תפילין בראש חודש

REALI

New member
תפילין בראש חודש

שלום רב לכולם, אשמח מאד אם למישהו כאן יש הסבר מדוע אין מניחים תפילין בתפילת מוסף של ר"ח. והיום מישהו אמר לי שהוא שמע שגם אין לחזור להניח את התפילין לאחר התפילה, מישהו מכיר? המידע שהעלתי עד כה הוא שהתפילין הן אות וגם תפילת מוסף היא אות. (ולא הבנתי למה מוסף נקרא אות), וכן יש הסבר שהתפילין הם כתר ובמוסף יש קדושת כתר ואין ראוי שישמשו שני כתרים כאחת. ועוד שמעתי שלפי האר"י מי שמניח תפילין במוסף או קדושת כתר חייב מיתה. גם ניסיתי לחשוב בעצמי שבתפילין יש צד של חיבור והשפעה לעולם הזה ולידיים המעשיות (תפילין של יד) ואולי לא ראוי להשפיע לצד הזה בזמן שהלבנה מתכסה ושהצד של עשו חזק בעולם (כמו שמקריבים שעיר שיתעסק בו ולא בנו). מה דעתכם? וגם לא ברור לי החלוקה שזה דוקא בתפילת מוסף אבל בשחרית כן מניחים? תודה למשיבים.
 
ענית כבר את התשובה, להלן המקור:

שו"ת רדב"ז ח"ד סימן פ אלף קנא: "שאלה: שאלת על מה סמכו העולם לחלוץ התפילין בתפלת מוסף ראש חודש ? תשובה: דבר זה לא נמצא בגמ' ולא בפוסקים הנמצאים אצלנו, ונמצא בספר אלקנה על המצות, ועליו סמכו ונהגו כולם לחלוץ התפלין. ואעפ"י שאינם יודעים טעמו של דבר אלא כיון שראו למקצת המתעסקים בספרי הקבלה שחולצין אותם, גם הם עושים כן מצות אנשים מלומדה כהלכתא בלא טעמא. אבל הוא ז"ל נתן טעם יעויין מספרו. כי אין אדם רשאי לכותבו בתשובת שאלה הנעתקת ממקום למקום. וגם אני נוהג לחלוץ אחר שראיתי הספר ועמדתי על הדבר לפי שיש בידי כלל גדול בכל דבר שנכתב בגמרא או באחד מן הפוסקים או בעלי ההלכות, אפילו שיהיה הפך ממה שכתוב בספרי הקבלה - אני מודה בו ולא אחוש למה שכתוב באחד מאותם הספרים. ולעצמי אם הוא חומרא אני נוהג אותו ואם קולא לא אחוש לה. וטעמו של דבר לא ראיתי לכותבו פה. וא"ת הרי מנהג זה הפך הגמרא, שהרי דין התפילין כל היום? הא לא קשיא שאם היינו נוהגים כך, שפיר קאמרת. אבל כיון שהן צריכין גוף נקי, לסבה קלה אנו חולצין אותם, ובלא סבה נמי מיד אחר רביע שעה צריך לחלוץ, א"כ כדאי הוא אלקנה להקדים בשבילו רביע שעה. ומ"מ אין אני מורה לאדם לחלוץ ושלא לחלוץ. ואפשר לתת קצת טעם לפי הפשט כיון דבמוסף דומה ראש חדש לימים טובים שנקראו אות ראוי לעשות לו היכר זה, ועוד שהתפילין נקראו כתר, והוא אומר כתר בקדושת מוסף, ואין ראוי שיהיו שני כתרים ביחד, ואפילו ביחיד שאין שם קדושה, כיון שהוא זמן הראוי לכתר ראוי שלא יהיו על ראשו תפילין. והנראה לעניות דעתי כתבתי. דוד ן' זמרא".
 

REALI

New member
תודה על התגובה, מה זה ספר אלקנה?

והיכן ניתן למצוא אותו? (אם בכלל שייך לקרוא בו בלי רקע בקבלה).
 


 
למעלה