוברי!!!!!!!!!!!!) מטומטם לגמרי. כל הסיפורים שלה זהים.
 
למעלה