היום בתבור

היום בתבור

הגעתי ב9.30. אילן הודיע לי בטלפון כי ויתר מפאת רוח צפונית בווינד-גורו. חילקתי איתו את תקוותי שבזכות הרוח החלשה יהיו חלונות המראה בתבור. עד לשעה 10.15 הרוח הצפונית בתבור לא פסקה אפילו לשניה. מספר צנחנים שהגעו, חתכו למחוזות אחרים. ואז הגיעו הטפטוף אודי ושות' והרוח הסתובבה ל3 דקות. כולם מורידים גלשנים בהסטריה ומתחילה מעין תחרות סמויה, של מי גומר להרכיב ראשון. מצנח אחד ממריא ומג'עג'ע עד 100 מ' מעל ההר. הרוח צפונית לגמרי ובעמק, תמיד יש איזה ב.ז. שמדליק מדורה ומוציא לנו את החשק, כי העשן ממש שוכב ומראה צפונית ברורה. אבל, התיאוריה עובדת, צלע ההר מתחמם ופה ושם משבונים בכיוון הנכון, ואפילו מצנח טאנדם ממריא איכשהו. שי ממריא ראשון, אחרי המתנה די ארוכה בעמדה, שבה היו לו לדעתי לא מעט הזדמנויות טובות להמראה, אני ממריא מיד אחריו, באותו משב. תוך 10 דקות אנחנו בבסיס ענן בגובה 1800 מ', הענן לא מוותר לי וממשיך לינוק אותי ב+8 מ/ש ואני מחליט לטוס בניגוד לכיוון הרוח, כדי לקצר ככל האפשר את השהייה בתוך הענן, מה גם ששי בסביבה והוא לא עונה בקשר..., לבסוף , לאחר כשתי דקות יצאתי מחלקו העליון של הענן בגובה 2000 מ'. לאחר התייעצות קצרה עם שי מחליטים לאתגר את עצמנו וטסים מערבה לכיוון איכסאל. גלישה ארוכה ללא טרמיקות מתחילה להדאיג. כשאני ב1000 מ' שי כבר ב500מ' ואני מחליט לפנות דרומה, לעבר ענן יפה שנמצא בין עפולה לאיכסאל. הנ"ל עובד יפה וב1700 מ' אני בורח ממנו לכיוון עפולה. מכאן ואילך אני מחליט לברוח מהעננים ב 1700מ'. מעל מנחת מגידו שוב בסיס ענן והפעם החלטתי לנצל את הגובה הזה שוב מערבה לקנעם ואולי לחצות לכיוון הים לזכרון. רח' עננים מקל עלי את הטיסה מערבה אך בקיבוץ הזורע, שזה בעצם פאתי יקנעם נכנסת לפתע רוח דרום מערבית חזקה שמונעת ממני כל סיכוי לחציה. 180 מעלות וטיסה מהירה מזרחה. הגעתי לצומת מגידו ב-1000 מ' ונחתתי יזום ליד תחנת הדלק דור אלון. משפחה נחמדה הזמינה אותי להצטרף לפיקניק. קיפול אלגנטי על הדשא והמתנה של 3 שעות לאיסוף. תודה לגל שהביא לי את הרכב ואפילו תדלק אותו. תודה לכל המפרגנים בזמן שהייתי באוויר (שעה וחצי). בסה"כ היה יום מאוד נעים לדאיה, כמעט ללא בעיטות כשכל העננים עובדים שעות נוספות בשבילי. כיף גדול. הגלישה האווירית במיטבה. בתבור כמעט כולם המריאו, אבל לא ברור לי כל כך מה קרה שם ולמה לא הצליחו לעלות. כנראה שהיו כבר תנאים אחרים. קיבלתי מידע סותר: מצד אחד דובר על רוח דר' מע', מצד שני דובר על רוטורים שהבריחו אותם לנחיתה. לא ברור. אולי מישהו יאיר את עינינו.
 
רגע לא הבנתי כל הזמן אתה מחפש

עננים ואז אתה עולה כדי להמשיך לדאות רחוק יותר זה לא קצת מסוכן אם אחד מהם שואב אותך וזהו?
 
שאיבת עננים זה דבר מאוד מסוכן כשמדובר בענני

קומולונימבוס. (ענני גשם מפותחים שיכולים להגיע ל10 ק"מ גובה ויותר) בענני קומולוס שהיו אתמול, הסכנה היא להתנגש בכלי טיס אחר. לכן צריך להתייחס אליהם ב"כבדהו וחשדהו". תן לו להרים וברח קצת לפני שאתה מגיע אליו. לפי השאלה, אני מבין שאתה לא ממש בעניינים וגם לא ממש בעננים. מאחל לך שתהיה שם במהרה.אני מקווה שקלעתי לשאלה.
 

חגי

New member
נשמע שחגגת וגם עשית טיסה לכיוון לא סטנדרטי

השאיבה לענן מראה כמה מהר הדבר קורה גם למנוסים יותר וכנראה מיקי שזה לא היה קורה לו היית ממקם את עצמך קרוב יותר לשולי הענן לקראת הגעה לבסיס הענן אבל 3 שעות להמתין לאיסוף? לא כייף.
 
אכן תחושת חג. בקשר לאיסוף, קשה לבוא בטענות

לחוסר היעילות ובזבוז הזמן. בסה"כ כולם מלאים ברצון טוב ועוזרים. אני אולי הייתי עושה את זה יותר מהר, אבל זה היה המחיר והיה שווה. בקשר לנתיב הטיסה: היה קל ולא מעניין לטוס דרום מזרחה לכיוון בית שאן. היה גם מסתיים מהר, לכן בחרתי לקחת לגים מול הרוח. בנתיב דומה טסתי פעם משרונה ונחתתי לרגלי המוחרקה. במחשבה שלאחר מעשה, הייתי צריך לנסות לאסוף גובה בצומת מגידו ולחצות לכיוון עין שמר. רק שהייתי כבר עייף וחציית ואדי ערה נראתה מפחידה. חוץ מזה כוון הרוח שהשתנה לדר מע', כנראה לא היה מאפשר זאת. חבל שהייתי לבד בדרך. לטוס בקרוס עם עוד מישהו תמיד מעניין יותר, ואם משתפים פעולה, מגיעים רחוק יותר.
 

חגי

New member
אחת הליגות היפות והטובות מימי הזהר היתה בשנה

ששוויצר לקח אליפות. 22/10/2005 לפני 6 שנים ושבוע. עשינו טסק משרונה דרך גבעת עדה עד אומץ שנמצא דרומית לעין שמר. סהכ כ 60 קמ. היתה טיסה מדהימה עם הרבה מפגשים באוויר עם מתחרים אחרים. זכורה לי במיוחד התמונה של תחילת חציית רכס ההרים בין משמר העמק למדרך עז טרמלתי שם עם אילן תוך כדי סחיפה ל 250 כשמצטרך אלינו שוויצר עם הגוסבסטר ופתאום כמעט בגובה העצים מתחתינו ראינו את גרט מגיע ונלחם כדי לטפס ולהצליח לעבור את הרכס. בסוף אני מגיע 100 מטר מהגול (כל 10 הדקות האחרונות של הטיסה הייתי בגובה 50-200 מטר) ומיד אחרי שוויצר מגיע וקובע למעשה את נצחונו בליגה של אותה שנה . מסיים בגדול אותו יום - ברטוב שהגיע ממש בקלות עם עודף גובה של 400 מטר לגול ואחרי שטס בנתיב דרוומי מאיתנו כשהוא נכנס לחצייה מעל היישוב מגידו ב 1500 ובהמשך מעל גבעת עדה ב 1400 מטר. ברטוס לוקח שלישי באותה שנה את הליגה. אילן נחת 1 קמ צפונית לצומת עירון במקום שהיום עובר כביש 6. ירון לוין שיצא קצת באיחור אחרינו נחת ליד רגבים 2 קמ צפונית לאילן גיא באותו יום פישל רציני (סיים שני באותה שנה) ונחת צפונית לעפולה. נמרוד באתו יום טס עד בית ינאי
 

ciproxin

New member
מיקי . נהנתי מאוד לקרא את סיפור הטיסה ...

וללמוד ששהית באותם אזורים בהם דאיתי אתמול . חיפשתי מצנחים וגלשנים שיעברו בסביבה בקרוס מזיכרון אך לא ציפיתי שיגיעו גלשנים מהתבור - כל הכבוד . שאלה - ציינת שטסת מול כיוון הרוח על מנת לצמצם את שהייתך באזור היניקה . האם זהו המעשה הנכון ?? מניסיוני יש לטוס 90 מעלות לכיוון הרוח או לפחות עם הרוח . טיסה נגד הרוח בד"כ מאריכה את השהות בזרם האוויר העולה ( למעשה זו שיטה מקובלת לתרמול בטרמיקות אליפטיות כתוצאה מרוח חזקה) . פעם שכתבתי זאת , יתכן שבמקרה הפרטי שאתה חווית היה נכון לטוס מול הרוח ( מיקומך ביחס לבסיס ענן או אזורי יניקה חזקים מקומיים ) האם תוכל לפרט על כך ?? יופי של טיסה אמיר
 
אתה צודק. היו לי כמה טעויות עם הענן ההוא:

א. לא מיפיתי אותו מראש, כלומר לא ציפיתי לתופעה ולא הסתכלתי מספיק לעברו כשהתקרבתי אליו. ב. כשכבר הייתי בתוכו, לא היה לי מושג מה המבנה/גודל שלו ואיפה אני נמצא ביחס אליו. ג. הטיסה מערבה הייתה כיוון הטיסה הכללי שלי, וחשבתי שבסה"כ אני גם מתקדם וגם מרוויח גובה, לכן המשכתי מערבה. ד. כיוון ההתקדמות הכללי של הענן היה דר' מז' וחשבתי שאם אני מתקדם בניגוד להתקדמות שלו, החוויה המצמררת תהיה קצרה יותר. את כל הטעויות הללו עשיתי לאחר שהאזנתי לא מזמן בקשב רב להרצאתו של דניס פייגן, אודות שאיבת עננים. הנ"ל לא חידש לי הרבה ואני מכיר את התיאוריות, ובכ"ז לא הייתה כמעט טעות שפסחתי עליה. הדבר הטוב היחיד שעשיתי היה לשמר על קור רוח, לנסות לאתר את שי בקשר ולשמור בעזרת המכשירים על כיוון הטיסה. לא נלחמתי בגלשן וידעתי שאין מה למשוך בהיסטריה, כי סתם אכלה את כוחותי. אתמול היו דאונים רבים באוויר ולא הרגשתי נח עם המקרה. דבר כזה בהחלט יכול להגמר באסון. ברגע שראיתי שוב את הקרקע, הציפה אותי תחושת אושר כמו של ימאי שלא ראה יבשה במשך זמן רב.
 

ciproxin

New member
הטיסה שלי ....

הגעה למגידו ב 0730. מחכה ליד המסלול עם כוס קפה ביד ומביט צפונה על שורות קומולוסים סמיכים וגבוהים עם תחתית שטוחה כמו פלטה המרמזים על זרמים עולים חזקים . עד 0800 מגיעים שאר החברה ובחישוב מהיר אני מבין שהיום אני טס על ה GDT- דאון ישן וטוב מסוג ASW15 . אני אוהב את הדאון הזה והצירוף שלו ושל התנאים המתהווים מבטיח יום מעניין. שורת הדאונים בתור להמראה מתארכת - כל דאוני המועדון יוצאים החוצה ועוד דאונים פרטים - הולך להיות עמוס בשמיים. המראה ב 1015 בערך. כבר בגרירה אוויר פעיל מאוד . משתחרר ב 2000 רגל בתרמיקה חזקה כשמעלי דאון בסיבוב שמאלי בבסיס ענן. עובר לתדר פלוטו ותוך כמה דקות אני איתו בבסיס בגובה 4500 לערך . אני יודע שבסיס הענן צפוי לעלות .שם את אף הדאון לכיוון התבור לאורך בסיס עננים וטס לאיטי כ 100 קמ"ש . לאחר הגעה לתבור כמה סיבובים בשביל התמונות וחוזר חזרה לכיון הגלבוע . יש פלוסים חזקים וגם מינוסים אך בגובה עבודה בין 4000-5000 בדאון עם יחס גלישה של 1:37 אפשר לטוס רוב הזמן בקוו ישר בלי לאבד הרבה גובה . בגלבוע טס לאורך הרכס עדל לאמצעיתו בערך ואז ב 5000 מחליט להסתובב לכיוון מגידו - קוו ישר , מהירות 150 קמ"ש מבלי להתעכב על תרמיקות . מגיע למגידו ב 3500 . מתדלק שוב בתרמיקת הביית מעל תחנת פז ועולה ל5500 . שם את האף לכיוון אום אל פחם לאורך שדרת עננים ונכנס עמוק לתוך הרי מנשה . העניים מנסות לחדור כמה שיותר ומסתכלו סביב ע"צ לאתר להקות ציפורים /מצנחים / גלשנים וביחוד כאלה שעלולים להגיח מבסיס ענן . הכל עובדולאחר סיבוב מעל אום אל פאחם הריאות הנישקפת מעל רכס הכרמל עם חיפה והים ברקע קורצת לי ואני עובר לתדר רמת דויד ומבקש מהם לעבור את קיו דליה היוגב צפונה ( כיוון הזנקת המטוסים הוא לשם לכן תמיד צריך לקבל מהם רשות ולהשאר על התדר שלהם ) מקבל רשות ותוך כמה דקות אני מסתובב מעל המוחרקה ומשם קצת הלאנ בפאתי נשר .. לאחר שעתיים מהנות אני מחליט לפנות לכיוון מגידו לנחיתה למרות שביום כזה אפשר להמשיך עוד שעות ( כבר טסתי 5 שעות בימים כאלה ) . אין ספק יום ניפלא . לאחר כשעתיים בדרך לים עם המשפחה אני מבחין במצנחים מגרזנים בזיכרון ונוחתים בשדות למטה . מקווה שכמה מהם הצליחו לצאת לקרוס מוקדם יותר . נחיתות רכות אמיר
 
ע"פ המידע שהיה בידי, טסת עם גרד בזכרון. אנחנו

מדברים על אותו יום?... בצד המזרחי של עפולה תחתית הצטרף אלי דאון, ב 1500 מ', ברחתי ממנו לכוון מנחת מגידו ושם, ממש מעל מרכז המסלול, עליתי ל 1700 כשאני מבחין ב 2 דאונים שעולים בגרירה, מתנתקים ונוחתים. לא הבנתי למה הם לא מצליחים לעלות ביום כזה.
 

ciproxin

New member
לזכרון לא הגעתי . מדובר על יום חמישי....

במנוגע לדאונים - יתכן וראית דאוני הדרכה שתירגלו ניתוקים והקפות . אפשרות נוספת היא שהתרמיקות בגובה נמוך נעשו צרות ולא מסודרות ואם הדאון נתקל בסדרה של מינוסים אנו בד"כ לא מנסים להציל מתחת לגובה 900 רגל באזור CTR מגידו ומעדיפים לגשת לנחיתה ולעלות שוב . אמיר
 

tsahireil

New member
נראה לי שבמקרה של ענן

אין קשר לכיוון הרוח אלא צריך לטוס לכיוון השול הקרוב ביותר של הענן. התאוריה הזו נכונה על תרמיקה שקופה שאין לך דרך לראות את שולי העילוי ואז משתמשים בכללי אצבע אלו. אבל מתחת לענן אתה רואה איפה השול הכי קרות (לפחות מי שמסתכל רואה). בתכלס בתיכנון מוקדם אין בעייה להגיע לשול של הענן בדיוק כשאתה מגיע לגובה הבסיס. אם אני מצליח לעשות את זה עם מצנח, עם גלשן זה בטוח קל יותר. אגב היום התבור גם עבד נחמד מאוד ועד הצהריים הרוח לא שמעה בכלל על התחזית לצפוניות והייתה דרום מערבית חלשה והחלון להמראה היה פשוט יותר מאתמול. מהגלשנים היו גרט,עמיר ואסי. לא יודע לאן הגיעו, ראיתי את גרט מעל צומת גולני כשנכנסה הצפונית.
 

tsahireil

New member
קרות=קרוב

למה עדיין אי אפשר לערוך הודעות בתפוז?
 

חגי עצ

New member
עברה על סעיף 6.1.1 בספר עזר מבצעי

זכרתי שהיה לי ספר כנ"ל, חיפשתי ומצאתיו. אצטט למען אלו ששכחו "גלישה אוירית תבוצע אך ורק בתנאי ראות וקשר עין עם הקרקע. אין להכנס לעננים, במקרה של כניסה לענן- יש לצאת ממנו במהירות הבטוחה האפשרית. יש הצעות לעונש על עברה כזו? לי, בטח שיש.
 
למעלה