תחנת גן החיות נפתחה עם שדרוג המסילה ב-2005. לפני כן היא לא הייתה קיימת.
בשורה התחתונה - אין שום דבר כלכלי שאפשר לעשות עם המסילה הזו.
רכבת ישראל מתעבת אותה, ואני אומר זאת כנוסע קבוע לשעבר בקו. מאז פתיחתה המחודשת ב-2005 היא ישבה כעצם בגרון של הנהלת הרכבת. המסילה תמיד העצימה איחורים (בגלל המסילה הבודדת ותזמוני מפגשי הרכבות, בעיקר בשנים הראשונות) וההנהלה בתמורה תמיד ניסתה לשנמך את השירות. הרכבות המודרניות לא מותאמות לרדיוסים של המסילה, ואפילו חוגוני ה-IC3 נפגעו כתוצאה מהנסיעה בקו - ואף אחד לא מייצר חלקי חילוף למערכים הללו. לרכבת ישראל אין שום כוונה לרכוש רכבות חדשות שיוכלו לנסוע בתוואי המפותל, כך שהשימוש ייפסק באופן חד משמעי עם הוצאת ה-IC3 משירות.
יש שני יתרונות לשימוש ברכבת הזו, הראשון הוא מגרש החניה החינמי הצמוד לתחנת מלחה, השני הוא הנוף. שניהם לא ממש מספקים בתחרות מול הקו החדש. את יתרון הנוף מאזנת התחבורה הציבורית הלא מספקת שעומדת לרשות המבקרים שמגיעים לתחנה.
אז מה נשאר?
- רכבת קלה לטובת תושבי בית שמש? התדירות שלה תהייה בלתי מספקת עבורם. למעשה, ידוע לי על תושבת בית שמש שעבדה בפארק הטכנולוגי הסמוך - והעדיפה להשתמש באוטובוסים בגלל שהרכבת לא יוצאת בשעות המתאימות לה. התחבורה הציבורית לא מאפשרת להגיע הרבה יותר רחוק מזה.
- מסוף מטענים? נראה לי יקר לעומת הביקוש שבעצם לא קיים. לא יודע עד כמה שליחת אשפה לנגב באמצעות הרכבת משתלמת ומצדיקה הקמת מסוף, ואני גם לא רואה מישהו מסכים להקים באזור מסוף לאשפה.
- רכבת קיטור? אשרי המאמין שיקום גורם פרטי שישקיע סכומים כאלו במיזם תיירותי פילנתרופי (כי הוא לעולם לא יחזיר את ההשקעה), וגם יצליח לצלוח התנגדויות על רקע של זיהום אוויר מצד תושבי האזור.
דרוש ראש יצירתי כדי למנף את המסילה הזו, אבל הדבר אפשרי.
בכל זאת, הושקעו מכספי הציבור כמה מיליארדים על שידרוג המסילה והתחנות ונראה לי לא סביר בעליל שאחרי 16 שנה של פעילות יזרקו את הכל לפח ויתנו למסילה ולמתקני הרכבת להתפורר.
עוד בשנים הראשונות לאחר שידרוג הקו כבר דובר על החלופות איתו ביום שאחרי (שכן, אז הקו המהיר לירושלים היה בשיא הבניה והיה ברור לכולם שמדובר במצב זמני), בין הרעיונות שהוצעו היה באמת הסבת המסילה לרכבות משא, גם דובר על הפיכת מסילת סוקר בעיקר לקו פרברי מבית שמש והסביבה. קו תיירותי בקטרי קיטור הוא הברקה של השנים האחרונות בלבד. ואני אמר: למה לא לאמץ את כולם?
אני כן חושב שיש הצדקה כלכלית לפינוי רכבות משא מירושלים. עם כל הכבוד לכביש 1 המשודרג, הרבה פעמים יש בו עומסי תנועה, ועוד לא דיברתי על תאונות שעוצרות את כל התנועה בו לשעות ארוכות. מה גם, שעל רכבת אחת אפשר להעמיס כמות ששווה כמה עשרות משאיות. רכבות זבל לרמת חובב? למה לא. ועוד.
שימוש המסילה לרכבות משא לא סותר בגרם אחד כל שימוש אחר שלה לנוסעים. בלילה למשא וביום לנוסעים. כמובן שהתפקיד שלה כמסילה בינעירונית מירושלים לתל אביב הסתיים עם פתיחת תחנת נבון, אבל בהחלט יש מקום להפעיל בקו הזה רכבות פרבריות מדרום ירושלים לבית שמש והסביבה, אולי אפילו עד לרמלה ולוד. למה כל נסיעה לירושלים חייבת לעבור בכניסה הצפון מערבית שלה בתחנה המרכזית? זה סתם מאריך את הדרך עבור אנשים שצרכים להגיע אל אזורים אחרים בעיר.
כמובן שהפעלת רכבת פרברית בקו הזה תצריך את הגברת התדירות של הנסיעות ללפחות שלוש פעמים בשעה בשעות העומס. עם כל הכבוד, יש בעולם קווים מקומיים רבים שדומים בצורתם למסילת בית שמש- ירושלים, ויש ציוד נייד שיכול לעבוד בהם. החלופה של רכבת קלה על המסילה יכול להיות אפשרי, אך יש לבנות תחנות נוספות ולהכניס אותו אל תוך העיר בית שמש. אפשרות אחרת היא רכשה של קרונות רכבת כבדה, אבל כאלה שמתאימים יותר בצורתם לפיתולים של הקו ומשמשים קווים פרבריים ובינעירוניים. יש לא מעט רכבות כאלה בעולם לרבות קרונועים.
ואם כבר להפעיל רכבות בקו, אז אפשר לקיים מיזם של רכבת ישראל ולרכוש קטר קיטור וקרונות ישנים (אולי להשאיל כמה ממוזיאון הרכבת) ולצור קו תיירותי שיפעל בין בית שמש לירושלים (ייתכן שאפילו מלוד). אני מסכים שתחנת הרכבת במלחה היא מודרנית מדיי בשביל שתהווה נקודת יציאה של רכבת קיטור ויש יותר מקום לתחנת גן החיות התנכ"י, אבל זה לא סוף העולם. יש לציין שקו תיירותי מסוג זה צריך לכלול בתוכו עצירות גם בתחנות ההיסטוריות בנחל שורק לרבות בתיר ובר גיורא. יש הרבה מקום ליצור תוכן והדרכה לסיור רכבתי היסטורי ויש הרבה מה לעשות עם זה.
כמובן שקו תיירותי בלבד הוא לא כלכלי, ולכן יהיה מדובר במשהו צדדי ולא בשימוש העיקרי של המסילה. קו מסוג זה לא יפעל מן הסתם מדי יום, אלא בימים מיוחדים כמו חול המועד, יום העצמאות, החופש הגדול ואלי גם בכל יום שישי ראשון של חודש לועזי. למה בכל זאת יש הצדקה להפעיל קו כזה? כי בכל זאת יש כאן מקום לתת ביטוי למורשת של הרכבות בארץ, כמו שנעשה בכל מדינה מתוקנת בעולם.
בשורה התחתונה יש המון אפשרויות מה לעשות עם המסילה הטורקית לירושלים ויהיה חבל לראות אותה ואת המתקנים שעליה פשוט מתפוררים בשיממון. זה גם יהיה פשע ושחיתות לעשות דבר כזה לאחר שהושקע במיזם המון כסף ומשאבים. כמו כן, אני די בטוח שללא משבר הקורונה בשנה שעברה, אז הופסקה תנועת רכבות הנוסעים בכל הארץ למשך שלושה חודשים, הקו עדיין היה ממשיך לפעול במתכונתו הקיימת. לא בגלל שזה היה מוצדק מדי, אלא בגלל שאף אחד ברכבת לא היה מפסיק את הקיים. הקורונה הייתה זריקת מרץ לסגירת הקו אבל גם הזדמנות לחישוב מסלול מחדש לגבי עתידו.