הקוד המוסרי של התנ"ך

הקוד המוסרי של התנ"ך

שלום, מתוך קריאה מזדמנת בהודעות הפורום,נוכחתי לדעת שקיימים חילוקי דעות רבים בין הכותבים,בעיקר על האותנטיות של סיפורי המקרא. דעתי הצנועה היא,שגם המצדדים וגם השוללים נוטים להתעלם מהמהות האמיתית של התנ"ך,שהיא כמובן,מוסר.מוסר חברתי,מוסר מדיני וכו`, שהיווה פריצת דרך מחשבתית בהיסטוריה האנושית,נכון לתקופת המקרא ועד בעצם ימינו. זוהי תרומת עמנו לאנושות ועלינו להיות גאים בה! זהו מקור העם היהודי ועתידו. אין שום חשיבות למוצא התנ"ך והאם הוא ממקור אלוהי או לאו.זהו ויכוח פילוסופי גרידא. שום עדות חומרית לא תוכל לתרום לוויכוח זה. הרוחני לעולם נשאר בתחומו. בואו נהנה מהמהות התנכ"ית,כדברי הלל הזקן: "ואהבת לרעך כמוך",זוהי בעצם התורה כולה.כל השאר הן רק תוספות. כל ישראל חברים.
 
שלום לך!

אני מסכימה איתך חלקית. אכן התנך הוא ספר מוסר שמלמד אותנו כיצד להתנהג וכיצד לנהל את עצמינו ואת החברה כולה. אולם, על מנת לקבל את הדברים לא מספיק להבין אותם בשכל, אלא כגזירת מלך וזוהי המשמעות האמיתית של התורה. אדם שנשמר מלגזול את חברו או לרמות אותו (שלא לדבר על רצח וגניבה ממש), אם הוא עושה זאת רק מפני שהוא מבין שזהו דבר הגון, הרי שזה אכן אדם טוב ונחמד ומתחשב וכו', אך לא זאת הכוונה. עליו לעשות זאת מתוך יראה ומתוך רצון לעשות את רצון השם. אברהם אבינו אומר לאבימלך בהסברו מדוע לא אמר ששרה היא אשתו את המשפט הבא: כי אמרתי רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי. כל המשמעות של שמירת מצוות טמונה בפסוק הזה. אברהם אומר דבר מאוד פשוט, הוא אומר שנכון, יכול להיות שאבימלך אדם ישר, הגון ונחמד, יכול להיות שיש לו מידות טובות והכל, אבל כל זה לא עוזר בכלום אם אין לו יראת אלוקים. אם אדם לא חושב שיש מעליו מישהו שרואה אותו, שומע אותו ורושם את כל מעשיו, מישהו שמתגמל אותו על מעשים הטובים וגובה ממנו את מחיר מעשיו הלא טובים, אדם כזה יכול לעשות הכל ולא חשוב כמה שהוא נחמד והגון וכן הלאה. כך שגם אם בתורה יש הרבה מוסר שהוא למעשה הבסיס לכל המוסר המערבי כיום, עדיין יש צורך להבהיר שהתורה היא אמת ומתוך כך, אדם שמקבל את זה ומבין את זה, מצליח לעבוד על מידותיו הרבה יותר טוב מאשר אדם שאינו מקבל את זה. אם תרצה, נוכל לדון בנושא בצורה יותר מעמיקה. כל מה שאמרתי הוא על קצה המזלג בלבד.
 
לגליה...

שלום, שמחתי לקרוא את תגובתך הענינית. יש אמת בדברייך,מוטיב הכניעה בפני השם ועבודת אלוהים בפחד,אכן בא לידי ביטוי במקרא פעמים רבות.אך כבר נאמר כי אלף פנים לתורה ומוטיב הבחירה החופשית בא גם הוא לידי ביטוי ואף לדעתי הוא תמצית התורה כולה.האדם שנברא בצלם אלוהים כבר טעם מעץ הדעת (אף על-פי שנאסר עליו) וכמו שכתוב בבראשית פרק ג' פס' כב,אלוהים מבחין ביכולת האנושית להבחין בין טוב ורע (שהיא ככל הנראה המהות האלוהית עפ"י פס' כב) ואמנם מאותו רגע נפתח פרק חדש בהיסטוריה האנושית.האדם ש"נולד מחדש" ניחן בתכונות אלוהיות ועתה מתחיל המסע המייגע בעקבות הצדק האלוהי,האבסולוטי.מידת הצדק מלווה במידת הרחמים. האדם מתחיל בחיפוש עצמי של תכונות אלוהיות אלו שטבועות בו מרגע הולדתו,אך כמו כישרון חבוי המסע לגילוי העצמי הוא לא קל,האדם זקוק להגיע להבנה מהן יכולתיו וכמה מעט חסר הוא מאלוהים ואז כמובן לפעול בהתאם.שזה כבר סיפור אחר... כל ישראל חברים.
 

אהוד1111

New member
שלום לך

התנ"ך מכיל בתוכו אוצר בלום של היסטוריה ,חוקים וערכים.כל נסיון לתמצת את התנ"ך למשפט אחד עושה עוול לתנ"ך.אין ספק שיש בו ערכי מוסר נעלים אבל יש בו גם דברים אחרים פחות נעלים. יתכן ואתה צודק ,וכדאי לקבל את התנ"ך כשלם ולא לפרק אותו לחלקים.להעצים את הטוב שבו וללכת הלאה.זה לא קורה לצערי . אם תרצה אשמח להתכתב איתך.
 
למעלה