מדריכי כתיבה של יוסי 2

YossihNew

Well-known member
ממשיכים במדריכי הכתיבה של יוסי! פעם בכמה זמן (מתי שבא לי) אני אבקש מכם לתת לי דמות שאתם אוהבים את התהליך שהיא עברה.

אני "אנתח" את התהליך שהיא עברה בכלים כתיבתיים ובנקודות עלילה.

הפעם שיר הציעה (היא! לבד! לא כיוונתי אותה לשם בכלל!) ארק דמות שבעיניי הוא אחד מהיפים ביותר שהיו. ארק דמות שהיה בסדרה עם תהליך ענק, אדיר. התגברות עליונה של דמות על כל השקרים והפחדים וההפיכה לבן אדם טוב.

1687972537355.png
 

YossihNew

Well-known member
סיכום תהליך- עומרי אטיאס (אילת)

1687972661081.png

רגע מאפיין: בניגוד לפעם הקודמת, רציתי שנדבר גם על הרגע המאפיין של עומרי. עומרי רוצה להירשם לטורניר הסנוקר, ובשביל להשיג את דמי הרישום הוא עושה תרגיל עוקץ מסובך למדי. אנחנו כבר רואים מה עומרי באמת רוצה, למרות שזה ממש לא מה שהוא צריך. תום כן אומרת לו בצורה הכי ברורה שיש שכסף לא קונה אושר, אבל הוא די מנפנף את זה. אז אנחנו מכירים את עומרי העבריין, ונושא הכסף יהיה חשוב לנו כל הסדרה.

1687972763367.png

מאורע מחולל: המאורע המחולל של עומרי, יותר מהפגישה עם קרני ותום ויותר מהמעצר שלו, הוא המפגש עם אבא שלו בפרק 6 והבריחה מהכלא. זה הרגע שבו עומרי מנסה לברוח מהגורל שלו- מהמפגש עם שארל. בסוף הפרק הוא גם מגיע לתום בסוכה של לילי וקטן והשניים מחליטים לשתף פעולה. אז יש כאן בעצם את הרגע הראשון שבו אנחנו מגלים על הצלקת שמלווה את עומרי כל הסדרה, עוד נושא חשוב לו ביותר. כי הנושא של שארל מרחף מעל עומרי כל הזמן, וזאת רוח הרפאים שמלווה אותו.

1687972860136.png

נקודת עלילה ראשונה: הרגע שכובל את עומרי לסדרה סופית הוא הרגע שבו הוא מגלה שאבא שלו הופלל בשוד הברינקס. זה הרגע שמאלץ את עומרי לשנות אסטרטגיה. הוא אפילו עומד לעזוב את העיר עם הכסף לפני, אבל כשהוא מגלה את זה הוא מקבל החלטה סופית- נשאר בעיר, והפעם מגלה מי הפליל את אבא שלו. זאת הפעם הראשונה שעומרי משנה אסטרטגיה, כי לפני הוא רצה רק כסף או שהוא הגיב למעצר שעשו לו. עכשיו הוא כאן בעיר מסיבה אחרת- להוכיח את החפות של שארל. שימו לב שעומרי עושה את מה שהוא עושה משתי סיבות די אנוכיות- הוא רוצה שתום תהיה איתו והוא רוצה שאבא שלו ישוחרר. זה לא פסול, אבל הוא עדיין בעיקר חושב על עצמו.

1687972994389.png

נקודת תפנית ראשונה: נקודת התפנית הראשונה מתרחשת כשעומרי ותום מגלים את ההברחות של נרי, וזה בעצם הפרק שבו הם בבית, רואים את פיראס ונרי מעבירים סחורות בגבול ואת התרופה אצל נרי. אנחנו רואים את הכוח הרע, ומגלים בעצם את הדבר שיכול לפתור לא רק את הבעיה של תום אלא גם את של עומרי- הגמל עם הגלימה, זוכרים? עומרי מבין שהפלילו את שארל כי עלה על ההברחות. יש לו אפשרות לגלות את האמת, הוא כל כך רוצה- אבל הוא לא יכול. לא עכשיו. צריך לחשוף את זה בחוכמה.

1687973133866.png

מחצית: במחצית נוחתת על עומרי שלנו הבנה מפתיעה והיא שתום לא רוצה אותו. כביכול. בנוסף, הוא נחטף בידי קטן ולילי, מה שמוביל אותו לראשונה אי פעם לבונקר של פיראס. עכשיו לעומרי יש הבנה הרבה יותר טובה על מה הקונפליקט- הוא מכיר את הבסיס של הרעים ועכשיו יש לו את ההבנה מה הם עושים ובעיקר- איפה. בינתיים עומרי איבד מטרת עלילה אחת- תום לא תהיה איתו, אז הוא יכול לשכוח מזה. אובדן מטרת עלילה אחת זה פיתוח מאוד חשוב בדמות של עומרי כי זה מקדם אותו לקראת ההחלטה הבאה...

1687973297231.png

נקודת תפנית שנייה: התפנית השנייה של עומרי היא כשהוא מאבד את מטרת העלילה השנייה שלו- להוכיח את חפותו של שארל. שארל נסחט להודות בשוד הברינקס וברצח שותפו. הרעים הפעילו את הכוח שלהם, והם קיבלו עוזר חדש- עומרי עצמו. לעומרי נשארה בדיוק מטרה אחת- הכסף, כמובן. ועבור הכסף הוא מוכן לעשות דברים מאוד רעים. אבל זה דורש שהוא יישאר ויתקרב למשפחת שחר, ולא יעזוב... כאן בעצם הבעיה. בנימה אישית, התקופה שבה עומרי היה מהרעים הייתה מעבודות הדמות הגדולות ביותר בסדרות, זה היה אמין ולחלוטין יכולת להבין למה הוא עושה את מה שהוא עושה. לא לאהוב, אבל היה אפשר להבין את המניעים שלו, וזה מה שהיה חשוב בעיניי.

1687973458307.png

נקודת עלילה שלישית: הרי ידעתם שזה מה שיהיה... נקודת העלילה השלישית, הרגע הנמוך ביותר של עומרי, היא כשהוא נזרק לכלא. לא המעצר עצמו ולא התגלית שתום חטופה או שיעל מהרעים, אלא הזריקה לכלא. מזה הוא רצה להימנע, ועכשיו הוא שם. לעומרי אפילו יש "לידה מחדש" בקטע הזה- כשהוא בורח כשהוא מזייף נפילה מצוק. אבל המעצר של עומרי הוא ללא ספק רגע טוב ביותר לנקודה כזאת, כי זה מלווה בצעקות שהוא בדיוק כמו אבא שלו. הדבר הכי מפחיד בעולם. הסצנה שבה פופאי צועק עליו בחקירה, היא אחת הסצנות האהובות עליי ביותר. מישהו פשוט מטיח בעומרי את מה שהוא ניסה לברוח ממנו ועומרי לא יכול להתחמק, ולכן זה ממש עצוב.

1687973901606.png

השיא: את השיא של עומרי פותחים במשפט הנהדר הזה. עומרי לא מוכן ללכת בלי תום, הוא יוצא למבצע הצלה ועכשיו הוא מהטובים בהחלט. אבל מה? בזמן השיא, יש התקפה אחרונה על האמת של עומרי. בידי נרי- שכל כך מזכיר אותו. נרי אומר איך הוא לא יכול היה להתחמק מגורלו, מה שגורם לעומרי לפחד שהוא לא טוב לתום, ולוותר מעצמו עליה. האהבה מולו והוא מוותר עליה, מסיבות לא אנוכיות לגמרי. כן כן- האיש האנוכי הזה פתאום מוותר על כל מה שהוא רצה רק כי זה פשוט לא נכון, וכמובן- בגלל הצלקת הגדולה, התחושה שהוא כמו האבא שלו. שימו לב איך בכל נקודות העלילה של עומרי יש לנו את הנוכחות הספציפית הזאת, מה שלחלוטין עוזר לו להיות אמין.

1687974223608.png

רגע השיא: בוודאי, האיחוד עם שארל, הנשיקה עם תום... הרי בשביל זה עומרי עשה את כל זה. אבל בעיניי רגע השיא הוא הרגע בו עומרי שובר על פיראס את הגביע. זה סמלי מאוד אבל זה מסמל משהו- הגביע שהוא עבד עבורו, זה שבגללו הוא בא בכלל, מוטח בפיראס כדי להציל את החברים שלו. יש כאן אמירה מטאפורית לגבי מה שעומרי הקריב כדי להציל את כולם. מאדם שרק רוצה כסף, לאדם שמתאחד עם המשפחה ועם האהבה שלו. סימן הקריאה בעלילה הוא שעומרי לא כמו שארל (או מה שהוא חושב ששארל), כי הוא כן מציל את כולם. עומרי עשה את זה בלי לדעת ששארל לא שדד. ולכן זה הרגע שבעיניי מסמן יותר מכל את התפנית האמיתית בדמות של עומרי.

זה היה הסיכום של התהליך של עומרי אטיאס, בעיניי אחד מהתהליכים היפים שעברו על כל דמות שהיא בסדרות ישראליות. ללא ספק אחת מהסיבות שבגללן צריך לבכות שאילת לא חודשה לעוד עונה... כי בתהליך הזה הם היו פשוט בול.

שימו לב לכל הדברים היפים פה, להתפתחות התמידית של הדמות, לשינוי, ובעיקר- למניע. המניע של עומרי היה חזק ביותר ולכן התהליך שלו היה מהחזקים ביותר. אני זוכר שבזמנו אמרו שערוץ הילדים בכלל רצה לקצץ את הדמות של שארל. אני מפחד לחשוב מה היינו מקבלים בלעדיו. לעומרי לא הייתה דמות- שארל היה המניע לשינוי שלו, ולכן הדמות הזאת היא אחת מהטובות ביותר שנכתבו בסדרות נוער. אולי הכי טובה.
מוזמנים לבחור דמות לפעם הבאה! כמה הצעות, שאתם לא חייבים לבחור מהן אבל אולי יתנו לכם רעיונות:

1) דניאל גורן (החממה)

2) ניסו (סוסי פרא)

3) איזי בכר (מנאייכ)

4) נועה בן שושן (אילת)

5) נדב פלדמן (הבורר)
 

שיר m

Well-known member
וואו יוסי ממש נהנתי לקרוא
עשית לי חשק לראות הכל שוב (לא שזה יקרה)
ספר קצת מאחורי הקלעים, איך אתה ניגש לכתוב, אם אתה צופה שוב בקטעים, או שזה הכל מהזיכרון (לא משנה איך אני מתפעלת)

ולפעם הבאה- ניסו!
 

YossihNew

Well-known member
וואו יוסי ממש נהנתי לקרוא
עשית לי חשק לראות הכל שוב (לא שזה יקרה)
ספר קצת מאחורי הקלעים, איך אתה ניגש לכתוב, אם אתה צופה שוב בקטעים, או שזה הכל מהזיכרון (לא משנה איך אני מתפעלת)
אני כותב גם מהזיכרון (כאן ספציפית זכרתי) אבל גם צופה קצת בקטעים. נניח בקטע של ההברחה למשל זה היה חשוב להסתכל ולראות.

ולפעם הבאה- ניסו!
בפעם הראשונה נראה איך דמות משתנה לרעה. וזה יהיה מעניין בעיניי.
 
למעלה