מהי "מציאת חן" בעבודת השם?

מהי "מציאת חן" בעבודת השם?

בס"ד

הרב"ש זצוק"ל אמר בשם אביו הקדוש בעל הסולם זי"ע
"חן" היא עבודה ללא הרגשה של טעם וריח בעבודת השם.
היינו, שהאדם רוצה למצוא חן בעיני השם. כלומר, שהאדם רוצה
לעבוד "לא לשמה" בענייני הקדושה, שע"י זה יכול האדם לבקש
בהזדמנות של "לא לשמה" את ה"לשמה",
משום שהיא הקרובה ביותר
ל"לשמה" וההבדל דק ביותר.

שאלה: נמצא מהכתוב לעיל, במה מזכה הקב"ה את האדם לראות ולגלות
את ההבדל בין "לשמה" ל"לא לשמה" בעבודה, שהרי הוא הבדל דק מאוד?
 

Mr Adam

New member
מדביר רב''ש

"דענין לשמה, בכדי שהאדם יזכה לשמה, הוא צריך לאתערותא דלעילא כי זהו הארה ממרום, ואין זה בשכל האנושי להבין, אלא מי שהוא טועם הוא יודע ועל זה נאמר "טעמו וראו כי טוב ה'".
ומשום זה צריך האדם, בזמן קבלת עול מלכות שמים, שיהיה על תכלית השלימות, היינו כולו להשפיע ולא לקבל כלום. ואם האדם רואה שאין האברים מסכימים לדיעה זו, אין לו עצה אחרת אלא תפילה, שישפוך שיחו לה', שיעזור לו שגופו יסכים לשעבד את עצמו להקב"ה.
ואל תאמר, אם בחינת לשמה הוא מתנה מלמעלה, אם כן מה מועיל את התגברותו ועבודתו, וכל הסגולות והתיקונים שהוא עושה בכדי לבוא לשמה, אם זה תלוי ביד ה'. ועל זה תירצו חז"ל ואמרו, אי אתה בן חורין לפטור ממנה, אלא על האדם מוטל לתת את האתערותא דלתתא, וזהו בחינת תפילה. אבל אי אפשר שיהיה תפילה אמיתית, אם לא יודע מקודם, שבלי תפילה אי אפשר להשיגה. לכן, ע"י המעשים והסגולות שהוא עושה בכדי לזכות לשמה, מתרקם אצלו כלים מתוקנים, שירצו לקבל את 'הלשמה'. ואז לאחר כל המעשים והסגולות, אז הוא יכול לתת תפילה אמיתית, משום שראה שכל המעשים שלו לא הועילו לו כלום. ורק אז הוא יכול לתת תפילה אמיתית, מעומקא דליבא, ואז הקב"ה שומע תפילה, ונותן לו המתנה של לשמה."

כתבי רב''ש,שיהיה הכל בעל מנת להשפיע

שבת שלום !
 
יישר כוח, ידידי, זה מתוך שמעתי ככל הזכור

 
פרשת בחוקותי אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי .....

התורה מונה כאן את כל הרווחים אותם נרוויח, באם נלך בדרך התורה, ובחלק הזה התורה מאריכה הרבה מאוד. ואחר כך באים ההפסדים, באם לא נלך בדרך התורה. אך קודם צריך להבין את התנאי: "אם בחוקותי תלכו" יהיה כך וכך... ואם לא תשמעו לי ולא תעשו את מצוותי, יהיה כך וכך. בפשטות שמענו מהרבי זצ"ל שענין של חוק הוא ענין שאיננו כלול בטבע שלנו, וע"כ אנו צריכים לקבל אותו בתור חוק. ומה הוא הענין הזה? רש"י במקום אומר: "שתהיו עמלים בתורה", וגם זאת יש להבין.

אפשר לומר שנקודת התורף של כל היהדות היא שמירת החוק, והיא מעל הטבע שלנו. כי כל היהדות היא: "ואהבת לרעך כמוך", "ואהבת את ה' אלוקיך". בשבילנו הנקודה הזאת שהיא נקודת התורף, שעבורה ניתנו לנו כל התורה והמצוות, זהו חוק, דבר לא מובן, ולא כלול בטבע שלנו. "ועתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעמך - כי אם ליראה את ה' ולאהבה אותו", זהו עבורינו חוק לא מובן, גזירת המלך. כי אנו מבינים מה שנוגע לאהבת עצמינו, אך מה שנוגע לזולתינו, מבחינתינו הוא בלתי נתפס.

"ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם". לכאורה אפשר לחשוב ש"את מצוותי" כן אפשר לתפוס ולהבין. כי יש חלק בתורה שאנו יכולים להבין אותו, אבל גם על אותו החלק כתוב: "ועשיתם אותם", המורה - שאפילו החלק הזה צריך להיות בבחי' "עשיה", והרבי זצ"ל היה אומר שענין "עשיה" משמעותו למעלה מהדעת. יוצא אם כן שגם את אותו החלק המשרת את האינטרס שלכם, הינכם מצווים לעשותו מטעם שזהו רצון ה', ולהכליל אותו בתוך ענין אהבת ה'.

"אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם", זהו התנאי לקבלת כל הרווחים שמבחינתם הפנימית הם רווחים של קדושה. השאלה - אם הוא מחויב במצוות מבחינתן החיצונית, או שיש לו את הזכות להבין שהחלק היותר יקר, האוצר של היהדות, הינו להתקשר עם המצווה של המצוות. רוב מקיימי המצוות, מקיימים את המצוות, אך אין להם את הזכייה להבין - שהאוצר היקר באמת הוא להתקשר עם המצווה, דרך קיום המצוות. מהבחינה הזאת כולנו צריכים לזכות להגיע לגיל "בר" מצווה, שזהו להתקשר עם הנותן. התנאי לזכייה בכל הטוב הוא - באם תוכלו להשיג דרך התורה והמצוות את העדינות הזאת של קשר ויחס לזולתכם, בין אדם למקום, ובין אדם לחבירו.

המבחן האמיתי הוא בבין אדם לחבירו. כי בין אדם לחבירו ובין אדם לבורא זה היינו הך, אלא שהבין אדם לחבירו הוא זמין בכל יום, ומשתנה. והאדם צריך לחוש את השי"ת המלובש בתוך החבר, ומתוך זה לבוא ליראת ה', שלא יפגע בכבודו של חבר, שלא יעליב חבר, שלא יחשוב אפילו מחשבה רעה על חבר. שהרי ב"שמעתי" כותב שאדם צריך לחיות במציאות כזו שיש רק שני דברים בעולם, הבורא והוא, כל מה מחוץ לאדם זה הבורא. מכאן שגם בין האדם לחברו זה הבורא, כך שכאשר האדם מסתכל על חבירו, הוא צריך להסתכל על האלוקות שבחבר, ולא על שום דבר אחר. ממילא צריכה להיות באדם יראה, שאם הוא מעליב את החבר, הריהו מעליב את הבורא, וח"ו אסור לבוא למצב כזה של זלזול בבורא.

נמצא, "ועתה ישראל, מה ה' שואל מעמך כי אם ליראה את ה' ולאהבה אותו", משפט זה כולל גם את החבר. זהו האוצר שאפשר להשיג ע"י מצוות התורה. ומי שיש לו את הזכיה הזאת, להשתדל לנסות לפחות, להתאמץ להשיג כל החיים שלו נקודה אחת אמיתית ולא לבזבזם על שטויות, א"כ כל חייו כבר שווים. ואפילו אם אדם לא זוכה בעצמות האהבה והיראה, אלא שזוכה במעט מהן, ואפילו שאינו זוכה כלל, אבל מ"מ הוא חושב על זה, ומתאמץ בזה ומתגעגע לנקודה הזאת, כבר יש שוויות לחיים.

והתורה מסיימת: "אם" תבינו את הענין הנ"ל, "ונתתי את משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם", משמע שהקב"ה כביכול נגעל ממי שלא מתאמץ בנקודה זו. ולא יכול לתת משכנו בתוך אדם זה. פסוק זה צריך תשומת לב מיוחדת, כי אם הבורא אומר ש"לא תגעל נפשי וכו'", שאני מוכן להתחבר אתכם, זהו דבר נכבד ביותר. נקודת המפתח להשיג את היקר מכל, שהיא הקשר עם הבורא. ואם האדם אינו מבין שצריך להיות עמלים, כי כל נגד הטבע, כרוך בעמל ויגיעה, אלא שבוחר בדרך קצרה וארוכה, שהיא דרך האהבה העצמית, משמעות הדבר שהקב"ה מתנתק ממנו.
 
עזרתכם במניעת ערבים אלימים בהדסה.

שלום, בבתי החולים בהדסה מתרבים מאוד הערבים שעובדים ולומדים. איתם עולות תופעות אלימות, הטרדה מינית ופירוטי יהודים. עזרו להפיץ דף בפייסבוק להעלאת מודעות לנושא. לחצו לייק ושתפו.

בתודה ובברכת רפואה נטולת ערבים אלימים.
 
רק הסדר מדיני כולל יוכל לפתור את הבעיות האלה

רק הסדר מדיני שיכלול בתוכו את רוב מדינות ערב ובניהם כמובן הצד הפלסטיני יפתור בסופו של דבר את כל הבלגן הזה .
כאשר לכל העם תהיה מדינת לאום משל עצמו לא יהיה צורך לבני דודינו שלא רוצים להיות נאמנים למדינה היהודית להסתובב או לגור בישראל
והפתרון לבעיות שלהם כולל בעיות האלימות הקשות שנפוצות אצלם יהיה באחראיות הצד הפלסטיני .
 
תיקון טעות:

מרצונם הטוב הם מעולם לא יעזבו אותנו. בהדסה יש להם 40% ממקומות עבודה, שבהם הם עושים ככל העולה על רוחם, כולל הטרדה מינית. באותו הסדר מדיני שאתה מאחל שיקום, לא תהיה הדסה, לא יהיו אוניברסיטאות ולא יהיה ביטוח לאומי, שהם מקבלים 80% מהתקציב שלו.
"פיתרון של כל הבלגן הזה" - זה טוב לִחלום, אבל במציאות יש להילחם. וזה מה שאני מבקש להעלות למודעות את בעיית ההטרדה שלהם כדי שכולם ילמדו ויזהרו. אנא לחץ לייק ושתף, תודה ולילה טוב.


ובנוסף: השתמשת המילה "צד פלסטיני". אנא צפה בסרטון המצורף, כדי ללמוד ש"פלסטיני" זה בעצם העם היהודי. הערבים לקחו את המילה מאיתנו ומשתמשים בה נגדנו.
 
אתה צריך להבין שאתה מדבר עם אדם

הרבה יותר ימני וציוני ממך וכנראה שגם יותר ראלי ..
אם תסתכל על הדברים בצורה יותר אסטרטגית ופחות טקטית אתה תבין למה אני צודק.

לילה טוב !
 
למעלה