אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב

giingiit

New member
אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב

איזה משפט נפלא אנחנו אומרים בפתיח לתפילת השמונה-עשרה. מישהו מיכם חשב פעם למה? למה איננו אומרים "ברוך אתה ה´, אלוהים". למה "אלוקינו"? ולמה מוסיפים את התזכורת של אלוקי אברהם יצחק ויעקב? שלמה המלך בתפילתו (במלכים א) מבקש מבורא עולם שייעתר לכל בקשות הגויים אולם שייתן לעם ישראל רק את מה שטוב לו. האם ייתכן שבורא עולם ייעתר לכל משאלות ליבם של הגויים הבאים להתפלל בבית המקדש אבל לא לתפילותיהם של ישראל? לכאורה זה נשמע כאילו ישנה העדפה לתפילותיהם של הגויים. יש כאן ענין מעניין מאד. מיעקב אבינו שנרדם וחלם על הסולם והתעורר ואמר שזה המקום הוא שער השמיים (לא זוכרת את הביטוי המדויק, אין לי פה תנ"כ לצערי) למה התכוון? שער זה הוא השער שדרכו עולות כל תפילות ישראל ואומות העולם לשמיים. לכל אומה ואומה, יש שר. השר של כל אומה הוא זה שדואג לקבלת תפילות אותה וכמו פוליטיקאי, דואג לאינטרסים של אותה אומה. לעם ישראל אין אומה. עם ישראל הוא תחת שיפוטו של בורא עולם. כשתפילות אומות העולם נאמרות, הן מגיעות לירושלים. מירושלים הן עוברות לבית המקדש. מבית המקדש הן עולות בנקודה מסוימת למעלה למרומים. גם תפילות עם ישראל עושות את אותה הדרך כלומר, לא משנה באיזה מקום נתפלל, תפילותינו תמיד תגענה לירושלים ולנקודה במקום שם ישן יעקב אבינו ומשם תעלינה השמיים (כדאי לזכור זאת כשנוסעים לאומן להתפלל על קברי צדיקים). אז מה קורה בעצם כשאנחנו אומרים "אלוקינו, אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב"? מה שאמירה זו עושה בעצם זה שהיא לוקחת את תפילתנו ובמקום שהיא תעלה ביחד עם תפילות שאר אומות העולם, היא עולה ממקום אחר לגמרי, מפס תפילות שונה לגמרי שהוא פס התפילות הייחודי לעם ישראל. אנחנו לוקחים את תפילתנו ומבדילים אותה משאר אומות העולם. לכן חשוב מאד להגיד בכוונה את הביטוי הזה. ובכל זאת למה שכל תפילות אומות העולם יתקבלו ושלנו רק מה שטוב לנו? כי לא כל תפילה ולא כל בקשה שאדם מבקש זה לטובתו. אנחנו איננו מסוגלים להבדיל בין בקשה שהיא לטובתנו ומשהו שהוא לא לטובתנו. אם נקבל את כל מה שאנחנו מבקשים, זה יהיה לרעתנו. לכן תפילותינו הובדלו ושלמה המלך התפלל שרק תפילותינו שלטובה ייענו. בקשר לשרי האומות, כל שר דואג הרי לאינטרס של האומה אותה הוא מייצג. לכן לכל אומה יש שפע שמגיע לה ושירד אליה בזכות תפילותיהם בעזרת שרם. לעם ישראל אין שר. השפע של עם ישראל מגיע אלינו ישירות מבורא עולם. כשאנחנו מתפללים אנחנו צריכים לזכור תמיד שגם אם בקשותינו לא מתקבלות מיד, גם אם אין כרגע שפע להוריד, אסור לנו אף פעם לכוון לשפע של אומות העולם (לשאוף להיות כאמריקאים? חו"ח). אנחנו צריכים לזכור תמיד שאם אין כרגע שפע זה לטובתנו. היום אין ומחר יהיה ולא להתייאש ולא לוותר ולזכור שבורא עולם אוהב אותנו ורוצה בתפילותינו ושאם תפילה לא נענית זה תמיד לטובתנו.
 

giingiit

New member
רק תוספת קטנה

רק תוספת אחרונה לגבי המילה "אלוקים", שהיא בעצם ריבוי כל הכוחות וכל השמות של בורא עולם. מילה זו כוללת בתוכה גם את אלוהי אומות העולם. היא כוללת בתוכה הכל. כשאנחנו אומרים אלוקינו אלוקי אברהם וגו´, אנחנו מפרידים את עצמנו מאלוהי אומות העולם ומתחברים ישירות למקור
 

אמיתי 21

New member
אשריך אבל יש לי שאלה

עמ"י עש"ו למה אחנו אומרים בתיקון חצות "כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו " ?
 
למעלה