ביקורת שקראתי באיזה אתר:

ביקורת שקראתי באיזה אתר:../images/Emo58.gif

באתר "אגודה ישראלית למדע בדיוני ופנטסיה", מופיעה ביקורת על הסרט, בעניין מה שעשו לדמות של אדמונד, לעומת מה שהיא היתה בספר. הזכויות שמורות לוויני השווה: "לא אהבתי את מה שעשו עם אדמונד בסרט. בספר אדמונד היה ילד ממש רע - הוא הציק ללוסי כל-הזמן אחרי שהיא חזרה לראשונה מנרניה, ושיקר כשהוא ולוסי חזרו מנרניה כשהיא כל-כך הזדקקה לעדות-אמת שלו, ופיטר ציין שהוא תמיד אהב להתנכל לקטנים ממנו, וכשהתברר לכולם שלוסי צדקה פיטר מאוד כעס עליו וקילל אותו, ובצדק. וכשהוא שמע על אסלן הוא הרגיש רע, בניגוד לשלושת האחרים. והוא שאל את הבונים אם המכשפה הלבנה תעשה מאסלן אבן, וכשהוא הלך לבית המכשפה הוא חשב איזה דברים לא נעימים הוא יעשה כמלך בנרניה נגד פיטר והבונים, ואחר-כך צייר שפם על פסל של אריה. ובסוף ציינו שהוא היה כזה מאז שנת הלימודים הראשונה שלו בבית-ספר נורא. עכשיו, בסרט הפכו אותו לסתם ילד שובב וקצת חצוף שבוגד בגלל תמימות ונסיבות של חוסר-מזל, והפכו את פיטר לזה שלא בסדר וששתלטן כלפיו. השמיטו את ההצקות שלו ללוסי, ואת ההערה שלו על אסלן אצל הבונים, ואת הציור של השפם על האריה, ואת המחשבות הלא-נעימות שלו כשהוא שמע לראשונה על אסלן, ולא סיפרו מה הוא חשב בדרך לבית המכשפה הלבנה, וגם בקטע שהוא משקר ואומר לפיטר וסוזן שהם לא היו בנרניה, לא עשו אותו גועלי מספיק, וכשהם מגיעים לנרניה פיטר כמעט שלא כועס עליו, ורק קורא לו שקרן קטן. בסוף, כשהוא חוזר לחבורה אחרי שהצילו אותו, בסרט הוא אפילו לא מבקש סליחה. בספר סוזן מציינת שאם הוא ישמע שאסלן מת בגללו הוא ירגיש נורא, ובסרט, פיטר והוא שומעים שהוא מת בקרב והוא לא מרגיש כלום - מה שמאשר שכל מה שקרה היה נסיבות של תמימות וחוסר-מזל מצדו ולכן זו לא אשמתו. בקיצור, בסרט הפכו את אדמונד לילד טוב שעושה טעויות שנובעות מתמימות, ולא ילד רע, כמו בספר. לדעתי זה חבל, כי השינוי שהוא עבר היה חלק אינטגרלי מהסיפור לדעתי. לדעתי הסרט הפסיד הזדמנות להציג דמות שעוברת שינוי אישיות דרמטי. היתה אפשרות לעשות את אדמונד רע כמו בספר - ואולי אפילו יותר מגעיל - ובסוף להדגיש את החרטה שלו, במקום להתמקד במריבות השליטה בינו לבין פיטר." רוצים לשמוע את דעתי? היא צודקת. בספר יש לאדמונד נסיבות מקילות, זה נכון, אבל בתוכו הוא יודע שהמכשפה הלבנה היא רעה. לואיס במפורש כתב את זה. ועיצבן גם אותי שהורידו את הקטע שבה הוא מציק ללוסי בימים שאחרי שהיא חוזרת לראשונה מנרניה. אמנם בניגוד למה שהיא מציינת, יש קטע בסרט שבו הוא מצייר שפם על פסל אבן, אבל זה רק שועל ולא כמו בספר, אריה שהוא חושב שהוא אסלן. בספר זאת סצינה חשובה, שמביע כמה גועלי הוא וכמה הוא מזלזל באסלן. הוא גם לא מבקש סליחה מהאחים שלו אחרי שהוא ניצל מהמכשפה בסרט - מה שנותן את הרושם, כמו שוויני ציינה, שהוא לא אשם ושהכל היה נסיבות של חוסר-מזל. ואני מסכימה איתה שאדמונד לא העביר רושם רע מספיק כשהוא שיקר לפיטר וסוזן על נרניה. חבל. דיסני פספסו הזדמנות לתאר ילד רע שהופך לטוב. זה היה מעלה מאוד את הרמה של הסרט, כי הקהל אוהב לראות רעים הופכים לטובים. אני יודעת את זה מניסיון עם אוהדי סדרות אנימה. שם כשרע הופך לטוב במהלך סדרה, זה אחד הדברים הכי מעניינים. ולא רק היא כתבה את הביקורת הזאת. גם בהרבה אתרים אמריקניים ובריטיים היא כתובה.
 

GK_FF

New member
מעניין מה שכתבת......

ואהבתי את האיזכור של אנימה.....
 
נכון מאוד, לצערי. הכי אהבתי בספר זה

את הגועליות של אדמונד. היה הדבר היחיד שממש עניין שם. כשיצא הסרט, קיוויתי לראות ילד מפונק ואנוכי שמשתנה בסוף. אבל לא - במקום זה ראיתי ילד רגיל, ועם רגשות אהבה לאבא שלו (הוא חוזר לבית המופצץ כדי לקחת תמונה שלו בהתחלה) שמרומה בידי מכשפה ומסתבך שלא באשמתו, בעוד שבספר הוא קיבל ראיות ברורות שהמכשפה היא רעה, וידע את זה בתוכו, ובכל-זאת בגד מתוך כעס על האחים שלו ותאווה לממתק. חבל שהפכו אותו לטוב. ובסוף הוא אפילו לא הביע צער על מה שעשה! כי הוא לא עשה שום-דבר רע, על-פי הסרט. הוא היה רק ילד תמים. מסכימה עם כל מילה שלך ושל זאת שלקחת ממנה את הביקורת.
 
בטח כשיצא 'המסע בדורך-השחר'

הם יהפכו את יוסטס ישר מתחילת הסרט לחבר של אדמונד ולוסי ולבן-דוד ידידותי שרק מקטר קצת... העיקר לא להראות בסרט ילד רע. הם לא חושבים שהקהל בשל לראות גיבורים ילדים שמתנהגים רע.
 

zambush

New member
מסכים ביותר ../images/Emo73.gif

אבל תנסי לראות את הצד השני: הסרט מיועד ל"כל המשפחה", כלומר אין כאן הרבה מקום להתפתחויות של הדמויות, כי זה עלול לבלבל את הצופים הרכים, מה שיגרום להם לא לאהוב את הסרט, גורר אי קניית מרצ'נדייס, DVD, צפיה שניה בקולנוע וכו'... ככל שהסרט יהיה אמנם "נאמן למקור" אך באותה מידה מחסיר פרטיםופחות מתוחכם, כך הוא פוגע ביותר קהל יעד, שאליו דיסני מכוונים, כנראה. וחבל
 
אז מה יעשו עם יוסטס? זה מטריד אותי

אולי בסרט השלישי, שבו הוא יופיע, יהפכו אותו לטוב כבר מההתחלה, כמו שעשו להרמיוני בסרט הראשון של הארי פוטר, שבספר בהתחלה היתה מעצבנת ושני הבנים לא סבלו אותה, ובסרט היא ישר נהיית חברה שלהם.
 

zambush

New member
חכה, קודם שיצא השני... ../images/Emo73.gif

זה בהחלט יכול להרוס, בעצם כל העניין של הפיכת ספרים לסרטים הוא ממש הורס, כי אתה רואה את הסרט באופן ממש שונה ממה שדמיינת את העלילה. כל עוד לא נגעו ברומח הדרקון, מצבנו טוב...
 

מיה אחת2

New member
לא מסכימה.

הטיפול של יוצרי הסרט בדמותו של אדמונד הוא דווקא אחד הדברים שנשאו חן בעיני בסרט שבסה"כ יכול להיות יותר מוצלח. ככלות הכל, מהו "ילד רע"? כבת שמונה היה לי קל מאוד לקבל את העובדה שאדמונד הוא ילד אכזרי ומרושע המתעמר בלוסי ומתנכל לצעירים ממנו (מפני ש"יצר לב האדם רע הוא מנעוריו"); בגיל שמונה גם לא ראיתי את האליגוריה הנוצרית עליה מושתת הספר. בגיל עשרים ואחת, מנגד, נהיר לי שהתנהגות כמו זו של אדמונד נובעת ממכלול של נסיבות, גם אם הסופר עצמו בוחר שלא להציג זאת כך. גם מפני שהדמוניזציה הנעשית לאדמונד - שפעל, בסופו של דבר, בצורה הגיונית בהתחשב בנסיבות (לא, לא הייתה לו דרך לדעת שהמכשפה הלבנה היא רעה; מדובר בילד צעיר, מבודד בתוך סביבת השווים שלו, שזכה לתמיכתו של מבוגר בעמדת כח. רק סביר שאדמונד יבחר במכשפה על פני שלושת אחיו שאיתם הוא נתון במערכה מתמשכת של משחקי כח) חורה לי, וגם מפני שהמסר הסופי של הספר, ההבדלה הנחרצת בין טובים לרעים, האופיינית לספרות פנטזיה מהסוג הזה, לא מקובלת עלי (שלא לומר, המסר הנוצרי החבוי). קבלתו של אדמונד כילד רע היא רק נדבך אחד באג'נדה הכוללת של "נרניה".
 
לא, את לא מבינה - כבר בספר הוא לא

רע לגמרי. הוא ילד די מעצבן בהתחלה - והוא נהייה יותר רע בגלל הרחת-לוקום של המכשפה, אבל תמיד יש בו ניצוצות של טוב. אדמונד הוא דמות מורכבת יחסית בספר. ועוד לפני שהוא נהיה טוב הוא מדי פעם חושב מחשבות טובות. הוא מבקש סליחה מלוסי שלא האמין לה בפעם הראשונה שלו בנרניה, לפני שהוא רואה את המכשפה, לא נהנה אחרי שהוא משקר לאחים שלו על לוסי, ובדרך לבית המכשפה עובר בראשו לרגע לחזור אליהם ולהתפייס איתם. והוא מרחם על שועל כשהוא רואה שהמכשפה הופכת אותו לאבן. אבל הוא עדיין לא מלאך תמים! הוא ילד רע שיש בו עדיין נטיות טובות! בסרט היטו את האופי שלו לעוד הרבה יותר טוב ממה שבספר, ולמעשה הפכו אותו ללגמרי טוב, רק קצת שובב! וזה הורס את הספר, שבו למרות שהיו לו רגעים של טוב שהבליח בו, הוא בכלליות עדיין היה ילד גועלי. למעשה הפכו את הדמות שלו מדמות מורכבת, שהטוב והרע נאבקים בה, לדמות טובה לגמרי ושטחית, בלי עומק. בסרט אדמונד לא רע בכלל! כל מה שקורה עם המכשפה זה צירוף-מקרים אומלל.
 
אדמונד בספר ידע שהמכשפה היא רעה.

בפעם הראשונה שהוא פגש אותה בהתחלה היא היתה גסה אליו, ואחר-כך באופן פתאומי היא נהייתה נחמדה, והשינוי לא מצא חן בעיני אדמונד. ולוסי סיפרה לו כשהוא פגש אותה אחרי הפגישה עם המכשפה, שהמכשפה היא מרושעת והקפיאה את נרניה למאה שנה. וגם הסופר מציין במפורש בדרך לבית-המכשפה שהוא ידע בתוך-תוכו שהיא רעה. ובסרט אדמונד לא הציק ללוסי בכלל! פשוט השמיטו את זה, כמו שציינה המבקרת.
 
חשיבה חכמה. אפשר להגיד את זה גם

על יוסטס ב'דורך-השחר': זה בהחלט הגיוני שהוא חושב שאדמונד ולוסי המציאו את נרניה, ובהחלט אפשר להבין אותו כשהוא כועס על כולם ב'דורך-השחר', כי הוא נמצא בסביבה לא מוכרת בעולם אחר ללא אמצעים טכנולוגיים שהוא התרגל אליהם כל חייו, ואין שום ביטחון שיחזור אי-פעם לביתו. וכשהוא מנענע את ריפיצ'יפ בזנב, אפשר להבין אותו, כי הוא אף-פעם לא שמע על הרעיון שיש בעלי-חיים שמדברים ושווים במעמדם לבני-האדם. גם קבלתו של יוסטס כרע היא עוד נדבך באג'נדה של נרניה. ולכן אני מסכימה עם טוב-טוב שאם יעשו סרט על 'דורך-השחר' יעשו מיוסטס פחות רע, אלא שאני דווקא תומכת בצעד כזה.
 
דעתי

אני לא אדבר על אדמונד, אלא על פיטר. ואני אגיד את זה בצורה הכי פשוטה שיש: בספר פיטר אמור להיות אח טוב ונאמן (למרות שהוא קצת התעצבן על אדמונד בהתחלה
) ובסרט עשו אותו...
לא יודעת, כאילו הוא האבא של אדמונד ולוסי וסוזן היא האמא, זה ממש עצבן אותי...
 
זה דווקא די הגיוני

פיטר הוא האח הבכור. בספר זה הוא שדאג שאדמונד לא יציק ללוסי, נתן הוראות לאחים שלו כשהם היו בנרניה, החליט מה לעשות, ובסוף אסלן הכתיר אותו למלך הרם, ואת האח ושתי האחיות שלו למלכים רגילים. לאורך כל הספרים הוא המילה העליונה בנרניה אחרי אסלן. וסוזן היא מטבעה אימהית כזאת, ותמיד מנסה להתנהג כמו מבוגרת.
 
סוזן, כן

למרות שבספרים [לדעתי] היא הייתה קצת חסרת אופי
. אבל פיטר? הוא לא נשמע לי אף-פעם דמות אבהית במיוחד. ואאאאגב- מאיפה הוקרץ הקטע עם אמא של הילדים?
היא לא הייתה בספר...
 

ToryMaster

New member
לא אבהי

יותר אחגדול, הוא מאוד מגונן עליהם, גם אם הוא תוקף את אדמונד.
 

סקיפי

New member
ממוחו הקודח של הבמאי, כמובן

וזה דווקא מצא חן בעיני - בסך הכל, זה היה לפני ששים שנה; היום אנחנו כבר לא יודעים מה זה לופטוואפה, וזה הכניס יפה לאווירה ונתן מימד של אמינות.
 
למעלה