התייעצות קריירה - עתיד בתחום ה Real Time Embedded

ada45

New member
שלום לכל חברי הפורום, הייתי שמחה להתייעץ עמכם בשאלת קריירה שמעסיקה אותי בזמן האחרון והייתי שמחה לשמוע את עצותיכם ודעתכם:
(פרסמתי פוסט בנושא אתמול בפורום והוא נמחק משום מה אז משכתבת מחדש. מקווה שכעת יהיה בסדר)

אני מהנדסת תוכנה מתחילה וצעירה, כמעט שנתיים בתעשייה בתפקיד הראשון שלי לאחר סיום התואר (מדמ"ח באונ' ת"א). עובדת באחת החברות הבטחוניות בפיתוח תוכנה RT Embedded. הפיתוח מתבצע בשפת C בפלטפורמת אמבדד (מערכת הפעלה RTOS וכו'...). בגדול אני מרוצה מהתפקיד ונהנית מהעבודה והעיסוק. נהנית מהעבודה הקרובה לברזלים ומערכת ההפעלה, סחיטת ביצועים מהמערכת, ומהתכנות ב-C. בהחלט חושבת שמתחברת לתחום האמבדד ויכולה לראות את עצמי ממשיכה בו, מתפתחת ומתמקצעת בעתיד ומפתחת בו קריירה ארוכת טווח במידה וארצה בכך.
אולם, בזמן האחרון אני מתחבטת עם עצמי רבות בשאלה מה העתיד (וההווה) של תחום האמבדד בארץ, והאם נכון להמשיך להישאר ולהשקיע בו ולפתח בו קריירה, או אולי כדאי ומשתלם יותר מבחינת קריירה ללכת לכיוונים אחרים בעולם התוכנה. אני בקרוב סוגרת שנתיים בתפקיד הנוכחי, ומרגישה שזה מין סוג של צומת החלטה. כמובן שברור לי שהשיקול העיקרי שלי צריך להיות תחום שאני מתחברת אליו כמה שיותר, אבל לא פחות חשוב לי גם תחום בעל עתיד טוב מבחינת ביקוש לעובדים, ולא תחום נישתי וקטן שאתקשה למצוא בו עבודה בעוד 20 שנה...
אני מנסה להיות קשובה לרחשי הסביבה כל הזמן, ואני קוראת ושומעת לא מעט בכל מיני מקומות על כך שתחום האמבדד בארץ הוא מאוד קטן ונישתי, עם ביקוש נמוך לעובדים שרק הולך ומצטמצם, ולא נראה שהוא צומח ומתפתח, בניגוד לתחומים אחרים בעולם התוכנה, מודרניים יותר, ששם נראה שהם בהרבה יותר צומחים ופורחים, בעלי ביקוש גבוה לעובדים ועתיד הרבה יותר ורוד. באותם מקומות המליצו לעובדים מתחילים בעולם התוכנה חד משמעית לא להיכנס לתחום האמבדד אלא ללכת לתחומים המודרניים והמתפתחים יותר של עולם התוכנה, בגלל שהם עלולים להיתקל בבעיה רצינית למצוא עבודה בעוד עשור-שניים. אני גם די רואה את המצב הזה בעצמי כשאני רואה מודעות דרושים. יש מעט מאוד משרות באמבדד, רובן ככולן בחברות ענק שמפתחות מערכות חומרה (שגם ככה מספרן מועט אז זה טבעי...) לעומת משרות בתחומי תוכנה קלאסיים מודרניים (כמו ווב, צד שרת וכו') ששם נראה שיש הרבה יותר ביקוש ומשרות, והתחום הרבה יותר "חי". מצד שני, ברור לי שלא רק הביקוש חשוב אלא היחס ביקוש-היצע של המהנדסים. ואמנם הביקוש באמבדד יותר נמוך אך גם נראה שהיצע העובדים יותר נמוך. כבר יצא לי לא מעט פעמים לשמוע שתחום האמבדד יחסית יותר סבוך לעומת תחומים אחרים בתוכנה, ולכן פחות אנשים רוצים\מסוגלים להיכנס אליו מה שמשאיר היצע נמוך (ומשכורות גבוהות יותר בממוצע יחסית לתחומים אחרים בתוכנה). אני באמת רואה בתחומים המודרניים בתוכנה ש"כל העולם" נוהר אליהם, וקל יותר ללמוד לבד ופשוט להיכנס אליהם, מה שגורר היצע גבוה מאוד של אנשים שאולי מהווה חיסרון באותם תחומים (ואולי בעתיד הקרוב הצפה ?), מה שכנראה לא יקרה בתחום האמבדד. אני רואה לדוג' מבין חבריי ללימודים שאף אחד מהם לא הלך לתחום האמבדד. הם עד עכשיו מסתכלים עליי כ"עוף מוזר" מהבחינה הזו ואומרים שבחיים לא היו רוצים לעסוק באמבדד, חומרה ובC. נראה להם עתיק ומיושן. גם בעיניי זה נראה תחום מאוד "מבוגר" ומאוכלס בעיקר ע"י אנשים מבוגרים. אני רואה את האנשים שאני עובדת איתם בעבודה, יש צעירים בודדים. רובם ככולם בני מעל 45-50. אז יכול להיות, שבעתיד הרחוק, עקב יציאת אותם עובדים לגימלאות, יווצר מחסור בעובדים בתחום, ואז אולי מהבחינה הזו דווקא כן משתלם להישאר בתחום ? לא יודעת...אלו כל מיני תהיות ומחשבות שעולות אצלי ומשתפת. הייתי שמחה לשמוע את דעתכם.

אז לסיכום, אם ננטרל לרגע את עניין ההעדפה האישית ונסתכל נטו מבחינת שיקולי קריירה ועתיד (הזדמנויות תעסוקה, ביקוש לעובדים, שכר וכו'...), הייתי שמחה לשמוע את דעתכם: האם כדאי להיכנס לתחום האמבדד, להתמקצע ולהשקיע בו, ולפתח בו קריירה לטווח ארוך ? לפי ראייתכם, מה מצב התחום בהווה (ובהערכה לעתיד) ? האם הייתם ממליצים למהנדס\ת מתחילה, להיכנס ולהתמחות בתחום ? מאוד מבולבלת ומתחבטת כבר תקופה ביני ובין עצמי מה כדאי לעשות, והייתי שמחה לשמוע את דעותיכם ועצותיכם. תודה רבה! :)
 

d70

Well-known member
הלכתי לבדוק קצת ולא ראיתי שחסרות משרות embedded. מבלי לחפש, חברות השמה פונות אליי לעניין אותי לעזוב למקומות אחרים. אז אולי ביחס להתמחויות אחרות יש יותר ביקוש, אבל אני לא רואה יובש שימנע ממפתחי אמבדד למצוא עבודה ולהתפרנס.
לגבי העתיד, טכנולוגית, לא נראה לי שהולכים להפסיק לייצר שלטים לרכב ,מודמים, כרטיסים חכמים, ועוד הרבה "קופסאות" שצריכות קוד שינהל אותן. מעבדים וארכיטקטורות חדשות אומר עוד קוד. השאלה איך תתחלק העבודה? כמה קוד כזה ייכתב ע"י מתכנתים בארץ או בחו"ל. מדי פעם עולים פה שרשורי "סוף העולם" על הפחד שכל עבודת התכנות(לא embedded אלא בכלל) תלך לחו"ל , אבל אין שם שום דבר החלטי ובסופו של יום הזמן עובר ועדיין מתפרנסים פה טוב.
כמו שרשמתי בשרשור מקביל, אפשר גם באמבדד לעבור תתי התמחות ומי שרוצה ללמוד יכול לעבור בין תתי ההתמחויות ולהתפתח .
לדוגמא יש הבדל בתכנות ודיבאג של אמבדד low level עם מיקרו בקר עם 500 בייט זיכרון ולמערכת אמבדד לינוקס או למערכות שרצה במיקבול תהליכים על GPU.
אם זה מסקרן אותך תנסי גיחה של כמה שנים בתכנות "לא אמבדד" ותראי אם את מתחברת לזה. רק במעבדרי התפקידים תתכונני לשאלות למה עזבת/חזרת לאמבדד.
 

קלייטון.ש

Well-known member
תכנות זה תכנות. הרעיון שיש "התמחות" בתחום מסויים, כמו ברפואה למשל, הוא מניסיוני (28 שנים כמתכנת בשכר) לא מתאים לתחום הפיתוח.
נכון שלוקח זמן להיכנס לתחום חדש, ואם עבדת איקס שנים בתחום מסויים, למשל מערכות משולבות מחשב, אז ייקח לך איזה זמן להיכנס לתחום אחר, נאמר ווב. אבל אם פיתחת ב-C אז תעברי ל-JS או TS וכל שפה מבוססת C אחרת במהירות. העקרונות בפיתוח ווב שונים מפיתוח למערכת משולבת אבל תלמדי אותם מהר. סדרי גודל של שבועות בודדים.
בסה"כ זה מחשב וזה מחשב.
המצב הוא לא שעכשיו את צריכה להחליט באיזה תחום תכנות תעסקי בשארית חייך.
חוץ מזה שאין אף אחד שיודע איך ייראה תחום פיתוח התוכנה בעוד 20 שנה. הייתי שמח לשמוע ממי שממליץ לך "ללכת לתחומים המודרניים והמתפתחים" על איזה תחומים הוא חושב ועל בסיס מה הוא מגבש את דעתו.
עם כל הרכבים אוטונומים וכל ה-IOT יכול מאד להיות שדווקא האמבדד ישלוט פה בעתיד.
 

BravoMan

Active member
תכנות זה תכנות. הרעיון שיש "התמחות" בתחום מסויים, כמו ברפואה למשל, הוא מניסיוני (28 שנים כמתכנת בשכר) לא מתאים לתחום הפיתוח.
וב-28 השנים האלה, בכמה חברות עבדת, ובכמה תחומים פיתחת?

כי לי אישית יצא לטעום מ-4 תחומי תכנות שונים ב-15 שנותיי הקצרות כמתכנת שכיר, וגם לעבוד לצד מומחים בכל אחד מהתחומים האלה, ולדעתי מה שכתבת בהודעתך זה שטויות, אפילו בלי מיץ עגבניות!
 

Haim_Gds

Member
גילוי נאות: אני איש אמבדד (איש חומרה במקור) כבר 30+שנים.
אני מבין את החשש שלך מהצטמצמות האופק התעסוקתי, גם אני דאגתי מזה לפני כ 20 שנה (חששתי כי כל המעבד החדשים יתוכנתו בג'אווה...) אולם למרבה השמחה התחזיות הקודרות של אז התבדו. נכון להיום, כפי שכתבת, השוק אמנם קטן (לא חושב שבמספרים מוחלטים אלא אלא ששוק התוכנה כשלעצמו גדל בצורה מפלצתית) אך לאנשים המוכשרים בו משולמות משכורות מכובדות.

אני חושב שאת חוששת מהתחום כי את מגיעה ממדמ"ח ולא מתחום החומרה כפי שרוב אנשי האמבדד הוותיקים מגיעים ממנו, ואולי את צודקת. כתיבה ודיבוג בתחום דורשים חיבור חזק מאוד ל"ברזלים" (תרתי משמע, היה לי פרוייקט שאחד מכלי העבודה שלי בו היה פטיש קטן :)) ועבודה בצורה שונה (כרגע יש לי בשולחן סקופ, לוג'יק אנאליזר, ספקטרטום אנאליזר ועוד קופסאות שונות ומשונות...). אם אין בך את הקירבה הזו לחומרה אני לא חושב כי התחום יתאים לך לטווח הרחוק.
אם יש לך, אז לא ניראה לי כי הייתי חושש ממחוסר בתעסוקה בשנים הקרובות. כמעט כל חברת חומרה זקוקה לאנשי אמבדד, ולא משנה אם היא חברת ענק או סטארט-אפ חומרתי של מספר אנשים. וכמובן, כפי שכבר ציינת, מן הסתם יווצר מחסור בעובדים בתחום בשנים הקרובות כך שמי שטוב היום ימצא את עצמו מבוקש עם משכורת מכובדת.

עוד דבר אחד. לטעמי, להיות מתכנת ווב/אפליקציות/מבני נתונים/וכו' אחד בשוק הגדול הקיים היום הוא להיות "עוד" מתכנת אחד ותו לא, מישהו ללא יחודיות ושברגע בו השוק משנה את טעמו (הטכנולוגי) צריך להתחרות בהמון "עוד" מתכנתים. תחום האמבדד יותר שמרני, משתנה לאט יותר ומאפשר צמיחה מקצועית בטוחה שלרוב מקנה לאנשים מסויימים (בדרך כלל קצת יותר מבוגרים, גם את תהיי כזו מתיישהו בעתיד:D) משכורת מכובדת ועבודה מעניינת ללא הצורך התמידי ללמוד עוד משהו חדש עוד לפני שגומרים לעכל את המשהו חדש הקודם...
 

BravoMan

Active member
עוד דבר אחד. לטעמי, להיות מתכנת ווב/אפליקציות/מבני נתונים/וכו' אחד בשוק הגדול הקיים היום הוא להיות "עוד" מתכנת אחד ותו לא
כמעת שמתי Like על ההודעה שלך עד שהגעתי לשורה הזו.
קצת כבוד לתחומים אחרים חביבי - אתה יכול להיות "עוד" מתכנת בתחומים האלה, זה אפילו קל, אבל אתה לא חייב להיות!
בתור אחד שעובד בתחום המובייל עוד מלפני שהתחום נקרא מובייל, יצא לי לראות כאלה שהם "עוד" מתכנתים, וכאלה שהם רמה מעל.

ותאמין לי - אלה שהם רמה מעל מגיעים למקומות.
 

Haim_Gds

Member
מצטער, אני לא מתכוון לזלזל אם כך זה משתמע.
אתה יכול להיות "עוד" מתכנת בתחומים האלה, זה אפילו קל
וזה מה שניסיתי להגיד...

מהניסיון שלי אני יכול לאמר כי בתחומים היותר יחודיים מבחינת תוכנה (ולאוו דווקא אמבדד) ישנם מאפיינים שלילים שונים. הכניסה קשה יותר, השרידה בהם דורשת צלילה והתמחות והמעבר בין התחום לשאר עולם התוכנה אינו קל. ישנו כמובן את הצד החיובי הנוגע להתמחות וליכולת שרידה בשוק לא יציב.

הייתי שמח לשאול את כל מי שמתכנת פה יותר מ 20 שנה, כמה שפות תוכנה כבר החלפתם?
 

BravoMan

Active member
אוקיי, זה הגיוני. אולי לא הבנתי את הניסוח שלך קודם.

לא עבדתי 20 שנה בתחום, אבל אני יכול לומר 2.5 שפות?
ספציפית, כשהתחלתי בתחום עוד עבדנו עם ++C על Windows Mobile וכש-Android נכנס עברנו ל-Java ועכשיו Google דוחפים Kotlin.

השאלה אם שפות "עזר" נחשבות?
כי על הדרך למדתי Python ו-Bash למרות שאני משתמש בהם רק לכלי עזר, ויצא לגעת בעוד כל מיני דברים פה ושם אבל צורה די נקודתית...
 

choo

Active member
בתוך מפתח תוכנות תשתית בפרט, ותוכנות איחסון נתונים בכלל, רוב הקריירה שלי נעה בין C ל-++C עם כמה שנות objective-C עליזות בשנות ה-90 (הטוב בין שני העולמות), עם שימוש בפרל ואחר כך פייתון לצורך סקריפטולוגיה/בדיקות/דבקים. עברתי ליד ג'אווה ואסמבלי לתקופות קצרות. את ה"קריירה" שלי אני סופר במשהו בין 25-27 שנים (תלוי איך להתייחס לעבודות בזמן הצבא והלימודים), כשברובן עבדתי בתור "אוחז מקלדת" (לא ביטוי שלי).
 

קלייטון.ש

Well-known member
מצטער, אני לא מתכוון לזלזל אם כך זה משתמע.

וזה מה שניסיתי להגיד...

מהניסיון שלי אני יכול לאמר כי בתחומים היותר יחודיים מבחינת תוכנה (ולאוו דווקא אמבדד) ישנם מאפיינים שלילים שונים. הכניסה קשה יותר, השרידה בהם דורשת צלילה והתמחות והמעבר בין התחום לשאר עולם התוכנה אינו קל. ישנו כמובן את הצד החיובי הנוגע להתמחות וליכולת שרידה בשוק לא יציב.

הייתי שמח לשאול את כל מי שמתכנת פה יותר מ 20 שנה, כמה שפות תוכנה כבר החלפתם?
מה זה "החלפתם"? אני עובד בו זמנית ב C, C ,C++, JS, TS, PHP#
בשירות הצבאי עבדתי גם בפורטרן ובשפת אדה וכמובן בילדות עבדתי בפסקל (גם בייסיק על האפל 2)
לא רואה שום בעיה ללמוד כל שפה שתידרש, גם לא ממשפחת C.
שפת תכנות היא כלי עבודה, לא דרך חיים. לשאול מתכנת מקצועי איזה שפות הוא מכיר או עם איזה שפות הוא עבד זה כמו לשאול נהג מקצועי על אילו דגמי משאיות הוא נהג. או נגר עם אילו דגמי פטישים ומסורים הוא עבד. אם יש לו מספיק שנים הוא עבר על כולם.
 

קלייטון.ש

Well-known member
עדין יש הבדל גדול בצורת העבודה בין בייסיק , C++ לבין אסמבלר . מי שכתב רק בשפות עיליות קשה לו להתרגל לאסמבלר.
אגב בתחום האמבדד לפעמים גם כותבים באסמבלר כדי לקבל ביצועים טובים יותר.
יש גם הבדל בין עבודה עם JS לעבודה עם HTML ועם CSS. בכל זאת כולם צריכים לדעת את כל הטכנולוגיות האלה ולא יעלה על הדעת להגיד שתהיה התמחות ב-JS בלי יכולת לעבוד עם CSS וכ"ו.
 

Haim_Gds

Member
אני לא "תכנת" טהור, אני איש חומרה במקור והשתמשתי במעט מאוד שפות לאורך ההיסטוריה שלי. בייסיק, פאסקל ואסמבלר היו השפות בהן התחלתי לתכנת ובשלושים שנה האחרונות אני עובד 99.9% מהזמן ב C ומצפה כי השפה תישאר שימושית לפיתוחים חדשים לחות ב 10 שנים הקרובות. להבדיל, הניסיון של חברים מתכנתים מראה כי בשלושים שנה האחרונות הם החליפו מספר שפות שכל אחת בזמנו ל"הכי לוהטת" בשוק.

לטעמי, לימוד שפה/לוגיקה/אלוגריתמיקה חדשות דורש הרבה השקעה ולא מעט זמן עד שמתמחים בו (ואז בדרך כלל מופיעה שפה חדשה באופק ;)) שמרגיש לי באופן אישי כבזבוז משאבים וכאן מתבטא יתרון מסוים במערכות אמבדד.
שפת תכנות היא כלי עבודה, לא דרך חיים. לשאול מתכנת מקצועי איזה שפות הוא מכיר או עם איזה שפות הוא עבד זה כמו לשאול נהג מקצועי על אילו דגמי משאיות הוא נהג. או נגר עם אילו דגמי פטישים ומסורים הוא עבד. אם יש לו מספיק שנים הוא עבר על כולם.
לא ממש מדוייק, זה כמו לשאול נהג מקצועי על אילו דגמי משאיות הוא נהג כדי להעביר מכולות ועל איזה דו"ג הוא רכב כדי להעביר פיצות...

החשיבה ב C# ובאסמבלר שונות לחלוטין. סתם לדוגמה, ישום (uint8_t) Var *= 10 מתבצע בצורה שונה כאשר מיושם באסמבלר לפרוססור 8 ביט ישן, פרוססור 32 ביט חדש ולאפליקצייה ב C#.
 

קלייטון.ש

Well-known member
אני לא "תכנת" טהור, אני איש חומרה במקור והשתמשתי במעט מאוד שפות לאורך ההיסטוריה שלי. בייסיק, פאסקל ואסמבלר היו השפות בהן התחלתי לתכנת ובשלושים שנה האחרונות אני עובד 99.9% מהזמן ב C ומצפה כי השפה תישאר שימושית לפיתוחים חדשים לחות ב 10 שנים הקרובות. להבדיל, הניסיון של חברים מתכנתים מראה כי בשלושים שנה האחרונות הם החליפו מספר שפות שכל אחת בזמנו ל"הכי לוהטת" בשוק.

לטעמי, לימוד שפה/לוגיקה/אלוגריתמיקה חדשות דורש הרבה השקעה ולא מעט זמן עד שמתמחים בו (ואז בדרך כלל מופיעה שפה חדשה באופק ;)) שמרגיש לי באופן אישי כבזבוז משאבים וכאן מתבטא יתרון מסוים במערכות אמבדד.

לא ממש מדוייק, זה כמו לשאול נהג מקצועי על אילו דגמי משאיות הוא נהג כדי להעביר מכולות ועל איזה דו"ג הוא רכב כדי להעביר פיצות...

החשיבה ב C# ובאסמבלר שונות לחלוטין. סתם לדוגמה, ישום (uint8_t) Var *= 10 מתבצע בצורה שונה כאשר מיושם באסמבלר לפרוססור 8 ביט ישן, פרוססור 32 ביט חדש ולאפליקצייה ב C#.
נהג מקצועי יודע להסיע מכולות וגם להעביר פיצה. הוא יודע לנסוע גם בעליה וגם בירידה וגם במישור. הוא נוסע גם בלילה וגם ביום, גם בגשם וגם בשרב.
תן לו רכב ומשימה והוא יבצע אותה בלי לספר שהוא מתמחה בנהיגה על וולוו רק קדימה ורק בכביש הערבה.
אם החשיבה שונה בין לנסוע בכביש הערבה ובין לעלות לירושלים (נניח, אני לא נהג ולא יודע) אז הוא יסתדר. הוא ילמד בזמן אמת.
 

Haim_Gds

Member
למרבה הצער האנלוגייה הזו לא ממש מדוייקת, עדיף יותר להשוות בין טייס מסוק לטייס מפציץ...

לא אמרתי שזה בלתי אפשרי אלא (למעט אם אתה ממש מוכשר) לא יעיל. כמות הידע והניסיון הנדרשת להתמחות בחלק מהתחומים היא כל כך מרובה שמבחינה מעשית אין טעם (ואולי יכולת...) להחזיק שתי התמחויות בו זמנית.
 

קלייטון.ש

Well-known member
למרבה הצער האנלוגייה הזו לא ממש מדוייקת, עדיף יותר להשוות בין טייס מסוק לטייס מפציץ...

לא אמרתי שזה בלתי אפשרי אלא (למעט אם אתה ממש מוכשר) לא יעיל. כמות הידע והניסיון הנדרשת להתמחות בחלק מהתחומים היא כל כך מרובה שמבחינה מעשית אין טעם (ואולי יכולת...) להחזיק שתי התמחויות בו זמנית.
צריך להפריד בין ידע ויכולת שימוש בכלי פיתוח, בהם שפות, ספריות, סביבות פיתוח וכולי, ובין ידע בדומיין או בבינה עסקית.
מתכנת שעובד איקס שנים נגיד בפיתוח מזל"טים, הוא רוכש ידע בשפות ובטכנולוגיות פיתוח, אבל יותר חשוב הוא רוכש ידע באוירונאוטיקה, תקשורת, בקרה וכולי. זה לא שייך לתכנות אבל זה ידע בדומיין שיש לו.
דוגמה אחרת מתכנת שעובד 15-20 שנה בבית תוכנה שמייצר תוכנת להנהלת חשבונות. הוא רוכש ידע בתכנות שהוא שונה במידה מסויימת מהידע של הקודם, אבל יותר חשוב הוא רוכש ידע בניהול ספרים. הוא יכול להבין בניהול ספרים יותר ממנהל חשבונות מדופלם.
עכשיו השאלה האם הם יכולים להתחלף בתפקידים?
אז מבחינת כושר תכנות אני אומר שכן, בהחלט. ייקח קצת זמן להיכנס לצורת המחשבה השונה בשפות השונות והכלים השונים אבל אין מניעה עקרונית.
אבל מבחינת הידע בדומיין - כנראה שלא יוכלו להתחלף ככה פשוט. ייקח להם בלי ספק הרבה יותר זמן לרכוש את הידע בדומיין השונה. זה לא קשור להיותם מתכנתים. לא קשור לשפות והספריות והכלים בהם השתמשו.
 

Haim_Gds

Member
צודק מאוד, מה שאני חושב.
ממספר בחינות התואר "מתכנת" דומה מבחינת התפיסה לתואר "רופא", אין דין רופ"ש כדין כירורג לב אע"פ ששניהם מוגדרים כרופאים...
תרשה לי רק לסייג את זה שבתחומים מסויימים (אהםםם... אמבדד למשל) ישנו מתאם צמוד בין הכלים לתחום, תיכנון מערכות רזות, חסכוניות וזולות דורש גם את יכולות הקידוד בכלים המתאימים וגם את התפיסה המתאימה של תיכנון->יצור->פריסה->תחזוקה.
 

אבי2231

New member
אני למדתי שם ואני לא ממליץ.
משלמים בערך 23 אלף שקל ובסוף לא מוצאים עבודה והחברה לא נותנת החזר כספי כלשהו.
אני למדתי בריל טיים אקדמי FULL STACK ועד עכשיו (עברו שנתיים) ולא מצאתי עבודה.
חבל שלא בדקתי קודם הייתי רואה הרבה ביקורות לא טובות על REAL TIME, אבל אני מרגיש צורך להזהיר אנשים אחרים
 

ליאור2125

New member
המון אנשים ששמעתי שלמדו שם לא מצאו עבודה, אני חושב שחבל על הכסף.
תשימו לב בחוזה שהחברה לא מתחייבת לכלום, רק אתם מתחייבים במידה ואתם מפסיקים את הלימודים.
הבעלים מייצר ביקורות פיקטיביות בגוגל וככה מטעה אנשים אחרים, תשימו לב שכל הביקורות הטובות בגוגל מפות נוצרו ממשתמשים בעלי ביקורת אחת (משתמשים חדשים).
זה אבסורד שאנשים משקיעים המון כסף וחיים בסרט שהם במקום טוב
 

מוסה45

New member
אני לא ממליץ
בהתחלה אמרו לי שאי אפשר להסביר הכל הטלפון וממש התעקשו לא לתת מחיר.
כשהגעתי לשם הייתי בהלם מהשיווק המטעה כי הקורס עולה איזה 20 אלף שקל
בהתחלה חשבתי שזה כסף קטן וכשאתחיל לעבוד אני אחזיר את הכסף הזה.
אז זהו שלא, בחוזה החברה לא מתחייבת למצוא לך עבודה ואני לא שמתי לב.
אני עד היום שולח קורות חיים ושום דבר לא קורה, אני תקוע.
חשבתי שאם אלמד בREAL TIME GROUP או REAL TIME ACADEMY או לא יודע אחרי איזה עוד שם הם מסתתרים, אז חשבתי שאם אלמד שם אז הקריירה שלי תתחיל וטעיתי.
אז אם אתה חושב ללמוד שם אז תחשוב פעמיים לפני שאתה מאמין שימצאו לך עבודה
 
למעלה