הבהרה

הבהרה

על פי עדותו של הרח"ו על עצמו, הלה ניגש למלאכת הכתיבה בזמן בו הבית נחרב מזה אלף ות"ק וד' שנים. מני אז נעשו עריכות לכתביו על ידי המונים. העריכות החשובות נעשו עלידי ר' יעקב בירב השני , ר' אפרים פנעירי , ר' בנימין הלוי ור' אלישע גוושטלה, ר' עזרא מפאנו , ר' מנחם עזריה מפאנו , ר' נתן אוטולינגו, ר' אברהם הירירה , ר' אהרן ברכיה די מודינה , ר' נפתלי, ר' יעקב עמח, ר' מאיר פופרש... מעבר לאלו ישנן כמובן עריכותיו של ר' שמואל ויטל שסידרן בדמשק, וכן אלו של ר' נתן שפירא ור' משה ויטל. לאלו מותר להוסיף את עריכותיו של ר' אלישע חיים אשכנזי במרוקו, ואת היותר חשובים שיצאו תחת ידיהם של ר' שלום שרעבי ור' שלמה מולכו הי"ד.

אין זה סוד שתורת הסוד של כל הנ"ל לא נחלקת לגבי שורשי החכמה, אך בכל מה שנוגע לפרטים יש חילוקים לא מעטים ביניהם. עיקר ההכרעות בין הגרסות נסמכות על שיקולים פילולוגיים. מקובלני שמיום שזרח אור הרש"ש לא זזו מדבריו ימין או שמאל, ודבריו נכוחים למבין. השוואה של פירוש הרש"ש לפירושיהם של אחרים מראה שאותו עוקר הרים הפך בדברי האר"י והשיב הפרקים אלו על אלו, בעוד שאותם אחרים קוראים דברים כסדרם. אולי מי שבא בצל קורתו של בעל הסולם יוכל להסביר לי שני דברים:

כשהאר"י דן על ה"פ היוצאים ממ"ה, סתם ולא ביאר. אליבא דרש"ש מדובר על מ"ה דא"ק, הנקרא ז"א דא"ק, כך שהנוקבין [ב"ן] יוצאות מהמל' דא"ק [רחובות הנהר, דף ז עמוד א בהקדמה]. הרב אשלג הסביר אותו אתר כך שמדובר על ב"ן של ס"ג דא"ק ולא ממ"ה שבו. ברי שהבנה כזו יוצאת מקריאה של הדברים כסדרם, בלי לקחת בחשבון את השיקולים שהנחו את הרש"ש בביאור האתר הזה.

בנוסף, לבעל הסולם דרך חדשה בהסברת התעבות האורות לקווים דיושר ואין לי מושג על מה הוא נסמך. בדברי הרש"ש מובא בהדיא שמדובר על כך שהמאציל, לאחר שנסתיים עניין הקו הפך את סדר כל העולמות מעובי לאורך, וסדר העמידה נעשה רק לאחר התיקון, ולדידי הרב אשלג מדובר רק על תיקון דשית אלפי שני ודלא כדברי הרש"ש ["רחובות הנהר" דף ה' ע"ב וב"בית שער הכוונות" של הרב אשלג בסיפא].

שלישית, כיצד דברי בעל הסולם מתיישבים עם דברי הרש"ש בהקדמה לרחובות הנהר צה,ב: "ידוע כי ה' נקודות יצאו מעינים דא"ק מבחי' ב"ן וכולן יצאו שלימות כל אחת שלימה בכל חלקי הנקודה ההיא באופן שכל אחת ואחת כוללת ה' פרצופים עתיק וא"א ואו"א וזו"ן וסדר שבירת הכלים היה בכל נקודה ונקודה מהם דכל א' וא' מהם הג"ר עתיק וא"א ואו"א שבו נתקיימו וז"ת זו"ן שבו נשברו כמבואר כל זה באורך בע"ח ער ט' פ"ו ופ"ז ופ"ג משער י"ז" [?]
 
הבהרה: מה לעשיו ולהבהרות איך מעשרים את המלח?

תחזור קודם כל בתשובה ולמערכת הקדושה של תורה ומצוות,
לאחר מכן תקום כל יום לפנות בוקר ותלמד כמה שנים את בעה"ס (כמו שלומדי אשלג עושים),
ואז תראה שלא יהיו לך יותר שום קושיות על דבריו ועל מה שהוא נסמך עליו.
 
זו התשובה ל'בר כופרן' שמתחזה ל"בר אוריין

לא בוחן כליות ולב, לא נביא ולא בן נביא,
רק יודע עם מי יש לנו עסק עפ"י השרשור הקודם איתך כאן,
ודבריך ה"מחקריים" כופרנים בפורומים אחרים בתפוז.
 


 
זה

לא תקף. עלייך להראות מדוע הדברים לא כשרים. אתה לא מקשה עליי אלא על הרש"ש.
 
עזוב רגע את המקשה על הרש"ש משש

בא נדבר על דברים שיותר מתאימים למהות האמיתית של הפורום (קרוב ליהדות ולאבינו שבשמיים דרך חכמת הקבלה) ואם אתה איש אמת בא תספר לנו מה גרם לת"ח לשעבר שלמד תורה וקבלה, לעזוב מקור מים חיים ולחצוב לו בורות בורות נשברים אשר לא יכילו המים?
 
<>

אני חושב שהשאלה שאתה מפנה אלי חורגת מנושא השרשור, אך בכל-זאת לא אשיב פנייך ואומר לך כמה דברים:

א. קשה לי, עד בלתי אפשרי, לצייר במחשבתי את הביטוי "תלמיד חכם לשעבר". אני יכול לדמיין שמישהו היה צדיק בעבר ואז התפקר והפך לרשע. אני יכול לדמיין אדם רשע שעושה תשובה והופך לצדיק. אך תלמיד חכם לשעבר? אם מאן דהו עומל בתורה, הרי זה תלמיד, וההיפך מזה אם הוא מניח חיי עולם ועוסק בחיי שעה. הדבר היחיד שאני יכול לעלות על דעתי זה שתלמיד חכם לוקה במחלה עד שתלמודו משתכח ממנו. ב"ה, אני לומד יום יום והזיכרון שלי עודנו מתפקד כדבעי, כך שלפחות לעת עתה אינני משתייך לקטגוריה הזאת.

ב. מהו הקריטריון שלפיו אתה קובע מי עזב את התורה ומי עדיין לוקח בה חלק? אדם שחי על פי התורה אך אינו מקפיד בשמירת העיניים, נמצא בעולמה של תורה או עזב? אדם שמדקדק קלה כבחמורה אך לא לומד תורה, שייך או עזב? אדם שלומד כל היום תורה, מניח תפילין, שומר על העיניים, מברך על האוכל, אך לא שומר שבת, שייך או עזב? אדם שמקיים את הכל, אך פונה גם לחכמות חיצוניות, שייך או עזב? והשאלה החשובה ביותר: האם אתה רשאי לקבוע מי כשר לשאול ומי פסול?

הדרך הנכונה בתנאים כמו אלו שמציעים פורומים היא להניח לספקולציות על טיבו ואופיו של השואל או המקשה, ולהתייחס לתכנים גופם. ממה נפשך, אם הקושיות מוטעות, ניתן להראות זאת בשקלא וטריא או בהפניה למקורות רלוונטיים. אם הקושיות אינן מוטעות, מה זה משנה מי הוא המקשה? אם יבוא אלייך גוי ויאמר לך ששבע ועוד חמש זה שתים-עשרה, לא תקבל ממנו רק מפני שהוא גוי? וכי זו דרכה של תורה? חותמו של הקב"ה אמת! עלייך לקבל האמת ממי שאמרה, יהיה אשר יהיה.

במלחמתה של תורה לא נשנה בדיבורנו בהתאם לטיבו של בר הפלוגתא. הדבר החשוב היחיד זה בירור האמת. וכבר העיר הרמב"ם על כגון דא כשאמר: [אלו הישמעאלים אינם עובדי עבודה זרה כלל, וכבר נכרתה מפיהם ומלבם. והם מייחדים לא-ל יתעלה ייחוד כראוי, ייחוד שאין בו דופי.] ולא מפני שהם משקרים עלינו ומכזבים ואומרים שאנו אומרים שיש לא-ל יתעלה בן, נכזב כך אנחנו עליהם ונאמר שהם עובדי עבודה זרה. התורה העידה עליהם "אשר פיהם דבר שווא וימינם ימין שקר" (צפניה ג,יג), והיא העידה עלינו "שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב ולא ימצא בפיהם לשון תרמית" (תהלים קמד,ח) [תשובות הרמב"ם פריימן, הוצאת "מקיצי נרדמים", התרצ"ד, סימן שסט].

מכל מקום, לעולם לא תדע מהם מניעיי ומאיפה אני פועל. תוכל לשער השערות מסוף העולם ועד סופו ללא הכרעה בדבר. הנח לזה, ועסוק בתורה. זה פשוט מיותר להיכנס לדיונים כאלו מכיוון שאין בהם לא מן החכמה, לא מן היראה ולא מן התפארת.

ולגבי הרש"ש, יש לך מענה?
 
תחליט מה אתה אומר

ברישא כתבת: "אני חושב שהשאלה שאתה מפנה אלי חורגת מנושא השרשור, אך בכל-זאת לא אשיב פנייך ואומר לך כמה דברים:"
ואז הארכת בדברים שלא קשורים לשאלתי,
ובסיפא כתבת: "מכל מקום, לעולם לא תדע מהם מניעיי ומאיפה אני פועל. תוכל לשער השערות מסוף העולם ועד סופו ללא הכרעה בדבר. הנח לזה"

אתמהה !?
 
<

אין לך על מה לתמוה מכיוון שזה בדיוק מה שעניתי לך: זה פשוט לא רלוונטי. זה לא פורום של ביוגרפיות אישיות. אם יש לך מה להגיד על הנושא העיקרי, אני אשמח לשמוע. למה להיכנס לדברים שלא קשורים למהות הפורום?
 
מצטער

אבל אדם ששמר מצוות ולמד תורה ולאחר מכן עזב את דרך שמירת התורה והמצוות,
נקרא ביהדות ובלקסיקון התורני אפיקורוס ולא ת"ח !

ת"ח הולך ביהדות ובתורה רק ביחד עם יראת שמיים, כדברי הגמרא:
"אמר רבא כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו אינו תלמיד חכם
(אמר) אביי ואיתימא רבה בר עולא נקרא נתעב" (יומא ע"ב ב).
 
כמה הבן אדם הזה חופר?

בצדק קשה לך הביטוי "תלמיד חכם לשעבר"
כי אם עזבת את דרך התורה והמצוות
אז אתה אתה אפילו לא ת"ח לשעבר אלא עם הארץ גמור!
שנאמר (ברכות מז ב):
"תנו רבנן: 'איזהו עם הארץ? - כל שאינו קורא קרית שמע ערבית ושחרית - דברי רבי אליעזר; רבי יהושע אומר: כל שאינו מניח תפילין; בן עזאי אומר: כל שאין לו ציצית בבגדו;"
ולא סתם עם הארץ אלא הגרוע שבהם!
שנאמר (פסחים מט ב):
"תנא, שנה ופירש קשה מכולם"

ומה לעשות שקלטו אותך כאן?
שמטרתך זה לא לשאול אלה להבהיר
על מנת להתנגח ולהתריס בחכמי הקבלה.
 
למעלה