אחת המעשיות הלא ידועות של רבי נחמן -

ינוקא1

New member
אחת המעשיות הלא ידועות של רבי נחמן -

מצאתי בבלוג באינטרנט.
מכיוון שהיא עזרה לי להבין כמה דברים , אני מפיץ אותה הלאה (למרות האזהרה בסוף).

מעשה מלחם:

עוד מה שסיפר כבר בהיותו יושב בזלאטעעפאליע ולא
שמעתי ממנו ז"ל בעצמו רק מפי ר"י (רבי יצחק)
יש אחד רך בשנים (רבי נחמן)והיה זקינו צדיק גדול מאד (הבעש"ט) וגם הוא בעצמו לא היה איש פשוט (קיעפ) וחלם לו שבא זקינו ואמר לו שיתן לב למאכלים שיאכל היום.
בבוקר הקיץ וכבר הוברר לו שהחלומות שלו הם אמיתיים, כי כבר ראה כמה פעמים זקינו הנ"ל והיה הכל אמת.
ולא הבין מה נתינת לב למאכלים. כי מסתמא היה אוכל בכוונת אכילה גם מקודם. והלך למקווה
ואח"כ אמר איזה קפיטליך תהלים בכוונה גדולה והתפלל בכוונה מאד, וכל בקשתו היה שהשי"ת
יעזור שידע מהו נתינת לב למאכלים. ואחר התפילה היה הולך מ"כ ומצטער מאד על זה לדעת הנ"ל
והניח עצמו על המיטה לנוח, וישן.
ובא עוד זקינו בחלום ואמר לו אתה מצטער מהו נתינת לב, אגיד לך שהיום רוצים למסור לך התורה ולא ניתנה התורה אלא לאוכלי המן. ורוצים לתת לך מן לאכול. והקיץ והתחיל להצטער עוד יותר, כי הדבר טוב ונפלא מאד. והתאוה מאד להשיג זאת כי מן בעצמו הוא דבר גדול מאד ובפרט שעל ידי זה יקבל התורה.
ועתה בוודאי צריך לתת לב לזה ואינו יודע מהו נתינת לב ונצטער מאד ע"ז. וניזכר שאיתא במדרש ויענך וירעיבך ויאכילך את המן שקודם אכילת המן היו מתענים יום שלפניו כדי לפיך האכילה שבמעיהם. ונתישב מה לעשות הלא אם לא הייתי מתענה אתמול, ולקח איינעמיניש (חומר משלשל) ולא היה לו רחמנות על עצמו מחמת שנכסף מאד להנ"ל ולקח איינעמיניש חזק מאד ושלשל אותו הרבה מאד עד שיצא היציאה נקי כמו שנכנס. אח"כ התחיל להצטער מאד על דם התמצית שנשאר בו עדיין מהמאכלים מכבר. כי כשמתענים נתמרק גם דם התמצית ונצטער ע"ז, וכבר נתייגע מאד ע"ז גם על ידי האיינעמיניש הנ"ל.
והלך והניח עצמו ושכב על המטה והיה נים ולא נים תיר ולא תיר. ובא אצלו עוד זקינו ואמר לו אתה מצטער על דם התמצית בא עמי והוליכך אל הנהר דינור ותפטור גם את דם התמצית. והלך עמו. ובדרך ראה כמה חידושים נפלאים, כשבא לשם אל הנהר דינור ונכנס לתוכו היה סובר שלא ישאר ממנו אפילו אבר אחד. ואח"כ טבל שם ויצא בשלום, כשיצא משם ראה עולם חדש והקיץ. וכמו שהדרך שחלם לאדם דבר טוב ומעסיק מחשבותיו בזה אז כשהוא מקיץ נדמה לו ממש שיש לו ממש אותו הדבר שחלם לו. כמו כן כשהקיץ נדמה לו ממש עולם חדש לגמרי.
וכבר היה השולחן ערוך כראוי והלחם מונח על השולחן. הלך ונטל ידיו ובירך על נטילת ידים. ניגב ידיו ובא אל השולחן וראה שאין שם לחם כלל, רק קופה של אותיות מעורבים שלא כסדר. והצטער שעשה ברכה לבטלה. ובא זקינו אצלו בהקיץ ואמר לו אל תצטער עשה ברכת המוציא כי הברכה שייך לזה. ובירך ואכל הלחם וכל זמן שראה אותיות אכל, ואפילו הפירורין שנפרכו מן הלחם לקט ג"כ ואכלם. כי הכל היה אותיות עד שאכל כל הלחם עם הפירורין. ואח"כ פתח פיו ויצאו אותן אותיות מסודר בצירופין אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך וכו' ולא יהיה לך אלהים אחרים וכו' עד גמר כל העשרת הדברות. וראה בזה כל התורה כולה, וכל דור ודור ודורשיו, דור ודור ומנהיגיו, וכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש.


ושאלו אותו אם אותו האיש קרוב לכאן או רחוק, והשיב אתם רוצים לחקור ולשאול אכחיש את עצמי לגמרי. ואח"כ אמר יש אחד שהוא ב" /"ב שהוא אחד כשהוא שם הוא כאן ג"כ. (נוסחא אחרינא כשהוא בכאן הוא שם ג"כ וכו'.) וצוה לחזור על המעשה הזה. ואמר שהמעשה הזה יצטרכו לאת אשר ישנו פה ואת אשר איננו פה עמנו היום. תראו אחר זמן מה שיהיה מהמעשה הזה. והזהיר שלא לספרה לזר. ואם אעפ"כ תספרו, אעפ"כ אני אאהוב אתכם, אך האהבה תהיה כמו שחייקיל בשמחה (כי שמחתו באמת אינו שמחה כלל) גם אמר שכל השומעים הם ערבים זה לזה שלא לספרה לזר: (א"ה שמעתי בשעה שאמר אתם ערבים זה לזה וכו' עמד שם איש אחד)
 

ינוקא1

New member
לא יכול לומר.

אם מישהו ראוי לדעת , כשיקרא את הסיפור הוא ידע.
 

ינוקא1

New member
בדיוק מאותה סיבה

שהפסקתי לכתוב כאן בעבר.
ומי שראוי לדעת , ידע.
 
מהסיבה שמחקו לך הודעות?

רק שבכל פורום ידידי
מחקו לך מסיבות הפוכות!

שם כי אתה צדיק מדי בשבילם
ופה מההפך מכך.
ומי שראוי לדעת, ידע.


וזו בדיוק הבעיה של המיזרוחניקים
שהם לא פה ולא שם
בשום מקום.
 

ינוקא1

New member
מי שנמצא לא פה ולא שם

בשום מקום , הוא הקב"ה - כי הוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו
וזו הבעיה עם המזרוחניקים שהם נמצאים עם הקב"ה.
 
הלוואי, במהרה בימינו אמן!

רק שאי אפשר להיות בדיוק עם ה'
למי שלא חרד לדבר ה' ומדקדק במצוותיו
לא רק על פי ראות עיניו
 

ינוקא1

New member
כאשר תעלה למעלה אחרי מאה ועשרים

אני מאמין כי תראה "תחתונים למעלה ועליונים למטה".

אתה תראה צדיקים כאן שהם רשעים שם , ורשעים כאן שהם צדיקים שם.

העולם מלא בהפתעות.
 
צדיקים כאן שהם רשעים שם?

ורשעים כאן שהם צדיקים שם?

מאיפה הבאת את השטות הזו?
הפכת את היוצרות!

"א"ל עולם הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה
א"ל עולם ברור ראית ואנן היכי חזיתינן
[א"ל] כי היכי דחשבינן הכא חשבינן התם"
(בבא בתרא י, ב)

רשי:
עליונים למטה - אותם שהם עליונים כאן מחמת עושרן ראיתי שם שהם למטה:
ותחתונים למעלה - ראיתי עניים שהם בינינו שפלים שם ראיתים חשובים:
ואנן - בעלי תורה היאך אתינן היאך יש חשיבותינו:
כי היכי - דאיתינן הכא חשובים ונכבדים הכי איתינן התם:

כך שהצדיקים בעלי תורה החרדים לדבר ה'
הממיתים עצמם באוהלה של תורה בעוני
שהם בינינו שפלים היום
הם החשובים והנכבדים שם!

והרשעים העשירים בעלי ה"השכלה"
אלה שעושים מצוות על פי ראות עיניהם
הם הלמטה שם! כאמור.
 
אופס, תיקון טעות בפסיקה האחרונה

והעליונים העשירים בעלי ה"השכלה"
אלה שעושים מצוות על פי ראות עיניהם
הם והרשעים הלמטה שם! כאמור.
 

ינוקא1

New member
ניתן לפרש

"ואנן היכי חזיתינן" - לא על כלל בעלי תורה כדרך שפירש רש"י , אלא שאלו "והיכן ראית אותי ואותך ?" והוא ענה לו מה שענה.

והראיה היא שלא כל בעל תורה החשוב בעולם הזה הינו בעל חלק לעולם הבא - ודואג האדומי יוכיח.

וכפי שכתוב בעניין זה בסנהדרין קו : בסופו של דבר "רחמנא ליבא בעי" !
ואותם תלמידי חכמים שליבם נכון , הם אלו שיהיו שם למעלה.
ואלו ללא הלב תורתם איננה תורה.


(מקור :
א"ר ארבע מאה בעיי' בעו דואג ואחיתופל במגדל הפורח באויר [ולא איפשט להו חד].
אמר רבא רבותא למבעי בעיי ?! בשני דרב יהודה כולי תנויי בנזיקין ואנן קא מתנינן טובא בעוקצין וכי הוה מטי רב יהודה אשה שכובשת ירק בקדירה ואמרי לה זיתים שכבשן בטרפיהן טהורים אמר הויות דרב ושמואל קא חזינא הכא ואנן קא מתנינן בעוקצין תלת סרי מתיבתא !
ורב יהודה שליף מסאני ואתא מטרא , ואנן צוחינן וליכא דמשגח בן !
אלא הקב"ה ליבא בעי דכתיב (שמואל א טז, ז) וה' יראה ללבב)
 
אז זהו שאי אפשר לפרש כראות עיניך בניגוד לרש"י

אם חז"ל אחרים לא פרשו זאת כך.

וכן לא אמרתי שכל בעל תורה החשוב בעולם הזה
הינו בעל חלק לעולם הבא
אלא הוספתי החרד לדבר ה'.

ובוודאי שרשעים פה לא נחשבים צדיקם שם
וצדיקים פה לא נחשבים רשעים שם כדבריך
שנאמרו כדי להצדיק את ההשקפה הפגומה שלכם
ושמירת מצוות על פי ראות עיניכם רחמנא ליצלן.
 

ינוקא1

New member
כשאני אומר פירוש

זה סימן שחז"ל אחרים פירשו כמוני - רק שאין לי כח לחפש מי בדיוק.

(פשוט בגלגולים הקודמים הייתי ח' בלי ז"ל , אז היום כשהגלגולים ההם ז"ל , גם אני חז"ל
)

בעזרת ה' , כאשר יום אחד תצא מעלמא דשקרא לעולם האמת , תזכור שאתה חייב לי התנצלות (וגם לכל המזרוחניקים על הדרך) !
 
או ההפך

שאז תבינו שמי שמעיר לכם על כך
הוא בעצם מאיר לכם מאהבה

כדי שתחזרו למוטב לפני שתגיעו לשם
שנאמר- "כל ישראל חברים"
וכן- "כל ישראל ערבים זה לזה"
 

ינוקא1

New member
או ההיפך.

כשנגיע לשם נדע.
אבל הכוונה הטובה לשם שמיים זה הכי חשוב !
יום טוב.
 
לא צריך לחכות ל-כשגיע לשם

כדי לדעת

התורה מגלה לנו כבר היום
כדי שלא נגיע לשם ויהיו לנו הפתעות

כדברי הגמרא ורש"י מהציטוט הקודם
וכדברי הזוהר:

" אדם עבר על מצווה אחת שבתורה
גרם לעצמו מיתה וגרם לכל העולם פגם למעלה ופגם למטה ...
'למעול מעל בהשם': כי מי שיוצא מרחמים ויונק מהדין
הוא גורם פגם וכו'
וע"כ הרחמן יצילנו מרשעי העולם הזה ומן הפגם שלהם."
(זהר נשא דף קכ"ב ע"א)
 

ינוקא1

New member
אפילו רבן יוחנן בן זכאי לא ידע

באיזו דרך מוליכים אותו , אז אני אישית עדיין כן מחכה לכשנגיע לשם.
 
למעלה