שאלה לחוזרים בתשובה בפורום

asaf2000

New member
שאלה לחוזרים בתשובה בפורום

האם לדעתכם יהודי שיכול ללמוד תורה כל היום חייב לעשות את זה בדור הזה או עדיף שישלב לימוד תורה עם עבודה? (בלי להכנס לנושא הצבא).
 

פראזניק

New member
מי שמסוגל...

ישנה מחלוקת מפורסמת בין הרמב"ם ועוד פוסקים לבין שארי הפוסקים, האם מותר ללמוד כל היום ולהנות מהציבור, או לא. הרמב"ם פוסק שלא, אחרים פוסקים שכן. זה ענין אחד. אבל, אם אדם יכול ללמוד כל היום ואשתו מוכנה לעזור לו, או שהוא מוכן לחיות בדחקות, וודאי שאין כמוהו לטוב. התורה לא משתנית וחוקיה לא משתנים. "והגית בו יומם ולילה".
 

giingiit

New member
הפסק של הרמב"ם היה עד כמה

שידוע לי על איסור ההנאה שבקבלת צדקה, ולא על איסור למידה כל היום. בשום מקום הרמב"ם לא כותב לפי ידיעתי, שאסור להיות ת"ח על כל המשתמי מכך.
 

פראזניק

New member
אויש...

כמובן שהרמב"ם לא מתנגד לתלמידי חמים שישבו וילמדו כל היום. הרמב"ם מתנגד שישבו וילמדו כל היום, ויחיו על חשבון צדקה, זה מה שכתבתי.
 

אמיתי 21

New member
ורבי יוסף קראו השאל שאלה אחרת

עמ"י עש"ו דבר ראשון צרכים להבין מהלך אחד חשוב יש הבדל בין זמנו של הרמב"ם אתה יודע פעם אחת למדנו כל הקובע עתים לתורה מפר תורה ופעם אחרת למדנו ששאולים את האדם האם קבעת עתים לתורה ? אז יש חלוקה בין שני סוגים של תלמידי חכמים יש תלמידי חכמים שתורתם אומנתם זה אומר ח"י שעות לימוד כל יום או אחד שלומד ח´ שעות " אז ישכיל ואז יצלח" פעמים א"ז גמט´ ח"י מבין ? ובזמנו של הרמב"ם לא היה ישובות כמו שבזמנו של רבי יוסף קארו שידוע הוא שהוא היה מיסד ישבות בארץ ישראל ואז הוא חלק על הרמב"ם בעינין זה כי משם שנתמעתו הלבבות והוא אמר עת לעשות לשם הפרו תורתך ומאי טעמא פסקנו להלכה שתלמיד חכם שלומד ותורתו אמנתו יכול לקבל צדקה מאנשים
 
הערה, ברשותך

מעולם לא שמענו שרבי יוסף קארו הקים ישיבות בארץ ישראל. ועיין במקורות משו"ע שהבאתי כאן למטה.
 
אפילו זה לא...

רבי יוסף קארו ישב בכפר ביריה וכתב את השו"ע שנים רבות. אח"כ היה אב"ד בצפת. לא היתה לו ישיבה. חכמי אותו דור היו יושבים בבית המדרש ומסביבם התרכזו תלמידי חכמים גדולים. אבל הוא לא היה ראש ישיבה במובן המקובל. הישיבות בסגנונן המקובל היום הוקמו לפני כמאתיים שנה באירופה. ישיבת וולוז´ין, שהוקמה ע"י רבי חיים מוולוז´ין תלמיד הגר"א, נחשבת "אם הישיבות".
 

giingiit

New member
מעבר לאויש, לא זאת היתה כוונת

הרמב"ם, אלא כוונתו היתה לאיסור ב"הנאה", לא בלחיות על חשבון. תקרא שוב את דבריו. ברגע שאדם נהנה מצדקה (ולא רק מצדקה, מכל תענוגות העולם הזה) הוא אינו יכול להמית עצמו על התורה.
 

nirdagan

New member
ואם אדם יכול ללמוד כל היום ובעלה

יעזור לה, גם הולך?
 

עליגל

New member
דודי 10 -פרנסה מהשמים.

יהודי חייב לקבוע עיתים לתורה כבר ענה כאן מישהו נכון- מי שיכול ומסוגל ללמוד כל היום תורה- יבורך . מי שלא יכול יקבע זמנים קבועים ללכת לשיעורים או ללמוד עם חברותא לימוד התורה הוא כמו מים קרים על נפש עיפה. אבל צריך לזכור שפרנסה ודומיה אינם בידינו הכל משמים יש אנשים שעובדים קשה שעות מרובות והרווח קטן. יש שלומדים בכולל תורה ועניניהם הכספיים מסתדרים כיצד הכל בידי שמים.
 

דודי 10

New member
פרנסה משמים

אך נצתוינו "ששת ימים תעבוד... תעשה מלאכתך ... " מי שיש לו מספיק כסף כדי ללמוד בלי לעבוד כלל - כיף לו ... אך זה יוצא מן הכלל , ולכן רציתי שיסביר השואל את שאלתו ...
 

giingiit

New member
יש גם חילונים

שלומדים באוניברסיטאות ועולים למשלמי המיסים (נאי למשל) הון תועפות, הרבה יותר ממה שעולה אברך. מה תגיד על זה?
 

nirdagan

New member
רוב הלומדים באוניברסיטה

מחזירים את חובם לחברה ע"י כך שהם אנשים יצרניים לאחר סיום לימודיהם. בנוסף הם הולכים לצבא.
 

דודי 10

New member
תראה

רק ללמוד , לשלב , או רק לעבוד ולקבוע עיתים בלבד זה לא משתנה מדור לדור - זה משתנה מאדם לאדם לפי כמה גורמים\נתונים וכו קשה לענות על שאלתך בלי שתפרט את מצבו הכלכלי , משפחתי , יכולתו ללמוד תורה כל היום מבחינה אישית (שלא כל אחד מסוגל לזה) וכו בגדול כפי שענו כבר : מי שיכול = רצוי וגם חובה ! מי שלא , אמרו חכמינו : "הוי ממעט בעסק ועסוק בתורה" - כל אחד כפי יכולתו .
 
פסק הלכה מיוחד בנושא! כדאי לקרוא.

יש ספר (חובה לבעלי תשובה) שנקרא "לדעת בארץ דרכך" מאת הרב גרינוולד. הספר נכתב כמדריך לבעלי תשובה בהדרכת הרב וולבה שליט"א. בספר הזה יש דיון בכל הנושאים החשובים לחוזרים בתשובה. בנושא לימוד או עבודה מובא שם מהרב אלישיב שפוסק שחוזרים בתשובה חייבים גם לעבוד וגם ללמוד. אפילו מי שיש לו כסף להתפרנס בלי עבודה. מוסבר שם שבעקבות נסיון של הרבה שנים הוברר שזו הדרך הנכונה. כדאי להשיג את הספר. מנסיוננו הוא מכסה בצורה ברורה ונכונה את כל תחומי החיים של חוזרים בתשובה ומשפחותיהם.
 
למעלה