נשאלה שאלה - האם מחוסנת כנגד אדמת?

פולספגן

New member
נשאלה שאלה - האם מחוסנת כנגד אדמת?

הייתי בשוק שקראתי את התשובה של פרופ' סומך ואצטט "הנחיות משרד הבריאות הינן אכן שלא לבצע באופן רוטיני בדיקה לנוגדני אדמת לאשה לפני הריון. הסיבה לכך היא שאין תמיד התאמה בין הרמה הנמדדת של הנוגדנים לבין החסינות לאדמת. הדבר החשוב ביותר לניבוי של חסינות לאדמת הוא קבלת שתי מנות של החיסון. על כן מומלץ שאשה בגיל הפוריות תוודא שחוסנה פעמיים כנגד המחלה, ומי שחוסנה פעמיים נחשבת כמחוסנת כנגד המחלה" (הדגש שלי
)

לזה אני קוראת, אין גבול ...
 
יש גבול, קוראים לו כסף.

אם משרד הבריאות מגיע למסקנה שבדיקה X לא יעילה ושטיפול Y יעיל יותר, אז הוא ישקיע את הכסף ב-Y ולא ב-X. ככה זה ברפואה ציבורית, אין תקציב בלתי מוגבל. מאותה סיבה, אגב, מחסנים נגד צהבת בלידה ולא עושים בדיקה ליולדת ואז מחסנים. אין כסף לשניהם אז בוחרים בפתרון היעיל יותר. רוצה בכל זאת לעשות בדיקה X? אין בעיה - שלמי עליה פרטי ויעשו לך.
 

פולספגן

New member
מקובל מאוד, אך אני מצפה מפרופ' סומך להגיד את

הסיבה האמיתית ולא לנקוט בחוסר יושרה כזה מביש
 
איפה חוסר היושרה, לא ממש ברור לי

הוא אומר חד משמעית שהבדיקה לא יעילה והחיסון כן. למה את מצפה שמשרד הבריאות ישקיע במימון בדיקה לא יעילה על חשבון טיפולים ובדיקות אחרים? לא צריך להיות פרופסור לרפואה כדי לדעת שתקציב סל התרופות אינו בלתי-מוגבל.
 

פולספגן

New member
לא, הסיבה האמיתית היא כלכלית

גם אם טיטר הנוגדנים לא מדד מדוייק, ניתן לבדוק את תאי B.
נכון, זה כרוך ב-
, אך הבריאות חשובה יותר.
לפחות, היה אומר אפשר לעשות את זה, אך זה כרוך בתשלום באופן פרטי.

זה מבחינתי נקרא יושרה וזה בפירוש לא מה שהוא עשה
 
שיקולי עלות מול תועלת אינם ייחודיים לנושא

והם ברורים מאליהם (או לפחות אמורים להיות) לכל אדם בוגר.
 
אתן מכירות? שאלת אותה?

לדעתי היא קיבלה תשובה כנה ואמיתית.
את באמת מצפה שאאמין שאדם בוגר לא מודע לכך שתקציב התרופות אינו מוגבל? שקופות החולים מנסות לחסוך? שצריך להאכיל אותו בכפית שאם בדיקה מסוימת אינה יעילה והחיסון כן, אז זה ברור מאליו במה יושקע הכסף? אולי יש בי יותר קרדיט לאינטליגנציה הבסיסית של אנשים...
 

פולספגן

New member
לא, אני לא מכירה אותה

כן, אני לא חושבת שהיא בכלל חשבה שזה קשור לתקציב התרופות, כי זה בכלל לא
.

שוב, הייתי שמחה לשמוע תגובה ממנו, שהדרך היעילה ביותר היא לבדוק את החסינות, אך זה צריך להיות על חשבונה, כי זה לא בתקציב התרופות ושהקופה רק מממנת את החיסון.
 
אז היא לא יודעת שלמשרד הבריאות יש תקציב

רק כי לא קוראים לו "תקציב התרופות"? טוב, הדיון הזה מתחיל להיות מטופש מדי לטעמי. עוד לא פגשתי אדם בוגר שלא מודע לכך שיש דברים שקופות החולים מוכנות לממן ודברים שלא, בין אם מדובר בבדיקות, חיסונים, טיפולים וכל מה שקשור בכך. וכן, אנשים גם יודעים שמה שקופת החולים לא מממנת אפשר להשיג פרטי. כלומר, אנשים שמחוברים למציאות.
 

פולספגן

New member
רק צריך להגיד להם שיש את האפשרות הזאת

תבין, שאתה חייל, אתה חושב שכולם חיילים.
שאתה סטודנט, אתה חושב שכולם באוניברסיטה.

אני מקווה שאתה מבין את הפואנטה שאני חותרת אליה ...
 
אה... לא.

כשהייתי בצבא לא חשבתי שכולם חיילים, כשהייתי באוניברסיטה לא חשבתי שכולם סטודנטים. אם יש אנשים שעיוורים למציאות סביבם זה כבר מחוץ לתחום אחריותי.
 

nightriders

New member
יש לך נטייה להתרגש יתר על המידה....

האמירה שבריאות חשובה יותר מכסף היא לא יותר מקלישאה נבובה. מעבר לעובדה שאינני מסכים איתה (התנהגות האנשים מעידה שלא הבריאות היא החשובה להם, אבל זה כבר נושא לדיון פילוסופי שלא אכנס אליו כרגע), הרי שהיא מגוחכת, כי בסופו של דבר המשאבים שלנו מוגבלים. ("עקרון המחסור" , אחד מעקרונות החשובים של הכלכלה שמדבר על ההבדל בין משאבים לצרכי האדם).

מה לעשות, יש עוד דברים: ביטחון, חינוך, תשתיות, וכו' וכו', וזה מעבר לסדרי העדיפויות שמשפיעים על חלוקת העוגה בתוך תקציב הבריאות לבדו.

בדבר אחד את לבטח צודקת: על הרופא לידע את המטופל לגבי כל האפשרויות, גם אלה שאינן בסל הבריאות. אבל בניגוד למה שאת אומרת, אין קשר ליושרה, יש קשר לחובה מקצועית. למעשה, זה לא נתון לשיקול דעתו והוא חייב לעשות זאת עפ"י חוק זכויות החולה.

המציאות היא כיום, שאם רופא לא מידע את החולה על אופציה מסוימת, גם אם מדובר באופציה שלמטופל הספציפי ממילא אין אפשרות לבצע (משום שהיא קיימת רק בניו זילנד ועולה הון תועפות, והחולה הוא בכלל מובטל עם משכנתא) , אותו רופא חושף את עצמו לתביעה במידה ועורך דין יצליח לשכנע כי אם החולה היה מקבל את הטיפול, קיימת אפשרות (גם תאורטית) שהיא מחלים.
 

פולספגן

New member
זה שאנשים
לא הופך את זה לפחות חשוב

עובדה, אנשים מעשנים למרות שאין עוררין את הסכנות של העישון.

בריאות שנהרסת לא תמיד ניתן להחזיר, כי זה מצב אל חזור לעומת זאת
בא,
הולך ופעם אתה למעלה ופעם למטה.

לגבי "יושרה" או "חובה מקצועית", זה כבר מכבסת מילים לטעמי ואני שמחה ששנינו מסכימים ש"זה לא נתון לשיקול דעתו והוא חייב לעשות זאת עפ"י חוק זכויות החולה".
 

nightriders

New member
אנשים לא טמבלים כי הם חושבים אחרת ממך

בהחלט ייתכן שעבור אנשים מסוימים (והם כלל לא מיעוט זניח) ההנאה בסיפוקים חשובה יותר מאשר הנזק הפוטנציאלי לבריאות שלהם. וכמו שאמרת - עובדה שאנשים מעשנים, אעפ"י שהם יודעים שזה מזיק. החלטה לגיטימית של אדם לסכן את חייו. זה לא הופך אותו לטמבל (אין לך עדיין בעלות על השכל).זה רק אומר שפונצקיית התועלת שלו שונה מפונקציית התועלת שלך. (utility)

המשפט כסף בא והולך הוא שוב לא יותר מקלישאה. זה כמו שתגידי שצריך עכשיו למגן כל מבנה כלשהו בדרום כי הטילים שנופלים שם יכולים להרוג. אבל מה לעשות שיש מגבלות של תקציב. אנחנו חיים במציאות שהיא לא אידיאלית וצריך לעשות פשרות. על מה יש לוותר זה נתון לויכוח, אבל לא ניתן להשיג את הכל. אין מה לעשות.
 

zlp

New member
אני שב ושואל: מה ז"א "ניתן לבדוק את תאי B"?

איך ניתן לבדוק אותם? באיזה מכון עושים את הבדיקה הזו?
 
למעלה