מישהו קרא את 'עץ ועלה' של טולקין? מה יש שם?

ferdinand

New member
"עץ ועלה"

אין לי ת'ספר פה ליידי, יכול לספר מהזיכרון, ומהתרשמות. ספרון קטן שמכיל סיפור קצר, מעין פואמה ומאמר (נדמה לי שזהו) שהמשותף להם, שהם עוסקים ביצירה, ביצירתיות וב-"פנטזיה". אני מניח שאם תגגל, תוכל למצוא תקצירים יותר ענייניים מהתאור הזה שלי פה. הספרון הזה נתן לי הרבה השראה בתחומים שונים של החיים.
 

Feanor75

New member
תודה

רק שמעתי שטולקין מתייחס שם לטעות של אנשים שמעשיות וסיפורי עם מיועדות לילדים. לדעתי צודק לגמרי. סיפור מיועד לילדים רק אם לא קורה בו שום דבר מסוכן לדמויות או שמראש נכתב לילדים וזה אחרת.
 

Y. Welis

New member
הספר מורכב משני חלקים - מאמר אקדמי על סיפורי

אגדות, שבו טולקין שוטח את הרעיונות שלו בנושא (המרתקים מאוד אגב - יצאה לאחרונה מהדורה מוערת של המאמר באנגלית עם קטעים מוקדמים יותר ועוד תוספות מעניינות). החלק השני, 'עלה מאת קטנוני' הוא סיפור (סימלי למדי) על צייר שמצייר עץ. הוא גם מתייחס לתהליך היצירה ולכן כרוך יחד עם המאמר הנ"ל. באשר למעשיות - טענתו של טולקין היא שלמרות שהם יועדו לילדים (ואלה של האחים גרים במונחים שלנו כיום, לא היו מתאימים במיוחד לילדים), היה מאחוריהם משהו קמאי יותר, שנועד להסב תחושה מסויימת אותה הוא מגדיר במאמר כמשהו שחיוני לכל בני האדם בכל הזמנים.
 

Feanor75

New member
טולקין כתב ופירסם מעשיות?

לא יודע למה אנשים מתייחסים להוביט כסיפור לילדים.
 

Y. Welis

New member
'מעשיות' זה מונח קצת מנמיך. אני מעדיף 'אגדות'

ובעיקרון ה'הוביט' יועד לקהל צעיר. טולקין אפילו הצטער על כך בשלב מסויים, אבל הוא חייב לו את תחילת ההצלחה שלו.
 

Feanor75

New member
מעשיות

לא ידעתי שטולקין עצמו ייעד את ההוביט לקהל צעיר. אני בכל זאת לא רואה בו כזה. מעשיות אולי נראה לך נמוך בגלל אותו עניין נדון של קהל יעד, אבל זה המושג. ההבדל הוא שלאגדות יש איזשהו קשר של מקום או דמות שקיימים בעולם המציאות. למעשיות אין ולכן אני אישית מעדיף אותן.
 

Y. Welis

New member
באנגלית fairy tales

כלומר 'סיפורי פיות'. אבל טולקין אמר שפיות אינן מה שאנחנו חושבים (יצורים זעירים ושקופים), אלא תושבי ארץ faerie (שם שהופיע בפואמה מהמאה ה-14 בשם 'סיר אורפיאו', שטולקין תרגם בשעתו), היא ארץ האגדות הקסומה שאליה אנחנו כמהים, ושמספקת לנו את הנחמה בחיינו הקשים (דרך חלומות, או סיפורים שלעיתים מגיעים אלינו דרך חלומות). כך שקשה למצוא מקבילה עברית מתאימה, במילה שהיו לה קונוטציות גבוהות והיום נמוכות - לכן אני מעדיף 'אגדות' שקצת 'גבוה' מ'מעשיות' העממי.
 
למעלה