מה משותף בין חומריו האפלים לנוצרות?

Huldra

New member
מה משותף בין חומריו האפלים לנוצרות?

הגנוסיס (גנוסטיקה) הם זרמים חתרניים בנוצרות. לפי התפיסה שלהם אלוהים הוא השטן, אני מצוטטת מויקיפדיה: "באמונה הגנוסטית, השטן - הדמיורגוס - הוא למעשה ה' אלוהי היהדות, שברא את העולם הזה. הוא האל שנוצר בבריאת עולם הספירות (קרוי גם 'ילדבאות' או 'יהווה-צבאות'), ומשום שהוא חושב שהוא האחד והיחיד ואין עוד מלבדו הוא קרוי גם סמאל - האל הסומא שאינו רואה את סופיה (חוכמה) ואת האינסוף שבראו אותו (כתבי הדת הגנוסטית מצויים בספריית נאג' חמאדי), ומאוחר יותר גם נקרא שטנאל. הסיומת "אל" מעידה על כוחו העליון של השטן. בניגוד ליהדות בה השטן מופיע בדרך כלל כמלאך שסר למרותו של אלוהים, בברית החדשה השטן מופיע כרשע ושד המורד באל ובאנושות, ומנהל נגדו מלחמה על נפשות בני האדם ועל שליטה בעולם. בותיקן היה נהוג תפקיד בשם "פרקליט השטן", ותפקידו היה לטעון נגד קאנוניזציה, על ידי הצגת חסרונותיו ושגיאותיו של המועמד לקדושה." התיאור של האל הוא האל : "נוצר בבריאת עולם הספירות (קרוי גם 'ילדבאות' או 'יהווה-צבאות'), ומשום שהוא חושב שהוא האחד והיחיד ואין עוד מלבדו הוא קרוי גם סמאל - האל הסומא שאינו רואה את סופיה (חוכמה) ואת האינסוף שבראו אותו" התיאור הזה מזכיר לי מאוד את תיאור האל של פולמן.
 
הציטוט נראה מתאים אבל

צריך לזכור שזה לא שהגנוסטיקה זו תורה אחת מסודרת. היו כמה זרמים כאלה שהחזיקו כל אחד ב"תורה סודית". בין היתר היו זרמים שהבחינו בין האל של הברית הישנה וזה של הברית החדשה וראו אותם כשני אלים שונים (בניגוד לזרם המרכזי בנצרות שראה את האב והבן כשתי פרסונות שונות של אותו אל). צריך לזכור גם שה"סמכות" אצל פולמן היא לא אל, אפילו לא האל-הבורא (דמיורגוס) הנחות של הגנוסיס. הוא מלאך שלא ברא כלום אלא פשוט היה ראשון. בכל מקרה לא כדאי לבנות יותר מדי על ציטוט אחד שאני לא יודע באיזה הקשר הוא מגיע ומאיפה בדיוק (ולומר שיש ספרים בספרייה כלשהי לא ממש עוזר לי גם אם היתה לי גישה לשם אלא אם נאמר מאיפה בדיוק הציטוט) ואני גם תוהה למה כשכותבים על ייצוג השטן בנצרות מביאים תיאור על פי הגנוסיס - שזו עמדה שנחשבת מינות ולא תפיסות שמתאימות יותר לזרם המרכזי. בכל מקרה השטן בנצרות הוא מלאך מורד שהובס על-ידי האל והופל לשאול.
 

DHallow

New member
מסכימה

קשה לי למצוא בחומריו האפלים השראה שמקורה בגנוסיס. אני לא חושבת שהשטן רלוונטי בכלל אצל פולמן, ובזה הוא דווקא קצת דומה ליהדות ופחות לנצרות. כולם מלאכים, גם המורדים, גם הרעים וגם בעלי שיגעון הגדלות. אין מלאך שסרח ובא לשבש סדרי עולם ולמרוד באל הבורא. יש פוליטיקה שמיימית, לא יותר. כמו באיוב.
 
למעלה