דרקונים (בלי מבוך)

דרקונים (בלי מבוך)

אחרי שראיתי את ההוביט 2, חשבתי לי על מקומם של הדרקונים במשחק.

נתחיל בזה שדרקון הוא יותר ממפלצת - הוא ציר עלילה. אפילו במשחק מו"ד הכי פשוט של מבוך עם דרקון בקצה, הדרקון הוא גורם מרכזי (ולפיכך נמצא בקצה המבוך..) ושלא לדבר על זה שהשיטה המוכרת ביותר נקראת מבוכים ו*דרקונים* ושבכל עולם מו"ד רשמי היו דרקונים כלשהם (אם כי לפעמים די מתחו את המושג, להלן מה שעשו להם בדארק סאן..)

אם נישאר בדוגמא של סמוג, אז גישה אחת היא להתייחס לדרקונים כאל בריות יחידאיות. לכל אחד יש שם, היסטוריה ותפקיד, ומראה יחודי משלו - שחור או זהוב, עם כנפיים או בלי, אבל הם כולם "דרקונים", יש ממש מעט כאלה, וממש אין סיכוי שתתבלבל בין אנקלגון השחור (דרקון מניאק מהסילמריליון) ליוועוד (דרקון ממש מניאק מהקוסם מארץ ים).

מצד שני, במהדורה השניה די הייתה לנו אינפלציה של גזעי דרקונים. אין לי כוח לשלוף את אסופת המפלצות הישנה שלי מהמדף, אבל בחישוב מהשרוול נראה לי שיש יותר מעשרים *גזעים* של דרקונים - הצבעוניים, המתכתיים, של אבני החן, הסיניים, ועוד כמה גזעים בלי קטגוריה כמו דרקוני מעמקים (דרקון ורוד וארוך שאוכל אלפים אפלים) או דרקוני צללים (דרקון שחור וענקי במיוחד שהנשיפה שלו מנקזת דרגות. הצילו!) זה קצת הופך את הדרקון לעוד סוג של מפלצת (יש יותר סוגי דרקונים מסוגי חתוליים גדולים, דובים, טרולים או ענקים מאותה אסופת המפלצות!) אבל מצד שני תמיד אפשר להסתכל על זה בתור "תפריט" שלא מחייב שכל הזנים האלה יתרוצצו וינשפו וינשכו בעולם המשחק שלך.

גישה אחרת לגמרי יש בעולמות של רומח הדרקון והממלכות הצעירות - דרקונים שם הם קצת כמו נשק הכרעה אסטרטגי. בקרין יש מלחמת עולם שעושה שימוש בדרקונים אצל שני הצדדים (כשחלק מהעלילה הוא הצורך של הטובים לגייס את הדרקונים הטובים לצידם למרות מגבלות משפטיות שהוטלו על הנ"ל עקב חטיפת ביציהם) ואילו במלינבונה הדרקון הוא סוג של "פצצה במרתף" שבעיקר מרתיעה אבל מאוד קשה להפעיל (על כל יום של פעילות הדרקונים צריכים לישון כמה שנים טובות, ולהעיר אותם לפני זה דורש אמצעים קיצוניים כמו להביא שופר מעולם מקביל).

וזה עוד לפני שהגענו לדברים כמו מרוצללים, היכן שהדרקונים גילו שעם ערימת האוצר שלהם אפשר לעשות כל מיני דברים של הון-שלטון.
 

dsa100

New member
הכל ענין של שימוש,

מינון מינון ועוד מינון. אני חושב שהתמצית של המפלצת תמיד צריכה להיות זהה:
דרקון הוא מסוכן מאוד, אינטליגנט ונדיר מאוד.
כשפוגשים אותו בדר"כ מנסים לעשות אחורה פנה.

הבעיה של המו"ד היא באמת שהוא הפך אותו לעוד מפלצת, ועוד לא הכי קשוחה.
בעולם שאני מריץ דרקונים הם מאוד נדירים, אף אחד לא ראה באמת דרקון המון זמן, יש שמועות על התקפות של דרקונים אבל ראיות מעטות.
הדרקונים מושכים את חוטי העלילה בהיחבא, לקחתי קצת השראה מהעולם של WARCRAFT והאספקטים השונים שם של הדרקונים.
 
מצד שני, באגדות מוכר גם הדרקון טורף הכבשים

זה שגר במערה ליד הכפר, והגיבור מציל את התושבים מאימתו.

אבל גם כאן, הדרקון הוא סוג של יחיד במינו. לא ברור בכלל אם יש "דרקונים" אחרים אבל זה בהחלט ה-דרקון.

בנוגע לאינטיליגנציה, גם כאן יש גרסאות לפה ולשם - ברוב האגדות הדרקונים הם יותר לטאות זועמות מאשר כל דבר אחר, ובמוד"מ2 לפחות הדרקונים הלבנים היו עם אותו טווח אינטיליגנציה (5 עד 7) כמו בבון הסלעים..
 

מירטל

New member
כמו כל יצור אינטיליגנטי.

אני חושבת שהדוגמא הטובה ביותר לדוגמא שלי היא רומח הדרקון - כן - לכאורה דרקונים כאן הן נשק אסטרטגי כמו רומח הדרקון וכמו בועת הדרקון ( אזהרת ספויילרים ) :

אבל בוא נשווה - עשרות דרקונים ירוקים שמשמשים כמתנקשים מצד אחד, מול כרתי רועץ דם מצד שני, מאות דרקונים מתכתיים מול סילברה אחת, ומצד שני - פלדין יודע כמה אבירים סולמניים מול סער בהיר להב אחד - בכל סיפור אפי על גזע תבוני יהיו לך מצד אחד חלקים גדולים מהגזע שהם על תקן של red shirts ומצד שני את אותם גיבורים שעליהם יהיה הסיפור - זה גם אני חושבת מה שקורה בwarcraft .

ומצד שני - יש את התפיסה שאומרת שכל דרקון הוא יחודי - במובן הזה שכל דרקון הוא מפלצת יחודית שעומדת בזכות עצמה ( גם אם זה דורש לבזבז עוד דף בספר המפלצות בערך כמו הטראסק, שגם הוא בואו נודה על האמת, סוג של דרקון.
 
דרקון יחודי

אפשר למשל לקחת את כל ערימת הדרקונים של אסופת המפלצות הממוצעת, ולהחליט שכל אחד מהם הוא יחיד במינו. הם כולם סוג של קרובי משפחה בגזע המסתורי והאדיר של הדרקונים, אבל אין לך דרקון אדום או זהוב, אלא יש לך את ה-דרקון האדום, ה-דרקון הזהוב וכו'.

עוד משהו מעניין שראיתי פעם באינטרנט לפני שנים רבות היה קובץ עם טבלאות ליצירת דרקונים רנדומליים. ההנחה הייתה שם ששום דרקון לא דומה לשני, וכל אחד עומד בפני עצמו - היית מגלגל את הצדדים הטכניים של הדרקון (כמה קוביות פגיעה יש לו, איזה נזק הוא עושה וכו') אבל גם את המאפיינים היותר חזותיים שלו - צבע, סוג נשיפה, תכונות מיוחדות וכו'.
 

מירטל

New member
זה די מעניין שאתה מתיחס דווקא לנתונים האלו של

הדרקון - צבע, סוג נשיפה - תכונות מיוחדות - ועוד עם טבלאות.

מה מייחד הרי את סמוג ?
לא העובדה שהוא נושף אש ( שיא חוסר המקוריות והקלאסה.... נדוש כמו שרק טולקין יכול להיות ...) לא הצבע שלו ( שבמילא לא רלוונטי), אלא העובדה שמה שמגן עליו זה לא קשקשיו או כוח קסום, אלא שיריון הזהב, שהוא שונא גמדים והגיע בתגובה למעשה אחר - במילים אחרות, מה שמייחד את הדרקון הזה זה ( תחזיק חזק - הנה זה בא) זה הפלאפ ולא הקראנץ'.....
 
דרקון דרקוני

שודד דרכים משופם עם פלאף טוב, עדיף על דרקון עם פלאף רע או חסר, לכתחילה.

אבל אם יש דרקון בעלילה, יש טעם לכך שהוא יעשה כל מיני דברים דרקוניים - מה שמעלה את השאלה מה המינימום שממנו אנחנו יכולים להגדיר דרקון? איפה עובר הקו הדק שמפריד בין דרקון לסתם לטאה גדולה ומסוכנת?

כנפיים? לא לכל הדרקונים באגדות יש כנפיים או יכולת תעופה. הדרקון היווני-רומי בכלל מתואר כחסר כנפיים או אפילו דמוי נחש.
נשיפה? הדרקונים הסיניים בדרך כלל לא נושפים כלום, והדרקונים של מלינבונה סתם מזילים ריר דליק.
אינטיליגנציה? אני חושב שהדרקון שהורג את ביאוולף ונהרג על ידו מתואר כדי חסר בינה. כנ"ל כמה דרקונים חומסי-כבשים מהפולקלור האירופי (זכורה לי אגדה ספרדית על דרקון שחוסל באמצעות שור מפוחלץ וממולא באבק שריפה שאביר ערמומי אחד נתן לו למאכל)

אז מה הופך דרקון לדרקוני?
יש לי רעיון, אבל קודם אני רוצה לשמוע עוד הצעות...
 

dsa100

New member
בדיוק כמו ההבדל בין

DRAKE ל DRAGON
מבחינתי האינטליגנציה.
יכולים להיות אלפי DRAKE נראים כמו דרקונים אבל אם בינה ממוצעת ונמוכה, כמעט חיות.
אבל DRAGON יש מעט , הם אלה בעלי האינטליגנציה,
 

מירטל

New member
ז"א, הדרקונים הלבנים והשחורים מאסופת המפלצות.

הם מוגדרות כ drake או כ dragon ?
 

dsa100

New member
מבחינתי כן, ההגדרה של הבינה שלהם שהיא

טיפה מעל בהמת השדה מתאימה לDRAKE ולא לדרקון
 

dsa100

New member
כנ"ל

גם באגדות הצרפתיות וגם בספר החוקים של מהדורה 2, אין בינה מעבר לחיה.
 
דראק איננו בהכרח דרעק

אאז"נ באתאס למשל הדראקים נכנסים די בקלות לקטגוריה של דרקון מו"ד סטנדרטי מבחינת יכולות, אבל בגלל ש"דרקון" באתאס הוא משהו מאוד ספציפי (מכשף-פסיוניסט בדרגה ממש גבוהה שעובר שינוי מיסטי) היה צורך להשתמש בשם אחר.

במו"ד בקופסאות (תורגם כ"דרקונון"), מדובר ביצורים נכלוליים שבעיקר מסתובבים בשינוי צורה לבני אדם, גמדים, אלפים או יסודנים וגונבים דברים.

ונזכרתי במשהו מ"עולם פנטזיה" אחר לגמרי - בעולם של ספרי "ג'ים ונהג הקטר" של מיכאל אנדה, דרקונים הם ברובם יצורים רעים ומזיקים, שחיים בעיר דרקונים מפחידה ומסוכנת. מכיוון שהם איומים כל כך, בסופו של דבר נמצא הגיבור שהורג אותם. אבל אם דרקון מצליח להגיע לגיל אלף שנה (בלי שהרגו אותו קודם) הוא עובר מטמורפוזה והופך למה שתורגם כ"דרקון פז בעל בינה" - ישות מיטיבה ויפה שמזכירה יותר מכל את דרקון הזהב המו"די האהוב..

באותו הספר מופיע גם דרקון-למחצה שעוזר לגיבורים. שמו נפומוק והוא גורש מ"עיר הדרקונים" על רקע גזעני - הוא אמנם דרקון מצד האבא, אבל אמא שלו הייתה היפופוטם..
 

מירטל

New member
כמה דברים :

1. משהו לטאי גדול.
למה אני כותבת את זה ? בגלל סעיף 2 שעלול לבלבל מספר אנשין.

2. ציר מרכזי בעלילה.
דרקון חייב להיות מרכזי, בין אם הוא הבעיה, בין אם הוא הפתרון, בין אם הוא הארכי נבל או הטוב המוחלט - הוא לעולם יהיה משהו משמעותי שהדמויות חייבות להתמודד איתו, להתעמת איתו ולזכור אותו כמשהו משפיע מאוד למהלך חמש או שש ההרפתקאות הבאות, בצורה כזו - הדרקון חסר השם מאי האימה ( התקלות רנדומלית) הוא לא דרקון, אבל סילברה כן, ומצד שני - אם לאליסטן היו קשקשים ולשון מפוצלת, הוא היה נכנס גם להגדרה של דרקון.
,
 
בהרבה הרפתקאות רשמיות היו דרקונים סתמיים

בשליפה מהזיכרון:

1) אימה על הגבעה: יש בסוף מאורה של דרקון אדום צעיר שלא קשור לעלילה בשיט. יחד עם זאת, מוקדש כמעט עמוד שלם לדיון באיך הדמיות יכולות להכניע אותו (אחד החוקים ההזויים של מו"ד בקופסאות ומוד"מ מהדורה 1) ולמכור אותו לאיזה קוסם.

2) טירת אמבר: יש שם דרקון זהב שישן מחובק עם חדקרן, ועוד איזה דרקון או שניים כסתם היתקלויות חדר.

3) אי האימה: סתם דרקון ירוק (מצויין שהוא זקן מאוד ולכן יש לו קוביית פגיעה אחת יותר) שאם הדמויות יכנסו להקס שלו על המפה הן יתקלו בו (לא בדיוק התקלות רנדומלית אבל קרוב)

4) מקדש המוות: באחד העמקים במעבר הגדול יש דרקון אדום ששומר על באר מים קסומה. יש לזה פוטנציאל עלילתי מאוד טוב, אבל לא פיתחו את זה בהרפתקה עצמה מעבר לכמה שורות.

מישהו זוכר עוד?
 

מירטל

New member
לא.

אבל ממתי מו"ד וההרפתקאות של TSR הן דוגמא טובה לדרקונים לא סתמיים?

אני חושבת שחלק מהבעיה זו הקופסא האדומה - שבה היו דרקונים והחזק בהם היה עם 12 קב"פ.
 

DDN

New member
במרוצללים הוא הספיק להיות נשיא לכמה שעות

אבל כן, היחוד של הדרקונים קטן במו"ד ודומיו.
אולי נשלב דרקון ב. . .
 
במרוצללים יש שניים וחצי "גזעי" דרקונים

המערבי והמזרחי, ואני זוכר מדפדוף בספר הכללים (שאין לי עותק משלי) אזכור לאיזה סירוש בשם "עאדן" שהרס את בגדד כי האיסלאם לא בא לו טוב בעין.

אבל כל דרקון שם הוא פרסונה משמעותית. אחד בוחש בפוליטיקה, אחד מתעסק בהייטק יפני, אחד הוציא גוש זהב מהמטמון שלו והשקיע אותו בחברת הפקה של פורנו גרמני...
 
אז מה המינימום להגדרה של דרקון?

כמו שהבטחתי, אני אציג את השנקל שלי בנושא.

א) הוא זוחל. הוא יכול להיות יותר לטאי או יותר נחשי, בלי רגלים בכלל או עם הרבה מהן + כנפיים, אבל דרקון בבסיסו חייב להיות בעל מראה של זוחל.

ב) יש לו כוחות על טבעיים, שבהרבה מקרים מתאפיינים בקשר ליסודות או לאיתני הטבע. זו יכולה להיות נשיפה, יכולת הטלת לחשים, שליטה במזג אוויר, יכולת לחזות את העתיד או לצפות בעבר, אבל בשורה התחתונה הדרקון הוא מיסטי - אין לו סתם שיניים או ארס כמו לאיזה נחש או לטאה, יש לו משהו קסום, לא בהכרח התקפי אגב.
 

major mouse

New member
מסכים ומוסיף

הצד הלטאי של הדרקון הוא אחד מהמאפיינים העיקריים שלו למרות כמה יוצאים מהכלל (למשל "פלקור הדרקון מבהסיפור שאינו נגמר")
אותו הדין גם ביכולות העל טבעיות של הדרקון.

שני אלמנטים נוספים שכמעט מחויבים להופיע אצל דרקון הם:
1. מסתורין. דרקון לא מסתורי הוא רק חצי דרקון.
2. הדרקון צריך לעורר יראת כבוד (לא תמיד פחד, אבל זאת הדוגמא השכיחה ביותר) מהסובבים אותו. הגודל, היכולות הקסומות והמסתורין שלו הם בדר"כ הגורמים לאותה יראה. אבל עדיין, אני מרגיש שיש צורך לציין את האלמנט הכמעט הכרחי הזה.
 
למעלה