שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 1 ו-2

YossihNew

Well-known member
חלק ראשון: האם אתם יכולים לבנות דמויות?

מה אם היה סוד בטוח ליצירת ארקי דמויות מדהימים? הייתם רוצים ללמוד אותו? אם אכפת לכם מקשר עם הצופים, שליטה ברגשות שלהם ויצירת סיפורים שיתחברו אליהם ברמה עמוקה יותר מסתם בידור, אז התשובה חייבת להיות כן!

אבל הנה הקטע בארקי דמויות: הם קלים מדי כדי שתתייחסו אליהם כמובנים מאליהם. על פניו, ארקי דמויות נראים כמו תהליך פשוט בן שלושה שלבים:
  1. הגיבור מתחיל בדרך אחת.​
  2. הגיבור לומד לקחים במהלך הסיפור.​
  3. הגיבור גומר במקום (כנראה) טוב יותר.​

זה ארק דמות בתמצית. קלי קלות, פיסת עוגה. מה יש ללמוד?

מסתבר שיש המון.


הקשר בין ארקי דמויות ומבנה הסיפור:

לעתים קרובות, דמויות ועלילה נראות כיישויות נפרדות- עד הנקודה שלעתים קרובות אנו שמים אותן אחת מול השנייה, ומנסים להחליט מה יותר חשוב. אבל שום דבר לא רחוק יותר מהאמת. עלילה ודמויות משלימות אחת את השנייה. הסר אחת מהן מהמשוואה, או אפילו תנסה להתקרב אליהן כאילו היו עצמאיות אחת מהשנייה, ותסתכן בליצור סיפור שאולי יש בו חלקים מדהימים, אבל שלא יהפכו לשלם מדהים.

לעתים קרובות אנחנו חושבים שהעלילה קשורה למבנה, אבל הרעיונות שלנו לגבי דמויות וארקי דמויות קצת יותר פתוחים. ברור שארקי דמויות זה משהו שצריך להתפתח באופן אורגני מהדמויות עצמן. ברור שלא נוכל לכתוב את ארקי הדמויות שלנו בלי להפוך אותם לנוסחאיים או למנוע מהם חיים וספונטניות.

ברור, כן?

לא נכון, בעצם. כשאנחנו אומרים שהעלילה והדמות משלימות אחת את השנייה, מה שאנחנו מתכוונים הוא שמבנה העלילה וארק הדמות משלימים אחד את השני. ב"סיפור" הקלאסי שלו, רוברט מקיי אומר:

"לא נוכל לשאול מה חשוב יותר, מבנה או דמות, כי מבנה הוא דמות; דמות היא מבנה. הם אותו הדבר, ולכן אחד לא יכול להיות חשוב יותר מהשני."

אם אתם מכירים את הבסיס של מבנה הסיפור, אז תוכלו קצת לראות את בניית ארקי הדמויות. נקודות העלילה המרכזיות כולן קשורות לפעולות ולתגובות של הדמות. כפי שמייקל האג אומר:

"שלוש מערכות הסיפור מתאימות לשלושת השלבים של המוטיבציה החיצונית של הגיבור. כל שינוי במוטיבציה של הגיבור מסמנת את הגעת המערכה הבאה".

הדמות מניעה את העלילה, והעלילה מניעה את ארק הדמות. הן לא יכולות לעבוד בנפרד.


הקשר בין ארקי דמות לנושא:

אבל זה משתפר! לא רק שארק הדמות שלכם משפיע ישירות על מבנה הסיפור, הוא גם משפיע ישירות על הנושא. בכמה מונחים, אולי אפילו נגיד שארק הדמות=נושא.

אפילו סתם על פניו, העובדה שמבינים את הקשר בין שלושת האלמנטים הכי חשובים בסיפור מלהיבה. אף אחד מהם לא חי בוואקום. כולם סימבוליים.

זה הופך את יצירת כל השלושה למעט יותר מסובכת ובאותו הזמן, קלה יותר. זה מסובך יותר מהסיבה הברורה שיש לנו פי שלושה אלמנטים סיפוריים לזכור בבת אחת. אבל זה מפשט את התהליך הכללי כי כל השלושה מאוחדים לאחד. ברגע שנבין איך עלילה, דמות ונושא עובדים ביחד, הסיכויים טובים שאם נצליח באחד מהם, נצליח בשלושתם.


שלושת ארקי הדמויות הבסיסיים:

למרות שגרסאות ארקי הדמויות הן אינסופיות כמו הטבע האנושי, נוכל לצמצם את ארקי הדמויות לשלושה סוגים בסיסיים, עם כמה גרסאות לכל אחד:

ארק השינוי:

זה הארק הכי אהוד ולעתים קרובות הכי ברור. הגיבור מתחיל עם רמות שונות של חוסר הגשמה עצמית והכחשה. במהלך הסיפור, הוא יצטרך לאתגר את אמונותיו לגבי עצמו והעולם, עד שלבסוף יכבוש את שדיו הפנימיים (וכתוצאה מכך, בטח גם את הרעים מבחוץ) ויסיים את הארק שלו כשהשתנה בדרך חיובית.

הארק השטוח:

סיפורים אהודים רבים מכילים דמויות שכבר שלמות עם עצמן. הן כבר גיבורות ולא צריכות צמיחה אישית כדי להשיג את הכוח הפנימי כדי לנצח את הרע החיצוני. הדמויות הללו משתנות קצת או בכלל לא במהלך הסיפור, והארקים שלהן סטטיים או "שטוחים". לפעמים הדמויות האלה גורמות לשינוי בעולם הסיפורי מסביבם, כך שנמצא ארקי גדילה חשובים יותר בדמויות המשניות.

הארק השלילי:

ארקי דמות שליליים מציעים, כנראה, מגוון רחב יותר מאשר כל שאר הארקים. אבל, ברמה הבסיסית שלהם, הארק השלילי הוא ארק השינוי במהופך. במקום שדמות תיחלץ מהכשלים שלה ותהפוך לאדם טוב יותר, הארק השלילי מציג דמות שמגיעה למצב גרוע יותר ממה שהחלה בו את הסיפור.

בפעמים הבאות, אנחנו נבדוק את מבנה ארקי הדמויות. כיוון שארק השינוי הבסיסי הוא הכי מסובך משלושת הארקים והכי חשוב להבנת שני הארקים האחרים, נשקיע את רוב הסדרה בלשוחח על איך לפתח את הדמות בצורה חיובית.

איך ניצור את ארקי הדמויות שלנו? איפה נמצא את היסוד שלהן? איך הרגעים החשובים במבנה הסיפור משפיעים על (ומושפעים בידי) הרגעים החשובים בארק הדמות? בקיצור, איך ארק דמות עובד? ואיך תוכלו לפענח את הקוד וליצור ארק דמות מהמם בכל סיפור? בואו נגלה!​
 

YossihNew

Well-known member
חלק 2: השקר שהדמות מאמינה בו

אנשים שונאים שינויים. אנחנו אולי יושבים ורוצים שחיינו יהיו שונים, אבל כשהמטוס מתחיל להמריא, אנחנו בדרך כלל מעדיפים להישאר בשטחים הבטוחים והמוכרים.

דמויות לא שונות. הן מתנגדות לשינוי בחוזקה כמונו- וזה טוב. מההתנגדות בא הקונפליקט: מהקונפליקט באה עלילה. זאת הראשונה מדרכים רבות בהן העלילה והדמויות לא נפרדות אחת מהשנייה. הסיפור שאנחנו רואים הוא מטאפורה לסיפור הבלתי נראה.

במילים אחרות, העלילה קשורה למסע הפנימי של הדמות, בין אם הקשר הזה ברור מיד או שלא. עלילה, בצורה הכי פשוטה שלה, קשורה למטרה של הגיבור. הוא רוצה משהו, והוא לא יכול לקבל אותו מיד, אז הוא ממשיך לנסות.

ארק השינוי בצורה הכי פשוטה שלו, קשור לכך שהגיבור משנה סדר עדיפויות. הוא מבין שהסיבה שהוא לא מקבל את מה שהוא רוצה בעלילה היא בגלל ש… א) הוא רוצה משהו לא נכון או ב) השיטות המוסריות שלו להשיג את מה שהוא רוצה לא נכונות. אחת מהטעויות הפשוטות ביותר שכותבים בכל רמת ניסיון עושים היא ליצור בעיה לדמות הראשית שלא קשורה בכלל לסיפור. ההיגיון מאחורי זה הוא לא להפריד בין השניים, אלא בדרך כלל בגלל שהכותב יוצר סיפור ואז מבין שזה לא אישי מספיק.


השקר שהדמות מאמינה בו:

ארק השינוי קשור לשקר שהדמות שלכם מאמינה בו. החיים שלו אולי נוראיים, או שהחיים שלו נראים די גדולים. אבל, מתחת לפני השטח, יש את השקר.

בשביל שהדמות שלכם תתפתח בדרך חיובית, היא צריכה להתחיל עם משהו שחסר בחייה, סיבה שגורמת לשינוי להיות הכרחי. היא לא מושלמת באיזו דרך, אבל לא בגלל שחסר לה משהו חיצוני. אדם במחנה מעצר עדיין יכול להיות מאוזן ושלם מבפנים, ואילו מישהו שצף לו בבריכה באחוזה שלו יכול להיות אדם מאוד אומלל.

לא, הדמות שלכם לא מושלמת מבפנים. יש בה איזו בעיית תפיסה בנוגע לעצמה, לעולם, או כנראה על שני הדברים. כפי שנראה בפעם הבאה, הטעות הזאת תהיה מכשול ישיר ביכולת שלה להגשים את מטרת העלילה שלה. בכמה מקרים, היא יכולה להתחיל ככוח, אבל כשהסיפור מתקדם, זה הופך לעקב אכילס של הדמות שלכם.

הדמות שלכם אולי אפילו לא תבין שיש לה בעיה. במערכה הראשונה, ההבנה של החסרונות שלה תהיה מעורפלת במקרה הטוב. היא אולי עדיין לא תרגיש פגומה או אפילו תכחיש את השקר, עד שמאורע המחולל ו/או נקודת העלילה הראשונה (לאחר רבע מהסיפור) יזעזעו את עולמה ויתחילו לקלף את הגנותיה. המערכה הראשונה נותנת לכותבים את הזמן והמקום להציג את השקר ולהפגין את איך שהדמות מתפקדת איתו בעולם הרגיל (וגם על זה נדבר).


מהו השקר?

השקר של הדמות שלכם יכול לקחת כמה צורות. לדוגמה, אולי היא מאמינה:
  • שהאישה צריכה להיות כנועה כלפיו (גדליה משבאבניקים)​
  • שניצחון חשוב בכל מחיר (אלכס שמואלוב מגאליס)​
  • שכל העולם מלא באינטרסים (עומרי אטיאס מאילת)​
  • שצריך לנקום במי שפגע במשפחה שלך (אדם סלע מיומני החופש הגדול)​
  • שהוא נידון לחיי פשע כל חייו (דוידי כהן מאליפים)​
  • שמה שהמנהיגה שלו אומרת קדוש (לוק מכדברא)​
  • שהיא חייבת להיות מספר אחת (דניאל מכוכב הצפון)​
  • שחשוב להקשיב לאבא שלך בכל מחיר (עקיבא שטיסל משטיסל)​

השקר הוא אמונה ספציפית, שאתם יכולים להביע במשפט קצר אחד. אולי יש בו קצת דברים נוספים, כמו אצל אלכס. השקר הבסיסי שלו הוא שהכסף הוא הדבר הכי חשוב, אבל מוסיפים לו את האמונה שלו שבשביל הכסף וההצלחה הוא חייב לנצח את היריבים שלו בכל מחיר.


תסמיני השקר:

איך מגלים את השקר? הדבר הראשון שאתם עומדים לרצות זה לבחון את העלילה שלכם ולראות אם השקר אולי נוכח בקונפליקט (נגיע לזה בפעם הבאה כשנשוחח על הקונפליקט בין מה שהדמות רוצה ומה שהדמות צריכה). הדבר השני שאתם רוצים לעשות זה להסתכל על החלטותיה של הדמות, בעיקר תגובותיה. תראו אם תוכלו למצוא את הבאים:
  • פחד​
  • פגיעה קיצונית​
  • חוסר יכולת לסלוח​
  • אשמה​
  • סודות נוראיים​
  • בושה על משהו שנעשה או קרה​

אף אחד מאלו אינו השקר, אבל לעתים קרובות הם תוצר של השקר. הגיבור שלכם אולי מודע לתסמינים של השקר בחייו, אפילו אם הוא עדיין לא יכול לזהות את השקר בעצמו. יותר מזה, אולי הוא ממש מוכן לוותר על התסמין השלילי, אבל הוא לא יכול כי הוא לא יכול להפסיק להאמין בשקר.


דוגמאות לשקר שהדמות מאמינה בו:

בסדרה הזאת, אנחנו נסתכל על כמה סדרות אהודות בכל שלושת סוגי הארקים השונים. עבור ארק השינוי, נסתכל על אלו:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון: העלילה הנהדרת של שרה אליזבת' בארקר נטועה באמונה המוטעית שהמדינה שלה, בריטניה, צודקת והיא צריכה להקשיב לאבא שלה.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: בסדרה הזאת נעסוק בסיפורו של אליהו לרר, שלא מוצא את עצמו בישיבה, ומאמין בשקר שלעולם לא יצליח להגשים את עצמו ואת רצונותיו.


שאלות לשאול בנוגע לשקר שהדמות מאמינה בו:
  1. איזו תפיסה מוטעית יש לגיבור שלכם על עצמו או על העולם?​
  2. מה חסר לו באופן שכלי, רגשי, או רוחני כתוצאה מכך?​
  3. איך השקר הפנימי משתקף בעולם החיצוני של הדמות?​
  4. האם השקר מאמלל את חייו כשהסיפור נפתח? ואם כן, איך?​
  5. אם לא, האם המאורע המחולל ו/או נקודת העלילה הראשונה יתחילו לגרום לו להרגיש לא בנוח כתוצאה מהשקר הזה?​
  6. האם השקר של הדמות שלכם דורש תוספות שימקדו אותו?​
  7. מה התסמינים של השקר של הדמות שלכם?​

השקר שהדמות שלכם מאמינה בו הוא הבסיס לארק הדמות שלה. זה מה שלא בסדר בעולמה. ברגע שאתם יודעים מה לא בסדר, אז תוכלו להבין איך לסדר אותו.​
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה