הלוחם שהופך למנהיג

  • פותח הנושא DDN
  • פורסם בתאריך

Blue Beetle

New member
לגבי גרסה 3 אתה צודק

בגרסה 3, השיטה אכן מתייחסת יותר ליכולות שהן יותר "קשות" של הדמות.

בחוברות הירוקות של מו"ד הייתה התייחסות נרחבת להקמת אחוזות, פוליטיקה ושלטון. למעשה המערכה כיוונה אותך לכך שבדרגות הללו, זה מה שאתה עושה. דווקא 3.x היא החריגה שבקטע הזה, שלמעט פיט של Leadership לא מתייחסת לזה.

diplomacy היא לא מיומנות שבורה. הבעיה היא שרוב הקבוצות מתרגמות אותה לגלגול = הצלחה כישלון. אבל בניגוד לרוב המיומנויות אחרות שכן עובדות ככה, היא לא עובדת ככה. גלגול דיפלומטיה מוצלח משפר את היחס של דב"ש כלפיך, בהקשר של המטרה עבורה את מגלגל.
אתה מקבל תוספים ומחסרים, בהתאם לנסיבות ולמעשים שלך (כמו כל מיומנות אחרת), אבל שימוש מכני פרופר ב- diplomacy הוא קשה מאד (קושי של 25 להעביר דב"ש מ- indifferent ל- friendly). אותו הדבר לגבי intimidate ו- gather information.

רוב המנחים שמשחקים מו"ד (בארץ ובעולם), בעיקר הצעירים שבהם, משחקים אותה יותר כמשחק טקטי עם אלמנטים של מ"ת מאשר מ"ת עם אלמנטים טקטיים. שזה שני משחקים שונים לחלוטין. 3.5 מאפשרת את שניהם (וגם ל- PF יש חוקים שמאפשרים את שניהם), אבל 4 טובה בזה יותר מאשר 3 ונגזרותיה. בפרט לדיפלומטיה יש פחות מקום.

לגבי דמי מו"ד אחרים: העידן ה-13 אני לא מכיר כל כך (רפרוף ראשוני בשיטה לא השאיר יותר מדי רושם). OGR אחרים אני לא מכיר בכלל.
 
עולם הגנבים זה לא משחק על משרד האוצר?

כל פעם שאני מעלעל בעיתון כלכלי אני נתקף געגועים לסבתא-רבא שמעולם לא היכרתי. שהייתה מהפכנית סובייטית ולימדה טיפוסים כאלה על השקעה נבונה במתכות - עופרת למשל.
 

Blue Beetle

New member
אני שם לב פתאום

שאני נוטה לכתוב הודעות בפורומים בראשי פרקים וקודים. לסתת חט של פיל לקיסם שיניים, אני צריך להיפטר מההרגל הזה.
 

מירטל

New member
מסכימה לחלוטין.

תן לנו את כל החט, אתה יודע כמה קיסמים נוכל לבנות מזה?
 
היסטורית, הלוחם שנהיה מנהיג הוא די חדש

במשך חלק גדול מההיסטוריה, לוחם לא רק שלא הפך בדרך כלל למנהיג, אלא גם בקושי היה לו סיכוי להפוך למפקד.
למעשה, מפקדי צבא מונו מתוקף מעמדם ומוצאם (במקרה הטוב הם חונכו לזה, במקרה הרע לא) כשהדפוס נשבר בעת החדשה המודרנית - ארטילריה דרשה קצינים שיבינו במתמטיקה ולא בגינוני חצר, מה שאיפשר לקצין תותחנים צעיר ונמוך קומה מקורסיקה להפוך לזמן מה לקיסר ואחרי זה למותג של גבינות ישראליות מתובלות.

גם כיום, באנגליה, נסיכי הכתר נדרשים לשרת את עמם כקציני צבא, אבל עדיין יש הבדל רציני בין הנסיך ויליאם טייס המסוק לאדוארד "הנסיך השחור" במלחמת מאה השנים...

במדינות כושלות יותר, לא פעם יש הפיכות צבאיות שבהן יש לוחם שהפך למפקד ואז למנהיג - כשאת השלטון הוא קונה בסגנון שמזכיר קצת את האופן בו קונאן זכה בכתר התכשיטים של אקווילוניה - חנק את המלך הקודם על מדרגות כס המלכות.
 

dsa100

New member
לא מדויק היסטורית, רוב האימפריות הוקמו ע"י

חיילים
טורקיה המודרנית הוקמה ע"י גנרל בצבא,
האימפריה העותומנית כנ"ל
אלכסנדר הגדול,
רומא הפכה להיות גדולה רק שיוליוס קיסר עלה לשלטון ..והוא היה גנרל
 
שמת לב למה שהבלש כתב?

קצינים, במיוחד בעת העתיקה, נטו להיות מהאליטה, ומונו בעיקר בשל קשריהם ופחות בשל כישוריהם. חלקית בגלל שנאמנות החיילים היתה הרבה פעמים ישירות אליהם, מה שהפך אותם לאיום פוטנציאלי על השליטים.
קיסר הוא דוגמא קלאסית, דרך אגב - הוא היה חבר במעמד הסנאטורים, האליטה הבלתי מעורערת של רומא.
 

Serpent Axis

New member
אף אחד מהם לא היה חייל פשוט

אלכסנדר לא היה אחד העם, הוא היה בנו של המלך פיליפוס השני ממקדון.
יוליוס קיסר נולד למשפחה מיוחסת מהאליטה של רומא ואילן היוחסין שלו יוחס למלכים והנסיכים האגדיים שייסדו את רומא ובתורם היו צאצאיה של אלה (אפרודיטה\ונוס).

כמאל אטאטורק הוא היחיד שציינת שאפשר לטעון שמקורותיו פשוטים יחסית, אבל מילת המפתח כאן היא "מודרני" (יחסית) וגם אז, שים לב שהוא עצמו הגיע ממעמד הביניים ומעלה, הוא היה בנו של קצין ופקיד ממשל (ואדם בעל קשרים). הוא ממש לא טיפס מהאשפתות או יצא מתוך כפר פסטורלי בעקבות גנדלף כשכל המובטח לו הוא שלא יחזור כתמול שלשום...
 
לאו דווקא

טורקיה המודרנית הוקמה כבר בשלב שאחרי מה שטילי הגדיר כ"המדינה עשתה מלחמה והמלחמה עשתה את המדינה" - כשהריבונות והצבא המודרני בנו אחד את השני.

בשאר המקרים שהוזכרו כאן, אף שליט לא צמח משורות החיילים. ברומא במיוחד - בני המעמד הגבוה הלכו ל"מסלול ישיר לקצונה" כטריבונים צבאיים וכד' - זה למעשה היה שלב מחייב בדרך לקריירה בשירות הציבורי. התפקיד הכי בכיר שחייל מהשורה היה יכול להגיע אליו בלגיונות זה שר מאה (קנטוריון) או לכל היותר פרימוס פילוס (הקנטוריון הכי בכיר בליגיון).
 

dsa100

New member
טוב אז אני לא הבנתי את דבריך, :)

אני חשבתי שמדובר על איש לחימה בכלל ,וגנרל מתאים לתיאור כאיש לחימה.
ובקריאה חוזרת הבנתי שהתכוונת לחייל פשוט.
 
בעבר, הרבה גנרלים פשוט הוצנחו לתפקיד

תכל'ס, גם היום, זה שהרמטכ"ל היה פעם חייל פשוט כמו שקורה בצה"ל, זה היוצא מן הכלל בעולם ולא הנורמה.
 

Blue Beetle

New member
כלומר ההבדל בין אתוס לעובדות

הוא בניגוד לאתוס של:
לוחם=> אמיץ => מנהיג טוב

מה שקרה בהיסטוריה הוא:
מעמד גבוה => עמדת כוח => תפקיד פיקודי
כאשר במקרה חלק מהם היו גם מוכשרים לתפקיד (מוקדון, קיסר, חניבעל, חאן).

דרך אגב, שני הכיוונים לא בהכרח סותרים זה את זה..
 
מצד שני, אצילים למדו להנהיג

אני לא זוכר את הציטוט המדוייק, אבל יש איזה משפט כמו "הניצחונות במלחמת העולם השניה תוכננו עוד במגרש הרוגבי של בית הספר הפרטי בו למדו המצביאים בתיכון"
 

מירטל

New member
בגלל ששרון, ספציפית, היה מזוההעם לחימה

מצד אחד, ומצד שני עם הנסיגה מעזה - ולכן אצלו הדגש הוא על "הלוחם שהניח את חרבו".

אגב, אנשי דת או קוסמים ששולטים?
בואו נראה - הנשיא הראשון של מדינת ישראל היה מדען, כנ"ל לגבי האופציה השניה ( שסירבה ),ויש דיבורים שגם הנשיא הבא יהיה מאותו רקע . אנשי דת מחזיקים בכוח פוליטי רב - החל מחמאס, דרך האפיפיור וכלה ברב עובדיה, וכל זה בלי היכולת להפיל על הבית שלך כוכבים משהמיים - משחק תפקידים שיתמקד בפוליטיקה יהיה משחק תפקידים פוליטי עבור הלוחם והקוסם כאחד, בדיוק כמו שמשחק תפקידים טקטי יהיה משחק תפקידים טקטי עבור הקוסם והלוחם כאחד.

נ.ב. - במדריך לאשף - תיאוקרטיה הוגדרה כשילטון ע"י אנשי דת, מאגוקרטיה כשילטון ע"י קוסמים ודמוקרטיה כשלטון ע"י..... גנבים.

 
למעלה