יצירות ערפדים לא קונבנציונליות

Boojie

New member
יצירות ערפדים לא קונבנציונליות

נכון שבימינו רוב הערפדים הם לא לגמרי קונבנציונליים (רוב מי שמתעסקים בערפדים מנסים לפחות במידה מסוימת לשבור את התפיסות הקיימות לגביהם), אבל יש פה ושם יצירות ש*באמת* מתייחסות לערפדים בצורה שונה. שתי דוגמאות שעולות לי כרגע הן "חלום קדחת" של ג'ורג' מרטין (כן, ג'ורג' מרטין שכתב את "שיר של אש ושל קרח"), שמדבר על ערפדים מתוך תפיסה מד"בית לחלוטין (כלומר, כדבר ביולוגי, לא כסוג של קסם. ובעצם, גם ללארי ניבן היו כאלה בסדרת עולם טבעת שלו); וסרט הקאלט-טראש Razor Blade Smile (מסרטי הערפדים האהובים עלי בכל הזמנים), שהגיבורה אומרת בו בהתחלה, "נדמה לכם שאתם יודעים על ערפדים? אתם לא יודעים כלום על ערפדים", ודי מוכיחה את זה בהמשך.
מישהו זוכר עוד כאלה? כלומר יצירות ערפדים שבמודע ובמוצהר מתייחסות לערפדים בצורה שונה לגמרי ממה שחשבנו שאנחנו יודעים עליהם קודם ומאיך שמקובל להתייחס אליהם בז'אנר?
 

MoonFairy

New member
את שתי היצירות אני לא מכירה


אבל נשמע שווה בדיקה.

מה את מגדירה "לא קונבנציונלי"? כי יש הרבה סוגים של ערפדים בספרות/סרטים וכו'...
חלק עם תהליך הפיכה שונה (למשל ב"פיפס" זה הידבקות בוירוס, ב"דמדומים" זה ארס על השיניים [שיניים. לא ניבים... חח] שבנשיכה הורג ומערפד), חלק עם תגובות שונות לשמש, ועוד כמה קטגוריות
מה מוגדר ה"נורמל"? ערפד שנרתע מצלבים וישן בארון קבורה במהלך היום, או ערפד מנצנץ בשמש נטול ניבים שהולך לתיכון כדי להשתלב?
אני חושבת שאפשר להסתכל על זה כמו אממ... כמו כלבים. חח יש מלא סוגים!! את לא יכולה להגיד שכלב זאב הוא יותר כלב מאשר צ'יוואווה ננסית
 

Boojie

New member
לא קונבנציונלי זה כל מה שנראה לך...

אני לא נכנסת כאן יותר מדי לדקויות של הגדרה. כל מה שנותן תחושה של חריגה מהמיינסטרים של ערפדים, איזו שבירה של המקובל.

קרניjack כתבה למטה קצת על חלום קדחת, הנה ביקורת:
http://www.sf-f.org.il/story_488
הספר יצא לאור בעברית ב-2003, ולא היה להיט גדול, ולכן סביר שהוא לא זמין על המדפים.

Razor Blade Smile הוא סרט קאלט די ישן (1998), טראשי במכוון (כלומר, עושה שימוש בהרבה אלמנטים ערפדיים קלישאתיים ובסגנון טראשי במכוון. והמון בגדי לייטקס), אבל עם טוויסטים עלילתיים מגניבים והרבה הומור עצמי על הז'אנר. הנה טריילר:
http://www.youtube.com/watch?v=Aa2o6TS-MPc

ואת פיפס, למרבה הבאסה, עדיין לא הספקתי לקרוא. זה ברשימת ה"חייבים לקרוא" שלי כבר המון זמן...
 

MoonFairy

New member
הוווו לייטקס!


הטריילר נראה כמו פארודיה או טראש ממש ממש גרוע חחחחחח
בטוחה שהוא מומלץ??
 

Boojie

New member
הוא בהחלט עשוי כמו טראש ממש גרוע.

אבל העלילה די שוברת את זה. למעשה, אני חושבת שהעלילה לא הייתה שוברת את הציפיות בצורה כל כך יסודית אם הסרט לא היה עשוי בצורה כל כך קלישאית.
לשם ההגינות יש לציין שמבין החברים שלי (ושפיתיתי לראות את הסרט, כמובן), יש כאלה שחושבים שהוא נהדר, ויש כאלה שחושבים שהוא זבל. אז הנה, הזהרתי.
 

קרניjack

New member
טוב...

את חלום קדחת המצויין קראתי לפני כמה שנים (ואת הספר שלו מצאתי ב20-30 ש"ח, כנראה שאין לו ממש ביקוש למרות שהתרגום לא ישן") ומאוד אהבתי. האמת, שאני לא כל כך זוכרת במה הספר עוסק, אבל זהו אחד ספרי הערפדים הבודדים האיכותיים שיש שלזיכרוני עוסק במשהו יותר רחב ואמיתי ונוגע מאשר כל הטראש שיש בימינו.
אני זוכרת שיש קטע שהדמות הראשית מספרת על עצמה (אחד הדברים הבודדים שאני זוכרת חח) ומה שאני זוכרת זאת את ההרגשה, זה היה כל כך כנה וחזק באיזשהו מקום שאפילו יצא לי לצלם כמה עמודים מהספר לפני שקניתי אותו

בהזדמנות אני אקרא אותו שוב, או לפחות אעבור על כמה קטעים ממנו- זה ספר שבאמת חובה לקרוא, וצר לי שהרבה אנשים לא מכירים אותו.

"פיפס"- מאוד אהבתי את איך שהספר נכתב. בתור חובבת ביולוגיה זה היה נהדר לקרוא אחריי כל פרק עמוד או שניים על איזה טפיל או זן מסויים (שלא מתייחסים בהכרח לערפדים) ולראות (או לא תמיד) את הקישור זל זה לעלילה. הערפדות שם מוצגת בתור מחלה, שזה לא משהו מקורי או חדש- אבל צורת הכתיבה עם השילוב הביולוגי היה אחד האהובים עליי.

האדונית והרוכל של עגנון- לסיפור הקצר הזה יש משמעות וניתוח הרבה מעבר למשהו ערפדי, אבל היו שם כמה תיאורים שבהחלט גרמו לי לשייך את זה אל הערפדות. האדונית היא לא ערפד, אפשר לקרוא לה קניבלית, אבל כל העלילה, התיאורים בהחלט מזכירים תיאורים של סצנות ערפדיות.
אי אפשר לקרוא לזה ממש סיפור ערפדים,בגלל זה אני מניחה את זה על גבול הלא קונבנציונלי.

לילה אדום/גל אמיר- ספר הערפדים הישראלי הראשון, לא? הרי מי שמע על ערפדים ערבים ודתיים שחיים בארץ ישראל ומקיימים את מצוות ההלכה? מאוד אהבתי שיש סוף סוף סיפור שממש עוסק ונגע גם בטיפוס המוכרים הישראלים ומשלב אותם לתוכו.

אם הייתי מכירה סיפור שהגיבורה שלו היא ערפדה נקבה (ולא ערפד גבר) הייתי מכניסה אותו בהחלט לרשימה, אבל אני לא מכירה משהו איכותי כזה. אני חושבת שזה בהחלט מקורי כאשר הגיבורה היא ערפד ממין נקבה. תמיד בסיפור אם הבחורה היא הדמות הראשית היא או המתאהבת/ציידת/הערפדה הרעה והערפד כגבר הוא בדר"כ הוא יפה התואר או הרע של הסיפור. אין פשוט ערפדה כגיבורה וזה קצת חסר לי.
 

Bartal j

New member
אם את חושבת שזה מקורי שהגיבורה היא נקבה

ערפדית אז אני יכולה להציג את קרמילה גיבורת הנובלה הגוטית של גוזף שרידן לה פנו ו מ1872 בעלת האופי לסבי פתייני וגם הסבתא רבה של הערפדים (היא אפילו הייתה 25 שנים קודם לפני אב הטיפוס דרקולה של בראם סטוקר) .
מצרפת לינק לכל מי שיש לו זמן פנוי והוא רוצה לקרוא את הסיפור "קרמילה" באינטרנט און ליין

http://www.publicbookshelf.com/vampire/carmilla/prologue
 

Bartal j

New member
הספר היחידי שעולה לי בראש הוא "פיפס&quot

וגם הספר הישראלי "לילה אדום" כאילו ערפדים שם שתו דם אבל זה לא קונבנציונלי ההצגת ערפדים שהלכה שם
 
למעלה