התבוננות פנימית

ruthk

New member
התבוננות פנימית

אני נתקלת הרבה פעמים במושג "הסתכלות פנימה" או "התבוננות פנימית" למה הכוונה איך עושים את זה? ברור לי שהדבר נעשה תוך כדי מדיטציה או שמא אני תועה. האם אפשר בבקשה לקבל הסבר על משמעות המושג וכיצד מבצעים את ההתבוננות הפנימית ואיך נדע שאכן קבלנו את התשובות הנכונות? בברכת אהבה רות
 

darmha

New member
תשובה חלקית..

להבנת המושג התבוננות פנימית יש צורך לחוות אותו. כמו לנסות להסביר ריקוד, נגינה, שחיה או עשיית אהבה. המילים הן רק תיאור ומעבירות רק את צילה של החוויה ומה שאת תקבלי יהיה תמיד רק חלקיק לא מספק של תשובה. לכן, המלצתי היא למצוא מאמן/ת טוב/ה ולהתנסות בזה בעצמך. עתה אנסה במספר מילים קצרות להסביר: התבוננות פנימית אמיתית מהווה את היכולת של האדם להגיע להכרה במישור שונה מההכרה במישור המחשבות והרגשות. בעוד שההכרה במישור המחשבות נמצאת בתנועה מתמדת, ההכרה שמתבוננת אינה נמצאת בתנועה. לעיתים מכונה "התודעה שאינה ניתנת להזזה" או "המראה העגולה הנקייה" או "המראה הריקה". המדיטציה מהווה טכניקה לחוות את השינוי הזה, (אפשר לומר שמדובר בשינוי העדשה שלנו דרכה אנו קולטים מידע מהעולם סביבנו) אולם במידה ומשתמשים בטכניקה הנכונה תוך זמן קצר ההכרה החדשה מתמזגת בפעולות אחרות בחיי היומיום ואז כמעט כל פעולה, טעות, מפגש, וכד´ מהווים התבוננות פנימית, עד שזו הופכת להיות דרך חיים ללא מאמץ מיוחד. דרך חיים זו מכונה: "הדרך", או "הדרך הגדולה" או "דרך האהבה" ושמות רבים נוספים. אציין כי הרציונל הוא שהמחשבות שלנו יוצרות את הכלא/סבל/קושי שלנו, והרגשות שלנו הולכות אחרי המחשבות. כלומר התהליך הוא מחשבה גוררת עוררות רגשית שגוררת עוד מחשבה במעגל תמידי ומייאש. בבודהיזם כינו מישור זה של חיים: "מעגל הסבל" ואת היציאה ממנו כ"התעוררות מחלום" או "יציאה לחופשי" או "הארה". קיימים בארץ מאות עד אלפי אנשים שחוו שינוי זה בחייהם ומהווים עדים חיים לתהליך המתואר לעיל. לסיום, בנוגע ל"תשובות הנכונות" - אין תשובות נכונות, יש תהליך נכון. בתהליך הנכון כל התשובות נכונות ומעל לכל הן נכונות כי הן התשובות שלך. מאמן/מנחה טוב ידע בכל שלב לעודד אותך לחזור לתהליך ולא להתקע על תשובה זו או אחרת. בדומה לטיפוס על הר למרות שבמהלך הטיפוס לעיתים קל ולרוב קשה, וגם הנוף משתנה, מומלץ לא לעצור שם אלא להגיע עד הסוף. מקווה שהתשובה מספקת.. איתך בדרך יובל
 

אינקה

New member
../images/Emo20.gif התבוננות

כדי להבין התבוננות יש להבין מהי תודעה ומחשבה. נניח שאתה רוצה "לדעת" תפוח. נסיון לתאר את התפוח במילים לא יוצלח ממש, שכן כמה מילים שלא תכתוב על תפוח בודד אחד, לא תגיע להבנת כל גווני הגוונים של קליפתו ומשחקי הצל על פניו, המקרמים המשתנים, המבנה הפנימי המדוייק של התפוח המסויים הזה, סידור האטומים, הכימיה... תמונה היא דימוי המספק תיאור ברמה גבוהה יותר של מהות מסויימת, אך עדיין אין היא המהות עצמה. הדרך היחידה "לדעת" תפוח היא להיות התפוח. זהו זן. מבחינת המחשבה - המחשבה במילים היא "גסה" ובלתי יעילה יחסית. היא בעיקר מפעילה תבניות אנרגטיות המנסות להתחבר למהות המתוארת. חשיבה בתמונות היא מעודנת יותר ו"הוליסטית" יותר. חשיבה זו מניעה את אנרגיית התודעה אל עבר המהות אליה מתייחס החושב בצורה יעילה וקלה הרבה יותר. אגב, נמצא כי "גאונים" חושבים בדרך כלל בתמונות. וקיימת סוג של חשיבה עוד עדין יותר מן החשיבה בתמונות. זוהי הזרמה עדינה של אנרגיית המודעות ללא שימוש בתמונות או מילים כאמצעי "תחבורה"... ניתן לתאר אותה כ"תחושה של מחשבה" ללא המילים או התמונות המלוות אותה ברגיל. זוהי התבוננות, והיא מחייבת נקיון של ההכרה והרפיית אחיזתה בדימוייה הגסים.
 

אינקה

New member
../images/Emo20.gif התבוננות

כדי להבין התבוננות יש להבין מהי תודעה ומחשבה. נניח שאתה רוצה "לדעת" תפוח. נסיון לתאר את התפוח במילים לא יוצלח ממש, שכן כמה מילים שלא תכתוב על תפוח בודד אחד, לא תגיע להבנת כל גווני הגוונים של קליפתו ומשחקי הצל על פניו, המקרמים המשתנים, המבנה הפנימי המדוייק של התפוח המסויים הזה, סידור האטומים, הכימיה... תמונה היא דימוי המספק תיאור ברמה גבוהה יותר של מהות מסויימת, אך עדיין אין היא המהות עצמה. הדרך היחידה "לדעת" תפוח היא להיות התפוח. זהו זן. מבחינת המחשבה - המחשבה במילים היא "גסה" ובלתי יעילה יחסית. היא בעיקר מפעילה תבניות אנרגטיות המנסות להתחבר למהות המתוארת. חשיבה בתמונות היא מעודנת יותר ו"הוליסטית" יותר. חשיבה זו מניעה את אנרגיית התודעה אל עבר המהות אליה מתייחס החושב בצורה יעילה וקלה הרבה יותר. אגב, נמצא כי "גאונים" חושבים בדרך כלל בתמונות. וקיימת סוג של חשיבה עוד עדין יותר מן החשיבה בתמונות. זוהי הזרמה עדינה של אנרגיית המודעות ללא שימוש בתמונות או מילים כאמצעי "תחבורה"... ניתן לתאר אותה כ"תחושה של מחשבה" ללא המילים או התמונות המלוות אותה ברגיל. זוהי התבוננות, והיא מחייבת נקיון של ההכרה והרפיית אחיזתה בדימוייה הגסים.
 

13cobi

New member
אין התבוננות פנימית ואין

במה להתבונן הכל ריק.רק לשבת בדממה ולא להאחז במחשבות החולפות. עצם ההבחנה בין פנימי וחיצוני שגויה.
 

darmha

New member
צודק 100%, יחד עם זאת...

ל - "אין במה להתבונן ואין מי שמתבונן" מכונה בזן : להגשים את נקודת הריקות (EMPTINESS). אולם בזן זהו אינו הצעד האחרון. כדי להבין זן יש צורך לעשות עוד צעד אחד קדימה. אז אני שואל אותך: כשאתה יושב בדממה ולא נאחז במחשבות החולפות, פנים וחוץ נעלמים, באותו רגע בדיוק: מה זה? רמז - בכתובים העתיקים נאמר: "כשתגיע לארץ שבה ילדת האבן מזילה דמעה תגיע למקום הולדת המיינד שלך" איתך בדרך יובל
 

ruthk

New member
תודה ונראה לי ש..

עצם ההתכנסות אל "הריק" "הכלום" כפי שציינתם הוא הוא בעצם ההתבוננות הפנימית כי לאחר המדיטציה ישנן תובנות ישנו השקט ישנה השלווה והיכולת לראות את הדברים מהיבט פנימי עמוק של בלי כעסים בלי תסכולים פשוט עם חיוך האם אני אולי קצת בדרך? תודה רות
 
למעלה