שאלה שנשאלתי באתר קבלה אחר

שאלה שנשאלתי באתר קבלה אחר

ואין לי זמן הבוקר לענות בפרוט, אודה למי שיכול לענות לשאלה ואני העשה קישור לתשבות לפה באתר האחר: נושא: שאלת שכר ועונש...אשמח אם תדע ותוכל לענות לי על זה... שאלה שמטרידה אותי... לפי שלבי הסולם אין שכר ועונש, ושכר הוא כאשר אתה מאמין בהנהגתו של ה' ועונש זה כאשר אתה מרוחק ממנו ולא מבין את השגחתו. אבל במציאות ומספר על גלגולי נשמות שקראתי נאמר שיש שכר ועונש ועל פי מעשי האדם כך שכרו. אני באמת נמצאת בין שני הכיוונים בזה משום ש: 1.מצד אחד אני רואה באנשים שיש אנשים טובים ויש אנשים רעים ולמרות שנאמר כי לאדם יש בחירה לבחור בין טוב לרע, לאנשים טובים יש מחשבות טבות שמגיעות אליהם על ידי הבורא, לעומת זאת לאנשים רעים יש מחשבות רעות שמגיעות אליהם גם הן על ידי הבורא והנסיונות שחלים על האנשים הרעים גדולים הרבה יותר ואין כל כך סיכוי שיעמדו בהם במדרגתם הנמוכה. מכאן שלא הגיוני שיהיה שכר ועונש כי הרי על מה הבורא יעניש אם הנסיונות לא שווים בין בני האדם . 2.מצד שני אני אומרת לעצמי שצריך להיות שכר ועונש, כי עדיין זה נראה כאילו לבן אדם יש בחירה האם לעזור או לא לעזור. למרות שהרי מן הצד השלישי אלוהים יודע באילו נסיונות האדם יעמוד ובאילו לא...כלומר אין בחירה. אודה מאוד אם יש לך תשובה לזה... בתודה, גלית.
 

ינוקא1

New member
בהחלט יש שכר ועונש ,

ושכר ועונש זה יסוד התורה כולה. כך כתוב בקיריאת שמע , כך כתוב בברכות והקללת (שפרשות אם בחוקותי ובפרשת כי תבוא) ועוד ועוד במקומות אינספור. דבר שחשוב להבין - קבלה לא יכולה לסתור את התורה , ואין דבר כזה ! ! ! אם אנו חושבים שיש סתירה בין הקבלה לתורה - כנראה שלא הבננו אחד מהם (בדרך כלל זה את הקבלה). האמת היא כזאת : קיימות שתי הנהגות בהם מנהיג הקב"ה את העולם : 1. הנהגת השכר ועונש , אדם עושה טוב מקבל טוב אדם עושה רע מקבל רע. 2. הנהגה הנקראת "הנהגת היחוד" - זוהי הנהגה בה מנהיג הקב"ה את העולם , כך שהעולם יגיע לתיקונו בכל מקרה. בין אם בני האדם יעשו טוב , ובין אם בני אדם יעשו רע. אם הנהגה זו לא היתה נמצאת , אז תמיד העולם היה מתנהג רק בשכר ועונש. תמיד היו צדיקים ורשעים , ולעולם לא היה תיקון שלם. תמיד העולם היה "חצי חצי". אבל מהתורה ומהנביאים אנו יודעים שאין הדבר כך - אנו יודעים שיש גאולה בתאריך מסוים , אנו יודעים שהעולם עתיד להשתנות באלף השביעי ועוד. יש גם פסוקים כמו "ועשיתי אשר בחוקותי תלכו" , "ואת לב האבן אעביר מבשרכם ונתתי לכם לב בשר" , "ומשתי את עוון הארץ ההיא ביום אחד" ועוד. כל אלו מנוגדים להנהגת השכר והעונש לבדה. לכן אנו צריכים להגיד שבנוסף להנהגת השכר והעונש קיימת גם הנהגה כזאת שמביאה את העולם לתיקונו בכל מקרה. הנהגות אלו אינן סותרות זו את זו , אלא משלימות : "הנהגת השכר והעונש" היא ההנהגה הגלויה , ואילו "הנהגת היחוד" ההנהגה הנסתרת. הנהגת היחוד דואגת לכך שמתוך השכר והעונש עצמם תגיע השלימות בסופו של דבר. היא "מסדרת" את השכר והעונש כך שדבר יורכב בדבר , והשכר והעונש יגיעו בצורה כזאת כך שיגרמו לתיקון שלם. (למשל כל עניני הגלגולים למינהם יוצאים מהנהגת היחוד שנותנת לכל אדם את תיקונו הפרטי) הנהגת השכר והעונש היא באופן כללי מה שנקרא בלשון המקובלים "זעיר אנפין" , ואילו "הנהגת היחוד" היא הנהגת הכתר "אריך אנפין". הנהגת השכר והעונש היא כנגד הגוף , והנהגת היחוד היא כנגד הנשמה. כל הדברים הללו מבוארים באורך בספרו של הרמח"ל "דעת תבונות" - והבנת שתי ההנהגות הללו הן הבסיס להבנת קבלת הרמח"ל.
 

בני33

New member
בוקר אור,שכר ועונש?

אני איני הייתי עושה שימוש במילים הללו. אלו מילים שהומצאו על מנת להחזיק אותנו ''קצר''. זו יכולה להיות דעה אחת. ודעה נוספת היא; הייתי עושה שימוש במקום שכר ועונש, במושג,,,''גמול ותגמול''. ומי או מה הוא המובן אנשים רעים? האם אני אחליט עבור האחר האם הוא רע או טוב? לעיתים מה שאצלו טוב,אצלי רע וכן גם ההיפך. ואיני בטוח שהנסיונות החלים על אנשים רעים{במילים שלך}הם גדולים יותר. אני דוקא יכול להבין את זה בדיוק הפוך. שהנסיונות הקשים הם על אנשים טובים, על מנת להעמיד אותם במבחן. ומי בדיוק הוא השופט מי הוא רע ומי בשל כך דרגתו נמובה? יום טוב.
 

ינוקא1

New member
היי בני

אלמלא היו מחזיקים אותנו "קצר" , העולם היה חוזר לתוהו ובוהו. ההתחלה והבסיס שלנו הם כאלו שצריכים להחזיק אותנו בהם קצר. גם כילדים , אנחנו בהתחלה לומדים דברים דרך מקל וגזר , רק בהמשך אנחנו יכולים להגיע לדרגות גבוהות יותר (עבודה "לשמה" וכו' וכו'") בלי הבסיס הזה , העולם לא יעמוד - האם העולם יכול להיות בלי שוטרים , בלי בתי משפט ? התורה מדברת אל כל בני האדם בכל הרמות - וזה מתחיל מהרמה הכי פיזית עד להכי גבוהה, והרמה הכי פיזית היא רמת עולם העשיה , ובעולם העשיה יש שכר ועונש ומקל וגזר. זה הבסיס שלנו כיצורים בעולם הזה. (ומי שהחליט "מה טוב ומה רע" לפי הקבלה זה התורה כמובן). אי אפשר לנתק את הרמה הפיזית מהרמה הרוחנית. בני האדם אינם מלאכים מצד אחד , לכן צריך להתיחס אל כולם ברמה הכי פיזית , רמת המקל והגזר. מהצד השני בני האדם גם אינם רק בהמות, לכן צריך להתיחס אליהם בו זמנית גם ברמה הכי רוחנית כאשר רואים את דבריהם של גדולי העולם , רואים כמה שהם הזהירו מפני מחיקת ה"יראה" הפשוטה הקשורה לשכר ועונש : לדוגמה : רבן יוחנן בן זכאי בשעת פטירתו אמר לתלמידיו : "יהי מורא שמיים עליכם כמורא בשר ודם" (תפחדו מה' כמו שאתם מפחדים מבני אדם !) שאלו אותו תלמידיו - "עד כאן ?" (=זה הכל ?!) ענה להם - הלוואי ! שהרי בשעה שאדם עובר עבירה אומר "שלא יראני אדם !". או מה שאמרו חכמינו "אל תאמין בעצמך עד יום מותך !" והביאו כדוגמה את האדם הכי קדוש ונעלה בדורו (יוחנן כהן גדול) שבסוף ימיו קלקל. הרבה אנשים חושבים שדווקא בגלל שהתורה רוחנית , אז היא צריכה לעסוק בכל מיני ענינים מופשטים , וקשה להם עם זה שכתוב "לא תרצח , לא תנאף , לא תגנוב". התשובה היא שהגילוי של התורה בעולם הפיזי הוא דווקא בדברים הללו. והתורה ירדה דווקא לעולם הפיזי , כדי שהאלוהות תתגלה גם במקום שהוא לכאורה הכי רחוק. האנשים הגדולים יודעים להכיר בערכם של הדברים הפשוטים.
 

ינוקא1

New member
זה היה די ברור. ..

שכר ועונש הוא ההתגלות של התורה ברמה הפיזית , רמת הגוף , רמת העולם הזה. מכיוון שמבחינת לייטמן אין "כלים" ויש רק תנועה כלפי מעלה לכיוון האורות , אז ברור שמבחינתו אין דבר כזה. זו הבעיה בשיטה שלו : "כל באיה לא ישובון ולא ישיגו אורחות חיים" - בשיטה שלו קיימת הפרדה בין פשט לסוד , בין גוף לנשמה - הפרדה שפירושה הוא מוות. לעומת זאת החיים זה החיבור בין הפשט לסוד ובין הגוף לנשמה הוא החיים. בדיוק כפי שהגוף אינו סותר את הנשמה אלא דווקא שניהם יחדיו זה "חיים" , כך שכר ועונש איננו סותר את "הנהגת היחוד" והפנימיות , ורק החיבור של שניהם ביחד זה החיים.
 

אורלנה

New member
יש סתירה במשפט הזה:

1."לפי שלבי הסולם אין שכר ועונש, ושכר הוא כאשר אתה מאמין בהנהגתו של ה' ועונש זה כאשר אתה מרוחק ממנו ולא מבין את השגחתו." זה השכר והעונש, מי שמתקרב לבורא זה שכר ומי שמתרחק זה עונש. ויש הרבה לבושים לשכר והעונש הזה-גלגולים וכו וכו, 2.בגמרא מובא שהבורא על כל טיפה אומר מה יהיה עם אותו אדם, עשיר עני,חכם טיפש, אבל לא צדיק רשע, כי זה מסור לאדם להתייגע. 3.באמת אין בחירה. אבל האדם צריך לחיות כאילו יש בחירה וכך להתנהג. הרב אשלג זצ"ל הביע את הרעיו הזה במשפט: "אם אין אני לי מי לי וכשאני לעצמי מה אני". כלומר : לפני המעשה אדם צריך לומר אני חייב לעשות אחרי המעשה לומר הכל מהבורא יתברך 4.ההולך בדרך האמת ומשתדל לייחד הכל לבורא יתברך משיג לבסוף שאין עוד מלבדו. והבורא טוב ומיטיב והכל בצדק ובחשבון. כמו שכתוב: "אל אמונה ואין עוול" 5.שנזכה.......
 
איזה יופי ,תשובה יפה מובנת ובהירה

סוף כל סוף הבנתי את החיבור של הבעיה הזאת בין היש בחירה או אין בחירה לפי הפסוק:אם אין אני לי מי לי.
 
למעלה