מתחיל לחשוב על עולם מערכה למו"ד 5

golan2072

New member
מתחיל לחשוב על עולם מערכה למו"ד 5

והעולם הזה הוא אולי תחליף למה שאהבתי ב"מרוצללים" בלי הקטעים המעצבנים של "מרוצללים". הרעיון הוא כזה: מערכה בעיר גדולה מאוד, ומפותחת יחסית מבחינה טכנולוגית, ברמת הסטימפאנק. העיר נשלטת בידי נסיך, אך יש בה בתי אצולה מרובים מאוד, ולבתי האצולה יש זכויות-יתר שהנסיך לא הצליח להפקיע מהם, כולל הזכות להחזיק בנשק ובמשמר פרטי משלהם (שבמקרה של בתי אצולה גדולים, גובל בצבא פרטי קטן). בנוסף לכך, בעשורים האחרונים העיר עברה תיעוש, מה שהעשיר מאוד כמה מהסוחרים בעיר, שחלקם פשוט קנו לעצמם תארי אצולה - האצילים הותיקים מעקמים על זה את האף, אבל מה לעשות, הרבה מהאצילים בחובות, ותעשיין או בנקאי שהתעשר יכול פשוט לעקוף אותם בסיבוב מבחינת כוח ומותרות. חלק מהייצור בעיר עדייין נשלט בידי גילדות, שהחשובה בהן היא גילדת המוכנאים, שיש לה מונופול חלקי על פיתוח מכונות קיטור וגלגלי-שיניים, משעונים ועד לגלמי מתכת, שמעניקים לעיר את כוחה אל מול ערים מתחרות. כמה מהתעשיינים קוראים תגר על מערכת הגילדות המיושנת, אך כמה מהגילדות עדיין חזקות מאוד.

בעיר יש שתי דתות - הדת הישנה, הפגאנית, שסגדה לטבע הפראי, והדת החדשה (שתפסה שליטה לפני כמה מאות שנים), הסוגדת לרב-הנפחים, אל הציביליזאציה והמלאכה. מעמדה של הדת הישנה נמוך ואילו הדת החדשה בעלת עוצמה רבה, ולעיתים אף רודפת את הפגאנים בני הדת הישנה. הרבה מהפיתוח הטכנולוגי מקורו במנזרים של הדת החדשה, שכן מלאכת-מחשבת היא אקט פולחני בדת זו, והנזיר עשוי לשבת שעות על גבי שעות כשהוא בונה גלגלי שיניים או לעמוד שעות כשהוא מחשל פלדה. באופן כללי, הדת הישנה היא תוהנית והחדשה היא סדרית, והקונפליקט בעולם הזה הוא בין תוהו (וקסם וטבע פראי) לבין סדר (וציביליזאציה טכנולוגית); טוב מול רע זהו קונפליקט משני בהרבה. כוהני הדת הישנה הם דרואידם, כוהני הדת החדשה הם כוהנים ופלאדינים.

העיר היא אנושית מקורה ורוב אוכלוסייתה אנושית. ישנם, עם זאת, כמה גזעים אחרים בעיר. הנפוצים ביותר הם החליפאים - תינוקות של אלפים שהושמו בעריסותיהם של תינוקות-אנוש שנגנבו ביד בני-הפיה. גזע ה"אלף" בספר השחקן מתאר בעולם זה את החליפאי - למעשה בן-פיה שגודל בידי בני אדם. אלף "אמיתי" הוא יצור של תוהו וקסם, כמעט בן-אלמוות, שחי ביערות ומבלה את זמנו בשירה, ריקודים ועיסוקי פולחן וכישוף שונים; השחקנים לא משחקים אלף "אמיתי" אלא צאצא שלו שהושאר בעריסת בני-אנוש כאשר האלף גנב תינוק אנושי. באופן כללי מעמדם של החליפאים בעיר נמוך, ויש להם מוניטין מפוקפק, וכן הדת החדשה לא מאוד אוהבת אותם (אם כי על פי רוב הם לא נרדפים - לפעמים כן). גם זוטונים וננסים הם חליפאים - צאצאים של פיות אחרות שהושמו בעריסות-אנוש. באופן כללי, בחברה "מהוגנת" יעקמו את האף על אלפים, זוטונים וננסים כי יש בהם משהו "לא טבעי". הם נפוצים במשכנות-העוני. גמדים, לעומת זאת, הם גזע גווע, שבזמנו שלט באימפריה אדירה מתחת להרים, אבל כיום כמעט כל עריו הנפלאות נכבשו בידי פלצויות למיניהן ומעט הגמדים מסתגרים במאחזים שנותרו, וכן ברובע הגמדי הקטן, אך היפהפה, בעיר. לגמדים יש מעמד טוב יחסית בעיר, בייחוד כי הדת החדשה מקורה בגמדים. אורקים, לעומת זאת (בעולם זה גזע "חצי האורק" הוא אורק של ממש) הם דמוייי-אנוש פראיים מהספר, שנחשבים לברברים, אך עקב כוחם הפיז העדיף ומהירות ההתרבות שלהם מצאו עצמם עובדים בעיר כפועלים פשוטים בשכר-רעב, והם נפוצים יחסית במשכנות העוני. זדים הם הכלאה של אדם עם "שדים" (אלילים זוטרים של הדת הישנה); בכמה בתי אצולה יש היסטוריה של כל מיני בריתות עם יצורים "מהעולם שמעבר". זה לרוב סוד שמנסים להסתירו, אבל יש בתי אצולה שבהם כולם זדים. הדת החדשה שונאת את זה, אבל כל עוד משפחתו של הזד חזקה, אין לכמרים הרבה מה לעשות נגדה. לבסוף, דמי-דרקון הם סוחרים אקזוטים מארץ-הדרקון שמעבר לים; הם מצויים בעיקר ברובע הנמל, וזוכים להילה אקזוטית-משהו, אך בעיר הם נחשבים לזרים.

מכשפים (הכוונה במונח זה כל מטילי הקסם הארקאני) משתייכים בעיקר לשני זרמים - המסדרים היסודניים, שלהם נטייה אקדמית ופילוסופית והתמחות ביסוד קלאסי אחד, ובעלי-האוב, האסורים על פי חוק אך הנפוצים יחסית, שעוסקים בקסמי תאובה. ישנם כמובן גם מכשפים עצמאים, ובפרט בעולם התחתון.

אז מה עושים במערכה? מזימות, פשע ותככים. בית אצולה מול בית אצולה, הדת החדשה מול הישנה, גילדה נגד תעשייין או גילדה, תעשיין נגד תעשיין או בית אצולה או גילדה, פשע מאורגן, חתרנים ומהפכנים נגד הסדר החברתי הישן וכן הלאה. זה מתאים במיוחד לדמויות נכלוליות המוכנות לעבוד עבור המרבה במחיר, אבל כמובן שיש אפשרות למשמר העיר (החלש והמושחת) כבסיס למערכה, או RETAINERS של בית אצולה, או חתרנים ומהפכנים באגודה סודית או אף חבורה של כוהני דת ופלאדינים.

מקורות השראה:
אירופה בראשית העת החדשה ובתחילת המהפכה התעשייתית
נצרות VS פגאנים הרבה לפני העת החדשה
מיתולוגיה צפון-אירופית (בייחוד לגבי אלפים, פיות וגמדים)
משחק המחשב Thief: Dark Project
משחק המחשב Arcanum
מרוצללים
 

golan2072

New member
ניואנסים חברתיים

נקודה חשובה היא שבמערכה הזו, לניואנסים חברתיים יש חשיבות רבה יותר מאשר במערכה הממוצעת של מו"ד. ההרפתקאות כאן הן בעיר, אמנם יש גם מבוכים (קטקומבות, בתים רדופי-רוחות, ביוב וכו'), אבל הרבה מהאתגרים איתם יתמודדו השחקנים יהיו בסביבה עירונית.
&nbsp
באופן גס אפשר לחלק סיטואציות חברתיות במערכה זו לשני סוגים כלליים: חברה מהוגנת ומשכנות-העוני. החברה המהוגנת, ששיאה באצילים אך משתייכים לה גם סוחרים, אנשי-גילדה, בעלי-מלאכה ותעשיינים אמידים ועשירים, נוטה להיות סנובית מאוד. האצילים "מדם ישן" הם הסנובים הגדולים מכולם, והם רואים את הסוחר ובעל-המפעל, גם אם אלו מאפילים עליהם בממונם, כנחותים מהם (כי אבות-אבותיהם של אותם בורגנים היו איכרים או בעלי-מלאכה בעיר, ולא מזרע אצולה). בקרב אצילים, מי שאינו בן-אנוש או זד (או, במקרים מסוימים, אלף או דם-דרקון) יזכה לעיקום אף משמעותי, והאציל הממוצע יראה בפשוטי-עם, ובפרט כאלו שאין להם כסף, משרתים שלו במקרה הטוב ואבק-אדם במקרה הרע. כדי להתרועע בחופשיות עם אצילים, צריך להיות אציל, או לדעת איך להתחזות לאחד כזה; עם זאת, כמובן, הרבה פעמים אצילים, ובפרט אלו השקועים בחובות (דבר נפוץ - חיי האציל יקרים ובשנים האחרונות ההכנסה מאחוזות בכפר הולכת ויורדת ביחס לתעשייה), יפנו לפשוטי-עם בכדי שיבצעו עבורם משימות אלו ואחרות, ולפעמים ייאלצו לשלם על משימות אלו בכל מיני חפצים שעברו בירושה (לפעמים קוסמים), לפחות אלו שעוד לא נתנו למשכון. בורגנים (סוחרים, תעשינים, בעלי מלאכה אמידים, חברי-גילדות) הם לרוב גמישים יותר, ובפרט כאשר משולב בדבר כסף (אלו הם אנשים עם חוש עסקי חריף), אך עדיין הם יעקמו את האף לגבי מי שלא נראה שייך לחברה הגבוהה (זו הסיבה שלחבורה כדאי למנות דמות שתשמש לה "פנים" - עדיף אציל או מישהו שיודע היטב להתנהל בחברה מהוגנת).
&nbsp
לא נהוג להסתובב עם נשק גלוי, שלא לדבר עם שריון, בחברה מהוגנת. היוצאים מן הכלל הם האצילים (אצילים פרופר - עם תואר אצולה), שלהם יש זכות לשאת נשק ולהחזיק שומרים חמושים בפומבי ואף כשהם באים להתארח אצל אציל אחר. לגבי השומרים, כל עוד מספרם לא גדול מידי, מותר להם לשאת כל נשק או שריון שהוא. לגבי האציל עצמו, מקובל לשאת שריון קל יחסית (הכי נפוץ הוא שריון-חזה מעוטר) ונשק קל יחסית (סיף, חרב ארוכה וכו'). שריון כבד במיוחד, או נשק מאסיבי, יהפכו את האציל לבדיחה מהלכת בחברה הגבוהה (לא באים לנשף לבושים בשריוןלוחות מלא וחמושים בגרזן דו-ידני אלא אם כן מדובר בנשף תחפושות בניחוח רטרו). מצד שני, החוק והנוהג אוסרים בכל תוקף לפרק אציל, או את שומריו, מנשקם, דבר שמהווה עלבון בל-יתואר. גם לכוהנים מוסמכים של הדת החדשה (כולל פלדינים) יש זכות מקודשת לשאת בנשק (פטיש דו-ידני על פי רוב, או מטה) וללבוש שריון, אם כי עדיין, נשק ושריון כבדים בחברה מהוגנת, כשהם לא נישאים בידי שומריו של אציל, אינם מנומסים.
&nbsp
במשכנות-העוני, באופן כללי דברים פשוטים יותר. כל עוד הדמויות מגיעות להבנה עם הכנופיה המקומית (לרוב מעורב בדבר תשלום כספי של דמי-שתיקה לכנופיה), יעזבו אותן בשקט, ולא משנה אם יש שם כל מיני דמויי-אדם, או אם החבורה חמושה מכף-רגל-ועד-ראש. לרוב האנשים במשכנות-העוני פשוט לא אכפת. מצד שני, אציל או כל אדם הנראה עשיר שמסתובב בשכונה ענייה בולט בשטח כמו מגדלור ומזמין צרות (כי המקומים מריחים כסף וינסו להשיג אותו - כיוס, שוד, סחיטה, עסקאות מפוקפקות וכו'), ואדם חמוש-היטב שאינו מוכר בשכונה שמסתובב בה גם כן מזמין צרות (אלא אם כן הגיע להסכמה עם הכנופיה). רוב האנשים במשכנות-העוני, כשהם נתקלים באלימות (למשל, בקרב בין שתי כנופיות), פשוט מסתכלים לצד השני, ומשמר-העיר כמעט ואינו מעז לחדור לליבן של שכונות אלו.
&nbsp
התגנבות, דיפלומטיה, מרמה, זיוף, תחפושות - כל אלו חשובים מאוד במערכה זו. חשובים לפחות כמו חרבות דו-ידניות ושריון לוחות מלא.
 
מפשילה שרוולים - יאללה בלגן!

אהבתי מאוד את הפיכת העולם של מירוצללים לעולם מבוסס מו"ד 5, אני פחות מתלהבת מהפירוק של הגזעים ( המשמעות היחידה של גזע הפכה להיות גזע - ללא כל הוואג'ראס התרבותי מסביב ) וההכנסה כמעט בכוח של הגזעים המישניים של מוד ( חצי דרקון,שד ואורק ).

1. מהיכן הדמויות מגיעות ? האם הן גדלו בתוך העם עם קשרים ( משפחה, כנופייה, כנפייה?) האם הן מגיעות מבחוץ?

2. מה ההקשרים של העולם לבחוץ לעיר? מי עוד מושך בחוטים בעיר ? האם לסוחרי המתכות מההרים אין אמירה? מהיכן מגיע הקיטור או הפחם שעליו מתבסס הסטיםפאנק? האם אנשי הקשר הם בית אצולה בתוך העיר? שניים יותר מזה ? או בכלל גוף אחר? כנ"ל לגבי האוכל, והנשק.

3. מה ההבדלים בין המקומות? אתה מדבר על חברה מהוגנת ועל משכנות העוני כעל שני מקומות שונים, אבל גם בתוכם יש מקומות שונים - מי מחזיק את הכוח במקדשים השונים? ומה המנהגים שם? בבאזר הגדול של העיר? בפונדק שבו הדמויות מתארחות? במכלאת החיות/מגרש החנייה של הסוחרים שמגיעים מרחוק?

זה מיועד להיות שאלות מכוונות - לא שאלות שאתה צריך לענות עליהן עכשיו, אלא שאלות שהשה"מ צריך לדעת לפני שהוא מתחיל להריץ משחק...
 

golan2072

New member
לגבי הגזעים

במקור הרעיון היה שיהיו רק גמדים (תת-מין שונה של הומו ספיאנס, עם תרבות משלהם שהיא די טכנולוגית) וחליפאים ("אלפים" שגודלו ביד בני-תמותה והם קצת OUTSIDERS) ושהעולם יהיה אנושי יותר; מי שלא אנושי יהיה קצת משונה בעיני בני אנוש. אבל מצד שני גזעים אקזוטים יותר מוסיפים לכיף המרוצללים של זה. למשל במרוצללים יש גם אורקים וטרולים בנוסף לגמדים ולאלפים (ואפשר לשחק גם גועל או ערפד או משנה-צורה עם ספרי ההרחבה של כמה ממהדורות
). מצד שלישי יש גזעים מגניבים במו"ד 5 וחבל לוותר עליהם. אבל ייתכן שאתפשר על גמדים, חליפאים ואורקים [אורקים מוסיפים המון לאווירת המרוצללים של זה] ואולי גם לטאישים (או דמי-דרקון) אקזוטים מיבשת אחרת (קצת כמו השבט המוזר של לטאישים שפוגשים ב-ARCANUM).
&nbsp
לחליפאים יש תרבות אלפית - אבל הם לא סופגים אותה מההתחלה כי הם מגודלים ביד בני-אנוש. מי שרוצה - יכול ללכת להתחבר למורשת האלפית שלו, שהיא תוהנית. מי שרוצה - יכול להתכחש אליה ולהיות סדרי. זה יכול להיות טריגר להרפתקאות - החליפאי הולך ליערות שמסביב לעיר ו\או למערות שמתחת לעיר ללמוד עוד על מוצאו ותרבותו.
 

golan2072

New member
לגבי הכלכלה...

באופן כללי, התיעוש החליש מאוד את כוחה של האצולה הכפרית, שסובבת את העיר. בעבר, לפני התיעוש, אפשר היה לחיות טוב מלהיות אציל כפרי בעל אדמות. כיום יש הרבה יותר מוצרים בשוק, מה גם ששיפורים בטכנולוגיית היצור הפחיתו את הרווחים מתבואה (קל הרבה יותר לייצר תבואה בזכות מיכון מסוים ודשן משופר). אז מה שהאצילים בכפר עשו, לפחות אלו שיש שכל בקודקודם, היה לגדר את האדמות, לסלק את רוב האיכרים, ולגדל כבשים לצמר, שזה עסק רווחי יותר. אבל עדייין רווחי פחות מתעשייה. כיום יש כמה בעלי אדמות גדולים מסביב לעיר שמגדלים את התבואה, הבשר ושאר המזון, וכמה שמגדלים כבשים לצמר (בשר זה תוצר-לוואי). אציל כפרי מצליח יעבור לגור בעיר (יש שם הרבה יותר מה לעשות והרבה יותר מותרות ונוחיות), וישאיר מנהל-משק באחוזה הכפרית, אליה האציל יחזור אולי מידי פעם לחופשות.
&nbsp
בעלי מכרות המתכת, הפחם וכו' בהרים גרים, רובם ככולם, בעיר; יש שם הרבה יותר מותרות. הם ממנים מנהל למכרה שנמצא בו, ובאים לשם מידי פעם. אבל למה לגור בהר נידח כאשר יש עיר עשירה ומלאה בכל טוב למי שיש לו כסף?
&nbsp
באופן כללי, המעמד השליט יושב בחלקים העשירים של העיר. מי שגר בכפר מקרב האליטה אלו הם האצילים הזוטרים יותר, והמוצלחים פחות, ו\או שמרנים למיניהם. לרוב האצולה מחזיקה בית בכפר ובית בעיר ושוהה בעיקר בעיר.
&nbsp
יש אכן עיירות מפעל ועירות מכרה מחוץ לעיר הגדולה; לא תמיד הבעלים הראשי גר שם, אבל בהרבה מקרים יש חברה שמנהלת את העיירה, ואף נהנית ממונופול על כל דבר שם, כולל על המכולת, וגובה מחירים מופקעים מהפועלים\הכורים.
&nbsp
רוב הנשק מיוצר בעיר עצמה, או בעיירות המפל שסביבה.
&nbsp
באופן כללי, כאמור, התיעוש מביא לעיור ולריכוז הכוח הכלכלי והפוליטי בעיר.
 
ז"א,אם אני מבינה נכון.

(עדיין ) אין מונופול על גידול מזון, מכל סוג שהוא מצד אחד, ומצד שני, כל בית אצולה מחזיק כמה "אצילי כפריים" בכדי לשמור על האינטרסים שלו באיזורים האלו ( או מצד שני, מקום טוב לברוח אליו משאון העיר או להעלים איש חולה/ילד לא רצוי) - האם אני טועה?

אני גם מבינה שהעיר היא די... אני לא מכירה את המונח המקצועי עבורה, די מספקת את צרכי עצמה, ז"א, יש לך אולי כמה מוצרים אקזוטיים שמיובאים מבחוץ, אבל ללא אותם מוצרים אקזוטים לעיר אין צורך בשום דבר ( ואני מדגישה את זה, שום דבר שמגיע אליה מבחוץ - לא מזון, לא ביגוד, לא מתכות ולא מקור אנרגיה זמין ( פחם? נפט? יסודוני אש קטנים וחמודים?), אז השאלה היא מה העיר מקבל מבחוץ מלבד מוצרי צריכה לאצילים ולעשירים שמעוניינים להשוויץ בעושרהם, עד כמה אני טועה מבחינת שני הדברים האלו?
 

golan2072

New member
אני מתלבט לגבי מידת האוטרקיות של העיר

מצד אחד, זו עיר מדינה שיחסית מספקת את צרכיה, אבל, מצד שני, סחר משמעותי הוא מענייין משחקית, וגם ריאליסטי. מה גם שלא בטוח שכל המתכות השונות קייימות בסמוך לעיר, רק ברזל ובדיל, ומחצבי פחם. ייתכן שנחושת, זהב,כסף ומתכות שונות אחרות מיובאות אף הן, וייתכן שגם מוצרי נפט ומוצרים חקלאיים מסוימים.
&nbsp
ויש כמובן סחר (עם ערים אחרות) בתבלינים, בעשבים שונים, במלח, בתה, במשי - דברים שיש להם ביקוש אדיר בעיר. העיר מייצאת טכנולוגיה ומייבאת מוצרים אלו.
&nbsp
בית אצולה יכול לשלוח לכפר אנשים שאינם מעונינים בשהותם בעיר, אך על פי רוב האנשים שנשלחים לשם הם מנהלי-משק שכירים למיניהם (והאציל עצמו בחופשות).
 
עוד משהו שלא חשבתי עליו.

( אבל זה דורש הרחבה של העולם) היא שדברים אחרים מאלצים אוניות משא לעגון שם - העובדה שזה מקום נייטרלי, או לחלופין, מקום שמאפשר עגינה של אוניות משא כבדות ומאפשר להם לנוח ולהצטייד מחדש באספקה יהפוך את העיר למרכז סחר גם אם לעיר עצמה אין צורך מיוחד במשהו מבחוץ ( כמובן, שאם אפשר להחליף גם מוצרים זה לא יזיק, אבל לא יאלץ אותך כשה"ם לחשוב מה חסר לעיר...).

רציתי לכתוב עוד משהו על אצילי כפר ואצילי עיר, אבל אני לא זוכרת מה בדיוק...
 
למעלה