שאלה לי אליכם

שאלה לי אליכם

אדם הרוצה לשנות את מידותיו הרעות כגון "עצל" יכול פשוט לשנוא מאותו הרגע עצלנים על מנת לעזור לעצמו? או שזה יזיק לו יותר עצם השנאה? חחח או שזה רעיון גרוע להפליא מעיקרו?
 
שוב סטארגייט עם פינת השאלות הקשות

סטארי (זה בסדר לשם קיצור?) קודם כל העלית רעיו, זאת אומרת שאתה אדם תוסס וחושב ומתלבט וזה לכשעצמו מצויין. לעצם הרעיון- הוא לא נראה לי גרוע אלא פשוט בלתי אפשרי. כי איך תוכל לכפות על עצמך לשנוא עצלנים? ולמה שהעצלנות תהא מידה שתאפיל על שאר מידותיו של האדם? כלומר נניח שתפגוש אדם חכם, טוב לב, ידידותי ורחב אופקים (אבל עצלן)- תוכל לכפות על עצמך לשנוא אותו? יותר מזה- אם נתפוס את התכונות כמצויות על גבי קו רצף, זאת אומרת שאפשר להיות יותר עצלן או פחות עצלן... ולנוע על פני קו הרצף- אם נתפוס זאת כך נהיה פחות מאויימים: זה לא שאני או עצלן או חרוץ או קמצן או נדיב; או פחדן או אמיץ... אלא אני תופס עצמי כנע על פני קו רצף, וגם תנוענ איטית- תנועה היא! אגב, אני מתנצל על שבימים האחרונים אני נכנס יחסית מעט לפורום... עומס של עבודה.
 
לא אשנא אותו אבל את

העצלנות שבו הרי תסכים איתי שאדם ששונא אנשים אלימים אז הוא אלים פחות אם בכלל משהו בסיגנון "שנאו רע ואהבו טוב" הא בהא תליה. אף על פי שתנועה איטית תנועה היא עדיין צריך שיהיה איזה מינימום ולהיות ממש איטי זה הורס,לא? בכל אופן יש לך רעיון(אני מאמין שכן)אחר איך לשפר מידות?
 
יש פיתרון לעצלות

"לך לנמלה עצל ראה דרכיה וחכם" אמרו חזל. בוא נבחן את זה- האם ראית פעם נמלה? בוודאי, כולנו ראינו, אבל זה לא מספיק. כדי לראות את דרכיה של נמלה אתה צריך לשבת ולהתבונן בה במשך קיץ שלם וזה כבר גן עדן לעצלנים. וגם תצא חכם אחרי זה. לא מאמין? לפני שניסית אתה לא יכול להיות בטוח. אין חכם כבעל ניסיון.
 
כוונת חזל יכולה להיות גם

הנמלה אוספת אוכל בכמות שתספיק לה לשנים והיא חיה רק חצי שנה אל תהיה כזה חומרני תשקיע במצוות אל תתעצל לעשותם
 
למה אתה בטוח?

כל עוד לא התבוננת בנמלה קיץ שלם אינך זכאי לחרוץ דין, כי אין חכם כבעל ניסיון.
 
אין אתה הבעלים של ניסיון זה

מדובר מבחינתך בציות לסמכות. ועל זה נאמר ההמשך של "לך לנמלה עצל ראה דרכיה וחכם" והוא: "אשר אין לה קצין שוטר ומושל: תכין בקיץ לחמה אגרה בקציר מאכלה"
 
רועי התשובה לשאלה ששאלתי

חשובה לי מאד,לא רוצה להכנס להתחכמויות חסרות טעם שלא מובילות לשום מקום איתך הסליחה.
 
התחלת תשובה סטארי

כיצד לשנות את מידותינו? ובכן אני חושב שראשית עלינו לשאוף לנוע על גבי קו רצף דמיוני ולא להתייחס את תכונותינו כאל אוסף מודולרי של רכיבים נשלפים. אני חושב על כמה וכמה טקטיקות אפשריות אך אציגכרגע את האהובה עליי ביותר: אריסטו אומר לנו שאם ברצוננו להיעשות יותר נדיבים ממה שאנחנו עלינו להרבות במעשי נדיבות, וכך ייווצר אצלנו אתוס (הרגל, ביוונית) של התנהגות נדיבה. כי מהו הנדיב, בסופו של דבר, אם לא מי שעושה מעשי נדיבות? בסופו של דבר אם נחזק אצלנו אתוס (הרגל) חזק בכיוון ההתקדמות שאנו שואפים אליו על פני קו הרצף, השינוי הזה בנו, מבחינת מידותינו, לא יוכל שלא להתרחש. ובכן אם ברצונך להיות חרוץ יותר הרבה במעשי חריצות... אין פה חוכמות: תקום יותר מוקדם, תברח פחות למחשב, תפעל על פי סדר יום שתכין מראש... אינני יודע מה... ובלבד שתיצור אצלך ד ר ך א י מ ו ן ו ת ר ג ו ל אתוס אחר. כי בלי תרגול מתמשך שום שינוי לא יאריך ימים. כמו שרוכשים שפה (רק דרך התנסות ותרגול ואימון), וכמו שרוכשים מיומנות בכל תחום אחר, כך גם יצירת אתוס (הרגל) חדש נקנה במאמץ ולאורך זמן. אבל אין לי ספק שזה אפשרי ועוד איך.
 
קודם כל רב תודות על ההתייחסות ../images/Emo6.gif

הרצינית. אז בעצם מה שאתה אומר שאין קיצורי דרך או דרך פילוסופית אלה "קום ועשה" אני מחכה לסוף התשובה אגב (הצעות יעול לפורום היכן אני יכול להציע כאן או במסר פרטי?)
 
איפה שתמצא לנכון- רק תציע, ומהר!

 
למעלה