חמץ בפסח-חשוב לכם שאחרים יאכלו חמץ?

חמץ בפסח-חשוב לכם שאחרים יאכלו חמץ?

חשוב לי שלאנשים תהיה אפשרות לקנות חמץ גם בפסח אבל אני אוהב את האוירה של פסח ואת המטעמים המיוחדים. כל עוד יש אוירה מיוחדת ויהודים חילוניים ולא מאמינים אוכלים מצות ומאכלים מיוחדים אני מרגיש שיש משהו "יהודי" מסביב. מצה ולידה פירות ים מרגיש לי כמו אוירה של פסח. אני רוצה שתהיה לכולם אפשרות לבחור מה לעשות אבל שמח אם הבחירה שלהם היא שתהיה אוירה של פסח. קראתי בפורום אתאיזם דעה של יוצא בשאלה מהפורום: "נתון מדאיג, 75% אינם אוכלים חמץ." השאלות: 1. אתם אוכלים מצות ומאכלים מיוחדים בפסח? גם חמץ וגם מצות? רק כשר? 2. בהנחה שיש לציבור היהודי אפשרות לבחור והם רוצים לא לאכול חמץ האם זה נתון מדאיג, נתון שמשמח אתכם, אתם אדישים? 3. האם אתם מנסים לשכנע אחרים לאכול חמץ בפסח ומספקים כתובות של מאפיות שמוכרות פיתות או חמץ?
 

barr1969

New member
האם אתה מוכן לתת לאיש חב"ד

לשכנע אותך להניח תפילין? ומה הענין שלך בחמץ של אחרים? חשוב לי שלא יתערבו לי בחיים, יותר מזה חשוב לי- לא להתערב לאחרים בחיים שלהם. נגמרו ימי ה"ככה צריך לעשות". אני אוכלת מצה כי אני אוהבת, לא כי זה מזכיר לי מסע במדבר סיני. אני אדישה מאד למה מונח בצלחתם של אחרים, אבל מקומם אותי לדעת שיש אנשים שחשוב להם שאחרים יאכלו חמץ.
 
אני לא מוכן שישכנעו עם תפילין

כשר, חמץ או נרות שבת. אחרי שלא משכנעים אחרים והם בוחרים בעצמם כשאני שומע בליל הסדר שירה מכל הבתים מסביב או רואה לידי מישהו אוכל מצה עם פירות ים אני מרגיש שלידי יש יהודים. ההרגשה הזאת חשובה לי. אני אוהב מצות ומאכלי פסח אבל אם הבחירה היתה בגלל הטעם הייתי אוכל מצות בשאר ימות השנה ואני אוכל רק בפסח כי הסיבה שאני רוצה לאכול היא אווירת הפסח במשפחה ומסביבי. אני לא מבין את האנשים שהבחירה של יהודים לא מאמינים לאכול חמץ מדאיגה אותם.
 
יצא הפוך. הבחירה לא לאכול חמץ

מדאיגה אותם.
מבחינתי הבחירה של חילוניים לשמור על קשר קלוש למסורת היא משמחת.
 
תשובות:

1. אתם אוכלים מצות ומאכלים מיוחדים בפסח? גם חמץ וגם מצות? רק כשר? אוכל חמץ וגם מצה. אך לא מכניס לביתי לחם וכדומה. ביתי כשר לייט לפסח
לייט למדי. 2. בהנחה שיש לציבור היהודי אפשרות לבחור והם רוצים לא לאכול חמץ האם זה נתון מדאיג, נתון שמשמח אתכם, אתם אדישים? הנתון אינו מספיק. כדי שאוכל להתייחס אליו צריך לדעת מה הרקע/מניעים לבחירה. 3. האם אתם מנסים לשכנע אחרים לאכול חמץ בפסח ומספקים כתובות של מאפיות שמוכרות פיתות או חמץ? לא מנסה לשכנע אחרים. אך אם אשאל אספק מידע.
 
המניע לבחירה לפי הכתוב הוא מסורת

לא שמעתי את הסקר אבל לפי הכתוב המניע של הבוחרים הוא מסורת. חלקם אוכלים מצה עם פירות ים. אלה אנשים שרוצים לציין את בואו של הפסח בסממן מסורתי.
 
מסורת זו הגדרה רחבה

שמאחוריה יכולים לעמוד מניעים שונים. *אם* מדובר על אנשים מאמינים באמונה אורתודוכסית שמרגישים מחוייבים להלכה, הרי שהייתי מעדיף שישנו את דעתם. אבל העדפה זו שולית ליד החשיבות שאני מייחס לחופש הדת.
 
התשובות שלי

1. בפסח אין לחם ורוב מוצרי החמץ אבל אני לא דואג למאכלים כשרים לפסח. במילים אחרות הבית לא כשר. אני לא אוכל חמץ או מוצרי חמץ בפסח ואוהב לאכול מצות ואת מאכלי הפסח אבל לא אוכל כשר. 2. בהנחה שיש לציבור אפשרות לבחור והם בוחרים בסממן של פסח הוא נתון שמשמח אותי כי אני מרגיש שהם בוחרים להמשיך בקשר ליהדות שלהם. 3. אני לא מנסה לשכנע אחרים לאכול חמץ. כולם יודעים את הכתובת של מאפית אבולעפיה ביפו אבל אני חושב שכמה מאפיות בבעלות יהודית בתוך הערים צריכות למכור לחם ומוצריו. אני מעדיף שהבחירה של הציבור היהודי תהיה אמיתית.
 
אף אני מצטרף לשמחתך בזללני המצות

ומסופקני אם אהרן ובניו השתתפו בשמחתך. ``מיתוך שהכהנים אוכלים בשר ושותים מים היו באים לידי חולי מיעים`` ושכח הירושלמי לציין אכילת מנחות המצה. ואילו חשבנת את כמויות הבשר והמצות שאכלו אהרן ובניו ב7 ימי המילואים קיבלת סצינה הלקוחה מצרלי וחצי רק אחד אוכל !
 

justchip

New member
תשובות

1. לא אוכלת מצות בפסח החל מהשנה הם יקרים מידי והקופסאות גדולות מידי ולעולם לא נגמרות, כך שלא שווה לקנות לטעימה/ אווירה / סדר בלבד. 2. לא מעניין אותי מה "הציבור היהודי" רוצה לאכול כל עוד זה לא פוגע ביכולתי לאכול כרצוני. 3. למה שאנסה לשכנע מישהו לאכול חמץ, ככל שיש יותר בשבילי יותר טוב, בדיוק כפי שלא ארצה שמישהו ישכנע אותי לאכול מצות כך לא אשכנע אחרים. אם היו שואלים אותי לכתובת הייתי מספקת אותה אבל פה אין את הבעיה הזו - חמץ כיד המלך.
 

מיסתי

New member
התשובות שלי:

1.אני אוכלת מה שאני אוהבת לאכול,אוהבת את מאכלי פסח ואוכלת גם מצות וגם לחם(בקיבוץ יש בשפע). 2.בכלל לא איכפת לי מי אוכל מה העיקר שטעים להם (גם זה לא ממש איכפת לי בעצם
). 3.ממילא כמעט כל האנשים שאני מכירה אוכלים חמץ , מעניין את הסבתא שלהם אוכל כשר...
 
מפריע לי

שאוכלי שרימס ושאר מרעין בישין תוך כדי חילול שבת ומועד, מביטים לעבר הבאגט והבירה המונחים על שולחני במסעדה. ושנה שעברה כמה אוכלי השקץ והעכבר במצות חמדו להם לצון כשניסו להטיף לי מוסר במסעדת שלוותה. כנראה שלא ידעו עם מי להתחיל
 
למרות מי שאחזו בולמוס

מוטב שיאכל נבילות וטריפות שאינן אלא בלאו שאין בו אלא מלקות, על פני חמץ בפסח שהוא בכרת, עכ``פ האוכל עם נוכרי על שלחן אחד בפסח זקוק לעשות היכר בינו, משא``כ בשאר ימות השנה עם האוכל נבילות וטריפות שמימילא בדל מהם מטעם היותם שקץ משא``כ החמץ אף בפסח אינו משוקץ
 
אני מחבב עמי ארצות שנוסעים בשבת

לבית כנסת רפורמי כי הוא רחוק ועורכים שם טקס לשבת ומכבד רבנית רפורמית שמדליקה את נרות השבת בקבלת השבת המשפחתית בשעה 20 כשכל האורחים והמשפחה הגיעו. אני חושד שההסברים של פלמוני777 על איסור הדלקת אש בשבת והאיומים שלו בעונשים מהקב"ה לא ירשימו את הרבנית הרפורמית. למה כבר אפשר לצפות מרבנים ורבניות רפורמים, עמי ארצות ובורים שלא הביטו מקרוב בספר העונשים שהקב"ה מחזיק ליד מיטתו ופלמוני מכיר בע"פ?
 
לרפורמים-אין שכל ואין דאגות

השתתפתי בעבר בכמה אירועים בבית דניאלה בבני דן, ומאוד נדהמתי להווכח בבורותם. שאם בזמן שהמיקרא באיזהו מקומן יגיד עליו ריעו, עכ``ז הם נדבקים לפרשנות חזל הנוגדת את פשוטו של מיקרא עד לכדי גיחוך, כך שאיני מבין מדוע אינם נסרכים אחרי חזל בפרשנות המצוות ?
 
רפורמים

בעבר דעתי על הרפורמים הייתה זהה לדעתך. עד שקראתי ספרות שנכתבה בנושא ולמדתי על הרקע לקיומה של התנועה הרפורמית ועל גישות שונות בתנועה זו. לאחר לימוד זה, אני מחבב את התנועה הרפורמית ככלל. בפרט אני מחבב את הגישה הספציפית שאינה מקבלת את האמונות המיסטיות, שבכל מקום שהמדע, הלוגיקה, או ההומניות נוגדים איזה עיקר אמונה, מבטלת את האמונה ושמחזיקה באלמנטים דתיים מסויימים עקב היתרונות החברתיים והרגשיים הגלומים בזה וכד´. מה דעתך?
 
למעלה