מרת גינגית, הרשי לי לחלוק על דברייך
אפשר בהחלט לעמול בתורה "אחרי שעות העבודה, לפני ארוחת ערב ועד לתפילת ערבית", אם זהו הזמן הפנוי של האדם לאחר שעסק לפרנסתו כדי חייו, כפי שכבר הבאתי כאן משו"ע. פירוש "ממעט בעסק" הוא שיתן דו"ח לעצמו האם באמת כל זמן עבודתו הוא רק לפרנס אשתו וילדיו. אבל אם כדי להתפרנס הוא חייב לעבוד רוב היום, כמו שהמצב בזמננו, אז יקבע עיתים לתורה וישמח וישיש כעל כל הון על כל רגע שהוא זוכה ללמוד תורת חיים. הכרתי יהודי צדיק שהיה מנהל מחלקת חבילות בדואר בירושלים, ופירנס משפחה של עשרה ילדים. כל יום, בין השעות 8-12 בלילה היה לומד בחברותא ש"ס בעיון. לאחר יותר מעשר שנים הוא וחברו עשו סעודת סיום על כל הש"ס בעיון עם הראשונים. ביום לאחר שיצא לפנסיה בגיל 65 הוא התייצב בכולל, ולמד שבע שעות כל יום (כמובן ללא שום מילגה) עד לפטירתו לאחר כמה שנים. זהו המודל האמיתי של "תורתו קבע". מעשיו לאחר שיצא לפנסיה הוכיחו שכל שנות עבודתו בעצם, מצד התייחסותו הערכית, היתה "מלאכתו עראי". והלא זו היתה דרך לימודם של כל עם ישראל (חוץ מיחידי סגולה גדולי הדור) עד לפני כמה עשרות שנים. והלוואי שכולנו נעמול בתורה בכל רגע פנוי. לפעמים השאיפה הקיצונית להגיע לפסגת המדרגות גורמת שזונחים את הדרך המיושבת והברורה של היהדות. הדרך של "הכל או כלום", לימוד בכולל כל היום או בטלה מיאשת, היא הסכנה הגדולה ביותר האורבת לפתחם של בעלי תשובה במיוחד. וכבר הבאתי כאן את דעתו של הרב אלישיב שליט"א מספר "לדעת בארץ דרכך".