מה דמונים יותר: מזיקים או מועילים?

Pantalaimon2008

New member
מה דמונים יותר: מזיקים או מועילים?

זו שאלה שאני חושב על התשובה לה כבר די הרבה זמן. לכל צד, כמו תמיד, יש הסברים, נימוקים והרחבות, והם נמצאים להלן: מועילים, אפילו מאוד לסברה הזו יש מספר נימוקים. ראשית, דמונים הם חברי-נפש. הם היצור התבונתי היחיד שיוכל להבין אותך לגמרי וגם לייעץ לך, כי הם מרגישים כמוך, ויודעים יותר. כמו כן, בגלל דמונים, לא נשארים אף פעם לבד; תמיד יש עם מי לדבר ועל מה. שנית, דמונים מקנים לך יותר יכולת התבטאות במקרה ואינך יכול לבטא את עצמך כראוי. שלישית, כשיש לך דמון תמיד יהיה לך "יסמן", תמיד יהיה מישהו לצדך שיחזק ויתמוך. מזיקים, הם עוד יהרגו אותך מצד שני, לדמונים יש חסרונות. במידה והדמון שלך לא יכול להשתלט על רגשותיו, וזה קורה, הוא יכול להסגיר אותך במקרי לחץ. לדוגמה, אם אתה משקר למישהו, והדמון מראה פרצוף אשם, רעך יבין כי אתה משקר. טענה נוספת היא שהדמון הופך אותך לפגיע יותר: כדי להרוג אותך אפשר פשוט להרוג את הדמון שלך, קל וחומר, ולפעמים הדמונים הם יותר פגיעים ממך (כמו במקרה של הסטר ולי סקורסבי; האנשים שנלחמו נגדם ניסו לפגוע גם בהסטר). שלישית, כאשר ניתק ממך הדמון, גם אם בטעות (תרחיש לדוגמה: רגלו של הדמון נתקעת בגומחה באדמה, ואתה לא שם לב וממשיך ללכת. במקרה כזה הקשר יינתק מהר מאוד), אתה תמות מהר מאוד: הדמון הוא התגלמות הנשמה, מעין "חצי חיצוני שלה", כאשר ה"חצי" הזה אובד, אתה חצי אדם, פשוטו כמשמעו. אז... מה דמונים יותר? מזיקים, או מועילים?
 

נטעש

New member
בוא נדבר רגע על העולם המודרני

כמה פעמים היית צריך לשקרעל מנת להציל את עצמך (אני לא מדברת אי-הכנת שיעורי בית...) ? חוץ מזה, הדמון עובד עם האדם שלו בעבודת צוות. בכל זאת, דמון הוא הנשמה שלך. אם יש לך מספיק אומץ בלי להתמוטט על מנת לשקר, יש גם לדמון שלך. אם הדמון שלך מתמוטט, אתה בטוח היית מתמוטט. כמה פעמים נקלעת למצב בו יורים עלייך מכל אבר? (אוקי, אז אם אתה ביחידת חילוץ בצבא זה באמת יכול להיות באסה, אבל מצד שני, אם אתה בקטע של קרב, הדמון שלך תתקבע לחיה שהיא בקטע של קרב) חוץ מזה, אם רגלו של הדמון נתקעת בגומחה, אתה תשים לב כי אתה תרגיש שאתה מתרחק וכואב לך בחזה, כאב כזה שהדמון מתרחק ממך, ותעצור. אז אין מצב שהדמון ינותק ממך. אז דמונים מועילים
 

Pantalaimon2008

New member
המ.

כל מה שכתבתי הוא ברמה התאורטית של אירועים אפשריים. כמו שקרה לפקיד כשלי וגרומן טסו, והקשר ניתק. אז נכון שמרגישים את זה, אבל אם אתה נגיד בטרנס של הליכה וריצה מהירה, אתה תרגיש לשנייה דקירה (כי יש גבול דק שבו הדמון מתנתק ממך) ועד שתבין שניתק ממך הדמון, לא תוכל לעשות כלום.
 

נטעש

New member
לשניה? דקירה?

כשאתה מתרחק מהדמון שלך, כל החזה שלך כואב ואתה לא יכול לעשות כלום, רק לעצור ולחזור לדמון שלך. אלו כאבי תופת. דמיין לעצמך שהיד שלך עשויה מגומי. אם היד שלך תדבק לאנשהו, אתה תלך, והיד תמתח אבל תרגיש את זה, לא משנה אם אתה בטרנס או לא. זה בדיוק מה שקורה עם הדמון. הקשר נמתח ונמתח וזה כואב.
 
זה כמו איבר בגוף רק שהוא מנותק ממנו

אתה יכול לדמיין את ההתנתקות מהדמון רק מפני שהוא מחובר בקשר מיוחד שהוא חיצוני. אם הוא היה חלק מהגוף, לא היית חושב על כך שלאבד אותה יהיה כל-כך קל. אם תנסה לדמיין את אותו המצב אם כל חלק שהוא מהגוף, תראה שזה לא יכול לקרות.
 
הדבר שהפריע לי בתאור של הדמונים

זה שהם מסוגלים לראות, לשמוע ולהרגיש דברים שבשום פנים ואופן אתה לא יכול לראות בעצמך. הם מסוגלים לטפס על קיר גבוה (או לעוף) ולראות ולשמוע מה קורה מעבר לחומה וכך בעל הדמון יכול לדעת דברים "ניסתרים". בעוד שבזמן שאתה ישן/מעולף אז גם הדמון ישן ומעולף ולא מסוגל לשמוע מה קורה מסביבו (אאל"ט). כלומר ברוב המקרים הדמון מסכים איתך, מדבר איתך, מתנהג כמוך, ומתנהג כשלוחה של עצמך ושל הנפש שלך וישנם מקרים אחרים בהם אפשר לשלוח את "הנפש" כדי לראות דברים מעבר לראייה העצמית הרגילה - משהו כמו ראיית הנסתר. יש פה מצב שהוא לא ממש מקביל לעולם שלנו - הדמון הוא לא שלוחה של הנפש , הוא הרבה יותר מזה והוא יוצר למעשה בשבילך יכולות על אנושיות. האם פולמן מנסה להסביר את היכולות העל טבעיות של ראיית הנסתר שיש לחלק מהאנשים (או שהם טוענים שיש להם...)?? האם פולמן "המדעי" מאמין שאפשר למתוח את הנפש כדי לראות דברים "ניסתרים"? מה דעתכם?
 

נטעש

New member
מה פתאום כשאתה ישן?

הפעם ההיא שפנטלימון אמר לוויל שגם ליירה מוצאת את וויל כהחבר הכי טוב שהיה לה? זה היה כאשר ליירה ישנה כבר... ולא הבנתי את החלק של ראיית הנסתר? מה זאת אומרת? למה אתה מתכוון? למה אתה מתכוון באמירה שאפשר "לשלוח את הנפש"?
 
אז זו עוד דוגמא לדבריי

גם כשליירה ישנה פנטלימון לא מתנהג כמו הנפש שלנו בזמן שינה. הנה דוגמא ל"השלכת הנפש" : עמ' 12 במצפן הזהוב: " ופנטלימון רפרף קדימה וחלף דרך הדלת הפתוחה מעט אל חדר ההסבה ...אין שם אף אחד, הוא לחש." פנטלימון לא מתנהג כמו נפש רגילה אצל כל אדם - הוא מסוגל לראות דברים שמעבר לחושים הרגילים של ללירה. הדמון הוא כמו הנפש שלנו כמשהו חיצוני. הרי גם וויל מגלה שהנפש שלו יכולה להתגשם אל מחוץ לגופו. והתגשמות זו - או הוצאת הנפש מהתאוריה אל הפועל גורמת גם לראייה בלתי רגילה של המציאות - ראייה ב-4 עייניים ומכל הכוונים - אם יש לדמון יכולת תעופה /קפיצה/רחיפה /התגנבות. יש יתרון אדיר לראייה של דברים נסתרים - לשלוח את הנפש שלך לראות דברים שאתה לא רואה. זה נהדר וגם קצת מקביל לראיית הנסתר בעולמינו. אז יש פה מן חצי הסבר על איך רואי נסתרות עושים את עבודתם - הם יכולים לשלוח את הנפש להם אל מחוץ לגופם (כמו דמון) כדי לראות דברים נסתרים (קצת כמו אמונות אינדיאניות על הנפש). אז פולמן כאילו מסביר דרך הדמונים איך רואיי נסתרות עושים את זה , בעולם שלנו. האם הוא מאמין שבאמת אפשר לשלוח את הנפש החוצה כדי לראות דברים נסתרים? או האם הוא פשוט לקח אמונות אינדיאניות והפך אותם לסיפור פנטזיה? ודרך אגב - אני בת (אישה...
). ווריטסרום, לשעבר. (תפוז החליטו ,משום מה, שאני לא אשתמש בכינוי הקודם, אז נאלצתי להחליף).
 

Pantalaimon2008

New member
והדמון אצל ילדים... (חיזוק טענה)

ואולי הוא גם מנסה להראות לנו שילדים יכולים לפרש כל דבר ממיליון נקודות מבט, בכך שהדמונים שלהם לא קבועים. כלומר, בתור נמר, הדמון יראה משהו אחד. בתור ינשוף, הוא יראה משהו אחר, ובתור דולפין הוא רק ירגיש, כי לדולפינים אין יכולת ראייה ממשית. אבל... אני חושב שזה רק צירוף מקרים וניתוח מעמיק של מה שפולמן כתב.
 

JustRain

New member
את צודקת, זה אכן חור-משהו

קשה לי להאמין שפולמן מאמין בהקרנות חוץ גופיות, ומלבד נקודה זו הדמונים מתפקדים כנפש לכל דבר. יכול להיות שזה באמת פלינט. מצד שני, מדובר בסיפור פנטזיה. גם מארי נפרדה מהגוף שלה כשנסחפה בזרם האבק - אבל אז זה היה קשור איכשהו לתודעה ולאבק, וזה בכלל לא היה אותו הדבר. כן, הסתובבתי סחור-סחור. אני לא יודעת מה אני רוצה להגיד בהודעה הזאת.
 

limilu

New member
העניין הוא שהגשמה פיזית של הנפש

הוא לא בהכרח רק הגשמה שלהם. אני לא רואה שום סיבה שהם לא יוכלו לעשות דברים שהחיה המתגשמת יכולה לעשות, בגבולות הסביר והגבול בין האדם לדמון. באמת שאין סיבה. הקטע הוא שהדמון הוא נפרד מהאדם, לא מבחינת תחושה, אלא מבחינת היכולות שלו.
 

אליה94

New member
לא מדוייק

היא אחרי זה אמרה לוויל שהיא שמעה את השיחה (בסוף המשקפת). הבלבלבלבלבה הרגיל ולילה טוב.
 

JustRain

New member
אתם צודקים, אבל שוכחים נקודה חשובה

אי אפשר להתנתק מדמון על ידי מתיחת הקשר, כי מה שקורה הוא פשוט מה שקרה לוויל ולליירה - אפשר להתרחק מהדמון לאן שרוצים. יש סיבה שהאכלנים לא פשוט הרחיקו ילדים מדמונים אלא השתמשו בגיליוטינה.
 

Pantalaimon2008

New member
כן, נכון...

אבל איך תסבירי את העובדה שהקשר שלחייל/מפקד עם הדמון שהחזיק בחבלי הכדור הפורח של לי ניתק כאשר לי המריא, והוא לא עזב?
 

limilu

New member
אאל"ט,

הוא לא יכול היה לעזוב את הכדור הפורח כי הוא כבר היה גבוה מדי והוא פשוט היה נופל ומת.
 

Pantalaimon2008

New member
זה לא באמת היה משנה.

כי עובדה שהוא המשיך להחזיק, ולי אמר לו לעזוב כדי שהקשר בינו לבין הדמון לא יתנתק. וכתוב שם שהוא עזב את החבלים רק כאשר הקשר התנתק... ואני לא מאמין שהגובה היה כל כך גבוה, משתי סיבות: א. לכדור פורח לוקח זמן לתפוס תאוצה, ועובדה שרק כמה שניות קודם החייל השני עזב: משמע-הגובה לא היה מספיק גבוה כדי שמישהו ימות אם הוא ייפול ממנו. ב. במצפן הזהוב, פנטליימון מתרחק מליירה במפעל הברזל-או מה שזה לא יהיה-בטרולסונד כדי להגיע ליוריק, והם עדיין נשארו בקשר עין, וכשאתה נמצא בקשר עין, ורואה ברור את מי שאתה שומר איתו את הקשר, אזי המרחק ביניכם הוא לא כזה גדול....
 

JustRain

New member
אני לא בטוחה

שאני יודעת על איזו סצנה אתם מדברים.
אפשר בבקשה פירוט?
 
למעלה