קהיר: שני גדודים מצרים יאבטחו את ציר פילדלפי

קהיר: שני גדודים מצרים יאבטחו את ציר פילדלפי

קהיר: שני גדודים מצרים יאבטחו את ציר פילדלפי
נכתב ע"י: גל ברגר

הפגישה בשארם ביום ג´ תתנהל בשני צירים: פיסגת מובארק-עבדאללה-שרון-אבו מאזן וצוות עבודה מקצועי שיגבש הודעת סיכום משותפת לפיסגה; שר החוץ המצרי לדמשק עם איגרת לאסד; בכיר בקהיר: "זוהי תחילתה של תוכנית מצרית ארוכת טווח להמרת העימות בשלום"

ביום חמישי יחתמו שר החוץ, סילבן שלום, ועמיתו המצרי, אחמד אבו אל-ריט, על מזכר הבנות שיסדיר פריסת שני גדודים מצריים לאורך הגבול עם ישראל. כך אומר בכיר בקהיר לסוכנות הידיעות המצרית הרשמית "המזרח התיכון".

המדובר בפריסה של כ-700 אנשי משמר הגבול המצרי, בעיקר באזור ציר פילדלפי, במקום כוחות שיטור הפרוסים שם כיום. נושא זה סוכם בין ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (במיל.) עמוס גלעד, לבין השר לעניני מודיעין במצרים, הגנרל עומר סולימאן.

[על הדלת המסתובבת ברשות הפלשתינית - מעצרם ושחרורם של שלושה פעילים בחזית הדמוקרטית, ראו קישור].

עוד אמר הבכיר המצרי, כי אם תחול התקדמות בפיסגה המרובעת בשארם א-שייח´ ביום שלישי, תנקוב קהיר בשמו של השגריר המיועד. אחת ההערכות מדברת על מוחמד עוראבי, כיום שגריר מצרים בגרמניה, כמי שעשוי להתמנות לתפקיד. בעבר שימש עוראבי כציר בשגרירות המצרית בתל אביב. גם הירדנים הודיעו לפני יומיים כי חזרת השגריר מותנית בהתקדמות בתהליך השלום. "השגריר לא יחזור בשביל הפרוטוקול אלא כדי למלא תפקיד אפקטיבי במסגרת תהליך השלום", אמר שר החוץ, האני אל-מולקי.

יועצו המיוחד של ראש הממשלה, עו"ד דב ויסגלס, עומד לצאת מחר למצרים להכין את סדר היום של הפיסגה ולסכם את הנקודות שעדיין במחלוקת. הוא ייפגש עם הגנרל עומר סולימאן. מקורות מדיניים מסרו, כי טרם הושג הסכם עם הפלשתינים בעניין שחרור האסירים והעריכו, כי סוגייה זו תסוכם בטרם הפיסגה. כמו כן, העיתון "א-שרק אל-אווסט" מדווח, כי החמאס והג´יהאד האיסלמי דורשים ערבויות אמריקניות למחוייבות ישראלית להודנה [הפסקת אש זמנית].

לפי המצרים, הפיסגה בשארם תתנהל בשני צירים: פיסגה בין ארבעת המנהיגים - מובארק, שרון, אבו מאזן והמלך עבדאללה, ובמקביל, צוות עבודה מקצועי ישראלי-פלשתיני שיגבש את הודעת הסיכום של הפסגה. בכיר בקהיר מסר, כי מבחינת המצרים מדובר ביריית הפתיחה של "התוכנית המצרית ארוכת הטווח להמרת מסלול העימות וההתנגשות במסלול השלום וההבנות". זאת מתוך ראייה ש"מצרים צריכה ליטול לידיה את האחריות ההיסטורית שלה - העמקת תרבות השלום", בהיותה "מפתח לפתרון באזור". זו גם הסיבה, לפי הגורם, שמובארק דחה את הצעת שרון לקיים פגישת הכנה בירושלים בינו לבין אבו מאזן ולדחות את הפיסגה ביומיים. "הפיסגה היא אזורית, לא דו-צדדית".

לא בכדי ייצא מחר לסוריה שר החוץ המצרי, אחמד אבו אל-ריט, להעביר איגרת ממובארק לאסד. מקורות בקהיר מסרו לעיתון "אל-ווטן" הסעודי, כי המטרה היא לקבל את הסכמת דמשק לחידוש התיווך המצרי במו"מ בין ישראל לסוריה. לפי אחד הדיווחים, בימים הקרובים צפויה גם פיסגה בין אסד למובארק. בהמשך החודש, בין ה-14 ל-19 בפברואר, מתוכננים אבו אל-ריט ועומר סולימאן לצאת לביקור בוושינגטון ולהיפגש עם סגן הנשיא, דיק צ´ייני, ומזכירת המדינה, קונדוליסה רייס, שלא תשתתף בפיסגה בשארם. השניים גם ייפגשו עם ראשי ועדות בקונגרס ובסנאט ועם ראשי הקהילה היהודית בארה"ב.

ההתפתחויות ברשות הפלשתינית: על-אף שלא תשתתף בפיסגה, תגיע רייס לביקור בישראל וברשות. ביום שני צפויה פגישה בינה לבין יו"ר הרשות, אבו מאזן, ובכירים בהנהגה הפלשתינית.

ביום א´ מגיעה לשטחים משלחת ביטחונית מצרית בראשות שני עוזריו של עומר סולימאן - מוסטפא בחירי ומוחמד איברהים. המשלחת תישאר כאן במשך עשרה ימים במטרה לאכוף את "הרגיעה הביטחונית". בינתיים, ח´אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס, אמר בראיון לטלוויזיה המצרית, כי להערכתו הדיאלוג עם הפלגים הפלשתיניים בקהיר יתחדש בסוף החודש או בתחילת החודש הבא.

עודכן ב- 05/02/2005 19:33:00
 
למעלה