יש לי שאלה

יש לי שאלה

חברה שלי ניסתה להשתחרר מהצבא על פציפיזם, ושאלו אותה, שאם היא מאמינה שלהלחם זאת לא הדרך, אז מה צריך לעשות? איך צריך להגן על המדינה? חשוב לי לדעת את זה כי גם אני פציפסטית, ואני צריכה לדעת איך לענות על זה אם ישאלו אותי
 
באמת איך...?

נו, אם אין תשובה כנראה שיש בעיה בסיסית "בפיתרון", לא..? זה נחמד להיות תמיד "נגד" כל מה שקורה אבל כשזה מגיע לפתרונות בתכל'ס כנראה שאין כל כך מה לעשות חוץ מלהגן על עצמנו, נכון? כולנו רוצים לפתור את כל הבעיות שלנו בדיבורים. אף אחד לא רוצה להילחם- אפילו לא כדי להגן על עצמך. אבל מגיע היום שבו אתה מבין שדיבורים יועילו לעתיד. כרגע, עכשיו ממש, מישהו צריך לעמוד בעמדת שמירה ולהגן על הילדים שיושבים בעוטף עזה, כי יורים עליהם (כן, ממש ברגעים אלו). השאלה הגדולה היא מי מאיתנו יעשה את זה.. בינתיים, אנחנו עושים את זה לבד (ובנוסף אנחנו עוד סופגים על זה ביקורת).
 
אני לא יודע איזו תשובה מחפש צה"ל

אבל יש דרכים רבות להשגת מטרות שאינן אלימות. למשל, הדרך בה גנדי גירש את השלטון הבריטי, דרכים דיפלומטיות ויש גם סיפור על התנגדות לא אלימה של אזרחים, כנגד הכיבוש הצלבני - שהם פשוט חסמו את דרך הגישה לעיר שלהם ובכך מנעו את כיבוש העיר. יכול להיות שזה לא מה שהם מחפשים, לכן תמיד עדיף להתייעץ עם מאמן מצפון.
 

sayar3

New member
מאמן מצפון???ממש בדיחה!

לאן הגענו?מה- אחד שרואה אלימות וזה לא מזיז לו מתחיל לבדוק את עצמו?צריך מאמן למצפון שחס וחלילה לא ירגיש טוב עם עצמו? אני מת......מצחוק.
 
השם בהחלט מטעה

הכוונה היא למדריך מנוסה בדרכי המחשבה של צה"ל, שעוזר ומאמן לקראת ועדת מצפון.
 

sayar3

New member
אני לא ממש מבן למה אדם שיש לו בעייה

מצפונית לא יכול ללכת ולהגיד מה שהוא באמת מרגיש וצריך ללכת למישהו אחר שיכניס לו מילים לפה. מה....הפחד שה"אידיאולוגיה" לא תעבוד על הוועדה?
 
מכיוון שהועדה באה לבדוק מצפון

מצפון, מיסודו, הוא סובייקטיבי ולכן אינו ניתן למדידה. אם הועדה מנסה לבדוק את המצפון, עלייך להיות מוכן ולהכיר את הקריטריונים. נקביל את זה לתחום יותר סטרילי, ראיון עבודה. יש את הגישה שאומרת, שאתה יכול להיות "פשוט אתה" בראיון עבודה וכאן אתה מסתכן באי-קבלה. לכן יש אינספור עזרים, כדי להתכונן לראיון עבודה ולדעת מה להגיד ואיך להתנהג. ועכשיו לתחום הפחות סטרילי, אם יש לי בעיה מצפונית בלהרוג אנשים בשם הלאום או כסף (לוחמה עבור התרחבות שטחים יהודיים על חשבון שטחים לא יהודים), אבל במצב של חיים ומוות אגן על עצמי - המצפון שלי לא יהיה המצפון "המתאים". בקשר להערה שלך, שהיא ספק צינית-ספק כנה, צה"ל יחשיב את הדעה שלי כאידיאולוגיה, אבל את שלו כלא-אידיאולוגיה. הוא יהיה מוכן לקבל רק את הדברים שסותרים באופן מוחלט את האידיאולוגיה שלו, אבל לא מאיימים עליו ואלו הדברים שעל אישה המועמדות לשחרור מצפוני להגיד. האם עכשיו אתה מבין?
 
פציפיסט אמיתי הוא אחד כזה שגם בעת סכנת חיים

אמיתית ומוחשית לא אישית או לבני משפחתו או חבריו ישאר נאמן לעקרונותיו ולא יגיב באופן של הפעלת כוח, פיזית או מילולית. אם יפעיל/יגיב בכוח - הריהו שקרן וצבוע. אם הבעיה שלו היא הכיבוש אז אין לזה שום קשר לפציפיזם אלא לפולטיקה, זו סרבנות פוליטית נטו וככזו יש להציג אותה, שום קשר למצפון או פציפיזם. לא חוכמה לסרב לשרת, זה קל, זה לא מעיד על פציפיזם, במצבים קשים, אז, רק אז אידיאולוגיה ועקרונות באים לידי ביטוי אמיתי.
 
זו בהחלט ההגדרה של צה"ל לפציפיזם

בעניי, פציספיסט הוא מי שלא בוחר את דרך המלחמה להשגת מטרותיו. וזה פוליטי. וזה אידיאולוגי. בדיוק כמו ההגדרה של צה"ל. הנסיון להציג פציפיזם כאיזו רכות נפש, שנובעת ממניעים שאינם יכולים להיות רציונאלים משרתת את מטרות צה"ל, אבל לא את מטרותי.
 
איששת את מה שכתבתי, פציפיזם = דעה פוליטית

פציפיסט אמיתי זה אחד שנמנע לחלוטין ובכל סיטואציה מהפעלת כוח או אלימות, בין אם פיזית או מילולית, מניפולציות וכו'. אף אחד לא "בוחר" את "דרך" המלחמה, מלחמה היא חוסר ברירה, כאשר היא נמנעת היא נמנעת וכאשר לא אז לא ויש מצבים שלו, זה לא דבר שבוחרים, גם חיילים יודעים שמלחמה זה דבר נוראי ואלים, והם שונאים אותה לא פחות מכל "פציפיסט" שמנפנף במצפונו כאילו רק לו יש מצפון ולאחרים אין. סרבנות על רקע פוליטי צריכה להיות מוצגת ככזו וסרבנות כזו צריכה להענות בכלא.
 

ל שכזו

New member
איך בדיוק אתה מצפה שפציפיזם לא יהיה פוליטי?

כי אלימות לא משפיעה (ומושפעת, כמובן) על יחסי כוחות בחברה? וזה בלי להכנס לדיון על פציפיזם כי ממש אין לי כח לאחד כרגע.
 
פציפיזם כמושג, הוא לא פוליטי,

מעשית הוא לא קיים, בישראל אין לדעתי, אל פי המושג והמהות פציפיסט אחד אמיתי. פציפיזם זה עקרון, אידיאולוגיית ברזל על פי חיים והיא לאו דווקא תהיה קשורה רק לכיבוש או צבא והיא אומרת שכדי שאדם יהיה באמת פציפיסט ולא סתם חרטטן שקרן (כי על פי החירטוטים האלה גם אני יכול להיות פציפיסט), הוא חייב להמנע מאלימות מילולית, פיזית ומניפולציות לא משנה באיזו סיטואציה הוא נמצא והוא חייב לקדש את העקרונות הללו, העקרונות של אי הפעלת כוח על פני החיים למשל.
 

ל שכזו

New member
פציפיזם זה לא אי-אלימות

פציפיזם, מילולית, הוא צמצום האלימות למינימום האפשרי. פציפיזם כמושג כיום מתייחס בד"כ להתנגדות לאלימות מאורגנת, כפרקטיקה לצמצום האלימות למינימום. אני מסכימה שקשה בחברה כיום (ובעיניי גם מחוץ לעניין התרבותי, רק מתוקף האפשרות שקשה לוותר עליה) להפסיק להיות כוחניים\ות, בכל צורה. אי-אלימות, ממש כמו כל עקרון מוסרי, אף פעם לא תהיה קיימת מעשית לחלוטין. מוסר, כמו מתמטיקה ותחומים לוגיים אחרים, הוא משהו חיצוני למציאות שיש לשאוף אליו, אבל כל עוד החיים שלך תלויים בעוד משתנים אף פעם לא תקיים אותו לחלוטין. בחברה בה כולם ינהגו לפי כללי המוסר זה אולי יתאפשר, אבל האנושות צריכה לעבור איזה תהליך קטן בשביל זה ונדמה לי שהיא בדיוק ברגרסיה.
 
אתה סותר את עצמך

אם פציפיזם הוא דעה פוליטית וכל סרבן פוליטי מקומו בכלא - מדוע אינך מראה התנגדות לועדת מצפון, זו שבאה לבדוק פציפיזם - שהוא תמיד פוליטי?
 
אולי אני עוד אראה...חוץ מזה תמיד טענתי שיש

אחריות רבה על הצבא על תופעת ההשתמטות, לא הכל מוטל על המשתמטים עצמם. את הוועדות האלה צריך לבטל לאלתר ולהוריד מסמכויות הקב"נים, ואם משתמט לעתיד מאיים לפגוע בעצמו אני הייתי נותן כלי נשק כדי שיוכיח זאת.
 
אז מי בעצם צריך לקבוע אדם פטור גיוס?

אגב, שיטתך לא הומאנית בעליל - אתה מוכן לסכן חיי אדם עבור מטרותייך.
 
כדי שאדם יהיה פטור מגיוס

חייבת להיות הוכחה ממשית שהוא חולה בנפשו ואינו מסוגל לתפקד כחייל, ל"לא רוצה" אלא לא יכול. צריך שלצבא יהיה מידע על אותו אדם בשנים שלפני הצבא וצריך לבדוק, אם שוחרר במשך מספר שנים אם אותו אדם הוא אדם נורמטיבי שמתפקד באופן נורמטיבי, אם הוא שיקר ומתפקד ככל בני האדם - לכלא. לא הומאנית? בעיני לא הומאני לשקר לקב"ן ולהמציא תירוצי מצפון כדי להמנע משירות צבאי שהוא קבוע בחוק, זה לא הומאני! כי מבחינתי משתמט הוא זה שפגע בי, פגע בי אישית, הוא פגע לי ביציאות הביתה, הוא תרם לזה שהיה עלי יותר עומס מבצעי, הוריד את כוח האדם מסיביב וכך יצא שאני סיכנתי את עצמי יותר, הוא הרוויח כסף ולמד כאשר אני הזעתי בשטחים, זה מבחינתי לא הומאני בעליל! העובדה היא שרוב מי שמשוחרר על סעיף נפשי הוא שקרן והוא אדם שמתפקד באופן מלא ובריא. העובדה היא שרוב "סרבני המצפון" הם סרבנים על בסיס פוליטי, נטו או שפשוט לא בא להם "לבזבז" כולה 2-3 שנים בצבא. אין לי שום טענה למי שמשתחרר כי באמת יש לו בעיה רפואית, אין לי בעיה למי שמשתחרר כי יש לו בעיה נפשית אמיתית, אלה לא משתמטים ולא עונים על ההגדרה משתמט.
 
ועדיין, לגרום לאדם חולה בפוטנציאל להרוג את

עצמו - לא נשמע לי רעיון טוב. חוץ מזה, שאתה תצטרך עוד כוח אדם כדי לעקוב אחרי המשתחררים, כך שכוח האדם שאתה מרוויח מנוצל על המערכת הזו, לא חסכת. אבל אם אתה כל כך מעוניין בלחסוך לעצמך את היציאות, את העומס המבצעי ואת הסיכון הנותר, אני ממליץ כפתרון סגירה של כמה אגפים בצבא, למשל, חיל החינוך - המכניס את הצבא לבית הספר. או למשל, את אוגדת שומרון ויהודה, זה יכול להיות חתיכת חסכון.
 
הייתי הולך על כנות:

לא בא לי לשרת בצבא, אני לא יודע/ת איך צריך להגן על המדינה או אם צריך בכלל..., עדיף להרוויח כסף/ללמוד במקום לבזבז שנתיים בצבא שהוא לא המערכת הכי יעלה בעולם, לחכמולוגים אני מציע להשוות את ישראל למדינות "נורצליות" כמו שוויץ או נורווגיה ולהגיד, הנה גם להן אין שירות חובה, למה שאצלינו שזה לא יהיה אותו הדבר. להלחם זה אכן לא "דרך", להלחם זה חוסר ברירה.
 
למעלה