תפיסת הטיפול בעיניכם

עמדותי בקשר לטיפול

שלום רב,
אתה מעיד על עצמך שאתה מחזיק בגישה שלך מתוך נסיון של שנים רבות של טיפולים וניסיון רב, ואני מכבד זאת.
בשל החשיבות של השיח בנושאים אלה - אציג כמה עמדות שלי לגבי טיפול.
טיפול נפשי הוא משימה משותפת של המטפל והמטופל, שיש לה מטרות שהם מעבר לעצם המפגש עצמו.
זאת למשל, בניגוד לפגישה עם חברים, שבה בדרך כלל עצם הפגישה היא המטרה עצמה.
המטרות צריכות להיות מוסכמות על המטפל ועל המטופל.
בדרך כלל המטרה היא שינוי – שינוי בהתנהלות, בהתנהגות, ברגשות, הורדה של סבל , שיפור בהערכה העצמית, השגת מטרות בתחומים שונים.
התדירות של המפגשים היא בדרך כלל פעם בשבוע, אם כי במצב של מצוקה (כולל דיכאון חמור או חשש לפגיעה עצמית), או בתחילת טיפול (כשרוצים להתקדם יותר מהר בשלב ההערכה והגיבוש של המטרות) אני עורך גם שני מפגשים בשבוע.
הנושא של תמיכה קיים בכל הטיפולים, אך בצד התמיכה יש שאיפה גם להגיע לשינוי.
יש טיפולים שבהם האלמנט המרכזי הוא תמיכה, והם ניקראים טיפול דינמי-תמיכתי (אני קורא להם טיפולים תמיכו-דינמיים), אבל גם בהם המטרה היא שבסופו של דבר המטופל יתפתח, יתחזק, ילמד דרכי התמודדות. אלה לעתים טיפולים ממושכים, אך לא אינסופיים.
למעשה, העמדה המרכזית ב DBT (שגלומה במילה Dialectic) היא של איזון בין קבלה, ולידציה ותמיכה, לבין שינוי.
אינני אוהב את ההגדרה "תחליף הורה", כיוון שיש בה בעיני משום הקטנה של המטופל, שאיננו ילד.
אני מעדיף את ההגדרה ליווי ותמיכה.
יש טיפולים שבהם המטרה איננה כוללת שאיפה לשינוי, אלא המטרה היא ליווי, תמיכה, שמירה על הקיים, ומניעת התדרדרות.
יש לי מטופלים שזו ההגדרה שלנו לגבי מטרות הטיפול, אבל התדירות של המפגשים איתם היא נמוכה יותר – תיתכן תדירות של פגישה פעם בשבועיים, אך בדרך כלל מדובר בפגישה פעם בחודש.
בטיפול כזה, ניתן בזמני מצוקה לעבור במיידי לתדירות של פעם/פעמיים בשבוע, עד חלוף המשבר, ואז לחזור לפעם בחודש.
בתדירות כזו ניתן להמשיך בטיפול התמיכתי הזה שנים רבות.
טיפול כזה יכול למנוע אישפוזים (ולכן יש בו גם הגיון כלכלי).
מעטים האנשים שיכולים לעמוד בטיפול פרטי קבוע וממושך מאוד של 3 פעמים בשבוע, והמסגרות הציבוריות רואות את המנדט שלהן לעזור לרבים, ואינן מאשרות טיפול קבוע, ללא סיום (כן מאשרים מעקב פסיכיאטרי קבוע, אך שם התדירות נמוכה עוד יותר – פעם ב3 חודשים).
אי אפשר להתעלם מהמציאות הכלכלית, והמחסור במשאבים מביא להמצאת שיטות טיפול שהן יעילות בזמן קצר יותר.
והמציאות מראה שבמקרים רבים גם אנשים עם מחלה כרונית ועם סביבה בעייתית, מסוגלים לעשות שינויים הדרגתיים.
כך למשל, בטיפול בהפרעות פוסט טראומטיות כרוניות, שנחשבו למצבים שלא ניתן להחלים מהם, (ושבהם היו אנשים בטיפול תמיכתי מאוד ממושך) יש כיום שיטות טיפול לא ארוכות, שבמקרים רבים מביאים להקלה בסימפטומים ואפילו להחלמה.
בטיפול תמיכתי בתדירות של פעמיים או שלוש בשבוע, כן הייתי מצפה גם להגיע לשינוי – לשיפור בעצמאות, ביכולת ההתמודדות, בחוסן, בניפרדות.

בהערכה רבה,
 

אסף1122

New member
אוקיי

קודם כל תודה על התשובה המפורטת. אני רוצה להסביר מספר דברים. קודם כל אני לא מסכים שהגדרה של "תחליף הורה" מקטין את המטופל. הנה אתמול ראיתי את הסרט על סטיב ג'ובס, וכאשר פיטרו אותו מחברתו שלו שהוא הקים - הוא בכה בזרועות אביו... גם אנשים מבוגרים ומצליחים צריכים הרגשה שיש הורים שם שדואגים להם ואוהבים אותם...

דבר שני - כאן בדיוק הפרדוקס שאני מדבר עליו "עצמאות תלותית". ברגע שיש לי את הטיפול. אני עצמאי. אני נותן לעצמי ולידציה מול טריגרים, מרגיש עצמאי ופוטנתי, יוזם, מתכנן לטווח רחוק וגם מבצע, בעל ביטחון עצמי, לא נפגע מאנשים ולא רודף אחרי שלא ינטשו אותי - בקיצור השינוי קורה מעצמו, וזה הדגש - מעצמו! אבל כל זה בתנאי- שיש את המסגרת הזו שאני יודע ש 3 פעמים בשבוע מישהו מקשיב לי. כלומר הגדרת הטיפול היא שמירת המצב של השינוי שקורית מעצמה. יכול להיות שאני ייחודי בקטע הזה. מאידך יכול להיות גם שאם אלך למכון אופק אקבל "שיטות" וכד' שימנעו ממני בשלב כלשהו את הצורך בטיפול של 3 פעמים בשבוע. העניין הוא שברגע שאני 3 פעמים בשבוע בטיפול אני "נורמלי" לחלוטין כמעט, ואז כביכול אין צורך בשיטות ללמוד אותן... כלומר - סוס מנצח...

בכל מקרה הכל ספקולציות עד הפגישה הראשונה ב 2/10 שנקבעה לי שם, אלא אם כן אחליט להישאר עם הנוכחית.. שהיא כאמור לא מתמחה ב DBT
 
אני יכולה לפתוח איתו...

בכל מקרה אני מרגישה שהוא יותר מידי בן אדם נורמטיבי מכדי להבין אותי, שהוא לא מבין את התחושות שלי כלפיו (סוג של התאהבות) ולכן גם לא מבין למה אני כל כל צריכה אותו ומרגישה כל כך מאוכזבת.
מרגישה כרגע מאד מרוחקת ממנו ואם המצב הזה לא ישתפר, אני לא רואה צורך ללכת לטיפול אם אני לא מרגישה בו בנוח לשתף.
כרגע אני לא מסוגלת להתקרב אליו כי אני פוחדת להיפגע, זו האמת.
 
זו כמובן החלטה שלך

אבל אם לא תדברי איתו
על מה שמפריע לך
אז הקשר הולך ומתקלקל
והריחוק גדל.
אני מקווה בשבילך ובשבילו
שתצליחו כן לדבר.
 

אסף1122

New member
מסכים עם יורם

תמיד עדיף להעלות משהו ולדבר עליו מאשר להתבוסס במחשבות ובפחדים מה יהיה אילו תדבר עליו... ואז זה פותר לכאן או לכאן - או שרואים שזה עזר או אם לא - לפחות יודעים בוודאות להחליט החלטות בהתאם..
 

אסף1122

New member
מכתב ששלחתי לפסיכיאטר שלי

הקדמה למכתב שתבינו: הגדרת הטיפול עם הפסיכולוגית היתה שהיא תומכת בי עד שאעבור למכון אופק, אבל אחר כך אמרנו שנדון על זה לקראת הפגישה איתם (עם מכון אופק) ב 2/10). בכל מקרה - כעת ברורה לי הגדרת הטיפול שאני צריך, אם זה יהיה איתה או עם מכון אופק או עם כל מטפל אחר. יפעת כהן היא ראש מכון אופק
משתף אתכם במכתב לפסיכיאטר שבו אני מסביר את הגדרת הטיפול שאני צריך. הוא כבר מפגישתינו הראשונה אמרה שזה מה שאני צריך - טיפול קבוע, ולכן גם הייתי כלכך רגוע ומתפקד אחרי הפגישה איתו כי הרגשתי שסוף סוף מישהו קלע בול לצורך שלי. כעת אני גם יודע להגדיר זאת באופן הכי מדוייק. העניין הוא שהוא לא יכול לטפל בי 3 פעמים בשבוע אלא רק פעמיים וזה לא מספיק לי.



שלום [שם הפסיכיאטר]

בעקבות פגישה נוספת עם הפסיכולוגית, אני יכול להסביר יותר בבהירות את מה שאני מחפש.

המשכתי לדבר איתה על מה שהפריע לי בפגישה האחרונה שלנו.

הסברתי לה שבדיוק כמו שהורה, גם אם רוצה שהילד יהיה עצמאי, וגם הילד יהיה עצמאי ויהיה מנכל מייקרוסופט אפילו, ועם משפחה משלו ומצליח ומאושר - עדיין ההורה ירצה לראות את הילד מדי פעם, להתקשר כל כמה ימים וכו'. כלומר אין סתירה בין הדאגה והרצון של ההורה להיות בקשר עם הילד לבין העצמאות שלו. כלומר לא יעלה על הדעת שהורה נורמלי יגיד לילד שלו, בכל שלב של החיים: "אני מקווה שתהיה עצמאי ואוכל לנתק איתך את הקשר ולא להתקשר יותר ולא להיפגש איתך יותר". כך בדיוק אני חווה את זה שמטפל "מאחל" לי שהטיפול יפסיק - נטישה.

ואז עלתה מילת המפתח, וזה מה שחשוב שתסביר ליפעת - שאני מחפש תחליף הורה. כן כן. מישהו שילווה אותי כל הזמן, ושיהיה לי מקום בטוח ומקבל, כמו הורה.

כשהפסיכולוגית הבינה הזו, אז שפת הגוף שלה גם שידרה זאת שנפל לה האסימון באמת... והיא אמרה שזה באמת מאוד ייחודי ואף פעם ב 25 שנות הקריירה שלה לא נתקלה בבקשה כזו להגדרת טיפול שכזה, וזה בדרך כלל לא מקובל בעולם הפסיכולוגיה... אבל אמרה שצריכה לחשוב על זה.

יכול להיות שאשאר איתה יכול להיות שלא, אבל בכל מקרה כעת ברורה לי הגדרת הטיפול שאני צריך - "תחליף הורה" - לכל החיים. בכל מקרה - זה מה שצריך להבהיר ולשים על השולחן למי שהולך לטפל בי, ובכלל זה מכון אופק.

וחושב להגיד - בדיוק, אבל בדיוק כמו עם הורים - יכול להיות שהילד ירצה פחות שההורים יבואו לבקר (בנמשל: להפחית את כמות הטיפולים השבועיים), או שההורים יצאו לחופש לחו"ל לשבועיים (בנמשל: המטפל יוצא לחופש). אבל המהות היא קשר הורי תמידי. ולכן משפט של המטפל כמו "אני מקווה שהטיפול מתישהו יסתיים ולא תצטרך אותו" מנפץ את האשליה הזו וחשוב להבהיר למי שהולך לטפל בי שזה משפט שאסור להגיד, לא רק באופן טכני, אלא באופן מהותי - שהמטפל יבין שהקשר הוא כמו הורי.

חשוב להדגיש - אני לא מצפה מן המטפל באמת להתחייב לי לכל החיים. יכול להיות שאחרי כמה שנים המטפל יצא לפנסיה או ירצה לסיים את הקשר. העניין הוא ההבנה של הגדרת הטיפול המתאימה לי, ע"י מטפל כלשהו, מקסימום אחליף כל כמה שנים - והיא "תחליף הורה".


אסף
 

אסף1122

New member
מהי ההגדרה של טיפול DBT בהקשר של השאלה שלי

טיפול תחום בזמן או טיפול לכל החיים או שאין הגדרה ברורה סצפיפית בעניין הזה? מישהו יודע?
 

golan2072

New member
DBT זה טיפול מאוד מסודר במשך שנה בערך

יש לו תוכנית מסודרת ומטרות מסודרות. טיפול לטווח ארוך יותר הוא לרוב טיפול קוגניטיבי\פיסכודינאמי\אקלקטי.
&nbsp
לדעתי אתה צריך להפריד כאן בין שני דברים:
&nbsp
1) טיפול בהפרעת האישיות הגבולית. אפשר לרפא את זה, או לפחות להגיע לתפקוד גבוה, תוך כמה שנים לכל היותר. בסופו של דבר לא תזדקק שוב לטיפול מסוג זה, מלבד אולי לפגישות מעקב כל כמה חודשים.
&nbsp
2) תמיכה רגשית ו\או סוציאלית בך כאדם החולה ממחלה קשה. זה דבר שעשוי להימשך זמן רב, אבל אינו "טיפול" במובן הצר של המילה, אלא תמיכה ועזרה מתמשכת בהתמודדות עם המחלה.
&nbsp
ייתכן וכדאי ששתי הפונקציות הללו ימולאו ביד א\נשים שונים\ות.
 

אסף1122

New member
אתה בטוח שבמקרה שלי אפשר לרפא את זה?

גם כשיש מחלה פיזית כרונית ומשפחה כרונית? יש השפעה ישירה על הפרעת האישיות. כלומר הפרעת האישיות לא נפרדת מן השניים שנזכרו אלא נובעת מהן. והן ימשיכו להיות קיימים, לכן - כפי שאני מבין זאת - גם הצורך תמיכה רגשית באישיות הגבולית (לא רק בהתמודדות עם המחלה עצמה)... אתה בטוח שבמקרה הפרטי הספציפי שלי מה שאתה אומר נכון?
 

golan2072

New member
יש כמובן חפיפה.

אבל הפרעת אישיות גבולית היא ענין של שילוב בין טמפרמנט (רגישות רגשית גבוהה מאוד ועוצמת רגשות גבוהה מאוד, עניין מולד שלא ניתן ממש לשנות) לבין סכמות מחשבתיות בעייתיות (שאפשר לשנות בטיפול שיחתי). על כן ניתן להשיג שיפור משמעותי בתפקוד ובהרגשה בטיפול ממוקד יחסית.
&nbsp
ההתמודדות עם מחלה קשה היא עסק שונה לגמריי ולמיטב הבנתי צריך תמיכה מתמשכת, לכל הפחות על בסיס תקופתי.
 

אסף1122

New member
דרך ההסתכלות שלי שונה

אני מסכים איתך על מרבית המקרים, אולי.. אבל במקרה שכל הזמן יש פידבקים ואינטראקציות שליליות, שממשיכות לבוא באופן כרוני בין אם באופן אקטיבי או בין אם פאסיבי (כלומר ע"י כך שלא מתעניינים בשלומי וכו' למרות שיודעים שאני חולה וכזה) - ולא רק אינטראקציות בעבר שהיו וחלפו - אז צריך לאזן אותן באינטראקציות חיוביות אצל מטפל באופן קבוע.... ואני מדבר על המשפחה, לא על המחלה עצמה...
 

אסף1122

New member
ובנוסף

לפי מה שהבנתי, בהרבה מקרים באישיות גבולית אין ריפוי בכלל, או שיש ריפוי אבל יש צורך בטיפול תמידי כרוני.. לא? אפילו במכון אופק רשום שהשלב השלישי בטיפול הוא החלטה אם להמשיך טיפול קבוע או לא.. והם המתמחים ב DBT...
 
למעלה