הפלה בכדורים – מה חשוב לדעת

תוכן-מקודם

Member
מנהל
Depositphotos_115369208_S.jpg
קרדיט תמונה: DEPOSITPHOTOS

כל אישה יכולה לעבור הפלה תרופתית עד שבוע 9 להריון לפי החוק בישראל. מהו תהליך ההפלה בכדורים? הכל במאמר הבא הפלה תרופתית חייבת להיעשות בבתי חולים ציבורים או פרטיים שקיבלו אישור לכך, ולתהליך יקדים אישור הועדה להפסקת הריון.

למה לבחור בהפלה תרופתית?​

מדובר בהליך בטוח ומאושר במדינות העולם, וכמובן באישור הFDA ומשרד הבריאות שלנו (בשיטה זו מבוצעים בישראל עשרות אלפי הפסקות הריון יזומות). ההליך עצמו נחווה כמו הפלה טבעית, ואינו מצריך הרדמה או מתן אנטיביוטיקה.

האם התהליך יעיל ב-100%? לא. אחוז ההצלחה הוא מאוד גבוה, אך יורד עם שבוע ההריון. בשל כך חושב מאוד להגיע לבדיקה נוספת עד חודש, כדי לוודא שהרחם נקי. מה עושים אם הרחם לא נקי? במידה ובביקורת נמצא שיש עוד תוכן הריוני, ישנן 3 אפשרויות לטיפול:
  • להמתין למחזור הבא ולשוב לביקורת נוספת.
  • לקבל ציטוטק נוסף לכיווץ הרחם.
  • להשלים את ההפלה בשאיבה או בהיסטרוסקופיה.

מהם הכדורים שמקבלים לאחר אישור הוועדה?​

הכדור הראשון נקרא מפ'יגין- או בשמו הלועזי Mifepriston- מטרתו, לעצור את המשכיות ההריון דרך חסימת השפעת הורמון הפרוגסטרון, אשר מופרש בתחילת ההריון. אין דרישה להישאר להשגחה לאחר נטילתו, ואם לא הקאת בחצי השעה הראשונה, את יכולה ללכת הביתה. תופעות לוואי אפשרויות- התחלת דימום, בחילות והקאות.

הכדור השני נקרא ציטוטק- ומטרתו הוא כיווץ הרחם כדי להוציא את התוכן ההריוני החוצה. לרוב תתבקשי להישאר כאן להשגחה של מספר שעות, בהתאם לבית החולים אליו תגיעי. תופעות לוואי אפשרויות- התגברות הדימום.

האם ההפלה כואבת?​

זה מאוד אישי. עוצמת הכאב היא לרוב בהתאם לשבוע ההריון, אך ניתן לקחת משככי כאבים שהרופא ימליץ לך לקחתם בהתאם להיסטוריה הרפואית שלך (אם אין לך אלרגיות או סיבה לא ליטול סוג מסוים של כדורים).

באופן כללי, התופעות אמורות להידמות לאלו של המחזור החודשי, ומידתן משתנה מאישה לאישה, שכמובן משתנות בהתאם לשבוע ההריון.

למה חשוב לשים לב?​

בעוד תופעות לוואי של בחילות והרגשה כללית רעה בהחלט יכולות להופיע, 2 תסמינים חשובים שיכולים להצביע על מצב רפואי לא תקין, הם:
  • חום- חום שנמשך יותר מ24 שעות בזמן לקיחת הכדורים, וגם לאחר סיום הדימום, טרם בדיקת המעקב שלאחר ההליך, מחייב אותך להתייעץ עם גורם רפואי כדי לוודא שאין מדובר בזיהום.
  • דימום רב- אם הדימומים כבדים בזמן הפלה, וטרם בדיקת המעקב שלאחר ההפלה, עליך להתייעץ בדחיפות עם הרופא/ה שקיבלו אותך או גורם רפואי אחר כדי למנוע סכנה של איבוד דם (וגם עלול להצביע על כישלון התהליך).

למה כדורים ולא גרידה?​

אפשרות נוספת להפלה היא גרידה, הליך רפואי הניתן לעשות הרבה אחרי שבוע 9.
גם גרידה מצריכה את אישור הועדה להפסקת הריון, אלא אם ההריון הפסיק להתפתח.
חשוב להתייעץ עם רופא/ת נשים כדי להחליט מהו ההליך הנכון ביותר עבורך.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן-רופא נשים.
 
למעלה