בבקשה תקדישו דקה

j e r o m

New member
בבקשה תקדישו דקה

אני מעונין לעורר דיון בפורומים הרלוונטים השונים, בנושא האנרגיה, אותו מרכיב סמוי במשוואה של הכלכלה המודרנית. אולי כלכלה ואנרגיה נשמעים לרובכם משהו מחוץ לגדר, אבל למעשה אלה הנושאים המדאיגים, אך גם המרתקים ביותר שידעה האנושות המודרנית,עד כה. נראה שהכלכלה הגלובלית עומדת בפני משבר חד סיטרי - מקור האנרגיה העיקרי שמניע את הכלכלה, ולכן מאפשר לנו לחיות את חיינו המערביים והנוחים, הוא הנפט. נראה שהגענו לנקודת השיא בשאיבת הנפט העולמית. האינטרנט תוסס בדיונים, פורומים ואתרים שמוקדשים לנושא, אך כרגיל, תקשורת המיין סטרים מעלימה עין בגסות. צירפתי כאן קובץ WORD שאשכרה ישבתי לתרגם אותו אתמול איזה 7 שעות (לא מגזים). פשוט נשבר לי הז_ן מההתעלמות הגורפת. בכל אופן, זה תירגום חלקי (המאמר הרבה הרבה יותר ארוך), ואני ממליץ\מבקש בחום רב, שתקדישו לו כמה דקות, ואולי משהו יתחיל להתבשל כאן (כאן-בישראל) סוף סוף. למידע נוסף, פשוט הקישו peaK oil בגוגל, והשאר בידיכם... לתגובות בנימה אישית, [email protected] שלכם, ג'רום.
 

tombenarye1234

New member
אז מה המסקנה...

קראתי את ההתחלה והמשכתי ברפרוף לסוף ומה שהבנתי מהמאמר הזה זה ש"העולם יגיע למשבר דלק ואין שום אפשרות לעצור את זה"...
 

j e r o m

New member
מסקנות שאינן שחורות

ישר אתה קופץ למסקנות? המאמר די עגמומי, אני חייב להגיד, אבל בסופו ציינתי שהוא מתאר רק את הצד של הבעיות. אם אתה שואל מה אפשר לעשות בנידון, אז התשובה שלי היא שהרבה. אי אפשר לעצור את עליית המחירים - זה חוקי הג'ונגל של היצע וביקוש, אבל אפשר לחשוב מחוץ למסגרת - אנחנו מוקפים במסגרות (מלשון סוגרות) תזכור שלפני 150 שנה בלבד חיו אנשים בכל העולם בלי נפט, והסתדרו בסדר גמור. ההתמכרות הקולקטיוית שלנו לאנרגיה מתכלה - היא היא המסגרת שאותה צריך לפרוץ. על כל המשתמע.
 

tombenarye1234

New member
לאנרגיה מתכלה?

הרי כתוב במאמר שגם אנרגיה סולארית או חשמלית היא לא טובה...
 

j e r o m

New member
אנרגיה סולארית וחשמלית

נכון, כי טכנולוגיה ואנרגיה הם שני מושגים נפרדים. הטכנולוגיה הסולארית מענינת מאוד. לוח פוטוטוולטאי עושה מעין פוטוסינתזה, גם אם ביעילות נמוכה יותר מצמחים. בן אדם יכול לשים על הגג שלו עשרות מטרין רבועים של פאנלים סולאריים, ואנשים רבים בארה"ב עשו זאת כבר. אבל מה עם שאר העולם? מה עם הצמיחה ההכרחית בכלכלה? הלוחות הסולאריים ירככו את המכה, אך לא ימנעו אותה. מה שיאזן את המשוואה האנרגטית הוא הירידה הצפויה ברמת החיים - בעיקר כמות האנרגיה שנשרוף- ישירות במיכל הרכב, או בעקיפין, בכל מוצר שייצורו מגלם שימוש באנרגיה מתכלה. יהיה מעניין, זה בטוח.
 
קודם כל,

יישר כוח על התרגום. עבודה נאה ביותר. אני חושב, בכל מקרה, שכמו שכתבת קודם המאמר מתעלם מהמשאב החשוב מכולם, בני האדם. אני בפירוש מאמין שגם אם העולם יעבור תקופות קשות דוגמת המהפכה התעשייתית (ואף יותר) הוא בהחלט ימצא דרך להתגבר על הבעיה, גם אם פירוש הדבר שינוי עצום בדרך החיים שלנו. השאלה היא אחרת, איך מתכוננים מראש, איך מכינים את המדינה שלנו מראש, צריך לזכור כמובן ששניגוד לארה"ב לדוגמא, עם עתודות הנפט האדירות שהיא מחזיקה באלקסה, מדינת ישראל תלויה לחלוטין ביבוא של נפט ופחם...
 

meitush123

New member
לא קראתי ממש

כי אני אוטוטו הולכת לישון ובכל זאת כמה דברים: בקשר לדלק- למכוניות כבר יש פתרונות קיימים וטובים (ואפילו לא יקרים יותר) הסיבה העיקרית שבארץ הם מתעכבים היא האינטרסים מאחורי הנפט. כבר יש מכוניות שפועלות על גז טבעי או דלקים טבעיים בעולם שהשימוש בהן לא יותר יקר אפילו!
 

j e r o m

New member
מקורות אנרגיה חלופיים

אני מסכים לגבי האינטרסים של חברות הנפט. לצערי, אני חייב שלא להסכים לשאר הדברים. תאי מימן צריכים מימן - אותו מפיקים בהידרוליזה. הריאקציה בעלת EROI שלילי --> צורכת אנרגיה יותר ממה שהיא משחררת. לכן לא תהיה כלכלת מימן. זו רק צורה לשימור אנרגיה. מכוניות חשמליות --> ממה מייצרים את החשמל?.... פחם, גז ונפט. ביודלק? חלק מהפיתרון- אבל עם צריכה יומית של 1.6 מיליארד ליטר נפט בעולם (!!!), זה לא כ"כ מבטיח. מה גם שהגידול של תירס או סויה מצריך דלקים (מיכון, דישון הדברה)גם כן, כך שזה גם לא יעבוד בקנה מידה עולמי. אגב, קנה מידה הוא לדעתי שם המשחק.
 
אנרגיה אטומית, אנרגיה סולארית?

נכון שכדי ליצור אנרגיה אטומית צריכים *כרגע* המון דלק, אבל זה ילך ויתאזן, לדעתי לפחות... גם כדי להפיק נפט צריך, למעשה, נפט...
 

j e r o m

New member
אנרגיה אטומית? אני מאוד מקווה שלא

חישוב שנעשה לפני כמה שנים הצביע על כך שלהחליף את כל האנרגיה הנצרכת מנפט באנרגיה אטומית, ידרוש כ9000 תחנות כוח גרעיניות! אני אישית מאוד מקווה שהכוחות הפועלים לא ינסו באמת לבצע זאת - אנרגיה גרעינית הייתה צריכה להישאר מחוץ להישג ידו של האדם. היא באמת הפרי האסור - אנרגיה אדירה הזמינה מ"כלום". אך פרי זה הוא פרי באושים - ההשפעה של ביקוע האורניום על הסביבה הוא מרחיק לכת - קרינה רדיואקטיבית שגורמת למוטציות נוראיות בגנום החי והצומח. ככל שיש יותר מפעלים כאלה בעולם, ופצצות מבוססות אטום, כן הסכנה לאדם ולאמא אדמה גדולים יותר. אני חושב שזה תופס לגבי כל כוח שמופקד בידיו של האדם. למזלנו, זה לא יקרה. בניית תכנת כוח גרעינית עולה מיליארדי דולרים, אורכת כחצי עשור לפחות, וצורכת כמויות א-ד-י-ר-ו-ת של נפט. כשמשבר הנפט יתחיל להסלים- לדעתי באיזור של 80$ לחבית נפט, המדינות החזקות יתעסקו בלרדוף אחרי מעט הנפט שנשאר, ולא בבניית כורים "בטוחים". זה פרוייקט של זמנים רגועים יותר. אגב, תעיפו מבט בגרף המצורף - זה מאתר אמין ביותר (barchart.com), ושימו לב לעלייה במחירי הנפט בשנים האחרונות.
 
למעלה