מסכימה ומוסיפה:
הדיון הזה הוליד אצלי הרבה הרהורים.
האחד: לגבי ההשפעה של הספר:ספרים משפיעים. ספרים יכולים לשנות את העולם הפנימי. אני אוהבת לקרוא מחדש את ספרי הנערות והילדות, ולהבין את הדנ"א הביבליוגרפי שעיצב את האישיות שלי. בתור ילדה ובתור נערה ובתור אישה.
דמדומים השפיע עלי גם היום והזיז לי משהו, בתור אשה יותר מנוסה, מודעת ו(אני לא יכולה להביא את עצמי לכתוב: "בוגרת", זה לא נראה לי מספיק נכון).
בקיצור, ספרים משפיעים, ואני לפחות פותחת חדש ספר בתקווה מסויימת שיקרה משהו בתהליך הקריאה, חוץ מסתם "כיף" או העברת זמן - ללמוד, להבין משהו חדש, לשנות אפילו בטיפונת את זוית הראיה שלי, להרחיב עוד קצת האופק - לא במובן הלימודי הדידקטי היבש, אלא במובן של הנשמה.
ועוד משהו קטן לגבי השפעה: ספר שיש לו כל כך הרבה פורומים, מועדוני מעריצים, אנשים שמוכנים לקעקע ממנו ציטוטים על גופם - אי אפשר לומר שהוא לא משפיע.
2. לגבי דמדומים לעומת ספרים אחרים - אני לא חושבת שהוא מעביר מסר בעייתי באופן ייחודי לעומת ספרים אחרים. לגבי מיתוס הנסיך שמטריד אותי - זה קיים לא פחות בכל סרט שלגיה, סינדרלה ובת הים של וולט דיסני. אולי בדמדומים יותר מודגשת האובססיה, אבל לא בצורה חולנית פתולוגית בעיני.
הרבה יותר הטריד אותי למשל כמה מתאים לבת שלי (שהיום כמעט 14) לקרוא את "היתרונות בלהיות פרח קיר". ספר מצויין, אבל אפל ועצוב וכואב פי כמה וכמה בעיני, והרבה יותר בעייתי דווקא במציאותיות שלו.
וכנ"ל משחקי הרעב עם כל האלימות והציניות (במובן הפוליטי) שיש בו. לעומתו דמדומים הוא תמימות מזוקקת.
3. אבל בתור אמא הבנתי שכיום יש לי מעט מאד אפשרות - או טעם - לאסור עליה לקרוא/לצפות בסרטים מסויימים. אני בטוחה שהיא תמצא אלף הזדמנויות ואפשרויות להגיע לכל מה שתרצה גם אם אני אאסור עליה. ואני בטוחה גם שככל שהאיסור יהיה חמור במיוחד זה ייראה קורץ ומושך עוד יותר.
אז מה שנראה לי כיום זה לא לא להרשות, אלא לדבר ולפתוח את זה, עם הדברים היפים ועם הבעייתיים (כמה שתתן לי לחפור לה כמובן) ולסמוך עליה (ועל עצמי ועל החינוך שלה) זה שהיא תדע להבדיל בין חושך לאור, בין טוב ורע, ושתהיה מוכנה גם להתלבט ולשתף אותי במחשבות ובמה שעובר עליה.
עד כאן חפירות