כלכלה מוניטרית בינלאומית...

Kiru

New member
לדוגמא:

ביבוא המט"ח יוצא (את מקבלת סחורה ומשלמת במט"ח), וביצוא להפך. עוד דוגמאות?
 

Kiru

New member
אם ישראלי יצא מהארץ

עם פרחים ומכר אותם בחו"ל, ואח"כ הוא חוזר לישראל עם המט"ח, זה יצוא לכל דבר.
 
כי יש את המילים המבלבלות...

כמו אדם מכר פרחים בחו"ל ואדם מכר פרחים לחו"ל.... וכשקוראים את זה בתרגיל זה נורא מבלבל..
 

Kiru

New member
אני יודע שזה מבלבל,

היה לי מבחן על משהו דומה לפני כמה ימים.
השיטה היא לדעתי פשוט לחשוב אם מט"ח נכנס לארץ או יצא ממנה.
 

Kiru

New member
כניראה שכן

יצוא = מכירת סחורות לחו"ל תמורת מט"ח. אני לא ממש מבין מה הכוונה בלמכור פרחים בחו"ל: האם הוא תושב ישראל במקור, מישהו שירד מהארץ ומתכוון להישאר בחו"ל, או סתם אחד שלקח חבילת פרחים מהארץ לאמריקה, מוכר אותם שם וחוזר? זה ניסוח מוזר, נראה לי שהכוונה ליצוא רגיל כי קשה לי להאמין שמישהו ינסה להטעות בדבר כזה.
 
שאלה לגבי שערי חליפין ....

מה הכלל של שערי חליפין ניידים? ומה הכלל של שערי חליפין קבועים?
 

galitdror

New member
נסי להיות יותר ספציפית

יש הבדל אם מדובר במשק עם תנועות הון או בלי תנועות הון. בכל מקרה - הסיבות להנהגת משטר שע"ח קבוע – ייצוב תנודתיות מקרו-כלכלית; יצירת תנאים לאינפלציה נמוכה; יצירת תנאים סבירים למסחר בינ"ל; בידוד המשק והמשתנים הריאליים מתנודתיות בשע"ח כתוצאה מתנועות ספקולטיביות. המטרה העיקרית- הבטחת יציבות מחירים: יציבות מחירי המטבעות מסייעת למסחר הבינ"ל; יציבות השער גם משפיעה על יציבות המחירים של המשק המקומי. רצועת שערי החליפין – תחום בו מותר לשער לנוע. הבנק המרכזי מתערב בשוק כדי למנוע את יציאתו של השער מהתחום.במקרים רבים מתערב הבנק גם בתוך הרצועה. משטר שע"ח נייד – מאזן "אוטומטית" את שוק המט"ח ואת מאזן התשלומים, ולפיכך, מבודד את המשק מזעזועים כאלה. משטר זה מחזיר את השליטה על כמות הכסף לידי הבנק המרכזי. גלית
 
../images/Emo92.gifאני אתן שאלה לדוגמא...

שאלה כזו: במשק מסוים שע"ח קבוע. ידוע שאם שער החליפין היה 6 יחידות של המטבע המקומי לדולר אמריקאי אחד,היה מתקיים שיוויון בין הייצוא לייבוא. מכאן,שאם יתרות מט"ח עלו אזי בהכרח: 1. שער החליפין גבוה מ6. 2. שער החליפין נמוך מ6. 3. שער החליפין שווה ל6. 4. אם שע"ח היה נייד הוא היה שווה ל6 בדיוק. 5. כול התשובות האחרות אינן נכונות.
 

גרי רשף

New member
1. שער החליפין גבוה מ6.

בגלל ששער החליפין גבוה- כדאי מאוד לייצא (כי מקבלים יותר) ולכן נכנס הרבה מט"ח, ולא כדאי לייבא (כי היבוא עולה יותר) ולכן לא יוצא מהמשק מט"ח. כתוצאה מכך יתרות מט"ח יעלו. במאזן התשלומים אפשר להראות שאם היצוא גדל והיבוא קטן- יתרות מט"ח גדלות.
 
יש איזה כלל לגבי שער חליפין ומט"ח..

שנאמר שאם יתרות מט"ח עלו אזי בהכרח זהו שער חליפין קבוע כי בשער חליפין נייד אין שינוי בייתרות מט"ח...?
 

גרי רשף

New member
כן ולא..

באופן כללי ניתן לומר שאם שער החליפין נייד- כל גידול ביתרות יגדיל את ההיצע (דבר שיוביל ליסוף ולירידה ביתרות), ולהיפך במקרה של ירידה ביתרות. אני חושב שרוב השאלות מתמקדות בשינוי המיידי. נניח- אם שער הריבית עלה יכנס יותר מט"ח למשק והיתרות יגדלו, למרות שניתן להתחכם ולהתפלפל ולומר שבעקבות הגידול ביתרות יגדל היצע מט"ח ויווצר יסוף שיגרום לגידול ביתרות להתקזז.. שאלות של תיאוריה כלכלית לרוב אינן פתוחות כמו במציאות, אלא מכוונות למודל מסויים שנלמד בכיתה, ולכן אני מנסה להיות זהיר ולא להטעות. בגדול הטענה נכונה תיאורטית, אבל אל תביני מזה שהתשובה לכל שאלה הקשורה למשק עם שע"ח נייד היא אוטומטית "היתרות לא השתנו".
 

גרי רשף

New member
זו בעיה קשה ששווה שירשור נפרד

במקום ללמוד ולהבין כלכלה, הסטודנטים צריכים להתעסק עם כל מיני התחכמויות. כל כלכלן מתחיל שראשו על כתפיו מבין היטב שאם שער החליפין בארץ היה נקבע באופן מלאכותי ל-10 ש"ח לדולר (כלומר הרבה מעל זה של שיווי משקל) היה כדאי לייצא ולא כדאי לייבא (מכשיר שעולה 100$ היה נמכר כאן ב-1000 ש"ח), ולכן היה מצטבר המון מט"ח בבנק ישראל.
 

גרי רשף

New member
ומה הנימוק שלו?

אני לא אתווכח איתו דרך הפורום, בעיקר מפני שכרגע הוא זה שנותן ציונים ולא אני.. הייתי שמח לשמוע כיצד הוא נימק את התשובה, ואני מעריך שיש איזו הנחה סמויה שלא צוינה במפורש בשאלה.
 
המרצה לא נימקה, היא רק נתנה שאלות

ככה שאין לי מושג מדוע דווקא זו התשובה הנכונה...
 
למעלה