מבוכים ודרקונים לילדים ?

Eladf2

New member
מבוכים ודרקונים לילדים ?

היי

מאיזה גיל מתאים להתחיל לשחק בזה ?
האם יש איזה גרסה שמתאימה לילדים בגיל 5-6 ?
 

BluePrint

New member
מבוכים ודרקונים? אולי - משחקי תפקידים? בהחלט.

בכל פעם שהשאלה הזו או דומות לה מופיעות, אני מרגיש חייב לחזור ולהדגיש שתי נקודות שמי שלא שיחק מעולם אולי לא מודע להן (ניתן לנחש זאת לפי ניסוח השאלה):
1. 'מבוכים ודרקונים' זה לא משחק התפקידים היחיד ולכן לא שם נרדף לתחביב.
2. משחק תפקידים (וגם מו”ד) אינו משחק בו רק הורגים מפלצות דמיוניות.
משחק תפקידים זה משחק חברה של יצירת סיפור משותף.
כן, חלק מהסיפור יכול להיות הריגת מפלצות דמיוניות, אבל משחקי תפקידים כבר מספר עשורים לא מתאימים להכללה הפשטנית הזו.
&nbsp
אם משחק תפקידים או מו”ד בפרט מתאימים לילדים בגילאי 5-6, זו שאלה של תוכן.
משחק תפקידים יכול להיות סיפור אפל הכולל את כל המאפיינים של תוכן למבוגרים בלבד, אבל גם אם המשחק מתאפיין בהתמודדות עם מפלצות כלשהן (גם יצורים מכוערים וגם אנשים רעים), זה לא מחייב קרבות או אלימות בכלל.
גם במו”ד, שבנוי להיות משחק תפקידים בעולם פנטזיה ”קלאסי” (דרקונים, נסיכות, אבירים, אוצרות) בו השחקנים הם הגיבורים הטובים שמצילים את היום, זה לא אומר שהם עושים זאת על גופתו המתה של האויב התורן.
&nbsp
הדרך היחידה לדעת אם משחק תפקידים מתאים לילד, היא לנסות לשחק איתו משחק תפקידים. לא צריך בשביל זה ספר או קוביות מיוחדות, מספיק לדבר עם הילד:
במקום להקריא סיפור, לשאול איזה סיפור (שאין את הספר שלו) הוא רוצה לשמוע, מי יהיה הגיבור, ואז רק להמציא את תחילת הסיפור, לשאול את הילד מה עושה הגיבור, והנה, זה משחק תפקידים.
זה בהכרח יתאים לילד כי הוא ייצור את התוכן.
 

Eladf2

New member
תודה על התשובה

אני מודה באשמה
אף פעם לא שיחקתי משחק תפקידים ומו"ד זה המשחק היחיד שאני מכיר את השם שלו אבל אני משחק כל הזמן עם הבן שלי בכל מיני משחקים שאנחנו ממציאים ביחד - משחקי הצלה, משימות, הרפתקאות ועוד ורציתי להעלות את הרמה.
לגבי איך שהצעת שנשחק יש אולי הצעות לסיפור מסגרת ? ( לבן שלי יש דמיון לי פחות )
והאם במשחק הבן שלי ואני בעצם צוות של גיבורים שפועל ביחד או שלכל אחד יש תפקיד שונה למשל הבן יהיה הגיבור הטוב ואני הרע שמציב לו מכשולים ?
בכל זאת הייתי רוצה הכוונה ורעיונות איך כן להשתמש בקוביות או קלפים.
אני אשמח לשמוע רעיונות

ובנושא אחר - ראיתי כמה פעמים בפארקים בני נוער לבושים כאבירים ומשחקים כאילו שהם נלחמים.
איך נקרא המשחק \ המסגרת הזאת ?

תודה
 

BluePrint

New member
תמיד שמח לעזור לאנשים למצוא את הדרך למשחקי תפקידים.

אם המשחקים שאתם ממציאים כוללים התייחסות לדברים שהם "בכאילו", אפשר לומר שבמידה מסויימת אתם כבר משחקים משחק תפקידים חי. שזה מה שמשחקים האנשים שראית מתחפשים שלא בפורים.
(בישראל כמו בישראל, תמצא הרבה קוראים לזה 'לאר"פ', שזה העיברות של LARP - Live Action Role Playing)
כיוון שלא ידוע לי מה אתה משחק עם בנך, אני מנחש שהגיבור הוא הילד ה"מגלם" את עצמו ושאין סיפור מתמשך בין משחק הצלה למשחק משימה.
במשחק תפקידים השחקן מגלם דמות שאינה הוא עצמו, כמו שחקן בתאטרון, וכמו בתכנית טלביזיה בה כל פרק הוא רצף ארועים העומד בפני עצמו אבל כל הפרקים בעונה מתחברים לכדי סיפור גדול יותר, כך במשחק תפקידים הדמות ממשיכה מהרפתקה אחת לשניה, צוברת חוויות, וסביבה מתהווה סיפור גדול יותר המורכב מכל האירועים שחוותה.
&nbsp
קוביות וקלפים במשחק תפקידים הם חלק ממערכת חוקים שבאה לשרת שתי מטרות עיקריות: מצד אחד, לשמור על חוקיות המשרה תחושה שהעולם הדמיוני "יציב", לא נתון לפרשנות של כל שחקן ולכן "אמתי" יותר. ומצד שני, להכניס גורם אקראי לתוך אותה חוקיות כדי למנוע ממנחה* המשחק להפעיל את דמויות השחקנים כמו בובות בתאטרון הפרטי שלו.
כאשר שחקן רוצה שדמותו תבצע פעולה שאינה פשוטה והצלחתה מובטחת, החוקים באים לידי ביטוי ע"י כימות האתגר והתניית ההצלחה בצליחת סף כלשהו. אם ע"י מזל בגלגול קובייה, מזל בערבוב חפיסת הקלפים, או דרך מעניינת אחרת שמונעת מהשחקנים לקבוע שהדמות הצליחה במעשיה, ופותחת את האפשרות שהדמות נכשלה ועליה להתמודד עם השלכות הכשלון.
&nbsp
יש צורת משחק תפקידים המתנהלת ללא מערכת חוקים, בה השחקנים סומכים שהמנחה יהיה הוגן ולא יכשיל את דמויות השחקן רק כדי לקדם את הסיפור שהכין מראש, ולדעתי (הלא מבוססת ולא מנוסה) זו הדרך להתחיל.
בלי חוקים, בלי קוביות, בלי קלפים. לתת לשחקנים לעשות ככל העולה על רוחם, לא להתבייש לומר להם שפעולה כלשהי לא הצליחה אם זה מקדם את הסיפור ומוסיף לריגוש, ולחכות לרגע בו יתעקשו שעל דמותם להצליח באתגר למרות שהחלטת שלא.
בנקודה הזו להכניס את החוקים בצורה המקובלת על כולם, ולהמשיך כרגיל עם השינוי שאתגרים קשים מופנים לשיפוט הקוביה או הקלפים.
בשלב מאוחר יותר השחקנים יחליטו שהחוקיות עד לאותו רגע לא מספקת אותם ותדרשו להרחיב אותה... אם ע"י המצאת חוקים נוספים או החלפת החוקיות שהמצאתם בעצמכם, בחוקיות שהמציא מישהו אחר.
&nbsp
אז איך "להתקדם" עם בנך?
שוב, אני לא מכיר אתכם, לא יודע מה קורה בביתכם, וחשוב לציין שלי אין ילדים או ניסיון מעבר לילדות הפרטית שלי, אבל אם ניחשתי נכונה בפסקה הראשונה, לדעתי השלב הבא הוא שזירת סיפור מהמשחקים הבודדים; בפעם הבאה שבנך יוצא למשימה, להציל מישהו או משהו או להרפתקה כלשהי, זכור את הסיבות למשימה\הרפתקה ואיך הסתיימה (אני ממליץ לכתוב), ובמשחק שיבוא אחריו הזכר לילד את המשחק הקודם ושאל אותו איך משחק זה מתקשר סיפורית לקודם.
גם אם ימציא הסבר המנתק קשר בין המשחק הקודם לנוכחי, זה טוב כי גרמת לו לחשוב על כך ולהמציא סיבה. ואם המציא קשר בין משחק אחד לשני, התקדמת עוד יותר כי הילד הרחיב את הסיפור שאתה מתעד בשבילו.
ההשערה שלי היא שלאחר מספר פעמים שתזכיר לילד שאתה כותב את הסיפור שהוא ממציא, הוא ירצה להמציא סיפור חדש ואז אפשר ליישם את שכתבתי בהודעה הקודמת: לשאול על מה יהיה הסיפור (עלילה), מה יהיה בו (תוכן), מי הגיבור... ומשם לא תדרש ליותר מלהמציא קשיים לגיבור לפי פרטים שכבר ניתנו לך, וכיוון שהילד קובע מה עושה הגיבור ואתה קובע את השפעות מעשיו... זה משחק תפקידים.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
* בצורה ה"רגילה" של משחק תפקידים אחד מהשחקנים ממלא תפקיד הנקרא 'מנחה', שבדרך כלל אינו מגלם דמות משלו אבל מגלם את כל הדמויות האחרות, וגם "מנהל" את העולם הדמיוני.
כשדמויות השחקנים פוגשות אדם מסתורי בדרך, המנחה מגלם אותו.
כשדמויות השחקנים מגיעות לבית הנטוש, המנחה מתאר את המקום ותוצאות מעשיהן.
כשדמויות השחקנים נמלטות מכנופיית השודדים, המנחה קובע מה עושים השודדים כדי ללכוד אותן.
...וכו'.
 

golan2072

New member
יש כמה משחקי תפקידים המיועדים במיוחד לילדים בגיל 5-6

לצערי כולם באנגלית. אני יכול לחפש לך לינקים אם אתה רוצה.
&nbsp
בכל אופן, הנקודות שנראה לי שיהיו קצת קשות לילדים צעירים עם מבוכים ודרקונים הן הצורך בידע בסיסי בחשבון (בעיקר חיבור וחיסור) ובקריאה וכתיבה שעל פי רוב נדרש מהמשחק. ילד שסיים בהצלחה את כיתה א' יסתדר עם זה, אני חושב.
 

CallMeCavanaugh

New member
ילדים קטנים

לדעתי לילדים קטנים יש שתי אופציות - חוג או מבוגר שילווה אותם. גיל 5-6 הוא עדיין צעיר מדי בשביל לנהל משחק לדעתי.
מכיוון שיש מישהו שיודע מה הוא עושה שמנהל את הדברים, אין בעיה להשתמש גם בשיטות מסובכות יחסית. לדעתי כדאי להשתמש בשיטות שבהן המכניקה מסתכמת בגלגול קוביה - שיטות שבהן השחקנים ממש נדרשים להשפיע על העולם כדי לשנות דברים עלולות להיות מסובכות מדי לשחקנים מתחילים, במיוחד אם הם צעירים.
אני יכול להגיד שבעוד כשנה וחצי-שנתיים אני מתכוון להתחיל להריץ לבני והשיטה שאני שוקל להשתמש בה לצורך העניין היא AFF, למרות שבהחלט ייתכן שבסופו של דבר אבחר במו"ד.
http://www.amazon.com/Advanced-Figh...027&sr=1-1&keywords=advanced+fighting+fantasy
 

CallMeCavanaugh

New member
עוד הצעונת

ישנם ספרים שבהם אתה יוצא להרפתקה ומחליט מה יקרה במהלך הספר. הספר מחולק לקטעים ממוספרים ובסופו של כל קטע יש הפניה לקטע אחר או שצריך לבצע בחירה בין מספר אפשרויות ולהמשיך לקטע אחר בהתאם לבחירה שהתבצעה. אתה יכול לקחת ספרים כאלה ולספר אותם לילד, הם כוללים גם שיטת משחק כלשהי אם אתה ממש רוצה להכניס את העניין של קרבות עם קוביות ומתח, אבל מצד שני זה עלול לתסכל כשהוא יפסיד בקרב.
יש לספרים האלה בעיות - הם מחליטים בשמך הרבה מאוד החלטות ולפעמים הם נותנים לך לעשות החלטות שיובילו למות הגיבור בלי אזהרה רצינית, אבל הם עדיין נחמדים מאוד.
&nbsp
הנה רוב הספרים שתורגמו לעברית:
http://opus.co.il/index.php?cPath=8_43
&nbsp
מדובר בארבעה ספרים שהם סיפור אחד ארוך והם גם משפיעים אחד של השני (למרות שכל אחד מהם עומד בפני עצמו אם צריך).
עוד ספר מפורסם הוא "המכשף מפסגת הר האש" שעומד בפני עצמו אבל באתר ההוצאה כתוב שאין אותו במלאי, אני לא יודע אם חקירה בחנויות ספרים תעזור. http://www.am-oved.co.il/page_766
&nbsp
באנגלית יש מבחר עצום של ספרים כאלה, אבל נראה לי שיהיה קל יותר להתחיל עם הספרים בעברית ואחר כך להתחיל להשקיע בלתרגם מאנגלית בזמן אמת או משהו כזה.
 

BluePrint

New member
רעיון מצוין.

אמנם ספר זה לא ממש משחק תפקידים כי האפשרויות תמיד מוגבלות, אבל העיקרונות נמצאים שם:
- הקורא הוא הגיבור ומחליט מה לעשות.
- הספר (בתפקיד המנחה) מגיב להחלטות.
- קיימים חוקים המגדירים מה הגיבור מסוגל או לא מסוגל לעשות.
ובנוסף, תלמד את הילד את חדוות הקריאה.
&nbsp
הצד שאולי בעייתי בספר, הוא שהחוקים בו קיימים כדי לנהל קרבות, ואם זו הסיבה ששאלת אם משחק תפקידים מתאים לגיל הזה, תאלץ למצוא פתרון.
&nbsp
&nbsp
 

CallMeCavanaugh

New member
אני דווקא התכוונתי שהוא "יריץ" את הספר

כמובן שקצת קשה להריץ ספר כזה כי הוא עושה הרבה החלטות בשביל הקורא, אבל הוא יכול פשוט לספר לילד (במלים שלו, השפה של סדרת כישוף נראית לי טיפה גבוהה בשביל ילדים קטנים) מה קורה ולשאול אותו מה הוא עושה בהתאם לאפשרויות בקטע הנקרא.
&nbsp
מה שכן, בימים אלה ממש עילעלתי שוב בספר הראשון של סדרת כישוף והוא ממש מעצבן מבחינת ההחלטות שהוא מחליט בשבילך או המלכודות שהוא טומן.
למשל, יש קטע שבו כמה אנשים מציעים לגיבור לשבת לאכול איתם. אם מסכימים אז הגיבור אומר משהו שמעליב אחד מהם, אותו אחד מזמין את הגיבור לדו קרב, הגיבור מסרב ובורח אבל משאיר מאחור את החרב שלו ועכשיו צריך להמשיך במשחק בלי חרב. כל כך הרבה החלטות שנעשו בשמי כשכל מה שהסכמתי לו הוא לשבת לאכול.
&nbsp
והיה עוד קטע מציק שבו הולכים לאורך נהר ויש גשר שנראה מפחיד או שאפשר להמשיך לאורך הנהר. אם בוחרים לעבור את הגשר זה מוות ודאי, אבל מבוזבזים עליו משהו כמו עשרה קטעים שונים - אפשר לשבת לאכול ואז לשים לב לרחש חשוד. אם מתעלמים ממנו מתים, אם מחליטים להמשיך מגיעים לאותו מקום כמו אם לא יושבים לאכול - יש מלכודת בור, עושים בדיקת מזל. אם מצליחים בבדיקת המזל מתחמקים ממנה אבל אז יש מלכודת שניה שהורגת את הדמות בלי בדיקה. אם נכשלים מתעוררים בשבי של פראים. אפשר לנסות לעשות קסם ואז הספר אומר שאי אפשר לעשות קסם עם ידיים קשורות. הפראים מכינים סיר בשביל לבשל את הגיבור. הוא יכול לחכות ולראות מה יקרה ואז מבשלים אותו, או שהוא יכול להתפלל לאלה שלו שתעזור לו (זו איזושהי מכניקה של הספרים ויש מקומות שבהם באמת אפשר לעשות את זה וקורים דברים) ואז היא לא עושה כלום ואוכלים אותו.
&nbsp
בתור מנחה לא הייתי עושה משהו שיוביל למות הדמות/דמויות בלי שום אזהרה סבירה (לא, להגיד שהגשר מפחיד זו לא אזהרה סבירה), ואם הדמויות כבר היו מגיעות למקום שממנו אי אפשר לצאת בחיים, לא הייתי ממשיך לבזבז זמן, ואם מריצים את הסיפור כמשחק תפקידים באמת אפשר להימנע מהמקום המרגיז הזה, אבל כשמשחקים עם הספר ועוברים עוד קטע ועוד אחד, קשה לחזור אחורה.
 

BluePrint

New member
זו לא אפשרות סבירה.

אלא אם בנו מחונן וקורא עוד לפני כיתא א' אין ברירה אלא להקריא לו את הספר, אבל כיוון שאלעד לא התנסה במשחק תקידים בעצמו, אין לו ניסיון להתבסס עליו בשביל ”להריץ את הספר” ולא רק להקריא אותו.
&nbsp
התקלות במבוי סתום (מוות) לא תהיה בעיה בקריאה ראשונה עד חמישית.
זו יכולה להיות חוויה לימודית (קורה שמתים וצריך להתחיל מחדש), ואם הילד נהנה להחליט מה עושה הגיבור והמוות הסתמי מפריע לו כמו שמפריע לנו, רק שני צעדים מפרידים בין הספר למשחק תפקידים: המצאת וניהול הסיפור סביב הגיבור(ים) לבד.
&nbsp
אם כבר ספר, כדאי לציין שפסטיבל אייקון מתרחש בשבוע הבא (12-14), ובטח ניתן למצוא שם את הספרים מיד שניה או בהנחה.
כמו גם ספרי משחקי תפקידים מהם ניתן להתרשם. כמו גם שחקני משחקי תפקידים מהם ניתן לקבל הסברים שונים על משחקים שונים, ואפילו לצפות במשחק בזמן אמת אם מוצאים קבוצה היושבת לשחק שלא במסגרת התוכניה.
 

CallMeCavanaugh

New member
לכל מנחה לא היה ניסיון לפני ההרצה הראשונה שלו

כך שזה שאין לו ניסיון בשביל להריץ את הספר זו לא באמת בעיה.
התקלות במבוי סתום עלולה לתסכל, במיוחד אם מקריאים בלי שום אינטרפרטציה - הטקסטים שם עשויים להיות לא נעימים לילד בן 6.
 

BluePrint

New member
משחק תפקידים מגיע עם מעט הדרכה, בניגוד לספר לקריאה עצמית.

הבעיה היא שספר זה לא הרפתקה מוכנה ומעבר לקריאה מקדימה לפני הקראה לילד, אין מה לעשות אתו.
כדי "להריץ" את הסיפור צריך ניסיון במשחק תפקידים, כי זה אומר לשכתב ולערוך מחדש קטעים כדי לנתב מבואות סתומים חזרה לעלילה.
&nbsp
להסביר לילד שאפשר לחזור לקטע הקודם כדי לבחור אחרת לאחר שהגיבור מת, ולשכנע אותו לא לבחור בקטעים בהם ידוע מראש שבהם מתים, זה א-ב של ספרי 'אתה הגיבור'. זה לא "להריץ". ואני מצפה מאב לא להקריא תיאורי אלימות אם חשוב לו להמנע מהם.
&nbsp
עם כל המגרעות של ספר לעומת מה שאנו חושבים שמשחק תפקידים צריך להיות, כמו שהוא, זה צעד ראשוני מצויין בשביל מי שאין לו גישה לשחקנים פעילים בשביל התנסות והדרכה.
 

CallMeCavanaugh

New member
אני מסכים איתך בהכל פחות או יותר

זו גם הסיבה שהצעתי להשתמש בספרים האלה.
&nbsp
מה שכן, יש לספרים האלה נטיה להיות מייאשים למדי. במכשף מפסגת הר האש, למשל, יש מסלול אחד ויחיד שבו צריך לעבור כדי לסיים את הספר בהצלחה כי יש חפצים חשובים שצריך לאסוף בדרך.
אני לא מכיר את לשחק באור המנסרה אבל ייתכן שהוא פחות מייאש. אני צריך לבדוק אותו מתישהו.
 
המכשף מפיזדת הר האש מתיש ולא כיף

אני לא חושב שהצלחתי לסיים אותו אי פעם, וגם אשכרה מצפים ממך שם לצייר מפה!
גם "טירת האימים" (כישוף 5, נראה לי שבמקור הוא היה הספר שבא ישר אחרי המכשף מפסגת הר האש) הוא די מעצבן ואם לא מצאת בו חפץ מסויים והשתמשת בו בדיוק באופן מסויים אז הלכה ההרפתקה.
דווקא הרביעיה של כתר המלכים, עם כל האורך שלה, היא יחסית נוחה ומעניינת - אבל מדובר בספרים שנכתבו די מאוחר בקריירת הכתיבה של ג'קסון וליבינגסטון, והם הרבה יותר בשלים ומקצועיים שם.
מהספרים המוקדמים שתורגמו לעברית, אחד היותר נוחים לשימוש הוא "מכשפת השלג", שההרפתקה בו קלה, פשוטה ויחסית מגוונת (הקטע עם מכשפת השלג תופס רק חלק קטן מעלילת המשחק, ואח"כ אתה יוצא לטיול ברחבי צפון אלאנסיה כדי למצוא איזו תרופה למחלה מטונפת שחטפת).
 

CallMeCavanaugh

New member
דווקא אותו הצלחתי בסוף

ואפילו בלי לצייר מפה.
האחד ששבר אותי (שלדעתי מעולם לא תורגם לעברית) הוא Appointment With F.E.A.R.
&nbsp
מה שכן, לא מאוד מזמן יצא מודול של המכשף מפיזדת למשחק התפקידים AFF. אני בהחלט רואה את עצמי מריץ אותו בעתיד. יש להם גם ספר על הרצת רביעיית כישוף (שהם בעצם כל ספרי כישוף, זה שהדביקו את השם כישוף גם לספרים אחרים שתורגמו זה עניין לא ברור) כקמפיין באותו משחק.
 

Eladf2

New member
תודה לכולם על הרעיונות

&nbsp
שיחקתי עם הבן שלי השבוע איזה 4 שעות רצוף וזאת היתה ממש הצלחה
זה בטח לא יצא משחק תפקידים כמו שאתם משחקים אבל זאת התחלה ( חוץ מזה אף פעם לא ראיתי איך משחקים בזה אז אני לא יודע - אולי יש באינטרנט סרט בעברית איך משחקים ???? )
&nbsp
הייתי צריך לעשות כל מיני התאמות
הוא בן 5 אז לא יכולתי להוסיף כל מיני דברים אלימים (בלי חרבות ורובים) ולא דברים יותר מידי מפחידים (בלי מוות של אף אחד) אז נראה לי שלגיל הזה הספרים לא רלוונטיים אלא אם כן אני משמיט ומשנה דברים..
חוץ מזה הוא התעקש שזה גם משחק שמשחקים אותו בפועל כלומר אם צריך להכין שיקוי שירדים את המפלצת ששומרת על הגשר אז ממש הכנו שיקוי ( ערבבנו כל מיני דברי אוכל בקערה ) אם צריך לזחול במערה אז הכנתי לא מכריות משהו שנראה כמו מערה וגם ממש הייתי צריך לצייר לו מפה עם המסלול שבו אפשר ללכת.
חיפשתי באינטרנט כל מיני דמויות של מו"ד וניסיתי לשלב אותם בסיפור.
בגדול הסיפור היה שאביר ודרקו ןחטפו את חברה שלו והוא יוצא להציל אותה ( לא מקורי אני יודע ... ) .והוא ממש התלהב מזה שהוא צריך להציל ולהתגבר על מכשולים ומלכודות, הבעיה היחידה היא שאחרי 4 שעות מיציתי את כל הרעיונות שהיו לי לסיפור ואני צריך עכשיו למצוא רעיונות חדשים אז אני בכל זאת אראה איזה ספר מתאים ואולי אקח משם רעיונות
&nbsp
 

CallMeCavanaugh

New member
קודם כל, שמחתי לשמוע שהלך טוב

חוץ מזה, בנוגע לאיך נראה משחק אמיתי, יש במקרה משהו שהורץ אתמול ועלה היום.
זהירות, מדובר ב-12 שעות. אני מודה - לא עקבתי אחרי השידור החי בעצמי ואני בספק אם אצפה בזה, אבל למקרה שאתה מרגיש אמיץ במיוחד (או שאתה סתם רוצה לעבור על ההערות למטה שבשלב מסויים בוודאי יכילו קישורים לזמנים ספציפיים בתוך הסרטונים ולהתרחשויות מעניינות שקרו בהם), הנה הקישור:
http://www.dwarves.org.il/updates/emerald-spire-on-youtube
 
למעלה