פרשת בשלח ע"פ הקבלה

פרשת בשלח ע"פ הקבלה

פרשת בשלח מספרת לנו על סדר יציאת עם ישראל ממצרים: "ויהי בשלח פרעה את העם ולא נחם אלקים דרך ארץ פלישתים כי קרוב הוא, כי אמר אלקים פן ינחם העם בראותם מלחמה ושבו מצרימה". מבחינה פנימית צריכים להבין את הדברים כך: "ויהי בשלח פרעה את העם" – בזמן שיצה"ר של האדם שולח את האדם לחפשי מתוך הכבלים, מתוך חבלי בית האסורים של הרצון לקבל, של האהבה העצמית של האדם - "ולא נחם אלקים דרך ארץ פלישתים כי קרוב הוא" – האלקים לא רצה לקחת את העם בדרך הקרובה. למה? "כי אמר אלקים פן ינחם העם בראותם מלחמה ושבו מצרימה" כלומר: אם יראו איזו מלחמה מזדמנת אז יחזרו בחזרה למצרים, כי לא ירצו להתאמץ ולהתמודד עם שום קושי, ולכן "ויסב אלקים את העם דרך המדבר ים סוף" זאת אומרת: לא לקח אותם הבורא דרך ארץ קרובה אלא סובב אותם דרך המדבר – ים סוף כדי שלא תהיה סכנה שיחזרו לארץ מצרים. מה הוא באור הדברים הללו על פי פנימיות התורה? שמעתי ממורי ורבי הרב אשלג זצ"ל: מה הוא ההבדל בין דרך קרובה לדרך רחוקה? הוא אמר כך: דרך קרובה הכוונה שהיא קרובה לליבו של האדם. דרך רחוקה הכוונה שהיא רחוקה מליבו של האדם. בזמן שמציעים לאדם לעבוד בתורה ובמצוות אז מבטיחים לו שיהיה לו טוב בעוה"ז ובעוה"ב, ואז תכף ומיד כשהאדם שומע שיהיה לו טוב, שהוא יכול להרויח כל מיני רווחים וטובות הנאה, בעוה"ז וגם בעוה"ב, זה קרוב לליבו. זה קרוב לאינטרס של האדם. לכן תכף ומיד האדם מסכים. אבל אם אדם מקיים תורה ומצוות ומתאמץ ואומרים לו: אתה צריך להתאמץ ולהתיגע למעלה מהכח האנושי, ומה יהיה השכר שלך? מה תרוויח ומה תקבל? אתה תקבל את זה שתגיע למצב שלא תרצה כלל את תועלת עצמך, תרצה רק את תועלת הזולת, אתה תגיע למצב של "ואהבת לרעך כמוך" "ואהבת את ה' אלקיך" ולא תרצה שום דבר בשביל עצמך, אתה תגיע למצב של עבדים המשמשים את הרב שלא על מנת לקבל שום פרס, לא בעוה"ז ולא בעוה"ב. אז אם האדם הוא באמת רציני והוא מתיגע כפי שצריך בתורה ובמצוות ועושה את המקסימום מצידו, והוא שומע כזה דבר, אז מתעורר אצלו סימן שאלה גדול מאוד: מה ז"א? אני עובד ועושה את כל מה שהקב"ה מצווה עלי, מתייגע ביגיעה גדולה מאוד, ובסוף אתם אומרים לי שלא ארויח שום דבר? לא בעוה"ז ולא בעוה"ב? רק מה אני ארויח? שאני אגיע למצב שאני ארצה לתת את כל מה שיש לי לאחרים? זאת נקראת דרך רחוקה. כי היא רחוקה מליבו של האדם. אדם יכול לעשות את הדברין הקשים ביותר, בתנאי שהוא מזהה רווח שיגיע לרצון לקבל שלו, שישתלם לאהבה העצמית ולאינטרס שלו. אנשים עושים דברים מטורפים – אנשים מעפילים לפסגת האוורסט. הם מתכוננים לזה חודשים, ואחר כך המסע עצמו, מסע של שבועות רבים בקשיים גדולים, אבל הכל כדאי כי הרצון לקבל של האדם מבין את התענוג שיהיה לו אם הוא יצליח לעשות זאת. דוגמא נוספת: תופעת התאבדות של המוסלמים: מה פתאום אדם מוכן להפרד מהחיים עלי אדמות? התשובה: כי מבטיחים לו שבזכות מסירות הנפש שלו הוא יקבל גם עדן נפלא. כאן הוא סובל שניה אחת ואחר כך הוא זוכה לגן עדן נפלא, נצחי ולתענוגים נצחיים. גם את זה הגוף מבין טוב. הגוף יכול להבין כל מאמץ שיהיה בלתי שפוי ככל שיהיה בתנאי שזה משתלם. שמעתי, שיש אנשים שעושים דיאטות של מיץ. שמונה חודשים לא אוכלים כלום ורק שותים מיץ. נשמע בלתי שפוי לחלוטין. שמעתי שיש בודהיסטים שיושבים מול קיר חודשים ולא זזים. גם כן נשמע בלתי שפוי. אבל כל הדברים הבלתי שפויים, ברגע שמתבוננים ברווחים שמרויחים מהם אז הגוף מקבל אותם. כי הגוף יכול לקבל כל דבר בתנאי שהוא מזהה את ההשתלמות – איך זה ישתלם לו. ובשביל זה אנשים מסוגלים לעשות את הדברים הכי קשים ומשונים בעולם. להבדיל אלף אלפי הבדלות גם בתורה ובמצוות אנשים יכולים לקבל על עצמם לגמור את כל הש"ס, ולדעת אותו מהסוף להתחלה. אנשים יכולים לקבל על עצמם כל מיני פעילויות ומצוות בתנאי שהרצון לקבל מבין מה הוא עתיד לקבל מכל הפעילות הזאת. זה נקרא דרך קרובה – קרובה לטבע האדם שהוא טבע של קבלה (במאמר מוסגר יש לציין: תו"מ גם אם האדם עושה למען עצמו, בכל זאת מקיים מצות הבורא שיש לה ערך חשוב, ומ"מ כמובן שצריך לשאוף לקיום טהור). אם רק נבוא לאדם ונאמר לו: אתה יודע, כל התורה והמצוות שאתה עוסק בהם אל תעסוק בהם בשביל רווח אישי. הרמב"ם בפרק עשירי מהלכות תשובה כותב שאם אדם לומד תורה ומקיים מצוות למען האינטרס זו היא עבודה בדרג נמוך, אבל העבודה האמיתית היא להתיגע בתורה הקדושה ובמצוות לא מטעם שום אינטרס – לא בעוה"ז ולא בעוה"ב, אלא מטעם אהבת הבורא. הווה אומר שאדם צריך להתיגע בתורה ובמצוות והשכר שלו – שיגיע למצב של "ואהבת לרעך כמוך" "ואהבת את ה' אלקיך" ואז יהיה מוכן לוותר על כל הנכסים האישיים שלו – לתת הכל למען הזולת, למען בוראו. וזוהי דרך רחוקה מאוד מליבו של האדם. הוא מוכן להסכים לדרך הזאת רק אם הוא לא מבין באמת מה מבקשים ממנו. לכן יש אנשים שאומרים: בודאי שאנו מוכנים ללכת בדרך הזו, וזה משום שהם לא מבינים עדיין מה רוצים מהם. אבל כשמתחילים ללמד מן השמים את האדם מה בעצם דורשים ממנו, על מה צריך כאן לוותר והוא מתחיל לראות במה כרוך כל זה אז מהר מאוד הוא נרתע. וזה מה שכתוב כאן:"ולא נחם אלקים דרך ארץ פלישתים כי קרוב הוא כי אמר אלקים פן ינחם העם בראותם מלחמה ושבו מצרימה". ז"א: הקב"ה מוציא את האיש הישראלי ממצרים ולוקח אותו לכיוון של קבלת התורה. זאת היא המטרה: קבלת התורה והכניסה לא"י. הוא לא לוקח אותו בדרך קרובה. כלומר: הקב"ה לא לוקח את האיש הישראלי מראש בדרך שתשתלם לאהבה העצמית שלו. כי אם הקב"ה מוציא את האיש הישראלי ממצרים מתוך הבטחה על בסיס של אהבה עצמית, אז ברגע הראשון שתהיה איזה מלחמה, הכוונה למלחמה פנימית, מלחמת הנפש שבה האדם יצטרך לוותר על אי אלה עניינים מהאהבה העצמית שלו הוא תיכף ומיד לא ירצה. הוא ירצה לחזור למצרים וזהו. לכן מלכתחילה לוקח האלקים את האיש הישראלי דרך ארץ רחוקה. כלומר: מההתחלה הבסיס של החינוך של האדם צריך להיות בסיס אמיתי, בסיס נכון. לא בסיס של אינטרס ולא בסיס של אהבה עצמית. מראש צריך לאמר לאדם מה הוא הכיוון האמיתי. גם אם האדם לא מסוגל לקבל זאת בהתחלה, אבל צריך מראש לומר לו לאיזה מטרה שואפים פה – מה הוא הכיוון. בכדי שלא יבוא למצב שתהיה מלחמה קטנה ותיכף ומיד הוא יסוג לאחור. אלא יוכל לחנך את עצמו לאט לאט בדרך הנכונה – דרך של אהבת הזולת ולא דרך של אהבת עצמו. לכן כתוב: "ויסב אלקים את העם דרך המדבר". מדבר מסמל מקום שאין בו לחלוחית ותענוג. מראש היציאה ממצרים שהיא יציאה משליטת הקליפה של הרצון לקבל והליכה לכיוון הר סיני אומר הקב"ה: אתם יצאתם עכשיו משליטת הרצון לקבל וזה נשאר הבסיס שלכם, ולכן הוא לוקח אותם דרך המדבר – במדבר אין דבר, אין צמחים, אין גשם, יש חול. וזהו בכדי להרגיל את האדם לאמת שהיא עניין האהבה. כשהאדם אוהב את זולתו אהבה אמיתית הוא מוכן לעשות בשבילו, גם אם זה לא ישתלם לו עצמו. כאשר שנים אוהבים הם מוכנים לעשות זה למען זו בלי שום תנאים, אלא רק מתוך מגמה שיהיה טוב לשני. כמו"כ לגבי הבורא – קיום התורה והמצוות הוא לא רק מתי שזה נוח וטוב לי. אלא גם בזמן שקיום המצוות קשה, דווקא אז המבחן של האדם - אם הוא פועל מתוך אהבה עצמית או מתוך אהבה הזולת.
 
המשך1 בשלח

לכאורה הדרך של אהבת הזולת נראית דרך רחוקה והדרך של אהבה עצמית – של האינטרס, של התאוות והיצרים היא קרובה אל ליבנו. אבל אנו צריכים להחליט במה אנו בוחרים. ההחלטה הזאת נרמזת בענין הפירות שאנו אוכלים בט"ו בשבט. מצד ההלכה בט"ו בשבט מתחילים האילנות כבר לחנוט. כלומר: להוציא פרחים שמהם יצאו אח"כ פירות. והגמרא אומרת שעד ט"ו בשבט כבר ירדו רוב הגשמים, ולכן העצים כבר שאבו את רוב מה שצריכים לשאוב מהגשמים וכבר מכינים את עצמם לקראת הוצאת הפרחים והפירות. ולכן נחשב זה ראש השנה לענין תרומות ומעשרות. מבחינה פנימית הענין כך: הזוה"ק אומר: מנין יודעים להבדיל בין עובד אלקים ללא עבדו? אומר הזוה"ק: "אל אחר אסתריס ולא עביד פרי" – אל אחר הוא מסורס ולא עושה פירות. מה שאין כן בקדושה יש פירות. נמצא אם כן שההבדל בין עובד אלקים ללא עבדו נמדד רק על פי הפירות. קודם צריך להגדיר מה הם פירות בכלל. יכול להיות שאם אדם יגדיר לעצמו שהפירות שלהם הוא מקווה יהיו השגה של כל מיני רווחים אישיים, בעוה"ז - כל מיני תענוגים גשמיים, ובעוה"ב כל מיני תענוגים רוחניים, אם האדם מגדיר לעצמו את הפירות כך, א"כ גם אם ילך בדרך הטומאה יקבל פירות. אבל הזוה"ק כלל לא מדבר על אנשים כאלה. הזוה"ק איננו דן באנשים שמה שמעניין אותם זה להנות מהעוה"ז הגשמי. אלו אינם מוגדרים כלל כאנשים על פי אמות המידה של הזוה"ק. הם לא נמצאים כלל על המפה של הזוה"ק. הזוה"ק מדבר על האנשים שהתאוה הגדולה שלהם עלי אדמות היא לזכות לקרבת השם, לזכות להתגלות האלקית. דהנה כתוב לגבי משה רבנו: "ודיבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו". וכותב רבנו בעל הסולם - שכל אדם צריך לשאוף להגיע לזה, וכל אדם יכול להגיע לזה. הזוה"ק מדבר על אנשים שזה מה שמעניין אותם, זאת התאוה שלהם, לזה הם משתוקקים, ועל זה הם חולמים ואת זה הם מגדירים כפירות. ממילא מובן ש"אל אחר אסתריס ולא עביד פרי". כלומר: אדם שהולך בדרך הקבלה, בדרך אהבה עצמית, שמוגדרת כאל אחר, לא יזכה לפירות הנפלאים של הקשר עם המלך השי"ת. מי זה האל האחר? זה האדם בעצמו. אם האדם נותן לגיטימציה לעצמו הוא למעשה עובד עבודה זרה. בעידן שלנו בכדי לעבוד עבודה זרה אדם לא צריך לחפש לעצמו פסל להשתחוות לו. מספיק אם הוא חי בשביל עצמו ולא בשביל הבורא, אזי לפי קנה המידה של חז"ל הוא כבר עובד ע"ז. כי על פי האמת "מלוא כל הארץ כבודו", ואדם צריך לסלק את עצמו לגמרי מהבמה, ולהשאיר רק את הקב"ה על הבמה. הוא צריך לבטל את עצמו מכל וכל בפני הקב"ה, ואם הוא לא עושה זאת, והוא מכניס גם את עצמו לתמונה – הוא רוצה להנות מהחיים, אז זה נקרא שהוא עובד אלהים אחרים, עובד ע"ז, ועל זה אומרים חז"ל במסכת עבודה זרה: "לא יהיה בך אל זר". מה פרוש בך? "איזה הוא אל זר שבגופו של אדם? הווה אומר: זהו היצה"ר" נמצא אם כן שאדם הולך בדרך של ע"ז לא יוכל לראות פירות. הפירות האמיתיים של "ודיבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו" – הפירות האמיתיים של קירבת ה', את זה הוא לא יוכל לקבל. נמצא אם כן שאם האדם הולך בדרך קרובה לליבו, הכל טוב ויפה, אבל פירות הוא לא יוכל לראות. רק אם האדם הולך בדרך רחוקה של האמונה בה', וההשפעה לזולת, והיא דרך קשה והיא דרך שבה יש לאדם יסורים, כאבים, והוא הולך נגד הטבע ביגיעה ויסורים גדולים. אבל אם הוא מתמיד ללכת בדרך רחוקה, בסופו של דבר הוא זוכה בפירות. וזו היא הנקודה המרכזית בחג ט"ו בשבט. ולכן אנו נוהגים לערוך שולחן עם פירות מפירות שונים, בכדי לרמז על הנקודה הזאת שבעצם אנחנו צריכים להיות אילנות נושאי פירות, לא אילנות סרק. הפסוק אומר: "כי האדם עץ השדה". האדם דומה לעץ השדה. כמו שעץ השדה שתול באדמה ונותן פירות כך גם האדם צריך להיות שתול בתוך התורה והמצוות ולהביא פירות לעולם. קודם כל לעולם הפנימי שלו ואח"כ גם הוא יכול להביא פירות לעולם החיצון. "כי האדם עץ השדה" – האדם צריך לודא שהוא אכן שתול נכון. יכול להיות שהוא חושב שהוא שתול במקום טוב ובסוף מתברר שזה מקום לא טוב. לפעמים אנו שותלים עץ במקום מסוים ורואים שהוא לא נותן פירות, ואיננו יודעים מדוע. יש כאן בעיה. אז צריכים לברר, יכול להיות ששתלנו אותו באדמה לא מספיק טובה, אולי אדמה עם אבנים, עם פסולת בנין. אולי יש כל מיני מזיקים מתחת לשורשים של העץ הזה מכרסמים וכד'. כל מה שנוהג בעץ הגשמי נוהג באדם. אני לא יודע אם כולם יודעים את מלאכת הטיפול בעץ הגשמי. בטח אנשים שגרים בעיר לא כל כך מודעים לדברים הללו, אבל אנשים שגרים באזורים יותר כפריים ויש להם שטח אדמה בודאי מודעים היטב היטב לכל הסכנות שיש סביב העץ. מי שיש לו אדמה ועצים רואה זאת יומיום, יש גם ענין של גידול יתר, כלומר: העץ מוציא כל מיני ענפים שאינם נצרכים מתחתית הגזע שלו, והם שואבים כוחות מהעץ ולא נותנים לענפים העליונים להתפתח. לכן צריך לגזום מהעץ את כל החלקים המיותרים שלו, ולהשאיר את החלקים הנחוצים, בכדי שרק הם ישאבו את הכוחות ויוכלו לגדל פרי. כל הדברים האלו קיימים גם באדם "כי האדם עץ השדה". "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב כי אם בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה". האיש הצדיק הזה "אשר בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה" עליו נאמר: "והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעיתו וכל אשר יעשה יצליח". התורה נקראת מים שנאמר:"הוי כל צמא לכו למים". "לא כן הרשעים כי אם כמוץ אשר ידפנו רוח". הרשעים הם אלו שבונים את החיים שלהם על הרצון לקבל, על אהבה עצמית, על יצרים ותאוות, הם כמוץ אשר ידפנו רוח – כמו הקליפות של התבואה שאין בהן ממש. הרוח מעיפה אותם ממקום למקום ללא תועלת. כך גם האדם שבונה את עצמו על בסיס הרצון לקבל לעצמו, על אהבה עצמית, איננו מרויח רוחים אמיתיים בחייו, גם לא נשאר ממנו דבר נצחי אחר מותו. הוא נאבד משני העולמות, גם מעוה"ז וגם מעוה"ב. אבל הצדיקים הם אלו שהולכים בדרך רחוקה ומתיגעים ומתיסרים ומתאמצים. הם זוכים לכל הטוב גם בעוה"ז וגם בעוה"ב. הם זוכים לפירות. לכן האדם צריך לראות איפה הוא שותל את נשמתו. "והיה כעץ שתול על פלגי מים" – צריך לשתול את נשמתו בתורה. העקרונות של התורה הם צריכים להיות העקרונות שאיתם הוא משקה את הנשמה שלו. צריך לראות שהאדמה תהיה אדמה טובה, אדמה מדושנת. כלומר: כשהוא לומד הוא צריך להזהר שהספרים שמהם הוא יונק את כוחו לא יהיו ספרים של סתם אנשים, אלא ספרים של אנשים אלוקיים, אנשים שבעצמם הגיעו לדבקות בבורא. זאת נקראת אדמה מדושנת, עם הרבה מינרלים. אז הוא יכול לצמוח. הוא צריך להזהר שלא יהיו אבנים בתוך האדמה הזאת. שמעתי ממורי ורבי הרב אשלג זצ"ל שאבן היא מלשון הבנה. כלומר: שלא יכניס את ההבנות וההגיון של האהבה העצמית שלו. צריך להיות משוחרר מאבנים, לסקל את האבנים. אחרת העץ לא יוכל לצמוח. צריך ללכת אחרי דרך האמונה בעקרונות חכמינו ז"ל ולא אחרי ההבנות שלו. הוא צריך להוריד את כל הענפים המיותרים שצמחו, צריך לגזום ולהשאיר רק את הדברים הנחוצים. בקיצור: צריך למקד את עצמו בענין עבודת ה' – באהבת הזולת. ובזה צריכה להיות ההתמקדות שלו יומם ולילה – למסור את עצמו במסירות נפש לענין. זו היא דרך רחוקה. אבל בסופו של דבר יגיע האדם למטרתו. ואילו בדרך הקרובה שנראית מאוד נעימה ונוחה לא רואים פירות. לא בעוה"ז ולא בעוה"ב.
 
המשך 2 בשלח

ולכן כשעם ישראל הלכו ביבשה בתוך הים כתוב: "אז ישיר משה את השירה הזאת לה'" – ע"ש זה מכונה שבת זו שבת שירה. שואל הזוהר הקדוש: למה כתוב "אז ישיר משה"? הלא אז הוא לשון עבר וישיר לשון עתיד. או הכל בלשון עבר: אז שר משה או שהכל יהיה בלשון עתיד. למה כתוב: "אז ישיר משה"? עונה הזוה"ק: כי הצדיקים אומרים שירה לעתיד לבוא. כלומר: האדם הרציני אשר הולך בדרך רחוקה, ומקדיש את חייו בכדי להגיע למדרגה הנשגבה הזאת של הדבקות בבורא עולם. פעמים רבות איננו רואה רווחים ופירות מיד, כמ"ש "ויסב אלקים את העם דרך המדבר". אבל הוא צריך להאמין בדברי חכמינו ז"ל שהוא עתיד לראות פירות. אמנם עכשיו הוא לא רואה, והוא הולך במדבר, אבל הוא עתיד לראות פירות. ולכן: "אז ישיר משה" "צדיקים אומרים שירה לעתיד לבוא" - כל השירה שלנו היא מתוך בטחון, מתוך אמונה בעתיד הטוב. אבל מי שהולך בדרך קרובה אז נראה לו שהוא לא הולך במדבר ושהכל בסדר, שיש לו תענוגים מימין ותענוגים משמאל. נראה לו שהוא יוצא "מורווח". נראה לו שכבר בהווה יש לו את הפירות אבל הוא טועה. והטעות הזאת תתברר לו בעתיד. מי שהולך בדרך הקרובה – בדרך של האינטרס והאהבה העצמית, מוצא את עצמו לפני שוקת שבורה בעתיד. ומי שהולך בדרך רחוקה, דרך של "ואהבת לרעך כמוך" "ואהבת את ה' אלקיך" נדמה לו הרבה פעמים שהוא הולך במדבר בהווה, אבל הוא יראה את הפירות האמיתיים בעתיד. יהי רצון מלפני הקב"ה שנזכה כלנו ללכת בדרך רחוקה, נתמודד את ההתמודדות הנכונה ולכאוב את הכאבים הנכונים אשר יביאו אותנו לפירות האמיתיים ונוכל לאמר גם היום שירה לעתיד לבוא (בשלח ס"ג).
 

coriatel

New member
שנזכה להגאל משליטת הרל"ק העצמי

אילו דברים צריך האדם לעבור כדי להתגבר על האהבה העצמית? שמעתי שבעבר היו הצדיקים מתענים והיום לא חייבים להתענות הכיצד?
 
עבודת הצדיקים

בס"ד היום לאחר שנעשה גילוי חכמת הקבלה לרוב עם, החל מזמן האר"י הקדוש דרך תורת החסידות ועד תורת בעל הסולם יותר ויותר מהעם מתעוררים לעבודה הרוחנית, ויותר נוטלים חלק בעבודת ההכנה לקראת הגאולה השלימה הממשמשמת ובאה. הנה לפנינו העובדה שכבר אין צורך ליחידי סגולה לשאת בעול תיקוני הדור, אלא בעיקר לשקוד על הפצת והסברת פנימיות התורה לרוב עם, לאחר שכבר הותר לפרסם פנימיות התורה בעולם. ההיתר נובע מן העובדה שהמציאות מחולקת לששת אלפי שנה של הכנה ותיקונים לקראת גמר התיקון הכללי והגאולה השלימה. הרי היא מחולקת כידוע לאלפיים שנות תוהו, אלפיים שנות תורה ואלפיים ימות המשיח. והנה בא האריז"ל שהוא בחינת משיח בן-יוסף ותורת האריז"ל היא חידוש מאין כמוהו ושקולה כמתן תורה מסיני, ודרכו התחילה התפשטות הקבלה ברוב עם. לכן, עניין זה הביא לשלב הסופי של ההכנה והתיקונים לקראת הגאולה השלימה, ובו עבודת הצדיקים היא עברה לשלב של הפצת התורה ועבודה שיתופית ולא יחידנית, ויותר על דרך קו ימין ורחמים. ובע"ה נצא מהגלות ברחמים כמו שזה כתוב בזהר "יפקון ישראל מגלותא ברחמי". אכי"ר.
 
למעלה