ADHD?

מהניסיון שלנו

המורה של כיתה ה' תפסה אותי לשיחה בתחילת השנה והציעה שניקח את הילד לאיבחון. לדבריה, היה חשוב לעשות את האיבחון בעיתוי הזה כי בכיתה ה' יש עדיין מורה מחנכת שמלווה את הילד רוב יום הלימודים, אחר כך בחטיבת הביניים ובתיכון הם מתפזרים לכיתות שונות עם מורים שונים, ואז קשה יותר לקבל פידבק על איך הטיפול משפיע.
עשינו אבחון נוירופסיכולוגי, עם רופא פרטי. בגלל שבית הספר/העיריה אמורים לספק את השרותים המיוחדים, שמסקנות האיבחון יקבעו, אז יש להם צד בעיניין,ולכן כדי ללכת לרופא שיתן תוצאות נטראליות בלי שקולי עלות-תועלת שבית הספר או העיריה יכולים לעשות.
עם מסקנות האיבחון הלכנו לרופא הילדים, שנתן לנו ולמורים שאלונים למלא, וכשנאספו כל הנתונים הגענו למסקנה שתרופות יכולות לעזור. כאן התחיל תהליך די ארוך של כמה חודשים לא קלים, שבהם פשוט עושים "ניסויים". התחלנו מריטלין שעשה אצלנו תופעות לוואי מאוד קשות והמשכנו לנסות כל מיני תרופות במינונים שונים עד שמצאנו את התרופה שהתאימה לנו. אנחנו בסוף נתנו לו אינטיוניב שזאת בכלל לא תרופה לקשב וריכוז, אלא תרופה שהומצאה להורדת לחץ דם והיצרנים גילו להפתעתם שאחת מתופעות הלוואי שלה זה שיכולת הריכוז משתפרת ומאז משתמשים בה לקשב וריכוז. ההבדל הגדול זה שהיא לא סטימולנט ולכן לא עשתה את תופעות הלוואי שעשו לו התרופות האחרות.
את תוצאות האיבחון נתנו לבית הספר ואז כונסה ועדה שקבעה איזה שרותים הוא צריך לקבל בבית הספר. במקרה שלנו עיקר הבעיה התבטאה ביכולות הסדר והארגון שלו, אז המורים יצרו איתו צ'יק ליסט, והייתה קבוצה של ילדים שקיבלה אחר הצהרים עזרה מהיועצת באיך להתארגן יותר טוב וכ"ו. אבל יש גם שרותים אחרים כמו תוספת זמן במבחנים וכ"ו. באיבחון עצמו, הרופא ממליץ ויוצר אקשן פלן שאותה אתם לוקחים לבית הספר והם לפי חוק חייבים לספק את השרותים.

בקצור, אני ממליצה לך לקחת את הילד לאיבחון עכשיו, חבל לחכות לכישלונות שיוצרים תיסכולים והערכה עצמית נמוכה. היסודי בארה"ב די קל, אבל החטיבה והתיכון הרבה יותר מאתגרים ולחוצים מבחינה אקדמית ואם יש בעיה רצוי לאבחן אותה עכשיו ולא בלחץ אחר כך כשיש כבר כישלונות ברקע.

בהצלחה
 

נחמנית

New member
מה שאני מכירה מניו גרזי

לפי האחראית תיק של הבן שלי, לא כל אבחון פרטי קביל לצורך בית ספר. אם מדובר רק במתן תרופות, זה לא דבר שהבית ספר קובע בכל מקרה, ואבחון ניורופסיכולוגי נעשה על ידי גורם חיצוני כך או כך.

לא לקלוט דברים מקריאה ממש לא חייב להיות ADHD. זה יכול להיות בעיה של זיכרון, משהו שקשור לקליטה ויזואלית, משהו של אחזור מידע. יש המון אפשרויות. אם רוצים תמיכה של המערכת בצורת - תגבור לקויות למידה (לימוד בשיטות של חינוך מיוחד לאיך לזכור, לקלוט, לארגן) או כל דבר דומה - צריך שהאבחון יהיה מקובל על הבית ספר.

ונקודה אחרונה. אחד הפרופילים השכיחים ביותר של לקויות למידה זה מחוננים עם לקות ספציפית. הסיבה לכך היא שהנקודות החזקות הן לא בכל דבר ודבר, ואז הדברים שהם "סתם בממוצע" מרגישים באופן סובייקטיבי חלשים. מצד אחד, זה אומר שהילד יכול להיות גאון עם קושי ספציפי וזה אפילו הגיוני. מצד שני, זה אומר שאבחון ציבורי לאו דווקא ימצא אותו זכאי לעזרה כי אולי הקושי שלו עדיין לא מביא אותו מתחת לממוצע. יתכן והוא יכול להמשיך להתמודד ולצוף עד שלב מאוחר כמו אוניברסיטה ולהתמודד. רק שאז הבעיה תהפוך למכשול גדול יותר כי האתגרים יגדלו. הרבה ילדים כאלה מוצאים את עצמם לראשונה במצב שאי אפשר להתגבר על הקושי עצמאית בקולג או באוניברסיטה (תארים מתקדמים). גם אז אפשר לבקש עזרה ואבחון, אבל קשה יותר להקנות הרגלים של שיטות לימוד מיוחד. אני הייתי עושה אבחון כדי לדעת מה הבעיה ולא משערת שצריך תרופות כל כך מהר.
 

alphadelta

New member
עשינו איבחון פרטי

העברנו לבית הספר פרטים מהאבחון שחשבנו כרלוונטיים ( התייעצנו עם המאבחנת) והילד מקבל את התמיכה שהוא צריך.
 
למעלה