מסננת לרמקול

R 1 3

Well-known member
יתכן ושרשור כבלי הרמקול התארך קצת
אז שם את זה כאן. מסננת מפרוק של רמקול 3way
B&O ישן 4 דרייברים מתוכם 2 באסים
הרמקול כולו 4 אוהם. תיבה סגורה.
המסננת אופיינית לרמקולים רבים וטובים
הבאס מתחבר דרך סליל 2mH התנגדות 0.455 אוהם !
ואחריו קבל 50U במקביל ליח הבאס . איך ישפיע עליו DF של 100?
המיד ריינגג׳ מתחבר אחרי נגד 4.7 אוהם (האדום הניצב בתמונה)
נראה שרק לרמקול ללא מסננת יש משמעות לכבלים...או DF מעל 20
אגב הרמקול המדובר במקור מודל 4702 הגיע עם כבל פשוט ׳מנורת שולחן׳ של
כמה מטרים שיצא מתוכו וחיבור Din לרסיבר ה Beomaster
עם DF של 15 !
מערכת שנחשבה יוקרתית..שנות ה 70 ונשמעה סוף.
על החווט בפנים בכלל הס מלציין דק להחריד.
 

קבצים מצורפים

  • 1635398861233.jpg
    1635398861233.jpg
    5 MB · צפיות: 4

R 1 3

Well-known member
יתכן ושרשור כבלי הרמקול התארך קצת
אז שם את זה כאן. מסננת מפרוק של רמקול 3way
B&O ישן 4 דרייברים מתוכם 2 באסים
הרמקול כולו 4 אוהם. תיבה סגורה.
המסננת אופיינית לרמקולים רבים וטובים
הבאס מתחבר דרך סליל 2mH התנגדות 0.455 אוהם !
ואחריו קבל 50U במקביל ליח הבאס . איך ישפיע עליו DF של 100?
המיד ריינגג׳ מתחבר אחרי נגד 4.7 אוהם (האדום הניצב בתמונה)
נראה שרק לרמקול ללא מסננת יש משמעות לכבלים...או DF מעל 20
אגב הרמקול המדובר במקור מודל 4702 הגיע עם כבל פשוט ׳מנורת שולחן׳ של
כמה מטרים שיצא מתוכו וחיבור Din לרסיבר ה Beomaster
עם DF של 15 !
מערכת שנחשבה יוקרתית..שנות ה 70 ונשמעה סוף.
על החווט בפנים בכלל הס מלציין דק להחריד.
מקרה נוסף רמקל קיר JAMO חדיש בהרבה עם באס רפלקס מודל artina
סליל האוויר בטור ליח הבאס השראות 0.75mH התנגדות 0.915 אוהם
יח הטוויטר מחוברת דרך נגד טרמי כ 2 אוהם וקבל. אין רלוונטיות ל df מעל 20.
 

קבצים מצורפים

  • 1635403444183.jpg
    1635403444183.jpg
    1 MB · צפיות: 2

shpater

New member
1) דמפינג פקטור - DF הוא נתון שבסה"כ תכונה מייצגת את אימפדנס (בפועל, באופן צורת המדידה בהגדרה - את רכיב התנגדות) של יציאת של המגבר.
יצרן הגון ימדוד את התנגדות הימציאה על הדקי המגבר ולא של דרגת מגבר ההספק הפנימית. מדוע? כי בטור ליציאת דרגת ההספר מחובר בד"כ סליל רשת הגנה מהתנדנדות (ZOBEL) פלוס הדקי ממסר הגנה.
2) המילה DUPMING מייצגת את יכולת השיכוך שיש למגבר על הרמקול. אם ניקח רמקול (וופר) חופשי באוויר וניתן לו מכה על הממברנה, הממברנה תתנדנד עד לחוסר תנועה. זה הריסון הטבעי שיש לרמקול. בזמן ההתנדנדות מייצר הרמקול בתנועתו מתח על הדקי הרמקול הפתוחים.
3) אם ניקח חוט ונקצר את הדקי הרמקול ייצר הרמקול זרם, כלומר הספק שיתפתח כולו על התנגדותו הפנימית של הרמקול (8 אוהם) ובשל כך תוגבל תנועתו של הרמקול למינימום האפשרי באוויר הפתוח.
4) רק כדי לקבל מושג על גודל הריסון, אם נקצר את מוצא הרמקול עם נגד של של 8 אוהם,יתקבל ריסון של כמחצית מתנועת הרמקול ללא עומס, כי ההספק שהרמקול יוצר בתנועתו נחלק באופן שווה בין התנגדותו הפנימית והתנגדות החיצונית.
5) הגבלת פעילות זו היא פעולת הDUMPING המציינת את יכולת ריסון שיכול מגבר לספק לרמקול יחד עם אות התנועה שהוא מספק. כלומר אכאשר מגבר מציג אות שמע מכת תוף, בסיום המכה ירצה הרמקול להתנדנד חופשי בדיוק באותו אופן כמו שהיה רוצה להתנדנד כתוצאה מממכה שתארתי בפתיח של פוסט זה. אם נחבר מגבר בעל התנגדות יציאה שהיא אפס מוחלט הריסון של המכה יהיה זהה לריסון המתקבל בעזרת חוט מקצר על הדקי הרמקול.
6)DF משפיע באופן שונה על רמקולים שונים. בצורה המירבית על רמקול הנמצא באוויר הפתוח (OPEN BAFFLE), באופן מתון על רמקול בעל PORT ובאופן קטן על רמקול הנמצא בתיבה סגורה. כמובן זה תלוי גם במבנה האלמנט של הרמקול (מסה,קפיץ וכדומה).
7) ניתן לבדוק השפעה של ריסון לגבי כל רמקול כלשהו באופן הבא: לדחוף את הממברנה של הוופר עד סוף תנועתה, לשחרר ולמדוד את זמן החזרה ומספר התנודות כשהדקי הרמקול הם פתוחים. לחזור על הבדיקה כאשר הדקי הרמקולים מקוצרים.
8) באותו האופן ניתן לבדוק את השפעת הDF הרמקול המחובר כאשר כפתור הווליום של המגבר הוא על אפס, ובעזרת מפסק הרמקולים במגבר פעם מחברים את הרמקולים ופעם יציאת הרמקול מנותקת. בדיקה זו בודקת את המגבר יחד עם כבלי היציאה אל הרמקול. אם יש חשד על כבלי הרמקולים אפשר להשוות את הביצוע מול קצר ישיר על הדקי הרמקול עצמו.
9) DAMPING FACTOR גבוה של מגבר אינו ערובה לביצוע טוב של המגבר. תלוי מאוד אופן קבלת הנתון או ליתר דיוק כמות המשוב השלילי של המגבר. משוב שלילי גבוה (חוג משוב בעל הגבר גבוה) יגדיל משמעותית את נתון הDF אך יקלקל תכונות חשובות אחרות כמו SLEW RATE ויציבות (ההיפך מנדנוד) שלדרגת ההגבר.טופולוגית מגבר טובה מתבססת על שילוב של משוב שלילי לא גבוה בשילוב התנגדות יציאה נמוכה של דרגת ההספק לפני המשוב (הרבה טרנסיסטורים במקביל או שטח רחב של צומת כל טרנסיסטור) וכמו כן גם מסלול אספקת זרם לדרגות היציאה בעל התנגדות מינימלית.
10) אחרי שהבנו את כל זאת, למעשה בכל רמקול בין כל דרייבר והחיבור אל הדקי הרמקול קיים אלמנט של קרוסאובר שהוא או סליל או קבל. בדרך כלליש שימוש בדרגת סינון כפולה ( שני קטבים ו/או שני אפסים) ואז יש שני אלמנטים טוריים.לכן במיקרה של קצר מוחלט של כניסת קופסת הרמקול אם בין הוופר והדקי תיבת הרמקול מחובר סליל בעל התנגדות טורית של 0.5 אוהם הDF שיכול להתקבל הוא מוגבל לסה"כ 16 (8 אוהם חלקי 0.5 אוהם).
11) כדי להגיע ליכולת ריסון טובה של מגבר וחוטי רמקול יש למעשה לעקוף את ה CROSS OVER ולהשתמש בCROSS OVER אלקטרוני.
12) רמקול הבנוי בתיבה סגורה היטב מכיל שיכוך עצמי שעשוי להיות טוב יותר מכל DF שיקבל רמקול בעל מבנה OPEN BAFFLE.
13) לגבי טוויטרים ומדיום הרעיון הבסיס דומה רק שבד"כ התהודה העצמית של דרייברים כאלו קורית בתדרים נמוכים מתדר העבודה שלהם. בתדרים אלו הCROSS OVER נמצא במצב של נתק (או אימפדנס טורי גבוה) ולכן DF לגבי אלמנטים כאלו אינו משמעותי בכלל בשיטה של מפצל פאסיבי.

מקווה שהמידע הנ"ל עוזר להבנת הנושא.
פיני
 

R 1 3

Well-known member
1) דמפינג פקטור - DF הוא נתון שבסה"כ תכונה מייצגת את אימפדנס (בפועל, באופן צורת המדידה בהגדרה - את רכיב התנגדות) של יציאת של המגבר.
יצרן הגון ימדוד את התנגדות הימציאה על הדקי המגבר ולא של דרגת מגבר ההספק הפנימית. מדוע? כי בטור ליציאת דרגת ההספר מחובר בד"כ סליל רשת הגנה מהתנדנדות (ZOBEL) פלוס הדקי ממסר הגנה.
2) המילה DUPMING מייצגת את יכולת השיכוך שיש למגבר על הרמקול. אם ניקח רמקול (וופר) חופשי באוויר וניתן לו מכה על הממברנה, הממברנה תתנדנד עד לחוסר תנועה. זה הריסון הטבעי שיש לרמקול. בזמן ההתנדנדות מייצר הרמקול בתנועתו מתח על הדקי הרמקול הפתוחים.
3) אם ניקח חוט ונקצר את הדקי הרמקול ייצר הרמקול זרם, כלומר הספק שיתפתח כולו על התנגדותו הפנימית של הרמקול (8 אוהם) ובשל כך תוגבל תנועתו של הרמקול למינימום האפשרי באוויר הפתוח.
4) רק כדי לקבל מושג על גודל הריסון, אם נקצר את מוצא הרמקול עם נגד של של 8 אוהם,יתקבל ריסון של כמחצית מתנועת הרמקול ללא עומס, כי ההספק שהרמקול יוצר בתנועתו נחלק באופן שווה בין התנגדותו הפנימית והתנגדות החיצונית.
5) הגבלת פעילות זו היא פעולת הDUMPING המציינת את יכולת ריסון שיכול מגבר לספק לרמקול יחד עם אות התנועה שהוא מספק. כלומר אכאשר מגבר מציג אות שמע מכת תוף, בסיום המכה ירצה הרמקול להתנדנד חופשי בדיוק באותו אופן כמו שהיה רוצה להתנדנד כתוצאה מממכה שתארתי בפתיח של פוסט זה. אם נחבר מגבר בעל התנגדות יציאה שהיא אפס מוחלט הריסון של המכה יהיה זהה לריסון המתקבל בעזרת חוט מקצר על הדקי הרמקול.
6)DF משפיע באופן שונה על רמקולים שונים. בצורה המירבית על רמקול הנמצא באוויר הפתוח (OPEN BAFFLE), באופן מתון על רמקול בעל PORT ובאופן קטן על רמקול הנמצא בתיבה סגורה. כמובן זה תלוי גם במבנה האלמנט של הרמקול (מסה,קפיץ וכדומה).
7) ניתן לבדוק השפעה של ריסון לגבי כל רמקול כלשהו באופן הבא: לדחוף את הממברנה של הוופר עד סוף תנועתה, לשחרר ולמדוד את זמן החזרה ומספר התנודות כשהדקי הרמקול הם פתוחים. לחזור על הבדיקה כאשר הדקי הרמקולים מקוצרים.
8) באותו האופן ניתן לבדוק את השפעת הDF הרמקול המחובר כאשר כפתור הווליום של המגבר הוא על אפס, ובעזרת מפסק הרמקולים במגבר פעם מחברים את הרמקולים ופעם יציאת הרמקול מנותקת. בדיקה זו בודקת את המגבר יחד עם כבלי היציאה אל הרמקול. אם יש חשד על כבלי הרמקולים אפשר להשוות את הביצוע מול קצר ישיר על הדקי הרמקול עצמו.
9) DAMPING FACTOR גבוה של מגבר אינו ערובה לביצוע טוב של המגבר. תלוי מאוד אופן קבלת הנתון או ליתר דיוק כמות המשוב השלילי של המגבר. משוב שלילי גבוה (חוג משוב בעל הגבר גבוה) יגדיל משמעותית את נתון הDF אך יקלקל תכונות חשובות אחרות כמו SLEW RATE ויציבות (ההיפך מנדנוד) שלדרגת ההגבר.טופולוגית מגבר טובה מתבססת על שילוב של משוב שלילי לא גבוה בשילוב התנגדות יציאה נמוכה של דרגת ההספק לפני המשוב (הרבה טרנסיסטורים במקביל או שטח רחב של צומת כל טרנסיסטור) וכמו כן גם מסלול אספקת זרם לדרגות היציאה בעל התנגדות מינימלית.
10) אחרי שהבנו את כל זאת, למעשה בכל רמקול בין כל דרייבר והחיבור אל הדקי הרמקול קיים אלמנט של קרוסאובר שהוא או סליל או קבל. בדרך כלליש שימוש בדרגת סינון כפולה ( שני קטבים ו/או שני אפסים) ואז יש שני אלמנטים טוריים.לכן במיקרה של קצר מוחלט של כניסת קופסת הרמקול אם בין הוופר והדקי תיבת הרמקול מחובר סליל בעל התנגדות טורית של 0.5 אוהם הDF שיכול להתקבל הוא מוגבל לסה"כ 16 (8 אוהם חלקי 0.5 אוהם).
11) כדי להגיע ליכולת ריסון טובה של מגבר וחוטי רמקול יש למעשה לעקוף את ה CROSS OVER ולהשתמש בCROSS OVER אלקטרוני.
12) רמקול הבנוי בתיבה סגורה היטב מכיל שיכוך עצמי שעשוי להיות טוב יותר מכל DF שיקבל רמקול בעל מבנה OPEN BAFFLE.
13) לגבי טוויטרים ומדיום הרעיון הבסיס דומה רק שבד"כ התהודה העצמית של דרייברים כאלו קורית בתדרים נמוכים מתדר העבודה שלהם. בתדרים אלו הCROSS OVER נמצא במצב של נתק (או אימפדנס טורי גבוה) ולכן DF לגבי אלמנטים כאלו אינו משמעותי בכלל בשיטה של מפצל פאסיבי.

מקווה שהמידע הנ"ל עוזר להבנת הנושא.
פיני
תודה על ההסבר המושקע, מנגד יש להבהיר כי כפי שהנצילות ברמקול מייצגת את האנרגיה היחסית המושקעת בסליל
ביחס לאנרגיה האקוסטית שהוא מפיק.. כך ההפסד בתמסורת עובד גם הפוך בתוספת השיכוח המכני. דהיינו גם קצר
מוחלט על הדקי הרמקול והזרם שיווצר בסליל יתחלקו באותו מקדם נצילות ורוב האנרגיה שייצר הסליל מההיגב, תהפוך לחום או לא תנוצל.
כדי לשלוט בממברנה ב100% פיתחו את הסרוו שמייצר משוב מכני אמיתי ומאפשר שליטה ורסון המהווים מקדם שיכוך שלילי גבוה.
ההבדל מורגש אם מנסים להזיז ממברנה הנשלטת ע״י סרוו, היא קשה כמו אבן ביחס למסננת אלקטרונית ללא משוב שכזה.
 

shpater

New member
תודה על ההסבר המושקע, מנגד יש להבהיר כי כפי שהנצילות ברמקול מייצגת את האנרגיה היחסית המושקעת בסליל
ביחס לאנרגיה האקוסטית שהוא מפיק.. כך ההפסד בתמסורת עובד גם הפוך בתוספת השיכוח המכני. דהיינו גם קצר
מוחלט על הדקי הרמקול והזרם שיווצר בסליל יתחלקו באותו מקדם נצילות ורוב האנרגיה שייצר הסליל מההיגב, תהפוך לחום או לא תנוצל.
כדי לשלוט בממברנה ב100% פיתחו את הסרוו שמייצר משוב מכני אמיתי ומאפשר שליטה ורסון המהווים מקדם שיכוך שלילי גבוה.
ההבדל מורגש אם מנסים להזיז ממברנה הנשלטת ע״י סרוו, היא קשה כמו אבן ביחס למסננת אלקטרונית ללא משוב שכזה.
מסכים לגמרי. אבל תסכים איתי שמירב השיכוך שניתן לקבל בשיטת DF הוא בעזרת "עומס אפס אוהם" על הדקי הרמקול.
לגבי SERVO, אכן יש לי סאב כזה והוא לא זז. אבן.
האם תסכים איתי שכאשר משתמשים בקרוס אלקטרוני וכל אלמנט מחובר ישירות למגבר משלו מקבלים את מקסימום השיכוך האלקטרוני שניתן לקבל מכל דרייבר?
אגב ברמקולים שיש לי (KEF 105.2) השיכוך של התיבה הוא כזה שאם אני דוחף את הממסרנה של הוופר מקסימום פנימה לוקח לממברנה 5 שניות (!) לחזור למיקום אפס, בלי OVERSHOOT. אין הבדל אם הבדיקה נעשית בהדקים פתוחים או מקוצרים.
 

R 1 3

Well-known member
מסכים גם כן. עדיין יש את העכבה של הסליל עצמו לכן אולי דרייבר באס בעל התנגדות נמוכה 4 לעומת 8
נשלט יותר. זכור לי הרכב הרמקולים שלך וכן ל kef היו עוד סדרות closed box
עם שכוך מכני משמעותי. בשלי יש דרייבר b200 מדדתי לו כ 3 שניות לחזור למרכז אם כי לא לחצתי
עד קצה המהלך של הממברנה. בצימוד ישיר / קרוס אלקטרוני ניתן גם לבצע משוב זרם מהבאס.
 

shpater

New member
אגב, בקרוס המקןרי של הkef105.2 יש בטור לוופר קבל (!) של 470 מיקרו פארד. בנוסף יש בטור סליל שהתנגדותו היא כ1.2 אוהם. אצלי ביטלתי (עקפתי) את הקבל הטורי וניטרלתי את כל מעגלי ההגנה וחיווי לד המקורי. כמו כן עיביתי את החיווט הפנימי.
 
למעלה