הביצה רועשת הביצה גועשת

צליליתה1

Well-known member
עם צאת ספרה של גליה עוז, (כן כן, הבת של) ״דבר שמתחפש לאהבה״, על ה abuse שחוותה בבית בו גדלה, והאצבע המאשימה הכי מופנית לאבא.

לא באתי לדבר על הספר, שלא קראתי, ואני גם לא בטוחה שארצה לקרוא.

עולים כאן כמה נושאים, שבשבילי הם (במקומות כאלה ואחרים) לגמרי אישיים

נושא#1 - הקשר בין האיש ליצירה. אני מניחה שהנושא עלה גם כאן יותר מפעם אחת.
אני מושפעת, לא יכולה להגיד שלא. צופה בסרטים, קוראת ספרים, של חארות אמיתיות (אולי יותר מתאים אמיתיים) ובסופו של דבר, כשהיצירה טובה, מסוגלת לעשות את ההפרדה. כשהיצירה לא לטעמי והאיש לא לטעמי אין לי ספק שהיחס לאיש מעצים את היחס ליצירה.

נושא#2 - מה אנחנו סוחבים מילדותינו
הלכתי לבדוק, גליה עוז ילידת 1964, ומי שגדלו בשנות ה 50, 60, 70 בארץ (ובטח מי שגדלו קודם, אבל גם מי שאחרכך) לא תמיד זכו לילדות מושלמת. צנע, עוני, עליה גדולה, מעברות, מלחמות, הורים שהגיעו ממחנות. חסר מה? מי שגדלו בשנים האלה היום כבר אנשים בוגרים (שלא לומר מזדקנים). לא שאני לא סוחבת. אני סוחבת. אבל עשיתי ועושה מאמצים לשחרר. כי לעניות דעתי כשאני סוחבת ומטפחת את הפגיעות אני פוגעת רק בעצמי. למה לחזור ולחוות את הרגעים הקשים, שהחזרה אליהם כואבת ואינה מועילה בכלום.

פגשתי פעם מישהו, לא זוכרת בן כמה, אבל די בטוחה שנולד לפני או עם קום המדינה. גם בבגרותו (בגרות=כבר היה סבא כששמעתי את הסיפור הזה) הוא רתח על איך ההורים הרסו לו את יום הולדת 4, כשלא הביאו את המתנה שרצה.

בכל מקרה, נחזור רגע לספר, יש חשיבות גדולה להארת הנושא של הורים מתעללים, כשיותר מדי פעמים הדבים מטואטאים תחת שטיחים מקיר לקיר. אני מאוד מקווה שבשבילה הספר היה תהליך ריפוי, אני מאמינה לסיפור שלה גם בלי לקרוא, אם היא אמרה אז זה קרה, אני גם מאמינה לאמא ולאחאים שמספרים סיפור אחר וחושבת, והנה הגעתי לנושא#3 (ואחרון. מבטיחה) שכביסה מלוכלכת מכבסים בבית. ואצל הפסיכלוג .מה בדיוק יצא לה מכך וכך אנשים שיתחילו לא לסבול את עמוס עוז?

(טוב. שיקרתי, הנה #4: ללא ספק היחצנות לספר שלה כבר בילט אין)
 
נערך לאחרונה ב:

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
עם צאת ספרה של גליה עוז, (כן כן, הבת של) ״דבר שמתחפש לאהבה״, על ה abuse שחוותה בבית בו גדלה, והאצבע המאשימה הכי מופנית לאבא.

לא באתי לדבר על הספר, שלא קראתי, ואני גם לא בטוחה שארצה לקרוא.

עולים כאן כמה נושאים, שבשבילי הם (במקומות כאלה ואחרים) לגמרי אישיים

נושא#1 - הקשר בין האיש ליצירה. אני מניחה שהנושא עלה גם כאן יותר מפעם אחת.
אני מושפעת, לא יכולה להגיד שלא. צופה בסרטים, קוראת ספרים, של חארות אמיתיות (אולי יותר מתאים אמיתיים) ובסופו של דבר, כשהיצירה טובה, מסוגלת לעשות את ההפרדה. כשהיצירה לא לטעמי והאיש לא לטעמי אין לי ספק שהיחס לאיש מעצים את היחס ליצירה.

נושא#2 - מה אנחנו סוחבים מילדותינו
הלכתי לבדוק, גליה עוז ילידת 1964, ומי שגדלו בשנות ה 50, 60, 70 בארץ (ובטח מי שגדלו קודם, אבל גם מי שאחרכך) לא תמיד זכו לילדות מושלמת. צנע, עוני, עליה גדולה, מעברות, מלחמות, הורים שהגיעו ממחנות. חסר מה? מי שגדלו בשנים האלה היום כבר אנשים בוגרים (שלא לומר מזדקנים). לא שאני לא סוחבת. אני סוחבת. אבל עשיתי ועושה מאמצים לשחרר. כי לעניות דעתי כשאני סוחבת ומטפחת את הפגיעות אני פוגעת רק בעצמי. למה לחזור ולחוות את הרגעים הקשים, שהחזרה אליהם כואבת ואינה מועילה בכלום.

פגשתי פעם מישהו, לא זוכרת בן כמה, אבל די בטוחה שנולד לפני או עם קום המדינה. גם בבגרותו (בגרות=כבר היה סבא כששמעתי את הסיפור הזה) הוא רתח על איך ההורים הרסו לו את יום הולדת 4, כשלא הביאו את המתנה שרצה.

בכל מקרה, נחזור רגע לספר, יש חשיבות גדולה להארת הנושא של הורים מתעללים, כשיותר מדי פעמים הדבים מטואטאים תחת שטיחים מקיר לקיר. אני מאוד מקווה שבשבילה הספר היה תהליך ריפוי, אני מאמינה לסיפור שלה גם בלי לקרוא, אם היא אמרה אז זה קרה, אני גם מאמינה לאמא ולאחאים שמספרים סיפור אחר וחושבת, והנה הגעתי לנושא#3 (ואחרון. מבטיחה) שכביסה מלוכלכת מכבסים בבית. ואצל הפסיכלוג .מה בדיוק יצא לה מכך וכך אנשים שיתחילו לא לסבול את עמוס עוז?

(טוב. שיקרתי, הנה #4: ללא ספק היחצנות לספר שלה כבר בילט אין)
א. גם אני מאמין לה, אפילו אחיה מאשש את גרסתה.

ב. יחד עם זאת צריך לזכור שענישה גופנית לילדים היית מאד מקובלת עד לפני כמה עשרות שנים. ההבדל בין סטירה כשמגיע (אתם רשאים להתנפל עלי כאן) לבין התעללות הוא לפעמים בעיני המקבל.

ג. לא מעט כותבים ויוצרים מהוללים היו ח'רא של בן אדם. לגבי ההפרדה בין היוצר לבין יצירתו זה כבר מאד תלוי בחומרת המעשים שמיוחסים לו שגם חומרתן היא סובייקטיבית ביותר ונגזרת מהשקפותיו של המתבונן.

ד. למרות מה שכתבתי לעייל אני סבור שכשמתייחסים לאדם לא רק כאל יוצר מוכשר בתחום כלשהו אלא כמי שמתיימר להיות מורה דרך בתחומים ערכיים כאן כבר באה דרישה לגיטימית לדוגמה אישית ולהתנהגות שונה מהממוצע וכל חריגה סביר שתשפט לחומרא מעבר למה שנדרש מסתם אדם מהשורה.
 

אבח"י

Well-known member
עם צאת ספרה של גליה עוז, (כן כן, הבת של) ״דבר שמתחפש לאהבה״, על ה abuse שחוותה בבית בו גדלה, והאצבע המאשימה הכי מופנית לאבא.

לא באתי לדבר על הספר, שלא קראתי, ואני גם לא בטוחה שארצה לקרוא.

עולים כאן כמה נושאים, שבשבילי הם (במקומות כאלה ואחרים) לגמרי אישיים

נושא#1 - הקשר בין האיש ליצירה. אני מניחה שהנושא עלה גם כאן יותר מפעם אחת.
אני מושפעת, לא יכולה להגיד שלא. צופה בסרטים, קוראת ספרים, של חארות אמיתיות (אולי יותר מתאים אמיתיים) ובסופו של דבר, כשהיצירה טובה, מסוגלת לעשות את ההפרדה. כשהיצירה לא לטעמי והאיש לא לטעמי אין לי ספק שהיחס לאיש מעצים את היחס ליצירה.

נושא#2 - מה אנחנו סוחבים מילדותינו
הלכתי לבדוק, גליה עוז ילידת 1964, ומי שגדלו בשנות ה 50, 60, 70 בארץ (ובטח מי שגדלו קודם, אבל גם מי שאחרכך) לא תמיד זכו לילדות מושלמת. צנע, עוני, עליה גדולה, מעברות, מלחמות, הורים שהגיעו ממחנות. חסר מה? מי שגדלו בשנים האלה היום כבר אנשים בוגרים (שלא לומר מזדקנים). לא שאני לא סוחבת. אני סוחבת. אבל עשיתי ועושה מאמצים לשחרר. כי לעניות דעתי כשאני סוחבת ומטפחת את הפגיעות אני פוגעת רק בעצמי. למה לחזור ולחוות את הרגעים הקשים, שהחזרה אליהם כואבת ואינה מועילה בכלום.

פגשתי פעם מישהו, לא זוכרת בן כמה, אבל די בטוחה שנולד לפני או עם קום המדינה. גם בבגרותו (בגרות=כבר היה סבא כששמעתי את הסיפור הזה) הוא רתח על איך ההורים הרסו לו את יום הולדת 4, כשלא הביאו את המתנה שרצה.

בכל מקרה, נחזור רגע לספר, יש חשיבות גדולה להארת הנושא של הורים מתעללים, כשיותר מדי פעמים הדבים מטואטאים תחת שטיחים מקיר לקיר. אני מאוד מקווה שבשבילה הספר היה תהליך ריפוי, אני מאמינה לסיפור שלה גם בלי לקרוא, אם היא אמרה אז זה קרה, אני גם מאמינה לאמא ולאחאים שמספרים סיפור אחר וחושבת, והנה הגעתי לנושא#3 (ואחרון. מבטיחה) שכביסה מלוכלכת מכבסים בבית. ואצל הפסיכלוג .מה בדיוק יצא לה מכך וכך אנשים שיתחילו לא לסבול את עמוס עוז?

(טוב. שיקרתי, הנה #4: ללא ספק היחצנות לספר שלה כבר בילט אין)
ענה ה-שייח. בענין נותן הסטירה ומקבל הסטירה, וכן ביחס לאייקון שמאל, איש רוח, מטיף לסובלנות ולהומניזם בשער.
טראחח, בום עוד אליל מכזיב התנפץ על קרקע המציאות. אז זהו נובל כבר לא יקבל, ונראה כמה עוד ילמדו בתיכונים או ביסודיים את יצירותיו, כתביו מאמריו. מזכיר לי את מה שקרה לפרופ' המכה משנות ה- 70 עדי צמח.
נראה לי שעוז כנראה בסוף ייעלם בתהום הנשייה התרבותית.
כשגליה נולדה הייתי בן 9. הורים גדלו ילדים וחברתו אותם באמצעות ענישה גופנית. אבל הורים לא היו מתעללים, וזה ההבדל הגדול והמשמעותי ביותר.
 

Zadig

Well-known member
יש חישוב בלמסור עדות אחרי מות ולא לפני מות...עיתוי מסחרי.
בלי קשר, עמוס עוז היה וירטואוז. זה מחייב ניתוק. מישהי חמושה בטורבן ושפה משובחת אמרה שהוא כותב כל כך יפה כל כך יפה (הפעמיים זה במקור בלווית מימיקה מרשימה) וחבל שהוא כותב דברים נוראיים :rolleyes:
 

אבח"י

Well-known member
יש חישוב בלמסור עדות אחרי מות ולא לפני מות...עיתוי מסחרי.
בלי קשר, עמוס עוז היה וירטואוז. זה מחייב ניתוק. מישהי חמושה בטורבן ושפה משובחת אמרה שהוא כותב כל כך יפה כל כך יפה (הפעמיים זה במקור בלווית מימיקה מרשימה) וחבל שהוא כותב דברים נוראיים :rolleyes:
אכן, כזה וירטואז עד שהתאהב עד כלות בוירטואיזיותו, ולבד ממבריקות לשונית - לטעמי, דבר וחצי דבר לא אמר ממש. לי הוא נשמע תמיז מזוייף עד בחילה. אגב, יש הטוענים שהוא אחד הפרשנים המעולים של יונג :cool:
 

קלייטון.ש

Well-known member
ילדים של מפורסמים שמספרים איזה חארות היו ההורים שלהם זה ז'אנר ידוע ויש בו הרבה כרכים.
לא הטעם שלי בספרות.
גם לא כל כך מעניינת בעיני השאלה אם להאמין לילד או לא להאמין. אפשר להאמין לו שהוא זוכר כך וכך, עדיין הזכרונות לא בהכרח משקפים מציאות כלשהי, או משקפים אותה בצורה מעוותת.

גם לי יש זכרון מילדותי על אמא שלי, דווקא חיובי לשם איזון, ואני אספר אותו עכשיו ולא בעתיד. מספר כדוגמה לסיפורי ילדות לא אמינים. כל אחד ישפוט אם אפשר להאמין לו או לא. אציין כדיסקליימר שאני רוב חיי הבוגרים האמנתי שזו היתה פנטזיה שלי כילד, ורק בזמן האחרון נודעו לי עובדות שגורמות לי לחשוב שזה קרה באמת.

אמא שלי (אני חושב שכבר סיפרתי פה) חילקה את זמנה בין ישראל ואנגליה, והיתה נעדרת תקופות ארוכות. סדרי גודל של שבועות וחודשים.
אני חושב שהייתי בן 9-10 כשבוקר אחד בסיומו של חודש שלה פה, נפרדה ממני ונסעה לשם, לתקופה מתוכננת של חודש בערך.
באותו ערב התקשרה לספר לי שהגיעה בשלום ולשאול איך עבר היום שלי.
אני זוכר שאמרתי לה שאני מאד עצוב, מאד מתגעגע, לא אוהב שהיא נסעה, ורוצה שתחזור.
היא ענתה לי כך "לך לישון ואני מיד יוצאת בחזרה. בבוקר כבר נהיה ביחד"
הלכתי לישון, ובאמצע הלילה התעוררתי - ומצאתי אותה לידי.
את כל יום המחרת בילינו ביחד, טיילנו בת"א ואכלנו במסעדה וכאלה, ובערב היא נפרדה ממני שוב, כשהיא מבטיחה לי שכל פעם שאהיה עצוב כשהיא שם, אני צריך רק להגיד לה והיא תחזור מיד.
מעולם לא השתמשתי שוב בזכות הזו, למרות שהתגעגעתי כל הזמן, ועל כך גאוותי רבה.

כל חיי הבוגרים ברור היה לי שלא סביר שאדם יוכל בהתראה קצרה ובתוך ארבע-חמש שעות להגיע מאנגליה לישראל. היום אני יודע שאולי כן היתה לה אפשרות כזו. אפשרות נוספת היא כמובן שהנוכלת הרמאית השקרנית והבוגדנית הזו (אין ויכוח שזה מה שהיא היתה) בכלל לא טסה לחו"ל. בכל אופן לא באותה פעם. אני מקווה בכל ליבי שזה מה קרה, כי פירוש הדבר שהזיכרון הוא אמת.
בכל אופן כל אחד בוחר מה לקחת מהילדות שלו ומה לזכור.
 
למעלה